Kuka korvaa: liike vai kuluttaja?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Kuka korvaa: liike vai kuluttaja?

Viesti Kirjoittaja hamppi »

En tiedä onko tällaisesta tapauksesta jo mitään ennakkotapausta. Homma menee näin.

Ostin uudet renkaat (Michelin PS2 225/40ZR18) ja vanteet eri paikasta (Bridgestonen edustaja). Renkaat ja vanteet asennutin paikassa mistä ostin vanteet. Asennus onnistui ilman ongelmia. Käytiin pienellä testiajolla kaverin kanssa, joka renkaat asennutti ja totesi että ei mitään ongelmia, ratti ei täristä ja renkaatkin mahtuu pyörimään. Kiitin ja sovittiin sitten jälkikiristyksestä ja lähdin ajamaan kotia kohti. Lähestyessäni kotia, tunsin että ratti käyttäytyy kummasti. Kotini parkkipaikalla huomasin, että vasen eturengas on tyhjä ja renkaan ulkopinta selvästi kulunut. Kyseiseen liikkeeseen (missä renkaat pantiin vanteille ja auton alle) en voinut soittaa ja kertoa tilannetta, koska liike oli mennyt jo kiinni.

Soitin heti seuraavana aamuna liikkeeseen ja kerroin ikävät uutiset. Sovittiin, että koitan saada jostain ilmaa renkaisiin ja tulisin näyttämään rengasta. Päästyäni liikkeeseen pistettiin auto pukeille ja otettiin rengas irti ja tutkailtiin, että missähän mahtaisi olla reikä mistä pääsee ilmaa. Reikää ei vaan tuntunut löytyvän, niin pistettiin rengas vesiastiaan ja alettiin pyörittelemään sitä siinä. Rengas oli jo melkein pyörähtänyt kierroksen ympäri, kunnes huomattiin että vanteen kehästä tulee kuplia. Vanteessa siis syy miksi rengas on tyhjentynyt. Asentaja sanoi ilmoittavansa edustajalleen tapauksesta ja informoivan minua lisää myöhemmin, miten edetään korvausten ym. kanssa.

Asiasta on nyt kulunut viikko ja samainen kaveri kuka asensi renkaat otti minuun eilen yhteyttä ja kertoi etteivät korvaa kulunutta rengasta, vanteen kyllä. Olisi kuulema pitänyt huomata aikasemmin renkaan tyhjeneminen ja vaihtaa vararengas.
Oma mielipiteeni on, että vanteessa oleva reikä (vika) on ollut jo ennen renkaalle asennusta. Kun kyseinen vanne on laitettu renkaalle, on rengas alkanut heti tyhjentymään ja näin ollen alkanut kuluttamaan rengasta. Mielestäni renkaan korvaaminen liikkeen osalta pitäisi olla päivänselvä juttu.

Soitin tänään kuluttujaneuvojalle ja sieltä sanottiin, että liikkeen täytyy ehdottamasti korvata minulle uusi rengas. Varmistuttuani kuluttajasuojan olevan puolellani, soitin vanteen toimittajan edustajalle. Käytiin lähes puolituntinen verbaalinen taistelu :agrue: vaan emme ikävä kyllä päässeet yhteisymmärykseen. Kerroin haluavani selvittää asian perusteellisesti, kuka on korvausvelvollinen ja palaavani asiaan kuluttaja-asiamiehen kautta.

Ai että, ja lomakin tässä alko juuri, niin mikäs sen mukavampaa kun aloittaa pieni leikkimielinen kinastelu rengasliikkeen kanssa :evil:

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

aivan oikein. ne saa korvata kaikki + bensa ym kulut. ja jos jenkeis oltais nii tottakai vaatisit 100 000 000€ korvauksia. :wink:
Hyvin sä vedät..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei tuossa pitäs kahta sanaa olla...ilman muuta pitää korvata myös rengas... :wink: Vähän voi silti joutua vääntään kättä asiasta...

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jep. Liike korvausvelvollinen.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Kuka korvaa: liike vai kuluttaja?

Viesti Kirjoittaja tmv »

hamppi kirjoitti: kaveri kuka asensi renkaat otti minuun eilen yhteyttä ja kertoi etteivät korvaa kulunutta rengasta, vanteen kyllä. Olisi kuulema pitänyt huomata aikasemmin renkaan tyhjeneminen ja vaihtaa vararengas.
Ja kuinkahan paljon aikaisemmin tämä "toteaminen" olisi pitänyt tapahtua? Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää. Liike korvaa ja piste.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Ja kyllä!!!

Tämä asia on kuulkaas ratkennut alffistin voittoon!!! :multi: :multi: :-D
Asentaja soitti tänään minulle puhelun, jossa kertoi ottaneensa lomalta palanneeseen bridgestonen isoon pamppuun yhteyttä. Herra Johtaja ei kuulema ollut kuullut puoliakaan, kun homma oli sitä myöten selvä ja pojjaat hakemassa uutta rengasta minulle :mrgreen: Olivat kuulema maksaneet suolasen hinnan, mutta eihän se minua haittaa :lol: Olisi tullut pidemmän päälle vielä kalliimpi rengas jos oltaisiin alettu vääntämään kättä ihan tosissaan..

Ai ai..voi tätä TUNNETTA!!! Aivan mahtavaa!11
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


(hymiöitä taitaa olla enemmän ku laki sallii...:))

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Onnittelut! :-D

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

hamppi kirjoitti:palanneeseen bridgestonen isoon pamppuun yhteyttä. Herra Johtaja ei kuulema ollut kuullut puoliakaan, kun homma oli sitä myöten selvä ja
Asiallista, onnittelut täältäkin! :) On se vaan muuten ihme homma, että yleensä se aina vaatii sen ison pampun, joka tajuaa minkäsuuruisesta jutusta on kyse toisaalta firman kassan ja toisaalta maineen kannalta. Muistui vaan mieleen yksi musiikkilaite, jonka takuuhuolto kesti toista vuotta, josta jokusen kuukauden (!!!) se ihan oikeasti makasi huollossa. Myyjäliikettä ei kiinnostanut, huoltoliike keksi kaikki maailman selitykset, laitteen valmistaja oli kiitettävästi hommassa mukana mutta pyysi hoitamaan huollon kuitenkin maahantuojan kautta. Valmistajan kautta sain sitten kiinni koko Skandinavian alueen maahantuojan ja johan alkoi lyyti kirjoittaa, ongelma ratkesi parissa viikossa.

Ja sama meininki monessa asiassa: se tyyppi siellä tiskin takana - eli se tärkein asiakaskontaktipiste - ei yleensä uskalla joustaa mistään, eikä toisaalta jaksa vaivautua kysymään ylempää. Vasta se isoin herra tajuaa että taas on firmalta menossa kymmeniä potentiaalisia asiakkaita jos ei homma hoidu. Ehkä se on niin, että ne jotka hiffaavat tuon, ovat just niitä jotka ylenevät johtoportaaseen asti.

Vastaa Viestiin