Minulla on 156 2.0 vm 2000 Alfa 150.000 km, joka jätti minut tien varteen useita kertoja alkukesästä. Aluksi luulin vian johtuvan moottorin ylikuumenemisesta. Ensimmäinen diagnostini oli ötököitten umpeen muuraama syyläri, jonka puhdistin onnistuneesti liuottimella ja painepesurilla. Pesun jälkeen moottorin lämpötila laski useita kymmeniä asteita, mutta vika ilmeni uudelleen varsinkin, kun annoin kierrosten laskea. Vika oli kiusallinen, koska auto sammui usein miten risteykseen. Auto käynnistyi uudelleen vartin odottelun jälkeen.
Lopulta mitta tuli täyteen ja vein auton Tampereen Deltaan pika-analyysiin. Testipenkissä ilmeni, ettei vika ollutkaan moottorin lämpötilan mittauksessa, vaan kampiakselin asema-anturissa. Sen arvot olivat yli puolet normaalista. Deltan kaverin mukaan ao. antureita oli alkanut laukeilla muillakin ao. vm alfoilla.
Delta rokotti anturista 90 € ja 15 min analyystä 70 €. Anturi tuli matkahuollossa minulle, jonka vaihtoon ei mennyt kauaa paikallisella autokorjaamolla. Anturin vaihdon jälkeen vika poistui.
156:n kampiakselin asematunnistimenanturin "ikääntymine
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tuohon tietokoneella tehtävään vika-analyysiin liittyen; Delta ei ole ainoa paikka. Kannattaa kysellä paikallisista hyvin varustetuista korjaamoista vastaavaa hommaa, hinta saattaa olla puolet Deltan hinnasta. Boschin tietokannasta kun löytyy ihan sama tieto kuin Deltallakin. Pystyvät nollaamaan huoltoilmaisimenkin
Kokemusta itsellä AutoFit-korjaamosta, mutta jos kohdalle sattuu Bosch Car Service-korjaamo niin luulisi asiantuntemuksen olevan riittävä sielläkin.
Pitäisi hommata itsellekin sellainen välipiuha bokseineen niin voisi tutkailla Alfan aivoja kotona omalla läppärillä ja kai sen softankin saisi jostakin
Kokemusta itsellä AutoFit-korjaamosta, mutta jos kohdalle sattuu Bosch Car Service-korjaamo niin luulisi asiantuntemuksen olevan riittävä sielläkin.
Pitäisi hommata itsellekin sellainen välipiuha bokseineen niin voisi tutkailla Alfan aivoja kotona omalla läppärillä ja kai sen softankin saisi jostakin
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mulla oli tuossa keväällä aivan sama ongelma.
Anturin vaihdolla vehje alkoi toimimaan.
Kyllähän joka alfistilla pitää olla oma analysaattoriohjelma (OBD) jolla tällaiset viat voit todeta.
Tässä lisää : http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... hlight=obd
Ps. tuo anturi oli boschilainen, joten sen olisi voinut ostaa n. puoleen hintaan normaali varaosaliikkeestä.
Anturin vaihdolla vehje alkoi toimimaan.
Kyllähän joka alfistilla pitää olla oma analysaattoriohjelma (OBD) jolla tällaiset viat voit todeta.
Tässä lisää : http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... hlight=obd
Ps. tuo anturi oli boschilainen, joten sen olisi voinut ostaa n. puoleen hintaan normaali varaosaliikkeestä.