Kaiken saa rikki

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Kaiken saa rikki

Viesti Kirjoittaja Garrett »

On se kumma kun mihinkään ei voi enää luottaa. Kaiken rynkytyksen tähän saakka kestäneistä Superleggeran vanteista yksi luovutti ja antautui pienelle vastoinkäymiselle. :(

Aikaisemmin olin vannoutunut OZ:n kehuja, mutta ei nyt edes tuollaista pikku osumaa kestä.. :wink:

Pari kuvaa albumissa.

Lisäksi tuon värisen Superleggeran valmistus on lopetettu, eli nyt haalitaan kaikki paikat, mihin tuollainen vanne olisi voinut jäädä.. :cry:

Ostetaan 1 kpl 7X17, 4x100, ET37 - original Leggera värillä. Ei siis Silver, ei MTS, ei Gold, eikä White..
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mutta tuonhan pystyy ammattilainen oikomaan hetkessä, joutuu kyllä luultavasti maalaamaan uudestaan ja sävyheitto on melko varma..

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

90 kirjoitti:mutta tuonhan pystyy ammattilainen oikomaan hetkessä, joutuu kyllä luultavasti maalaamaan uudestaan ja sävyheitto on melko varma..
Leggeran metalliseos on varmasti ammattilaisellekin kova pala... Lisäksi kun tarkkaan katsot kuvaa, niin vekin alta näkyy läpi, eli on myös murtunut.

Korjaamaton paikka. :cry:
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

No voi v.... Oman kinnerin pari lievästi kieroa vannetta viime keväänä oikoi TH-kumi (www.th-kumi.fi). Vanteet matkahuollon kautta oikaistavaksi, viikko odottelua ja olin lopputulokseen tyytyväinen. Rengasta paikalleen laitettaessa vanne pyöri rengaskoneessa suoraan. Molemmissa oli sisäreunassa lommo.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu jos ei ole normaalia alumiiniseosta niin varmaankin sitten hieman vaikea korjailla, toivotaan että jostain löytyy kyseisen mallinen valssi ja vielä oikean värisenä..

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Joo, oikomaan kyllä pystyy, mutta;

näiden karkaistujen alumiiniseosten kanssa on oltava todella tarkkana; kylmänä oikaisu on tehtävä hyvin varovasti ja vähitellen. Venymää ei juurikaan ole, joten murtumisvaara on suuri. Lämmöllä tapahtuviin oikaisuihin on myös suhtauduttava hyvin varauksellisesti; liiallinen lämmön tuonti tuhoaa lujuusominaisuudet, vaikka lopputulos voi NÄYTTÄÄKIN hyvältä. Lisäksi lämpö aiheuttaa alumiinivanteisiin usein muodonmuutoksia, joita on vaikea korjata tasapainottamalla.

Ennen kuin alkaa korjaamaan millään menetelmällä pitäisi tietää hyvin tarkasti, mikä on ko. vanteen

- materiaali
- valmistusmenetelmä
- toimitustila so. muokkauksen ja/tai lämpökäsittelyn lopullinen aste

Me (siis meidän firma) olemme korjailleet ja jättäneet korjaamatta sekä alumiini- että magnesium-vanteita riippuen vaurion suuruudesta ja tyypistä.

Yleisin suositus kuitenkin on, että vaurioituneita kevytmetallivanteita ei korjata turvallisuussyistä.


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Jos nyt kuitenkin päädyt korjauttamaan tuon vanteen, niin yksi mahdollinen korjauspaikka on L-Weld Lappeenrannan suunnalla. Amrif Oy:ssa eivät taida hitsata.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Toivottavasti osaavat tehdä myös oikean lämpökäsittelyn eli karkaista oikein..muutoin leikitään todella alhaisilla varmuuskertoimilla ja tingitään turvallisuudesta ja paljon..


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Ciancarlo kirjoitti:Toivottavasti osaavat tehdä myös oikean lämpökäsittelyn eli karkaista oikein..muutoin leikitään todella alhaisilla varmuuskertoimilla ja tingitään turvallisuudesta ja paljon..
Juu, ei tingitä. Kyllä tuosta tulee hieno letkuteline tai vastaava verkonpaino.

En todella tiedä hitsaamisesta mitään, mutta luulisi magnesium-alumiinin käyttäytyvän varsin erikoisesti.. Tai lähinnä tulee mieleen tuo magnesiumin käyttäytyminen korkeissa lämpötiloissa. Esimerkkeinä itsellä koulun kemian tunnit ja Toivosen auto Korsikassa....
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Toivottavasti ei nyt mene elvistelyksi, se ei ole tarkoitus:

Aluvanteet ovat yleisemmin valmistettu AlCuMgSi-tyyppisistä alumiiniseoksista. Ne ovat lämpökäsiteltyinä erittäin lujia, myötölujuus luokkaa 450MPa, mutta ns. pehmeäksihehkutettuna lujuus vain kolmasosa tästä, jopa allekin.

Näitä Al-seoksia voidaan varauksin TIG- ja MIG-hitsata käyttämällä paljon piillä seostettua lisäainetta + inerttiä suojakaasua. Hitsauksen jälkeen koko vanne pitäisi lämpökäsitellä täysin uudestaan alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi, ja silti ongelmaksi jää itse hitsiaineen karkenemattomuus => jää alilujaksi => korjaus ei kannata.

Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Ralleja ja ralliautoja katsellessa olen joskus ihmetellyt miten mitättömän näköisestä osumasta OZ:n vanteet joskus hajoaa. :shock:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ciancarlo kirjoitti:
Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..


Terv. CC.
Siksi niitä ei kait kilpa-autoissa saakaan käytttää?!

Mut Garrett: Osta minkä värinen sattuu vaan saamaan ja maalaa talvella koko kierros uusiksi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Voi olla että väsyminen on jo tehnyt tehtävänsä, jonka jälkeen pieni (tai suuri) ylimääräinen kuormitushuippu hoitaa loput ja poks. Alumiineilla ja magnesiumeilla kun ei ole selvää väsymisrajaa kuten teräksellä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

m.sa kirjoitti:
Siksi niitä ei kait kilpa-autoissa saakaan käytttää?!
Ei varmaankaan enää, en tarkaan tiedä nykytilannetta. Mutta aiemmin sai; kauan sitten eräissä dtm-talleissa oli käytössä myös Mg-vanteita. Paloturvallisuussäännöt ovat varmasti tiukentuneet.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Kyllähän niillä magnesim vanteilla nykyäänkin ralleissa ajellaan.
Henkan onnettomuus tuskin johtui niistä magnesium-vanteista. Eiköhän siinä ollut kyse enemmän tuosta punainen ahdin + bensaa ja öljyä-tapahtumasta.
Magnesium ei ole mitään herkkää syttymään, mutta sytyttyään tosi hankalaa sammuttaa.
Mitä nyt oon kuullut, niin noissa vanteiden korjaushitsaamisessa se lämpökäsittely on kaiken A ja O jos meinaa että vanne vielä kestää. Eikä siihen lämpökäsittelyyn taida riittää kuumailmapuhallin ja varttitunti aikaa.
Magnesium hitsaillaan aina jonkinlaisessa suojakaasukaapissa.

CC saa korjata jos kirjoittelin ihan puutaheinää.

Itsellä ei ole mitään kokemusta noista hitsailuista, mutta noita ralliautoja räplätessä on oppinut (kuullut) kaikenlaista.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Ciancarlo kirjoitti:
Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..
Eipä ole faktaa (taaskaan), mutta ymmärtääkseni noissa leggeroissa on aika paljon enemmän sitä Mg:tä, kuin noissa tavallisissa.

On ne kestäneet aivan julmetun hyvin noita normaaleita kolhaisuja, joita kanttareihin on tullut. Useasti olen ollut varma, että nyt osui. Ikinä ei jälkeä ole aiemmin löytynyt. Keveyden lisäksi ovat aika uskomattoman kovat. Tiettyyn pisteeseen saakka.

Kävin uudestaan pihalla katsomassa. Pitää ilmaa vieläkin ihan ok, mutta myös noissa molemmissa pinnoissa on aika pahan näköiset murtuman alut ja toisessa hieman muodonmuutostakin.

Mitä viittauksena Toivosen Lanciaan tarkoitin, niin oli varmaan vanteetkin Mg:tä, mutta muistaakseni koko vessan runko ja turvakaaret oli myös samaa materiaalia, jotka ko. onnettomuuden jälkeen kiellettiin. Kun liekki sitten jostain syystä syttyi, niin siinä sitten oikeasti paloi ihan koko auto, eikä niin pienellä liekillä.

Plan B sitten, kun ja jos, noita alkuperäisen värisiä ei löydy, on ostaa 2 uutta hopeista ja laittaa toiselle puolelle autoa ne.... :)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jep, ei Mg itsestään syty; sopivissa olosuhteissa se reagoi räjähdysmäisesti hapen kanssa. Tällainen "sopiva" olosuhde voi olla esimerkiksi juuri väärin suoritettu hitsaus; valitaan väärä (happea sisältävä) suojakaasu, jolloin valokaaressa oleva sula Mg pääsee reagoimaan hapen kanssa => Mg syttyy. Ja sitä on todella vaikea sammuttaa. Sammutus on suoritettava jauheilla, veden käyttö vain pahentaa tilannetta.

Suojakaasukaappia ei magnesiumin hitsauksessa välttämättä tarvita, mutta siitä on kyllä paljon apua. Suojakaasuna on käytettävä inerttiä kaasua eli argonia, heliumia tai näiden seosta.

Joo, kuumailmapuhallin ei todellakaan riitä; tarvitaan tarkka uuni, oikea jäähdytysmenetelmä ja on tiedettävä tarkasti ko. Al-seoksen ns. pitoajat oikeissa lämpötiloissa. Tämäkään aina riitä kunnolliseen lopputulokseen, sillä kaikkia Al-seoksia ei ole mahdollista edes korjaushitsata.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Niin, ovatko nuo leggerot nyt siis alumiini(seos)- vai magnesium(seos)-vanteet?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

AlMg-jotakin seosta jos ei taas muistini ihan pätki. Alumiinia kaiketi enimmäkseen kuitenkin, ainakin monessa paikassa todetaan että ovat cast aluminium. En pikaisella googlettamisella löytänyt tarkkaa seosta, se oli joskus OZ:n sivuilla mutta eipä ole enää.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Itse hitsauttelin magnesiumisen kytkinkopan alfaani erikoishitsaus I. raatikaisella tai jäähdytinhuolto mikä nyt onkaan. Viialassa kumminkin.
Hienosti on pultinkorva kestänyt.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Suosittelen myös Raatikaista, jos kevytmetallivaluja pitää ehjäillä: erinomainen työn jälki ja hinnoittelu on järjellistä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

155156 kirjoitti:Vanteet matkahuollon kautta oikaistavaksi, viikko odottelua ja olin lopputulokseen tyytyväinen.
Tuota paljonko tuli koko paketille hintaa? Mulla kun on noi kaikki neljä vannetta kieroja.. Amrif sanoi 65e/vanne ja sitten katsotaan tarkemmin kun tulee näyttää naamaa ja vanteita, aikaakaan ei osannut sanoa milloin saa pois.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Amrif sanoi 65e/vanne
Tiedätkö onko tuossa rahassa renkaiden pois- ja päällelaitto mukana vai onko laskettu irtovanteiden mukaan?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Renkaat päällä, ellen ihan käsittänyt väärin. Vanteiden puhtaus tuntui vaikuttavan hintaan, sen verran monta kertaa siitä tuli maininta.

Vastaa Viestiin