Minulla on 156 2.0 vm 2000 Alfa 150.000 km, joka jätti minut tien varteen useita kertoja alkukesästä. Aluksi luulin vian johtuvan moottorin ylikuumenemisesta. Ensimmäinen diagnostini oli ötököitten umpeen muuraama syyläri, jonka puhdistin onnistuneesti liuottimella ja painepesurilla. Pesun jälkeen moottorin lämpötila laski useita kymmeniä asteita, mutta vika ilmeni uudelleen varsinkin, kun annoin kierrosten laskea. Vika oli kiusallinen, koska auto sammui usein miten risteykseen.

Auto käynnistyi uudelleen vartin odottelun jälkeen.
Lopulta mitta tuli täyteen ja vein auton Tampereen Deltaan pika-analyysiin. Testipenkissä ilmeni, ettei vika ollutkaan moottorin lämpötilan mittauksessa, vaan kampiakselin asema-anturissa. Sen arvot olivat yli puolet normaalista. Deltan kaverin mukaan ao. antureita oli alkanut laukeilla muillakin ao. vm alfoilla.
Delta rokotti anturista 90 € ja 15 min analyystä 70 €. Anturi tuli matkahuollossa minulle, jonka vaihtoon ei mennyt kauaa paikallisella autokorjaamolla. Anturin vaihdon jälkeen vika poistui.