156 käynnistysongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

156 käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Janne »

No moro.
Het lykkäs ongelmia tuon Superin käynnistyksen kanssa. Tapahtui about 45min sitten seuraavanlaista.
Ajelin kaverin luokse tarkoituksena hakea se. Parkissa odottelin kaveria takaluukku ylhäällä ja radio päällä.
Heitettiin kamat peräpaksiin ja starttaamaan. EI MITÄÄN! Ei lupaa, ei valokaan vilahda mittaristossa.
Varovasti avainta kääntämällä, kilometrit menee 888 888km 8888km muotoon ja abs, sun muut valot syttyy mutta ei starttaa.
Konepelti ylös ja akun latausta tsekkaamaan. Akussa on ledi jonka mukaan siinä olisi latausta. En oikein usko että olisi akussa vika vaan avaimessa. Tyttöystävä kiikuttaa vara-avaimen ja sama homma, ei tee mitään. Ikkunat on auki ja hiukka veekäyrä nousussa jo. Ohjekirjassa ei sanota juuta ei jaata asiaan.

No ei muuta kuin kaapeleilla virtasta. No lähtihän se käyntiin yskien. Nyt jo hymyilytti mutta hymy hyyty kun kuuntelin käyntiä. Röpötti ja vaappu niin maan perkeleesti. Kierrokset oli tyhjäkäynnillä yli tonnin.
Annoin auton käydä varmaan 10min paikallaan tyhjää koskematta kaasuun. Mittaristoon syttyi moottorin kuva, jolle en löytänyt selitystä ohjekirjasta. (Kirja tuntuu muutenkin varsin turhalta kapistukselta näissä tilanteissa.)
Noh, ei muuta kun ikkunat ylös ja kotia kohti, jospa saisin ajettua auton edes kotipihaan.
No sain sentäs mutta kun pysäytin auton ja annoin sen käydä tyhjää niin kierrokset oli n. 1500 ja kaasun hipauksella nousivat 2000:iin ja pysyivät siellä n.5sek ja sen jälkeen laskivat taas reippaaseen tonniin.

Sammutin auton ja koitin startata uudelleen. Sama juttu kuin tämän tarinan alussa. Ei lupaa, mutta mittaristossa vilisee valot ja nopeusviisari väräjää ja kilsat on 888 888km 8888km jne.
Siihen hyyty prle.

Sanokaahan mikä siihen tuli noin yhtäkkiä ja mitä tehdä. Onko akku todellakin peenä? Onko virtalukossa tai avaimissa vikaa? Mikä muu voisi olla pastana?
Ajossa auto tuntui aivan normaalilta. Veti hyvin ja kiihtyi eikä tukehtunut jne. Kaikki sähkövermeet toimi.

Auttakee! Pitääkö se maanantaina tyrkätä taas kaapeleilla käyntiin ja ajaa Deltan perkeleille testeriin... Onko tuo moottorin valo mittaristossa vikavalo vai mikä?

Huh, happia... :crazyeyes:
Viimeksi muokannut Janne, 31 Heinä 2005, 22:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

kawabata
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 22:32
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kawabata »

joo toi merkkivalo on varmaan moottorin ohjainyksikön merkkivalo, voi olla anturi vika, on menny varmaan jollekkin varaohjelmalle vois kokeilla jotenkin nollata ohjainyksikkö voisko kokeilla käyttää akkukaapelia irti,ja sitten laittaa virrat noin 4minuutiks päälle ennen ku starttaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Anteeksipyyntö ihan ensimmäiseksi kaikille, jotka tuon minun yllä olevan tilityksen on lukenut.
Oli hiukan "käyrät" huipussaan kun auto teki tenät noin yllärinä. Suht koht avuton olo on kun mikään ei toimi.

Mutta jatketaampa asiaa.

Auto seissyt yön yli parkissa. Kokeilin startata. Nating! Ei syty edes varoitusvalot mittariin.
Hetken päästä uusi yritys ja nyt mittareissa alkaa tapahtua. Valot vilkkuu ja nopeusviisari taas väräjää ja kojelaudan sisältä & konehuoneesta kuuluu napsetta vaikka en edes starttaa. 888 888km 8888 jne muuttuu normaaliksi eli oikeiksi kilometreiksi ja kun antaa olla virrat päällä niin mittareissa näyttää kaikki olevan ok (paitsi tuo vikavalo).
Kaikki sähkövermeet toimii ja virtaa tuntuu riittävän. Okei starttaus.....naks ja kaikki sammuu. Uudelleen...virtaa riittää ja naks. Koittaakohan se pyöräyttää mutta virta ei vaan jostain syystä riitä vaikka kaikki virtaa kuluttavat härvelit on nollissa?
Akun ledi näyttää edelleen vihreää, jos tuota nyt edes on uskominen.

Ohjausyksikön nollausta en ole yrittänyt. Ei tällä hetkellä löydy edes työkaluja että sais akunkenkiä irtikään. Tuo pluskengän irroutuskin on näköjään tehty astetta hankalemmaksi.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Olisiko vaan akku tullut tiensä päähän? Jos nykyinen akku on autosi ikäinen, ei olisi ollenkaan tavatonta.
Jos mahdollista niin lainaa toimivaa akkua ja kokeile sillä. Voihan sitä nykyistä akkuakin koittaa latailla.

Apuvirralla en uskaltaisi paljon leikkiä, nimim. yksi hajonnut boksi kyseisellä operaatiolla (ei tosin Alfa)

Tuolla Teknisessä osiossa on seuraava, jos olisi apua:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=656
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tein nuo ohjeen mukaiset temput äsken. On muuten 4min aika pitkä aika odotella :-D
Kaikki hyvin siihen saakka kun pitäisi startata. Naks naks.

Minusta alkaa vahvasti tuntumaan siltä että akku on tullut tiensä päähän.
Akku on varmaankin alkuperäinen, siis mallia -01. Akun päällä on ledeillä sen kunnosta kertovat ilmaisimet. Vihreä - riittävästi latausta (sufficiently charged). Punainen - ladattava (to be charged) ja kolmas ilmeisesti keltainen - lisättävä akkunestettä (to be filled).
Onko kenelläkään vastaavaa akkua? Voiko noihin ledeihin luottaa? Ei varmaankaan...
Vihreä ledi kuitenkin palaa, josta aluksi päättelin että vika ei olisi akussa. Virran vähyydestä kertonee sekin, että puhallin, ikkunat, keskuslukitus jne toimii - ainakin hetken. Kun starttailee aikansa ja koittaa laittaa ovet lukkoon niin keskuslukitus ei enää toimi.

Et näin. Pitänee miettiä että miten akun kunnon pääsis testaan ja ehkä lataamaan. Uusi akku kait pitää hankkia.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä se akkuvialta minustakin kuulostaa. Akku on sen verran halpa uusittava että kannattaa kokeilla sitä ensimmäisenä, vaikka vika olisikin muualla niin tuonikäisen akun vaihto ei kuitenkaan mene hukkaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Olisko akusta kenno pimahtanut?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Auto toimii taas

Viesti Kirjoittaja Janne »

Olitte kaikki tavallaan oikeassa :wink:
Akku oli todellakin ihan finaalissa. Ehkä jonkun vanhan ruputtimen sillä ois saanut pyörähtään mutta tuollanen moderni vempain sanoi vaan, naks naks hae uus akku hölömö.
Vihreä valo oli latauksen valo, jossain kennosa oli vielä latausta mutta ainakin yksi oli paskana. Olikihan se orkkis Alfa akku, 50 amppeerinen ja akku-ukko ihmettelikin että mitenhän sillä ois talven pärjänny vaikka oiskin ladattu jne.
Otin sitte Exiden 60 Ultran joka sopi kokonsa puolesta paikalleen mainiosti.
Heti pärähti käyntiin kuin tyhjää vaan. Käynnissä ei ollut mitään ihmeellistä.
Silti se keltainen moottorin kuva paloi. Kävin kysäisemässä Deltassa ohikulkiessaan syytä mokomalle. Syynä mitä todennäköisimmin on alhainen akun jännite ja siitä johtuva hetkittäinen häiriö.
Pitänee käynnistellä ja kattella häipyykö. Jos ei niin testerille kaissitte.

Valo tosiaan rupesi palamaan tuossa akun loppumisen yhteydessä, ei ennen. Oisko siellä silti jotain onkkelmaa vielä. No se selviää ajan myötä. Nyt toisaalta vaan hymyilyttää kun pääsee taas ajamaan. Kyllä tuntui hyvältä
:-D
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Täsmälleen samanlainen ongelma viime viikolla 2 viikon seisottamisen jälkeen, korjaantui akun vaihdolla ja lisäbonuksena cobran hälyttimen softa oli mennyt totaalisesti sekaisin eikä suostunut kytkeytymään pois ilman huoltoa :cry:
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Vikakoodit on nyt luettu ja nollattu & vikavalo sammunut. Löydettiin kaikkiaan 5 vikailmoitusta, jotka kaikki liittyivät alentuneeseen jännitteeseen.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Vastaa Viestiin