Jälkiasennusturboista
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Jälkiasennusturboista
Jarskille....Onko Suomessa osaamista esim. 2.0 TS turbottamisesta ja onko muita vaihtoehtoja kuin Novitecin satsi? Eikö voisi rakentaa jostakin yleisemmästä turbosta Garret jne ja onko maailmalla tehty ks. virityksiä 2.0TS? Yleensäkkin kestääkö vakiokoneen kaikki osat sitä peliä ja kuinka kalliiksi suurinpiirtein se remppa voisi tulla?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Turbo
Voihan sitä rakentaa vaikka mitä. Ongelma tuon kanssa on lähinnä vempeleen katsastaminen, 90-luvun vähäpäästöisen värkin ahtaminen kun on tehty valtiovallan toimesta pikkuisen hankalaksi. Koska moottori ei enää ahdettuna vastaa tyyppihyväksyttyä kiuasta, sille pitää tehdä päästömittaukset VTT:llä tms. korkeamman tason pajalla. Eikä ole ihan halpaa.Dobber kirjoitti:Eikö voisi rakentaa jostakin yleisemmästä turbosta Garret jne ja onko maailmalla tehty ks. virityksiä 2.0TS?
Jos ei tarvitsisi, olisin jo parhaillaan haalimassa GTV:hen puhallinpalikoita

- Epäkelpokeräilijä -
Onkos tuo niin silloinkin kun ko. mallista on tehtaan turbo versio (kuten GTV:stä taitaa olla?)? Eli eikös silloin voisi koneet vaihtaa päittäin ja päivittää alustan ja jarrut sitä vaativalle tasolle, ilman että joutuu piipahtamaan VTT:llä. Tai siis järkevämmin laittaa sen puhaltimen ja pitää verrokkina sitä turbo mallia.Ongelma tuon kanssa on lähinnä vempeleen katsastaminen,
Jos perus vaparia lähtee ahtamaan, niin ainakin puristussuhdetta olisi syytä laskea. Tuo onnistunee helpoiten paksummalla kannentiivisteellä (ja oikeammin uusilla männillä

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllähän ahdettua TS:ää voi tehon puolesta verrata GTV:n V6 Turboon, mutta koska moottorilla ei ole tyyppihyväksyntää, joutuvat päästöt syyniin joka tapauksessa. Se siinä maksaa, itse asiassa GTV TS:ssä olisi samat jarrutkin kuin V6 Turbossa.markkul kirjoitti:Onkos tuo niin silloinkin kun ko. mallista on tehtaan turbo versio (kuten GTV:stä taitaa olla?)? Eli eikös silloin voisi koneet vaihtaa päittäin ja päivittää alustan ja jarrut sitä vaativalle tasolle, ilman että joutuu piipahtamaan VTT:llä. Tai siis järkevämmin laittaa sen puhaltimen ja pitää verrokkina sitä turbo mallia.
Ei kelpaa. Onhan Sparkkiin saatavilla useampikin TÜV-hyväksytty ahdinsarja, mutta Suomessa ei tuollaisen pikkupuljun lupalappuja ilmeisesti pidetä minään. Sillä ei pitäisi olla merkitystä onko hilppeet asennettu Suomessa vai jossain muualla.Dobber kirjoitti:Kuinka viranomainen suhtaantuu, jos auto laitetaan (viritetään) muussa maassa esim. saksassa ja siellä läpäisee maan vaatimukset? Kelpaako auto sitten Suomessa viranomaisille ilman ylimääräisiä mittauksia ja paperisotaa?
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Kysyin asiaa Muukkoselta keväällä kun mulla oli vielä 2.0 (kone olisi otettu 166:sta). Vastaus oli että onnistuu, mutta päästöt olisi mitattava juuri jossain VTT:llä tai vastaavassa. Hän ehdottikin helpommaksi tavaksi laittaa 3.0 24V. Jolloin selviäisi pelkällä muutoskatsastukseella.mattijus kirjoitti:Miten seuraava skenario: GTV:ssä on V6 turbo, joka täyttää nämä päästönormit. Kävisikö tämä moottori suoraan 156:een?
Tällöin, jos saastelaitteet ym. pysyvät GTV:n moottorissa samana, sen pitäisi kelvata valmistajan hyväksynnän perusteella myös 156:een?
Abarth 500 Esseesse
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Miksi 3.0 24v menisi pelkällä muutoskatsastuksella mutta V6Turbo ei? Tai pikemminkin, miksi siitä turbokattilasta tarvittaisiin päästölaput? Vastaahan se edelleen normitustaan, ei kai sillä ole väliä vaikka se onkin asennettu eri koriin (jonka pitäisi kait olla vanhempi kuin moottorin).
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, onhan noita uudempiakin vehkeitä jälkiasennusturbolla. Kai noista joku tietää? Olen muutamaan otteeseen yrittänyt onkia netistä tietoa esmes valmiin TÜV-hyväksytyn turbosarjan (ei välttämättä Alfaan) käyttämisestä Suomessa, mutta en ole törmännyt yhteenkään tapaukseen jossa se olisi mennyt valmiilla papereilla läpi.
Eipä silti, voi tuo kertoa etsijän kädettömyydestäkin.
Eipä silti, voi tuo kertoa etsijän kädettömyydestäkin.
- Epäkelpokeräilijä -
sfnet.harrastus.autot ryhmässä oltiin (tai joku oli) sitä mieltä, että jos vaihtaa valmiiksi ahdetun moottorin saman mallisarjan autosta, niin pelkkä muutoskatsastus riittäisi. Jos taas ahtimen lisää itse, niin vaaditaan se VTT:n mittaus.
Hassulta tuntuu se, että jos ko. mallia on ahdettu samalla koneella, esim. VAG 1,8l kone, jota on turbona, niin turbon lisääminen siihen ei ahdettuun ilmeisesti sitten vaatisi sen mittauksen, vaikka ahtimena käyttäisi saman laista. Toisaalta turbo mallissa sisuskalut on varmaankin erilaiset. Vaikka vaihtaisi nekin, niin silti kai lasketaan itse ahdetuksi. Tuo nyt on taas arvailua.
Hassulta tuntuu se, että jos ko. mallia on ahdettu samalla koneella, esim. VAG 1,8l kone, jota on turbona, niin turbon lisääminen siihen ei ahdettuun ilmeisesti sitten vaatisi sen mittauksen, vaikka ahtimena käyttäisi saman laista. Toisaalta turbo mallissa sisuskalut on varmaankin erilaiset. Vaikka vaihtaisi nekin, niin silti kai lasketaan itse ahdetuksi. Tuo nyt on taas arvailua.
Samaa mieltä.markkul kirjoitti:sfnet.harrastus.autot ryhmässä oltiin (tai joku oli) sitä mieltä, että jos vaihtaa valmiiksi ahdetun moottorin saman mallisarjan autosta, niin pelkkä muutoskatsastus riittäisi. Jos taas ahtimen lisää itse, niin vaaditaan se VTT:n mittaus.
MUTU:
Mutta periaatteessa pitäisi riittää, kun vaihdettu moottori täyttää ne hemmetin normit, mitä tuo VTT mittaa. VTT mittausta ei siis pitäisi tarvita, jos moottorista on mittaukset olemassa ja toimittaa todistuksen jossa ilmoitetaan moottorin täyttävän normit. (esim valmistajalta.)
Siinä lakipykälässä on joku musta-aukko joka vaatii, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat pitää olla samat ennenkuin todistusta voidaan käyttää. Eli jos asennetaan eri koriin, vaikuttaako muuttunut ilmanvastus päästöihin?
VMP
Tuo NEWS keskustelu sai jatkoa. Siellä oltiin sitä mieltä, että TUV hyväksyntä jollain turbosarjalla on ihan käypää tavaraa. Ongelmaksi kuulemma muodostuu se, että noissa sarjoissa tehon nousu on yli +20%, mikä taas estää katsastuksen. Riippuu tietysti mihin malliin tuota sitten vertaa ja alustan/jarrujen muutoksella voi tietysti muuttaa verrokkia.
VTT:n testi kuulemma on varsin tiukka ja hankala läpäistä, eikä siellä saa enää säätää autoa. Hinnaksi joku väitti 1000e ja toinen 2000e. Tuohon haarukkaan varmaan mahtuu
VTT:n testi kuulemma on varsin tiukka ja hankala läpäistä, eikä siellä saa enää säätää autoa. Hinnaksi joku väitti 1000e ja toinen 2000e. Tuohon haarukkaan varmaan mahtuu

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Olisko noin? Siinä tapauksessa mullahan olisi valmiiksi sopiva verrokki ja siihen natsaavat jarrut... Hmmm...markkul kirjoitti:Tuo NEWS keskustelu sai jatkoa. Siellä oltiin sitä mieltä, että TUV hyväksyntä jollain turbosarjalla on ihan käypää tavaraa. Ongelmaksi kuulemma muodostuu se, että noissa sarjoissa tehon nousu on yli +20%, mikä taas estää katsastuksen. Riippuu tietysti mihin malliin tuota sitten vertaa ja alustan/jarrujen muutoksella voi tietysti muuttaa verrokkia.
- Epäkelpokeräilijä -
Tuossa on pari linkkiä, jotka käsittelevät aihetta. Itse en ole vielä ehtinyt niihin tutustua:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuolla voi muuten VTT:n ohella teettää mittauksen.
http://www.testcenter.fi/
Hinnat, jotka NEWS:iin tuli (ihmisten itse kysymiä) olivat VTT: 1800e, Tiililä 1200e.
Eli siis, kyllä tommosen vähäpäästöisen autonkin voi turbota, vaikka verrokkia ei mallisarjasta löytyisi, vaatii tuon mittauksen. Myytävät TUV (ei löyy saksalaista y:tä) hyväksytty turbosarja pitäisi käydä sellaisenaan, kunhan se tehojen ym. vaateiden puolesta kelpaa. Kannattaa keskustella katsastajan kanssa. Ei pitäisi siis vaatia mittausta. Saman mallin turbokone pitäisi käydä suoraan, kunhan alustan osat muutetaan vastaaviksi. Tuossa vaaditaan sitten kaikki osat, esim. vetonivelet ym. jotka eroavat. Eli helposti tulee lisähintaa vastaavan auton verran
Turbolupa pitänee hankkia jokatapauksessa, en tiedä miten hankalaa sen saaminen tänäpäivänä on, etenkin sellaiseen autoon, josta ei jo turbomallia ole.
http://www.testcenter.fi/
Hinnat, jotka NEWS:iin tuli (ihmisten itse kysymiä) olivat VTT: 1800e, Tiililä 1200e.
Eli siis, kyllä tommosen vähäpäästöisen autonkin voi turbota, vaikka verrokkia ei mallisarjasta löytyisi, vaatii tuon mittauksen. Myytävät TUV (ei löyy saksalaista y:tä) hyväksytty turbosarja pitäisi käydä sellaisenaan, kunhan se tehojen ym. vaateiden puolesta kelpaa. Kannattaa keskustella katsastajan kanssa. Ei pitäisi siis vaatia mittausta. Saman mallin turbokone pitäisi käydä suoraan, kunhan alustan osat muutetaan vastaaviksi. Tuossa vaaditaan sitten kaikki osat, esim. vetonivelet ym. jotka eroavat. Eli helposti tulee lisähintaa vastaavan auton verran

Turbolupa pitänee hankkia jokatapauksessa, en tiedä miten hankalaa sen saaminen tänäpäivänä on, etenkin sellaiseen autoon, josta ei jo turbomallia ole.
Mä taas oon käsittänyt ettei mitään turbolupaa tarvita, ainoastaan dynolappu josta selviää että teho ei oo noussu yli 20% vertailumoottoriin nähden. Ja tietysti se sikakallis päästölappu... Vanhoihin <=87 autoihin ei tarvi muuta kuin ten teholapun. Ja toisaalta eihän toi teho saa millään virityksellä (uusien turbojen lastut yms.) nousta yli 20% ja lastukin pitäis muutoskatsastaa? Eli jos 20% ylittyy, pitää hakea muutoslupaa joka maksaa oli se sitten hylätty tai hyväksytty.
On noi pykälät kyllä niin vaikeita lukea ja katsastusmiehellä on kuitenkin joku ässä hihassa jonka se voi vetää esiin jos siltä tuntuu
On noi pykälät kyllä niin vaikeita lukea ja katsastusmiehellä on kuitenkin joku ässä hihassa jonka se voi vetää esiin jos siltä tuntuu

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Joo, ei sitä turbolupaa, eli siis poikkeuslupaa vissiin tarvitakkaan. Eikös enne tarvittu.
Tälläistä poimin tuolta linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
6 §
Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
Mitenhän on, kun noissa pykälissä ja momenteissa puhutaan vertailu moottorista, niin voikohan niitä moottoreita olla useita, eli esim. yksi teholle ja toinen tilavuudelle? Oma projektini nimittäin vaikuttaisi aika hankalalta tuon lainsäädännön kanssa, jos nyt tulkitsin oikein. Mallisarjassa nimittäin olisi tehokkas moottori jota voisi käyttää vertailuun tehojen suhteen, mutta se on pienempi, eikä mene 20% sisään. Toisaalta uusi mootori ei ole merkittävästi suurempi kuin nykyinen, eli se koko ei sinällään edes vaatisi muutosta. Sitten toisaalta tuossa tehokkaassa verrokissa on ilmeisesti vakiona ABS jarrut, jotka tuon dokumentin mukaan pitäisi sittena asentaa myös omaani, jossa niitä ei ole! Vaikeaksi menee. Toisaalta jos vaihtokoneen kuristaisi tehonmittaukseen, niin että saisi sen tehot alle 20% sisään, niin helpottaisi.
Tälläistä poimin tuolta linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
6 §
Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
Mitenhän on, kun noissa pykälissä ja momenteissa puhutaan vertailu moottorista, niin voikohan niitä moottoreita olla useita, eli esim. yksi teholle ja toinen tilavuudelle? Oma projektini nimittäin vaikuttaisi aika hankalalta tuon lainsäädännön kanssa, jos nyt tulkitsin oikein. Mallisarjassa nimittäin olisi tehokkas moottori jota voisi käyttää vertailuun tehojen suhteen, mutta se on pienempi, eikä mene 20% sisään. Toisaalta uusi mootori ei ole merkittävästi suurempi kuin nykyinen, eli se koko ei sinällään edes vaatisi muutosta. Sitten toisaalta tuossa tehokkaassa verrokissa on ilmeisesti vakiona ABS jarrut, jotka tuon dokumentin mukaan pitäisi sittena asentaa myös omaani, jossa niitä ei ole! Vaikeaksi menee. Toisaalta jos vaihtokoneen kuristaisi tehonmittaukseen, niin että saisi sen tehot alle 20% sisään, niin helpottaisi.
Joo, on se niin, aika selvästi sanotaan tossa dokumentissä. Pelastus saattaa olla juuri se, että olen hommaamassa koko autoa, josta kone pitäisi ottaa ja siinä on mielestäni ABS. Se vaan pitäisi viritellä tuohon toiseenToi ABS juttu on käsittääkseni juuri noin

Mitenhän on ton vähäpäästösyyden kanssa. Meinaan, että tää nykynen ei ole vähäpäästöinen, kat:sta ei tietoakaan. Mutta jos tehojen kasvaessa verrokiksi otetaan vähäpäästöinen, niin pitäisikö auto muuttaa sellaiseksi, vai saako se jäädä "saastuttavaksi" (=tehokkaaksi

- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Yksi katsastumies sanoi muutama vuosi sitten, että TUV-hyväksyntä riittää todisteeksi päästöistä, elikkä noi Novitecin satsit saa leimattua suomessa. Ehkä.
Tuon katsastusmiehen kommentin aikoihin oli kyse kaverin 2.5 v6 vectrasta jossa oli saksassa hyväksytty turbosatsi.
Tuon katsastusmiehen kommentin aikoihin oli kyse kaverin 2.5 v6 vectrasta jossa oli saksassa hyväksytty turbosatsi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Mielenkiinto turbon asentamiseen sai virikkeen siitä, kun juttelin muutama viikko sitten Nesteen asemalla JNSssa yhden 156GTA omistajan kanssa. Hän kertoi vievänsä auton saksaan asennettavaksi Novitecin turbosatsin. Kun kyselin noista päästö ym. hommeleista niin, hän kertoi jos saksassa saa hyväksynnän ja viranomaisten viralliset mittaukset ja paperit niistä, niin suomessa, no problem! Tiedä sitten näistä lainkiemuroista ja, kun EUssa ollaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Jep, Suomalainen katsastusmies ja rekisteröintiviranomainen pitää tälläiset hauskuudet viimeiseen asti salaisuutena! Tietäisikö Muukkonen, ainakin siellä on rakenneltu vaparikoneita paljon.alfa 156 v6 kirjoitti:No ei ainakaan varmaan katastuskonttorilta tai Akesta-tommi- kirjoitti:GTA + turboTahtoo...
Mistähän tuota voisi tiedustella, (siis jos saksassa hyväksytään niin päteekö suomessa)...
eikös tämä toimi nais-asioissakin??jarski kirjoitti:puhumalla selviää uskomattomistakin paikoistajos se ei auta sitte nyrkkikyllikkiä


no, joo...olen yö-vuoros joten jättäkää kommentti omaan arvoonsa...
tunnin päästä alkaa kesäloma!!!
edit: En muuten tarkottanut että ketään naista pitäis lyödä. jos joku käsitti väärin.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kävin tiedustelemassa katsastusmieheltä kommentit, niin hän oli sitä mieltä, jos on TUV-hyväksytty sarja ja siitä TUVin hyväksymät päästömittauspaperit, niin kelpaa suomessakin ilman kalliita päästömittauksia VTT:llä, mutta turbosarja on hyväksytettävä ensin AKE:lla. 2.0TS teho nousee novitecin sarjalla yli 2.5V6 eli tekniikka olisi muutettava GTAksi.
Täytyy unohtaa koko projekti tulee maksamaan todellakin mansikoita, helpompi homma vaihtaa autoa V6:seen tai GTAksi...Mutta näillä bensan hinnoilla ei sekään ole hyvä vaihtoehto, kun sattuu tulemaan työkilsoja päivässä 130.
Täytyy unohtaa koko projekti tulee maksamaan todellakin mansikoita, helpompi homma vaihtaa autoa V6:seen tai GTAksi...Mutta näillä bensan hinnoilla ei sekään ole hyvä vaihtoehto, kun sattuu tulemaan työkilsoja päivässä 130.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Novitecin sivuilta kattelin että myyvät niitä turpojaan vain asennettuna ja alle 50tkm ajettuihin autoihin. Hintaakin näytti tulevan sen verran paljon että eipä juuri kannata Sparkkia tekohengittää.
Suostuisivatkohan mitenkään myymään tee se itse ja säästä -sarjaa sopivampaan hintaan? Lähinnä ne päästölaput kiinnostavat, muutenhan häristimen saisi ahdettua ihan irtopalikoista väkertämälläkin.
Suostuisivatkohan mitenkään myymään tee se itse ja säästä -sarjaa sopivampaan hintaan? Lähinnä ne päästölaput kiinnostavat, muutenhan häristimen saisi ahdettua ihan irtopalikoista väkertämälläkin.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
on, ja ilmeisesti myös GTA. tällöin tuo +20% pätee vain GTA:n tehoihin. Eli GTA:han on alusta/jarrut päivitettävä jos menee tuon 192hv:n yli.Abarth kirjoitti:Onko 2.0 ts ja 2.5 samaa mallisarjaa? Jos on niin tehot saa olla +20% mallisarjan tehokkaimmasta versiosta eli 192+20%=230hv.
Jarrut, jouset ja vakaajat täytyis varmaan olla samanlaiset, kuin 2.5:ssa.
Onko tosiaan näin? Mä oon aina ollu siinä luulossa että voit valita minkä tahansa mallisarjan moottorin vertailumoottoriksi, päivittää alustan ko. moottori mallia vastaavaksi ja sitten ruuvata tehoja vertailumoottori+20%Abarth kirjoitti:Jaahans.
Jos tehoja nostetaan niin alusta ja jarrut pitää vastata mallisarjan tehokkainta versiota

oletetaan että mallisarjasta olis esim. 1.1L, 1.5L ja 1.9L turbo versiot. Haluat päivittää 1.1L mallin 1.5 litrasen tehoiseksi tai hieman (max. 20%) yli niin ei kai siihen tarvi turbomallin jarruja pistää, vaan juurikin tuon 1.5 litrasen vertailumallin jarrut? Tai sitten oon taas kerran ymmärtänyt jotain väärin...

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Missäs tommonen mallisarja on?eltsu kirjoitti: oletetaan että mallisarjasta olis esim. 1.1L, 1.5L ja 1.9L turbo versiot.

Niin se leimasetä mulle sanoi kun kyselin twin sparkin päivitystä turboksi. Aattelin kanssa, että mun ei tarttis muuttaa mitään kun tehot eivät kasva twin sparkista +20% (t.s 148hv -> turbo 156hv.)eltsu kirjoitti:Haluat päivittää 1.1L mallin 1.5 litrasen tehoiseksi tai hieman (max. 20%) yli niin ei kai siihen tarvi turbomallin jarruja pistää, vaan juurikin tuon 1.5 litrasen vertailumallin jarrut? Tai sitten oon taas kerran ymmärtänyt jotain väärin...
No jarrut ja jouset on mulla vakiona samat kun noissa tehokkaammissa, mutta mm. etuvakaaja piti vaihtaa paksumpaan.
Twin spark kun on samaa mallisarjaa turbon ja 3.0 v6:n kanssa niin meikä voi ottaa turbosta luvallisesti 3.0:n tehot +20% eli n.230hv.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
ei vaan seuraavaksi tehokkain malli otetaan verrokiksi ja ellei se riitä niin SITTEN otetaan tuo 20%. Ellei sekään riitä niin AKElta lappuja anomaan.Abarth kirjoitti:Jaahans.
Jos tehoja nostetaan niin alusta ja jarrut pitää vastata mallisarjan tehokkainta versiota oli tehot sitten 155+20%, 192+20% tai 250+20%.
Eli GTA- roinat jos se on samaa mallisarjaa.
eli jos jotain 168 heppasta myllyä mielii 156 2.0 TS/JTS:n keulalle, joutuu alustan kilkkeet laittamaan V6:sta vastaaviksi vaikka tuo meneekin 20% sisään vakiotehoista. 195 heppasta verrataan (jos pilkulleen luetaan...) taasen jo GTA:han...
Lisäks on sitten nää muut mukavat että iskutilavuus saa kasvaa 30% ja paino 20% tai toisinpäin

- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Tässä alkoi mietityttämään, että mitenkäs mahtaisi onnistua TS:n turbotus? Eli mitä kaikkea täytyisi muokata, jotta TS-koneeseen saisi turbon ympättyä? Puristussuhdetta varmaan täytyisi hiukka pienentää. Entä tuo ennakon säätöjutska yms.? Lisäksi kiinnostaisi mitä muuta pitäisi muokata? Olenkohan ymmärtänyt oikein että TS:ssä, turbossa ja V6:ssa on samat alustan ja jarrujen palikat?
Ajatusleikin tasolla vielä ollaan, mutta jahka saa opiskelut tästä nippuun ja jonkun käyttöauton hankittua, niin sitten voisi alkaa projektia harkitsemaan. Jotenkin kiehtoisi ajatus Alfa 75 turbo ts:ta tuonne profiiliin
.
Ajatusleikin tasolla vielä ollaan, mutta jahka saa opiskelut tästä nippuun ja jonkun käyttöauton hankittua, niin sitten voisi alkaa projektia harkitsemaan. Jotenkin kiehtoisi ajatus Alfa 75 turbo ts:ta tuonne profiiliin

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Vakiot: 0-100km/h
Alfa Romeo 147 2.0 TS 9,4s
Alfa Romeo 147 GTA 6,3s
Alfa Romeo 156 2.5V6 8,1s
Alfa Romeo 156 2.0 TS 9,5s
Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon 6,4s
Alfa Romeo 166 3.0 V6 7,0s
Alfa Romeo GT 3.2 6,6s
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V 7,7s
Turbot: 0-100km/h
Engstler-Alfa Romeo 156 ER2 Kompr. 6,7s
Novitec Alfa 147 Kompressor 7,9s
Novitec-Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo 7,3s
Novitec-Alfa Romeo 156 Biturbo 6,2s
Miltäs vaikuttavat ajat ovat testattuja aikoja? Ja niitä oli täällä
http://www.track-challenge.com/
Onko kenties muualla Alfoille testiaikoja jotka poikkeaisivat noista?
Alfa Romeo 147 2.0 TS 9,4s
Alfa Romeo 147 GTA 6,3s
Alfa Romeo 156 2.5V6 8,1s
Alfa Romeo 156 2.0 TS 9,5s
Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon 6,4s
Alfa Romeo 166 3.0 V6 7,0s
Alfa Romeo GT 3.2 6,6s
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V 7,7s
Turbot: 0-100km/h
Engstler-Alfa Romeo 156 ER2 Kompr. 6,7s
Novitec Alfa 147 Kompressor 7,9s
Novitec-Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo 7,3s
Novitec-Alfa Romeo 156 Biturbo 6,2s
Miltäs vaikuttavat ajat ovat testattuja aikoja? Ja niitä oli täällä
http://www.track-challenge.com/
Onko kenties muualla Alfoille testiaikoja jotka poikkeaisivat noista?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Samat vehkeet ja 60-120km/h esim. niin alkaa turbot potkimaan
Sekavaahan nuo pykälät ovat, vaikka varmaan joku joka on tosissaan kävelee konttorille kysymään mitä pitää tehdä.
Koko ketjua ei tullut luettua joten pahoittelen jos tulee jotain toistoja

Sekavaahan nuo pykälät ovat, vaikka varmaan joku joka on tosissaan kävelee konttorille kysymään mitä pitää tehdä.
Näin olen minäkin ollut käsittävinäni kaikissa eri paikoissa käydyissä ihmettelyissä. Eli jos menee esim. yli 192 kaakkia niin on oltava GTA:n palikat jolloin samalla saa ottaa jo 300hp. No se sanottiinkin jo.. 25% sai muistaakseni iskutilavuus muuttua.Mallimerkintä kirjoitti:ei vaan seuraavaksi tehokkain malli otetaan verrokiksi ja ellei se riitä niin SITTEN otetaan tuo 20%.
Koko ketjua ei tullut luettua joten pahoittelen jos tulee jotain toistoja

Dobber kirjoitti:Vakiot: 0-100km/h
Alfa Romeo 147 2.0 TS 9,4s
Alfa Romeo 147 GTA 6,3s
Alfa Romeo 156 2.5V6 8,1s
Alfa Romeo 156 2.0 TS 9,5s
Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon 6,4s
Alfa Romeo 166 3.0 V6 7,0s
Alfa Romeo GT 3.2 6,6s
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V 7,7s
Turbot: 0-100km/h
Engstler-Alfa Romeo 156 ER2 Kompr. 6,7s
Novitec Alfa 147 Kompressor 7,9s
Novitec-Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo 7,3s
Novitec-Alfa Romeo 156 Biturbo 6,2s
Miltäs vaikuttavat ajat ovat testattuja aikoja? Ja niitä oli täällä
http://www.track-challenge.com/
Onko kenties muualla Alfoille testiaikoja jotka poikkeaisivat noista?
aika heikoilta näyttävät esim 156V6 8.1s on varmasti huonoin mitä on tullut vastaan, samoin GTV 3.0 7.7s .kädetön kuski?
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Niinpä vaikuttaa virheellisiltä jotkin ajat taulukossa Alfan kuin monella muullakin merkillä...Mutta tuskin GTV:llä häviää 166:lle jossa sama kone? Varmasti on menneet ajat väärin lokeroihin eli 7s GTV:llä ja 7,7s 166:lla...Kuskilla on suuri merkitys miten tuntee autonsa ja kuinka osaa lähettää sen huippu suoritukseen eli suuremmillakin tehoilla olevalla voi hävitä, jos on rähmäkäpälä ja -jalkainen...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"