Vaihteet hävisi!!!
Valvoja: Moderators
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Vaihteet hävisi!!!
Tänä aamuna kesken ajon tuli eteen "ei voi olla totta" tilanne. Olin lähdössä Volvosta ohi ja oli tarkoitus vaihtaa kutoselta neloselle, mutta vaihdekeppi olikin hervoton!! Keppi liikuu liikuu eteen & taakse 5 - 6 liikeradalla, mutta ei lainkaan sivulle. Yhteyttä vaihdelaatikkoon ei ole. Autoon jäi 6:nen päälle, mutta sain kuin sainkin ajettua auton pihaan, vaikka piti ylittää yksi Stop-merkillä varustettu risteys ja kahdet liikennevalot.
Onko tuttu vika kenellekkään? Jos on, mistä oli kyse ja paljonko kustansi korjaus?
Onko tuttu vika kenellekkään? Jos on, mistä oli kyse ja paljonko kustansi korjaus?
Joskus 33:sessa meni joku sokka poikki vaihteistokoneistosta ja jäi kolmonen päälle. Muuten samat oireet, mutta keppi oli täysin hervoton, liikkui siis myös sivusuunnassa.
Korjaantui laittamalla ehjä sokka hajonneen tilalle, kustannuksia tuli lähinnä siitä kun piti hinauttaa pajalle, itse korjaus oli halpa siihen maailmanaikaan. Varmaan DA nykyään ottaa muutaman tonnin tosta.
Korjaantui laittamalla ehjä sokka hajonneen tilalle, kustannuksia tuli lähinnä siitä kun piti hinauttaa pajalle, itse korjaus oli halpa siihen maailmanaikaan. Varmaan DA nykyään ottaa muutaman tonnin tosta.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Silmäily konepellin alle paljasti seuraavaa: vaihdekepin eteen-taakse liikkeen välittävä vaijeri on irti vaihdelaatikon puolelta. Vaijerin pää (metallitappi kierteillä) on korkannut ulos vaihdelaatikon päällä olevasta vivusta. Vipu on jotain kevytmetallivalua ja siitä on todenäköisesti kierteet "porsineet". Vivun toisessa päässä on pallonivel (naaraspuoli). Pallonivelen urospuoli kuuluu akselille, joka menee vaihdelaatikon sisälle.
Jos tämä n. 5 cm pitkä vipu on tarkoitettu irtoamaan laatikon sisälle menevästä akselista eli pallonivel antaa periksi, on korjaus helppo. Jos taas vipu on prässätty pallon ympärille, hankalaksi menee.
Jos tämä n. 5 cm pitkä vipu on tarkoitettu irtoamaan laatikon sisälle menevästä akselista eli pallonivel antaa periksi, on korjaus helppo. Jos taas vipu on prässätty pallon ympärille, hankalaksi menee.
Olisiko siis suomennettuna "vaijeri poikki". Eli ei muuta kuin uusi vaijeri peliin. Katso vanhasta mihin saakka kierteet on ruuvattu sisään, ja ruuvaa uusi suunnilleen samoihin asetuksiin, koska se lienee tuon vaijerin säätö. Kyllä se vaijerin pää siitä pallosta irtoaa. Se on joko vain sopivalla sovitteella tai sitten lukkorengas/sokka pitää paikallaan. Ei kun katsot tarkkan.
Taitaa siinä vivussa, johon tuo vaijerin silmukka tulee, olla sellainen "nosta ylemmän kerroksen reunaa ja liu-uta irti" sokka kokoa cm x cm.
Luin vähän tarkemmin: Toinen niistä vivuista on irrotettavissa (pultilla kiinni) ilman vaihteiston purkamista. Muistaakseni se eteen-taakse vipu taas ei ole. Itselläni oli se murtunut hitsauksesta tuohon vaihdelaatikon sisään menevästä akselista. Hitsaamalla tuli hyvä, muuten olisi pitänyt purkaa koko laatikko - tuo kun on viimeinen osa joka laatikosta puretaan ja kasattaessa ensimmäinen.
Luinpa vielä kerran, entä sittenkään ole selvillä mitä vipua vai vaijerin päätä tarkoitit.... joten saattaa olla turhia neuvoja. Kuva auttaisi.
Luin vähän tarkemmin: Toinen niistä vivuista on irrotettavissa (pultilla kiinni) ilman vaihteiston purkamista. Muistaakseni se eteen-taakse vipu taas ei ole. Itselläni oli se murtunut hitsauksesta tuohon vaihdelaatikon sisään menevästä akselista. Hitsaamalla tuli hyvä, muuten olisi pitänyt purkaa koko laatikko - tuo kun on viimeinen osa joka laatikosta puretaan ja kasattaessa ensimmäinen.
Luinpa vielä kerran, entä sittenkään ole selvillä mitä vipua vai vaijerin päätä tarkoitit.... joten saattaa olla turhia neuvoja. Kuva auttaisi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Lähtihän se "vipu" (kuva galleriassa) eli vaihdevaijerin pää irti nostamalla, tai pikemminkin vääntämällä. Vaijerin päässä kierteet näyttäisi olevan OK, mutta pehmempää metallia olevassa osassa naaraspuoliset kierteet ovat aika huonossa jamassa. Sain kierrettyä osan takaisin kiinni vaijerin päähän ja painettua takaisin kiinni palloniveleen. Ainakin paikallaan vaihteita vaihdellessa vaijeri pysyi kiinni, mutta ajaessa saattaa olla toinen juttu.
Tuota vaijerin päätä tuskin saa erikseen... Jos saa, tulee edullinen korjaus
.
Tuota vaijerin päätä tuskin saa erikseen... Jos saa, tulee edullinen korjaus
