Huoltoa ja vähän muutakin
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Huoltoa ja vähän muutakin
Sitä kasikympin huoltoa kun en viitsinyt mennä teettämään Deltaan, niin sitä on tehty sitten pikkuhiljaa ikään kuin osa-alue kerrallaan.
Öljyt vaihdatin öljyhallissa, missä ei löydetty vaihteiston tarkastusproppua, no ei kai kun sellaista ei siellä ole vaan mittatikku, mitä ei myöskään löydetty
Laatikon öljyt on siis vielä tarkastamatta.
Ilmanputsarin vaihdoin ja sisäilman putsarin myös. Mutta ihmettelin kyllä sitä, että suotimen asennusohjeessa oli selvästi paikka tuolle suotimelle vaan minun autossa sitäm ei ole siellä tuulilasin alla olevassa kotelossa missä on lämppärin ilman sisääntulo. No eikun putsari siihen ilma-aukon päälle vaan.
Pysyy paikoillaan mutta fuskaa tietysti sivuilta.
Deltan miehet valaisi asiaa, että 2002 alkaen 156:ssa on erilainen sisäilmansuodin joka sijaitsee 'kivassa' paikassa siellä kojetaulun alla
No nyt mulla on sitten 3 sisäilmansuodinta, ja ilma on tosi raikasta varmaan
Olin tilannut toisen kaukoavaimen kun ei ollut auton mukana kuin yksi avain. Toinen tilattiin ja sitä odoteltiin viikon verran. Mutta sanoivat että se tuli vahingossa eri autoon. Jaaha. No uusi tilaukseen. Mutta kun kävin kysymässä sitä uudelleen tilattua avainta niin sanoivat että se ekakin oli mun autoon joten nyt mulla on sitten kolme avainta. No mikäs siinä, varsinkin kun sen toisen tilatun ne myy edullisesti. Eipä sillä kukaan muu mitään teekään. Että lopulta ihan hyvä juttu mun kannalta.
Koska huollossa ne tutkii auton datat sillä testerillä niin menin paikalliseen korjaamoon jolla oli Boschin testisofta ja siellä vähän vilkaistiin mitä se Alfa on syönyt. Ei vikoja eikä mitään muutakaan huomautettavaa ja OBD-testi puhtaasti läpi. Homman hinta oli jälleen edullinen eli ilmainen kun pistivät koko touhun koulutuksen piikkiin
Ei mun Alfa ole vienyt rahaa oikeastaan muuta kuin vakuutuksiin ja bensaan, yksi lähivalon H7-poltin ostettu noiden huolto-osien lisäksi.
Nariseviin etupään pusliin suihkuttelin hätäisesti synteettistä Wurthin vaseliinia ja tuntui auttavan narinaan :o
Ja lopuksi poistin sen kumilärpäkkeen takaspoilerin ja katon välistä, kylmästi vetämälle sen etukautta pois. Eipä sillä mitään teekään. Painelin muovinastat paikalleen ja homma oli valmis.
Ehkä paras tapa poistaa tuo kumitiivisteen pätkä on ottaa joku koukku, vaikka äiteen ompelutarvikkeista ja vetää sillä kumin reunasta ja lipsauttaa kumi muovinastan kannan alta pois. Tietysti tämä vaihtoehto tuli mieleen vasta kun olin primitiivisesti murahdellen raastanut kumihärpäkkeen gedauttiin
Mutta tyytyväisenä lopputulokseen oli jon pakko palkita itsensä
Jotta tämmöinen huoltopäivä.
Öljyt vaihdatin öljyhallissa, missä ei löydetty vaihteiston tarkastusproppua, no ei kai kun sellaista ei siellä ole vaan mittatikku, mitä ei myöskään löydetty
Laatikon öljyt on siis vielä tarkastamatta.
Ilmanputsarin vaihdoin ja sisäilman putsarin myös. Mutta ihmettelin kyllä sitä, että suotimen asennusohjeessa oli selvästi paikka tuolle suotimelle vaan minun autossa sitäm ei ole siellä tuulilasin alla olevassa kotelossa missä on lämppärin ilman sisääntulo. No eikun putsari siihen ilma-aukon päälle vaan.
Pysyy paikoillaan mutta fuskaa tietysti sivuilta.
Deltan miehet valaisi asiaa, että 2002 alkaen 156:ssa on erilainen sisäilmansuodin joka sijaitsee 'kivassa' paikassa siellä kojetaulun alla
No nyt mulla on sitten 3 sisäilmansuodinta, ja ilma on tosi raikasta varmaan
Olin tilannut toisen kaukoavaimen kun ei ollut auton mukana kuin yksi avain. Toinen tilattiin ja sitä odoteltiin viikon verran. Mutta sanoivat että se tuli vahingossa eri autoon. Jaaha. No uusi tilaukseen. Mutta kun kävin kysymässä sitä uudelleen tilattua avainta niin sanoivat että se ekakin oli mun autoon joten nyt mulla on sitten kolme avainta. No mikäs siinä, varsinkin kun sen toisen tilatun ne myy edullisesti. Eipä sillä kukaan muu mitään teekään. Että lopulta ihan hyvä juttu mun kannalta.
Koska huollossa ne tutkii auton datat sillä testerillä niin menin paikalliseen korjaamoon jolla oli Boschin testisofta ja siellä vähän vilkaistiin mitä se Alfa on syönyt. Ei vikoja eikä mitään muutakaan huomautettavaa ja OBD-testi puhtaasti läpi. Homman hinta oli jälleen edullinen eli ilmainen kun pistivät koko touhun koulutuksen piikkiin
Ei mun Alfa ole vienyt rahaa oikeastaan muuta kuin vakuutuksiin ja bensaan, yksi lähivalon H7-poltin ostettu noiden huolto-osien lisäksi.
Nariseviin etupään pusliin suihkuttelin hätäisesti synteettistä Wurthin vaseliinia ja tuntui auttavan narinaan :o
Ja lopuksi poistin sen kumilärpäkkeen takaspoilerin ja katon välistä, kylmästi vetämälle sen etukautta pois. Eipä sillä mitään teekään. Painelin muovinastat paikalleen ja homma oli valmis.
Ehkä paras tapa poistaa tuo kumitiivisteen pätkä on ottaa joku koukku, vaikka äiteen ompelutarvikkeista ja vetää sillä kumin reunasta ja lipsauttaa kumi muovinastan kannan alta pois. Tietysti tämä vaihtoehto tuli mieleen vasta kun olin primitiivisesti murahdellen raastanut kumihärpäkkeen gedauttiin
Mutta tyytyväisenä lopputulokseen oli jon pakko palkita itsensä
Jotta tämmöinen huoltopäivä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Kuitit on hyvä tosiaan säilyttää, että voi todistaa todella tehneensä jotakin.
Jakohihnasta tuli mieleen, minkä merkkisiä hihnoja on Alfistit ostaneet?
Kenen valmistama lienee se Deltan myymä hihna?
Gates on ainakin tunnettu ja arvostettu merkki hihnoissa ja muissakin kumiosissa, onko muita laadukkaita, Pirelli teki ainakin joskus laturin remmejä.
Kun tuo jakohihnan vaihto tulee eteen, siihen on vielä noin 35tkm matkaa, taidan tehdä matkan Tallinnaan ja ryypätä ne välirahat mitä Suomessa vaihto kustantaa
Taidan aikaistaa tuota vaihtoa noin parilla kympillä, koska Alfallani on ajettu kahtena ekana vuonna yli 70 tkm, saattaa olosuhteet olla vanhentaneet kummia normaalia enemmän
Piruako ne meni vaihtamaan hyvän ketjuvedon silloin aikoinaan. Ja nyt on opelix-koneissa palattun taas ketjuun
Jakohihnasta tuli mieleen, minkä merkkisiä hihnoja on Alfistit ostaneet?
Kenen valmistama lienee se Deltan myymä hihna?
Gates on ainakin tunnettu ja arvostettu merkki hihnoissa ja muissakin kumiosissa, onko muita laadukkaita, Pirelli teki ainakin joskus laturin remmejä.
Kun tuo jakohihnan vaihto tulee eteen, siihen on vielä noin 35tkm matkaa, taidan tehdä matkan Tallinnaan ja ryypätä ne välirahat mitä Suomessa vaihto kustantaa
Taidan aikaistaa tuota vaihtoa noin parilla kympillä, koska Alfallani on ajettu kahtena ekana vuonna yli 70 tkm, saattaa olosuhteet olla vanhentaneet kummia normaalia enemmän
Piruako ne meni vaihtamaan hyvän ketjuvedon silloin aikoinaan. Ja nyt on opelix-koneissa palattun taas ketjuun
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
No niin, vähän jatkoa tuohon edelläkerrottuun huoltohommaan.
Vein Alfan ilmastoinnin tarkistukseen ja samalla vaihdettiin kylmäaine ja öljy sinne kompuraan. Oli täysin tiivis putkisto ainakin sen alipainetestin mukaan.
Samalla kun se kone vaihteli litkuja niin tuli puhetta vaihteistoöljyn tarkistuksesta ja ystävällinen huoltomies alkoikin heti tutkia että mistä sinne mittatikkuun pääsee käsiksi. Hetken tutkittuaan kaveri löysikin tikun kun vaan osasi katsoa oikeaan kohtaan, itse en sitä ollut löytänyt, en tosin ollut etsinyt ihan niin tarkkaan.
Kaveri tunki kätensä ahtaasta kolosta kurottaen ja saikin otteen tikusta.
Mitattiin sitten uudelleen se pinta ja öljyn pinta oli alamerkin alapuolella
Öljyä lisättiin puoli litraa ja tikku paikalleen. Ilmastoinnin huoltokin oli jo saatu tehtyä. Ei muuta kun Alfa tulille. Ei käynnisty------mitä vittua!!!!???
Kyllä siinä vaiheessa alkoi hiipiä sellainen paha aavistus että tähänkö tämä nyt jäi! Korjaamossa oli muitakin asiakkaita jotka varmaan saivat taas essonbaariin uuden jutun kerrottavaksi: Alfa hajosi itsekseen pajalle
Huoltomies ei kuitenkaan heittänyt pyyhettä kehään vaan vikaa alettiin haravoimaan oikein porukalla. Nimittäin virrat tuli, mittarivalot paloi, ajonesto ei herjannut mitään....mutta startti ei pyöri.
Jonkin johdon irtoaminen alkoi tulla mieleen vähän jokaiselle ja öljytikun "reitiltä" koitettiin katsella irtojohtoa, mutta ei näkynyt. Korjaamon omistaja soitti Deltaan ja kysyi neuvoa, mutta ei saanut mitään sellaista mistä olisi ollut apua. Diagnoosilaite kytkettiin ALfaan mutta mitään vikailmoitusta ei ollut muistissa!
Tässä vaiheessa jokainen neuvo oli tarkistuksen arvoinen. Ja olin juuri pari tuntia aikaisemmin käynyt Deltassa koodauttamassa pari avainta. Tuli mieleen joku softavika koodauksessa, vaikka olinkin käynnistänyt Alfan uudella avaimella ja ajanut sen jälkeen sinne ilmastointihuoltoon.
Kello alkoi jo olla sen verran että virallisesti paja meni kiinni mutta asentaja ei antanut periksi vaan alkoi tutkia lampun kanssa uudelleen öljytikun yläpuolen aluetta ja tunnusteli lopulta kädellä ihan sokkona irtopiuhoja. Ja voin sanoa että helpotus oli suuri kun kaveri nosti esille irtonaisen johdonpään jossa oli moninapainen liitin, ja löytyi sille parikin.
Liitin kiinni ja voitonvarmana käänsin avaimesta: V6 puhui taas niinkuin ennenkin
Alfan maine oli palautettu
En tiedä mikä tuo irronnut johtonippu oli, mutta se esti startin pyörimisen vaikka kaikki muu toimikin.
Mitä tästä opimme....ehkä sen että vika ei välttämättä ole aina auton itse aiheuttama vaikka siltä joskus voi ehkä vaikuttaa.
Vein Alfan ilmastoinnin tarkistukseen ja samalla vaihdettiin kylmäaine ja öljy sinne kompuraan. Oli täysin tiivis putkisto ainakin sen alipainetestin mukaan.
Samalla kun se kone vaihteli litkuja niin tuli puhetta vaihteistoöljyn tarkistuksesta ja ystävällinen huoltomies alkoikin heti tutkia että mistä sinne mittatikkuun pääsee käsiksi. Hetken tutkittuaan kaveri löysikin tikun kun vaan osasi katsoa oikeaan kohtaan, itse en sitä ollut löytänyt, en tosin ollut etsinyt ihan niin tarkkaan.
Kaveri tunki kätensä ahtaasta kolosta kurottaen ja saikin otteen tikusta.
Mitattiin sitten uudelleen se pinta ja öljyn pinta oli alamerkin alapuolella
Öljyä lisättiin puoli litraa ja tikku paikalleen. Ilmastoinnin huoltokin oli jo saatu tehtyä. Ei muuta kun Alfa tulille. Ei käynnisty------mitä vittua!!!!???
Kyllä siinä vaiheessa alkoi hiipiä sellainen paha aavistus että tähänkö tämä nyt jäi! Korjaamossa oli muitakin asiakkaita jotka varmaan saivat taas essonbaariin uuden jutun kerrottavaksi: Alfa hajosi itsekseen pajalle
Huoltomies ei kuitenkaan heittänyt pyyhettä kehään vaan vikaa alettiin haravoimaan oikein porukalla. Nimittäin virrat tuli, mittarivalot paloi, ajonesto ei herjannut mitään....mutta startti ei pyöri.
Jonkin johdon irtoaminen alkoi tulla mieleen vähän jokaiselle ja öljytikun "reitiltä" koitettiin katsella irtojohtoa, mutta ei näkynyt. Korjaamon omistaja soitti Deltaan ja kysyi neuvoa, mutta ei saanut mitään sellaista mistä olisi ollut apua. Diagnoosilaite kytkettiin ALfaan mutta mitään vikailmoitusta ei ollut muistissa!
Tässä vaiheessa jokainen neuvo oli tarkistuksen arvoinen. Ja olin juuri pari tuntia aikaisemmin käynyt Deltassa koodauttamassa pari avainta. Tuli mieleen joku softavika koodauksessa, vaikka olinkin käynnistänyt Alfan uudella avaimella ja ajanut sen jälkeen sinne ilmastointihuoltoon.
Kello alkoi jo olla sen verran että virallisesti paja meni kiinni mutta asentaja ei antanut periksi vaan alkoi tutkia lampun kanssa uudelleen öljytikun yläpuolen aluetta ja tunnusteli lopulta kädellä ihan sokkona irtopiuhoja. Ja voin sanoa että helpotus oli suuri kun kaveri nosti esille irtonaisen johdonpään jossa oli moninapainen liitin, ja löytyi sille parikin.
Liitin kiinni ja voitonvarmana käänsin avaimesta: V6 puhui taas niinkuin ennenkin
Alfan maine oli palautettu
En tiedä mikä tuo irronnut johtonippu oli, mutta se esti startin pyörimisen vaikka kaikki muu toimikin.
Mitä tästä opimme....ehkä sen että vika ei välttämättä ole aina auton itse aiheuttama vaikka siltä joskus voi ehkä vaikuttaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è