164 ilmesty pihaan !
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
164 ilmesty pihaan !
Oltiin tässä jo jonkin aikaa etitty toista autoa keväällä romuks menneen Tempran tilalle. Tarkoituksena oli hankkia käyttö/talviautoksi "järkiratkaisu". Jonkin aikaa noita lähinnä japanialaisia keksintöjä kateltuani tuli hankittua jotain ihan muuta, 1991 ts jolla jo aika monta maapallon kiertoa (oisko 8!) takana . Auto ei ole mikään helmi enään, mutta hieman askartelemalla ja tekniikkaa elvyttelemällä uskon siitä saavan vielä asiansa ajavan kulkupelin. Mitään varsin perusteellista "entisöintiä" ei todellakaan ole tarkoitus tehdä. Kuitenkin esim. konepellin aion ehdottomasti maalata koska maali hilseilee ja kiveniskujen määrä on jotain aivan käsittämätöntä. Aikaisemmat kokemukset kuusnepasta rajoittuvat muutamaan kyydissä istumiseen, ja on ollut mukava nyt parin päivän aikana huomata mikä se tuntuisi olevan autojaan. Jämäkkyydeltään sekä mukavuudeltaan tohon 155 verrattuna erittäin paljon parempi, ja ehkä ajoasentoa sekä ylipehmeitä penkkejä (varmaan kyllä lussahtaneet) lukuunottamatta en miettisi hetkeäkään kummalla haluaisin pitkää matkaa taivaltaa/matkustaa. Tietenkin sporttisuudessa häviää, mutta kysehän on aivan toisenlaisista autoista. Onhan tosta parin päivän aikana selvinnyt jo yhtä ja toista laitettavaa, täytyy vaan vähän miettiä mikä on järkevää ja mikä ei.
Onko muuten tyypillistä ettei rattilukko pelitä? Se nimittäin ei sano yhtään mitään. Ei se mua niin haittais vaan leimaukkoa voi kyllä . Ikävän yllätyksen estämiseksi hankin heti jo jokatapauksessa hyvän varkaudenestotangon vaikken tota vielä ollut edes huomannut. Tyhjäkäynti vaeltelee hieman ja välillä joutuu pyörittämään tooosi kauan että käynnistyy, voiko haurastuneet imusarjan letkut olla syypäät? Onko harmaaks maalattuja puskureita useita eri värejä, eli onko samat vaikka valkoisessa ja punaisessa?
Onko muuten tyypillistä ettei rattilukko pelitä? Se nimittäin ei sano yhtään mitään. Ei se mua niin haittais vaan leimaukkoa voi kyllä . Ikävän yllätyksen estämiseksi hankin heti jo jokatapauksessa hyvän varkaudenestotangon vaikken tota vielä ollut edes huomannut. Tyhjäkäynti vaeltelee hieman ja välillä joutuu pyörittämään tooosi kauan että käynnistyy, voiko haurastuneet imusarjan letkut olla syypäät? Onko harmaaks maalattuja puskureita useita eri värejä, eli onko samat vaikka valkoisessa ja punaisessa?
Viljan tar fram det som inte fanns.
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Onnittelut! Tyhjäkäynnin vaeltelu johtui omassani hapertuneista imukumeista. Käynnistysproblematiikka vaivaa omaani edelleen: kylmänä ja kuumana lähtee heti, mutta haaleana sahaa jopa kymmenen sekuntia. Tästä oli palstalla juttua, mutta eipä muistaakseni selvinnyt; jos saat asiaan valoa tarinoi tänne myös.
Käynnistymisongelmaan on tietty montakin mahdollisuutta, mutta yksi todennäköinen ko. tilanteessa, jossa kylmä ja kuuma kone käynnistyy hyvin, mutta tunnin parin seisonnan jälkee huonosti: vuotavat ruiskusuuttimet. Eli kuumana ei ehdi vielä kovin paljon valuttaa, kylmänä rikasseos taas ei haittaa. Suuttimet voi tsekata irrottamalla ja pyörittämällä konetta, niin että saa paineen järjestelmään. Joka suuttimen alla tulisi olla bensaa kestävä kippo, kippo tyhjäksi ja odottelee moniko suutin tiputtelee ja kuinka paljon. Vielä helpompaa on silmämääräinen tarkastus: kunnossa oleva suutin on yleensä hiukan mustunut päästään, vuotava suutin on lionnut bensiinistä puhtaaksi ja kirkkaaksi.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 164 ilmesty pihaan !
Ei ole tavallista, veikkaisin että "haitta" on jumissa rattilukon sisässä, olisikohan järkevää hankkia samantien uuden/käytetyn romikselta avaimineen? Muovisuojat pitää ratin ympäriltä purkaa (ruuveilla kiinni alakopan läpi), sen jälkeen pääsee irrottamaan itse rattilukon, taisi olla kiinni "sorvatuilla" pulteilla mutta tuurnalla pitäisi aueta.Il Mostro kirjoitti: Onko muuten tyypillistä ettei rattilukko pelitä? Se nimittäin ei sano yhtään mitään. Ei se mua niin haittais vaan leimaukkoa voi kyllä . Ikävän yllätyksen estämiseksi hankin heti jo jokatapauksessa hyvän varkaudenestotangon vaikken tota vielä ollut edes huomannut.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Ai niin, jotkin firmat esim. ( http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php? ) suorittaa suutinten ultraäänipesua, pitäs kuulemma tulla kuntoon. Alkuperäiset suuttimet kohtuu kalliit, vois kysellä boschin hintoja. Suutinten O-tiivisterenkaat kannattaa vaihtaa samalla jos ottaa suuttimet irti kannesta, saa ainakin bosch-huolloista. Jaa taitaa kuuluakin hintaan, nuo tiivisteet, jos huollattaa tuolla Alppilan autohuollossa.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tosiharrastaja ostaa oman ultraäänipesurin ja hoitelee suuttimensa kuntoon sillä :Werneri kirjoitti:Ai niin, jotkin firmat esim. ( http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php? ) suorittaa suutinten ultraäänipesua, pitäs kuulemma tulla kuntoon.
http://www.elektori.com/pdf/K2005--03.pdf
Tekeeköhän tuollaisella lelulla mitään? Onko kenelläkään kokemuksia?
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: 164 ilmesty pihaan !
Tähän saattaa syynä olla bensatankin sisällä oleva pa-pumpun imuletku, joka on haurastunut ja imee ilmaa. Jos starttaa paremmin kun tankki on täynnä ja huonommin kun vajaa, niin vika lienee siinä.Il Mostro kirjoitti: välillä joutuu pyörittämään tooosi kauan että käynnistyy, ?
Lisää aiheesta täällä: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_01.htm#dstart
Ensinnäkin onnittelut hienosta valinnasta. Omasta mielestäni 164 on yksi hienoimmista autoista mitä viimeisten vuoiskymmenten aikana on valmistettu . Taisi olla vähän ylikehua kun ei ole varaa klassikkoalfoihin eikä uudempiin V6:n
Itselläni kävi melkein samalla tavalla. Tarkoitus oli hankkia kakkoseksi luotettava perusauto. Aikani katselin volkkareita ja voorteja ja tuumasin, että kyllä auto voisi olla enemmän harrasteluonteinenkin. Ja ainakin sen pitäisi jollain tavalla sytyttää. Yllättäen vaimo yllytti hankkimaan Alfan kun "olet siitä aina haaveillut". Sattui sopivan hintainen projekti kohdalle ja kaupat tuli. Olin joskus 90-luvun alussa ajellut tuollaisella ja tykästynyt oitis. Omani rattiin kun hyppäsin niin avot! Tilava, tyylikäs, varusteltu (ikäisekseen) ja ajettavuudeltaan erinomainen. No joo, iskarit ihan loppu, renkaat melkein sekundaa, kolisee vähän sieltä sun täältä, etutolppien laakerit paukkuu ja koneestakin paras puhti pois. Vaan ei haittaa, aina kun silmä osuu tuohon Alfa Romeon merkkiin tuossa ratin keskellä niin alkaa lapsettaa niin pirusti ja tulee ihan Fangiomainen olo
Omassani on kanssa sitä ja tätä laitettavaa, mutta perusasiat kohtalaisesti kohdallaan. Samalla tavalla on mietinnässä, mitä kannattaa laittaa ja missä järjestyksessä. Kaikki aikanaan tarmon ja varallisuuden mukaan. Hieno laite joka tapauksessa!
Itselläni kävi melkein samalla tavalla. Tarkoitus oli hankkia kakkoseksi luotettava perusauto. Aikani katselin volkkareita ja voorteja ja tuumasin, että kyllä auto voisi olla enemmän harrasteluonteinenkin. Ja ainakin sen pitäisi jollain tavalla sytyttää. Yllättäen vaimo yllytti hankkimaan Alfan kun "olet siitä aina haaveillut". Sattui sopivan hintainen projekti kohdalle ja kaupat tuli. Olin joskus 90-luvun alussa ajellut tuollaisella ja tykästynyt oitis. Omani rattiin kun hyppäsin niin avot! Tilava, tyylikäs, varusteltu (ikäisekseen) ja ajettavuudeltaan erinomainen. No joo, iskarit ihan loppu, renkaat melkein sekundaa, kolisee vähän sieltä sun täältä, etutolppien laakerit paukkuu ja koneestakin paras puhti pois. Vaan ei haittaa, aina kun silmä osuu tuohon Alfa Romeon merkkiin tuossa ratin keskellä niin alkaa lapsettaa niin pirusti ja tulee ihan Fangiomainen olo
Omassani on kanssa sitä ja tätä laitettavaa, mutta perusasiat kohtalaisesti kohdallaan. Samalla tavalla on mietinnässä, mitä kannattaa laittaa ja missä järjestyksessä. Kaikki aikanaan tarmon ja varallisuuden mukaan. Hieno laite joka tapauksessa!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Re: 164 ilmesty pihaan !
Giri kirjoitti:Tähän saattaa syynä olla bensatankin sisällä oleva pa-pumpun imuletku, joka on haurastunut ja imee ilmaa. Jos starttaa paremmin kun tankki on täynnä ja huonommin kun vajaa, niin vika lienee siinä.
Mutta tuohan ei ole lämpötilasta riippuvainen.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: 164 ilmesty pihaan !
Juuei, jos on selvästi lämpötilasta riippuvainen ilmiö.Werneri kirjoitti:[q
Mutta tuohan ei ole lämpötilasta riippuvainen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Tattista vaan! Pientä jarruremppaa tein tänään, olipa rajussa kunnossa etulevyt. No jo loppui vapina ja tutina, joku kolaus kun kuului vasemmalta aina välillä hävisi. Ei harmainta aavistustakaan mikä se oli mut pääasia et se on poissa. Yritin tutkia pyöräntuentaa, enkä löytänyt kolauksen syytä... No hyvä näin, jarrut olivat syylliset ellei alota huomenna uudestaan . Rattilukkokin toimii . Jotain on kyllä silti kummallisesti, sillä ratin alapuola pitää olla lähes suoraan ylöspäin että lukittuu. Pyörittelin rattia laidasta laitaan, ja ei ole suurta eroa. Reilu puoltoista kumpaankin suuntaan. Käyntiin lähtee hyvin kylmänä ja muutaman minuutin seisonnan jälkeen. Tältä tuntuu ainakin tällä hetkellä. Eli suutin pesua varmaan tiedossa... No ei kyllä ole "ekana" pitkällä listalla, mutta on kuitenkin
Viljan tar fram det som inte fanns.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
No ei Fortea ihan helpolla löytynytkään, mutta kokeilin sitten STP suutintenpuhdistusainetta. Samalla vaihdoin PA suodattimen. Lähtee laakista, satoi, paistoi, oli pata kylmä tai lämmin . Oispa auton korjaaminen aina yhtä helppoa! Maksoi about kuus euroo eli kannattaa kyllä kokeilla jos kärsii pitkästä vieteristä kännistettäessä. Ei enää parkkipaikoilla eikä huoltoasemilla päät kääntyile startatessa .
Viljan tar fram det som inte fanns.