33:n Aurauskulmien säätö?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Isosceles
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Kesä 2005, 14:00

33:n Aurauskulmien säätö?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Sattuskohan kukaan tietämään miten/mistä säädetään 33:ssa aurauskulmat edestä. Kun ei onnistu raidetangossa olevasta mutterista, pitääkö irrottaa renkaat ja alkaa säätämään raidetangonpäitä jotenkin?

Renkaat on alkanu syöpyä sisäpuolelta aikas pahasti ja tuntuu et auto kiemurtelee miten sattuu kiihyttäessä. Ois kyllä pitäny pistää kulmat kohilleen jo silloin kun vaihtoi raidetangon päät :?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

No kyllä ne säädetään siitä raidetangonpäästä, niin kuin yleensäkkin.

Tuo systeemi on vaan mielestäti vähän kumma, kuten ehkä huomasit :-) Eli raidetangon pää pitää irroittaa siitä iskaritolpasta, jotta sitä pääsee kiertämään! Se muuteri siinä välissä on siis lukitusmutteri, joka sekin tietysti pitää löystää.

Helpoiten pään saa irti Bilteman (tai jonkun muun) ulosvetimellä, tai miksi sitä haluaa sanoa, se on ainakin halpa ja toimivaksi todettu. Tarkoitan nyt sitä pienetä mallia, joka on semmonen kuppimainen, valettu kapistus, jossa on yksi pultti, jolla pää prässätään irti. Se sopii oikein hyvin paikalleen. Muista laittaa se sen suojakumin alle, niin ei mene rikki. Raidetangonpään mutteri kannattaa jättää puoliksi paikalleen, niin sen uslovetimen pultin saa pysymään paikallaan, sen mutterin sisässä.

Tuo siis tarkoittaa sitä, että säätäasteikko on aina kierros! Mikä on siis aika paljon. Jos en täysin väärässä ole, niin kun auraus on suunilleen kohdallaan, siis kierroksen tarkkuudella, niin tangonpäätä paikallaan kääntämällä (niin, että pallonivel elää) saa vielä vähän hinosäätövaraa, olisko joku neljännes kierros, minkä se liikkuu.

Tuo sisäpuolen kuluminen viittaa haritukseen. Mitä vetelyyn tulee, niin se taitaa ko. autolle olla aika normaalia. 3. kopassa sitä on kai saatu vähän paremmaksi uuden jousitusgeometria avulla, mutta ei pois kumminkaan.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ainoa ongelma aurauksen säädössä on vaan se että muistaakseni raidetangon sisäpää on kiinteä, eli siellä ei ole niveltä. Siis säätö on enemmänkin sinnepäin. Itse en kyllä lähtisi säätämään kulmia.
Oman 33:sen käytin aikanaan pajalla, maksoi jotakuinkin 50 euroa ja mitattiin kaikista neljästä pyörästä kulmat.
Ja mitä siihen kiemurteluun tulee niin taitaa olla ominaisuus, omani ainakin veteli urissa (185 ja 195 leveillä renkailla) sekä kiihdytyksissä, niin kuin etuvetoisella on tapana.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla meni kulmat todella pahasti pieleen kun vaihdettiin iskarit. Säätövarakin meinasi loppua raidetangonpäästä, jonka takia jouduin suoristamaan ratin purkamalla sen.


Oli muuten 300 viesti :drinking:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin