164 -91:sen ilmastoinnin sirinät

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

164 -91:sen ilmastoinnin sirinät

Viesti Kirjoittaja hrnt »

Eli 164 2.0 TS -91:sen hanskalokeron tienoilta kuuluu kierrosten mukaan kuuluvaa sirinää kun pistän ilmastoinnin päälle. Jos olen oikein ymmärtänyt, tämä johtuisi siitä rikkinäisestä askelmoottorista josta mainitaan suunnilleen jokaisessa 164:seen liittyvässä artikkelissa.

Jos olen ymmärtänyt oikein, tämän korjaus on h*vetin kallis urakka, joten olen tässä miettinyt sellaista vaihtoehtoa että jos ilmastointia käyttää ilman että tuota systeemiä korjaa, niin onko tiedossa mitään vakavampaa vauriota? Ilmastoinnista kuitenkin tulee tällä hetkellä kylmää ilmaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuolta paremmat rattaat halvemmalla... http://www.alfapro.com/html/steppers.html

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hrnt »

Tarkennetaan vielä - autossa on manuaalinen ilmastointi, voisiko kyseessä olla joku muu ilmastointiin liittyvä vika?

(Tuolla alfapron sivuilla sanottiin että tälläinen ongelma on automaattisessa ilmastoinnissa).

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei manuaali-ilmastoinnissa ole muita askelmoottoreita kuin sisäilmankierron läppää kääntelevä moottori, enkä nyt ihan äkkiä usko sen kuluneen ruvelle. Eikä risoista steppereistäkään pitäisi sirinää kuulua, naksumista ja rutinaa ennemminkin.

Eiköhän siellä kojelaudassa ole vaan jotain irti/löysällä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mulla ainakin nitisee/sirisee keskikonsoli ja varsinkin kuumilla ilmoilla. Ärsyttävä ilmiö kun en ole millään keksinyt että mikä siinä tarkkaan ottaen pitää sitä ääntä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei manuaali-ilmastoinnissa ole muita askelmoottoreita kuin sisäilmankierron läppää kääntelevä moottori, enkä nyt ihan äkkiä usko sen kuluneen ruvelle. Eikä risoista steppereistäkään pitäisi sirinää kuulua, naksumista ja rutinaa ennemminkin.
No mulla on tuo nimenomainen läppä ainoana rikki.. moottori pyörii, mutta läppä ei liiku. Rattaat rikki. Parinkymmenen sekunnin kuluttua automatiikka osaa onneksi luovuttaa.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Garrett kirjoitti:No mulla on tuo nimenomainen läppä ainoana rikki.. moottori pyörii, mutta läppä ei liiku. Rattaat rikki. Parinkymmenen sekunnin kuluttua automatiikka osaa onneksi luovuttaa.
Niin mutta sullahan onkin ilmastointiautomatiikka? Manuaali-ilmastoidussa 164:ssa on nappi tuota sisäilmankiertoa varten, tuskin sitä on kukaan rämpyttänyt niin rajusti että rattaat ovat kypsyneet. Automatiikka taas ohjailee läppää itsekseen, eli se voi jopa joskus joutua tekemään jotain.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Marjut
Viestit: 270
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 00:40
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Marjut »

Jakke kirjoitti:Mulla ainakin nitisee/sirisee keskikonsoli ja varsinkin kuumilla ilmoilla. Ärsyttävä ilmiö kun en ole millään keksinyt että mikä siinä tarkkaan ottaen pitää sitä ääntä.
samaten myös täällä, ei kuitenkaan kovin häiritsevää. Toisin taas trippimittari intoutuu joskus raksuttamaan aika kovastikin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla kojelaudan keskisuulakkeen apparin puoleinen osio innostuu joskus sirisemään/helisemään. Ei sinänsä kamalaa, mutta ärsyttää kun muita hälyääniä ei pahemmin ole. Ei siis mitään audimaista kassakaappifiilistä, mutta sellaisia helposti yksilöitäviä, irrallisia ääniä ei (enää) juuri löydy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
heinoan
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Heinä 2003, 16:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja heinoan »

Mulla ilmastoinnin ollessa päällä (manuaali) kuuluu pellin alta kierroksien mukaan nopeutuva ja hidastuva ääni, jota nyt voisi kuvailla vaikka sirinäksi, oon kyl ymmärtäny, et se on vaan ominainen ääni ilmastoinnin kompuralle.

Ainakin tuntuu ilmastointi toimivan ihan normaalisti muuten.. termostaatti sammuttaa kompuran kun säädetty lämpötila on saavutettu (vrt. jääkaappi, surisee aina välillä).

Uskon siis, ettei ilmastoinnissasi oo mitään vikaa :) Jollet tietysti pysty todistettavasti sanomaan, ettei ks. ääntä kuulunut aikaisemmin..

Muovit narisee ja helisee aina kun ajelen pitkin Hämeenlinnan mukulaisia katuja (saisivat asfaltoida koko kaupungin :shock: ) Trippimittari pitää mullakin tasaisen raksahduksen, joka kuuluu varsinkin silloin kun ajelee hiljempaa ja istuu ite hiljaa autossa.. mut ei oo vielä menny hirveen häiriseväksi ne nitinä, natinat ja kolinat.. :)

Vastaa Viestiin