Mitä tarkoittaa seuraava Airbagin vikailmoitus ?
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Mitä tarkoittaa seuraava Airbagin vikailmoitus ?
Dear palstalaiset,
Sain eilen Automilanon käynnilläni kuittautettua airbagin merkkivalon. Examiner antoi selitteeksi (jos nyt muistan kaikki sanat oikein):"Drivers squilb o.c. intermittent". Siis ajoittainen katkos yhteydessä mutta missä kohtaa ?
Autossa on kuljettajan turvatyyny ja turvavöiden kiristimet. Vaihtoehdot rajautuvat sanalla "driver", joko kuljettajan turvatyynyyn tai sitten turvavyön kiristimeen, siis oletan näin. Kumpi on kyseessä vai joku muu ? Auttakaa onnetonta.
EDIT 5 min myöhemmin: verkkosanakirjasta löytyy sana "squib", jonka eräs merkityksistä on suomenkielen sana "paukkupommi". Olisiko tässä tapauksessa kyseessä ohjauspyörän airbagin yhteys ????
Sain eilen Automilanon käynnilläni kuittautettua airbagin merkkivalon. Examiner antoi selitteeksi (jos nyt muistan kaikki sanat oikein):"Drivers squilb o.c. intermittent". Siis ajoittainen katkos yhteydessä mutta missä kohtaa ?
Autossa on kuljettajan turvatyyny ja turvavöiden kiristimet. Vaihtoehdot rajautuvat sanalla "driver", joko kuljettajan turvatyynyyn tai sitten turvavyön kiristimeen, siis oletan näin. Kumpi on kyseessä vai joku muu ? Auttakaa onnetonta.
EDIT 5 min myöhemmin: verkkosanakirjasta löytyy sana "squib", jonka eräs merkityksistä on suomenkielen sana "paukkupommi". Olisiko tässä tapauksessa kyseessä ohjauspyörän airbagin yhteys ????
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Erittäin suurella todennäköisyydellä...
Kato penkin/penkkien alla olevia johtoja...siellä on liitoksia, oranssi on airbagin/paukkuvyön liitin jossa tod näk on hetkellinen kontaktihäiriö...
liitos auki ja takas kiinni huolella, ei saa olla virrat päällä eikä heti sammutuksen jälkeen, varminta ois irrottaa vielä akunkenkä ja antaa olla n 0,5 tuntia rauhassa ennenkuin koskee.
Ja omalla vastuulla
Kato penkin/penkkien alla olevia johtoja...siellä on liitoksia, oranssi on airbagin/paukkuvyön liitin jossa tod näk on hetkellinen kontaktihäiriö...

liitos auki ja takas kiinni huolella, ei saa olla virrat päällä eikä heti sammutuksen jälkeen, varminta ois irrottaa vielä akunkenkä ja antaa olla n 0,5 tuntia rauhassa ennenkuin koskee.
Ja omalla vastuulla

- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Dodiin, nyt on sitten puuhailtu. Annettujen vinkkien perusteella Irrotin akun navan ja viheltelin 15 min. Sitten asiaan. Ratin keskiö irti, jossa on kiinni airbag. Sen takana oli kellojouselle menevä piuha, joka on liittimellä kiinni airbagissa. Tämän liitos "hölskyi" selvästi. Oliko lopulta vika siinä - tarina ei kerro vaan aika näyttää. Tukevoitin sitä paketti teipillä, kuulostaa pielavetiseltä, mutta muita mahdollisuuksia ei ole. Sitten vaan kiinni. Kellojousen liittimiin en päässyt käsiksi, kun en äkkiseltään keksinyt miten tuon ratin oikein saa irti.
Toinen juttu: tuolla penkkien alla ei missään mene minkäänlaista keltaista johtoa (keltainen = airbag-järjestelmän johtojen väritys) - ei niin missään. Johtopäätökseni on se, että esikiristimet ovat kuin ovatkin sivutolppien verhoilujen alla ja sinne johdot menee jossakin reunaverhoilujen alla. Tähän hätään en ehtinyt niitä availla. Että sillei.
Jos tuo valopeijooni vielä tuosta syttyy loistoonsa niin ....
Toinen juttu: tuolla penkkien alla ei missään mene minkäänlaista keltaista johtoa (keltainen = airbag-järjestelmän johtojen väritys) - ei niin missään. Johtopäätökseni on se, että esikiristimet ovat kuin ovatkin sivutolppien verhoilujen alla ja sinne johdot menee jossakin reunaverhoilujen alla. Tähän hätään en ehtinyt niitä availla. Että sillei.
Jos tuo valopeijooni vielä tuosta syttyy loistoonsa niin ....
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
No niin, löysin sen kuljettajan turvavyön esikiristimen sieltä sivupalkin verhoilun alta. Vähän hätäillen sen avasin, koska onnistuin rikkomaan verhoilukappaleen alimmaisista kiinnitys/ohjausnastoista toisen. Toistaiseksi pysyy kyllä paikallaan ihan hyvin. "Vahvistin" airbagjärjestelmän johtoliitosta ilmastointiteipin pätkällä. Tuntui kyllä olevan muuten ihan tukevasti paikallaan, mitä taasen ei voi sanoa tuosta kuljettajan airbagin johtoliitoksesta. Toistaiseksi "valtakunnassa rauhallista", vaikka autolla on ajaa rytyytetty vanhoja epätasaisia sorateitä pitkin. Jokohan nyt olisi probleemat ohi ? Lepää rauhassa rakas airbag.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
- Paikkakunta: Espoo