Kaasuvaijeriko...
Valvoja: Moderators
Kaasuvaijeriko...
Mitenkähän tämän nyt sitten muotoilisi otti ja tuota. Kun minusta tuon kaasupolkimen toiminta - tai paremminkin kaasuläpän - ei oikein toimi niin kuin olen muissa autoissani tottunut. Jos ajelen vaikka kaupunkilla pienellä vaihteella ja nostan pienen kiihdytyksen (kierrokset alle 4 tonnia) jälkeen jalkani kaasulta niin motoori tuntuu nyykähtävän ihan vallan kuin seinään. Eli meno on aikas nykivää noin niinkuin. Maantiellä ja kaupungissakin isompaa vaihdetta käyttäessä pelittää paremmin. Tuli vain mieleen, että onko tuolla kaasuläpän tienoilla jonkinlainen vaimennus tsydeemi joka ei toimi suunnitellulla tavalla. Kaasuvaijeri on varmaan ainakin vähän nahkea kun tuntuu poljin muutenkin vähän kankealta ja kaasun säätely takkuaa.
- Alfistipohjoosesta
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kaasuvaijeriko...
Terzius kirjoitti:Jos ajelen vaikka kaupunkilla pienellä vaihteella ja nostan pienen kiihdytyksen (kierrokset alle 4 tonnia) jälkeen jalkani kaasulta niin motoori tuntuu nyykähtävän ihan vallan kuin seinään.
En nyt tiedä puhunko yhtään samasta asiasta, mutta kokeillaan...
Eli itse olen huomannut samanikäisiä saksalaisautoja ajettuani, että ne ja Alfa käyttäytyvät eri tavalla tilanteessa jossa kierroksia on vaikka 4000 kakkosella ja päästät jalan kaasupolkimelta. Alfa nytkähtää terävämmin ja alkaa moottorijarruttaa, kun taas sakuissa tuota nykäystä ei tule vaan homma on jotenkin vaimennettu. Tämä siis koettu kolmella eri 156:lla. Olen itse laittanut tuon 'ominaisuuden' Alfan urheilullisuuden piikkiin

Ok, tuon "ominaisuuden" kanssa pystyy kyllä elämään. Noissa sakuissa, ainakin vanhemmissa bemareissa on eräänlainen "kaasujousi" kaasutinläpässä. Tuon jousen tai vaimentimen tehtävänä on estää välitön kaasuläpän sulkeutuminen ja pehmentää moottorijarrutusta. Joissakin volkkareissa olen havainnut, että kaasupoljin elää ikään kuin omaa elämäänsä. Nostettaessa jalka kaasulta poljin ikään kuin pakenee jalan alta avaten kaasuläppää tarkoituksena myös tuo pehmeämpi moottorijarrutus.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.