156 ohjauksen välykset alle 60tkm
Valvoja: Moderators
156 ohjauksen välykset alle 60tkm
Pitää kysyä, onko muilla samoja kokemuksia. Uutena erittäin tarkka ohjaus on muuttunut vähitellen epämääräiseksi. Auton suunta muuttuu voimakkaasti urissa (urasta pois). Myös ratin asento muuttuu. Sama ilmiö kuopissa. Risteykseen jarrutettaessa ohjaus elää voimakkaasti, sama ohittaessa kun ylitetään uria. Kiihdytys vääntää oikealle, moottorijarrutus vasemmalle.
Aiemmin huomasin, että tietyt ripustuksen kiinnitykset voivat löystyä (vakaaja, ei vaikuttanut ohjaukseen mutta luo epävarmuutta) ja renkaatkin ovat kuluneet. Näistä huolimatta ei vaikuta normaalilta.
Mikä sieltä menee noin lyhyellä ajolla väljäksi? Mahdollisuuksia on kai raidetangon päistä, ylä ja alakolmiotukiin. Valinnan varaa siis liikaa.
Onko tuttua 156:ssa kenellekään?
Aiemmin huomasin, että tietyt ripustuksen kiinnitykset voivat löystyä (vakaaja, ei vaikuttanut ohjaukseen mutta luo epävarmuutta) ja renkaatkin ovat kuluneet. Näistä huolimatta ei vaikuta normaalilta.
Mikä sieltä menee noin lyhyellä ajolla väljäksi? Mahdollisuuksia on kai raidetangon päistä, ylä ja alakolmiotukiin. Valinnan varaa siis liikaa.
Onko tuttua 156:ssa kenellekään?
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Mulla oli täysin samanlaiset oireet autossani, tosin johtuivat pyöränkulmista. Edellinen omistaja oli ajellut aika huolimattomasti väärillä säädöillä, jolloin kumitkin olivat kuluneet aivan miten sattuu. Säädätin kulmat, mutta auto haki urissa edelleen aikas mukavasti. Kun vaihdoin alle uudet renkaat, niin oli hieman kuin ois ajanut ihan toista autoa Tiedä sitten onko tapauksessasi kyseessä tästä, mulla katsastussetä ei löytänyt välyksiä ohjauksesta.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Itse olen ajanut 156 V6 SW 02/03:lla vasta muutaman tuhat km, joten vertailupohjaa ei ole paljon. Uraherkkyys mielestäni johtuu renkaista 205/55 16, mutta tietysti uraherkkyyttäkin on lievää ja voimakasta, omassa Alfassa mielestäni lievää, tuntuu kyllä ratissa esim. paikkaukset tiessä. Vetelyä sen sijaan ei esiinny juuri ollenkaan edes täyskiihdytyksessä, joten alusta lienee kunnossa. Kulmat on mitattu ja edessä ne on kunnossa.
Puslat kyllä vikisee kosteilla keleillä ja vähän muulloinkin.
Alfalla ajettu nyt 88 tkm. Ilmeisesti alkuperäiset osat alustan keulassa.
Puslat kyllä vikisee kosteilla keleillä ja vähän muulloinkin.
Alfalla ajettu nyt 88 tkm. Ilmeisesti alkuperäiset osat alustan keulassa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 ohjauksen välykset alle 60tkm
Moikka, Alfalla 105tkm takana ja en voi sanoa tuon tuttua olevan. Tosin ei ole vertailupohjaa uuteen.alfista kirjoitti: Uutena erittäin tarkka ohjaus on muuttunut vähitellen epämääräiseksi..... Aiemmin huomasin, että tietyt ripustuksen kiinnitykset voivat löystyä .... Onko tuttua 156:ssa kenellekään?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Katsastussetä ei ole kovin tarkka nykyään. Aiemmassa 156:ssa täysin lopussa oleva etulaakeri (ulvoi niin ettei keskustelu sujunut) oli sedän mielestä vielä ihan ok.
Tuo rengaskulma-asia voi olla yksi syy. Ainakin ohjauksen muuttuminen hiljakseen viittaisi siihen suuntaan. Samoin lopussa olevat renkaat.
Auto on saanut kaksi kovempaa tälliä asfaltin / soran reunaan varomattomasti ajaessa, joka voi vaikuttaa ohjauskulmiinkin. Renkaat kyllä kuluvat tasaisesti ainakin kun viimeksi tarkistin.
Tuo rengaskulma-asia voi olla yksi syy. Ainakin ohjauksen muuttuminen hiljakseen viittaisi siihen suuntaan. Samoin lopussa olevat renkaat.
Auto on saanut kaksi kovempaa tälliä asfaltin / soran reunaan varomattomasti ajaessa, joka voi vaikuttaa ohjauskulmiinkin. Renkaat kyllä kuluvat tasaisesti ainakin kun viimeksi tarkistin.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Pyöränlaakerit saattaa olla minunkin Alfassa hieman kuluneet, noin 60 km/h nopeudessa kuulee vaimean ulvovan äänen joka häviää välillä. Ei vaikuta kuitenkaan vielä ajettavuuteen ja tuskin pyöränlaakeriin niin paljon välystä tulee että se vaikuttaisi ajamiseen. Edellisessä autossa oli ihan lopussa oleva laakeri ainakin äänestä päätellen ja välys oli jo tuntuva renkaasta kun heilutteli, mutta ajossa ei huomannut mitään
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Kuullostaa tutulta. Menin samojen oireiden takia vaihdattamaan laakeria, mutta äänen lähteeksi paljastuikin "sahalaidalle" kuluneet eturenkaiden sisäreunat. Renkaat oli Goodyear Eagle F1. Nykyiset Marangonin Zeta Lineat ovat alkaneet kulumaan samanlailla ja noin 60 km/h vauhdissa kuullostaa aivan laakerivialta. Ei tunnu väljää missään ja kulmat säädetty, silti eturenkaat kuluu sisäreunasta "sahalaidalle" (parempaa termiä en tuolle keksi). Autossa tehtaan madallettu alusta (Sportpack).AlfaTom kirjoitti:Pyöränlaakerit saattaa olla minunkin Alfassa hieman kuluneet, noin 60 km/h nopeudessa kuulee vaimean ulvovan äänen joka häviää välillä.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Joo, nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen niin ääni alkoi kuulua renkaanvaihdon jälkeen, muistaakseni... eli halpasarjan rengas se siellä ilmeisesti huutelee
Mutta kuluu ne kalliitkin renkaat toisaalta..
Oikeastaan hyvä että mun Alfassa oli halvat gummit alla Ahvenistolla niin olipahan kuskin taidot sitten tasapainossa renkaiden kanssa
Mutta kuluu ne kalliitkin renkaat toisaalta..
Oikeastaan hyvä että mun Alfassa oli halvat gummit alla Ahvenistolla niin olipahan kuskin taidot sitten tasapainossa renkaiden kanssa
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Samanlaisia ongelmia ollut 156:ssa. Ongelmana on tähän saakka lähes aina ollut takapään poikittaiset tukivarret. Niiden kuluminen aiheuttaa kiemurtelua ja tuntuu kuin "ohjauksessa olisi väljää". Ylätukivarren väljyys edessä toi omanlaista epävarmuutta ohjastukseen joka ei tuntunut aivan yhtä radikaalisti. Kilsoja takana 90 tkm ja taakse on vaihdettu poikittaistuet kahteen kertaan - ja taas alkaa olla oireita...
Aha, tässä voisi ollakin jotain uutta! Auto tosiaan muljahtelee varsinkin jos nopeutta on reilummin. Millä tuon voisi tutkia?! Sivuttain hetkuttamalla... saako sinne sorkkaraudan sopivasti väliin?MKT kirjoitti:Samanlaisia ongelmia ollut 156:ssa. Ongelmana on tähän saakka lähes aina ollut takapään poikittaiset tukivarret. Niiden kuluminen aiheuttaa kiemurtelua ja tuntuu kuin "ohjauksessa olisi väljää". Ylätukivarren väljyys edessä toi omanlaista epävarmuutta ohjastukseen joka ei tuntunut aivan yhtä radikaalisti. Kilsoja takana 90 tkm ja taakse on vaihdettu poikittaistuet kahteen kertaan - ja taas alkaa olla oireita...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jos on kunnolla väljä niin tukivartta voi muljautella käsivoiminkin. Mutta iso ruuvimeisseli tms. riittänee etsimään väljyyttä. Hommaa helpottaa jos nostaa auton ilmaan, mutta pitäisi tuon muutoinkin näkyä. Onhan sinulla aurauskulmat kohdallaan?alfista kirjoitti:Aha, tässä voisi ollakin jotain uutta! Auto tosiaan muljahtelee varsinkin jos nopeutta on reilummin. Millä tuon voisi tutkia?! Sivuttain hetkuttamalla... saako sinne sorkkaraudan sopivasti väliin?
Nuo ohjauskulmat pitää kyllä tarkistuttaa. Se ei muistaakseni ole kallistakaan. Uskon hyvin myös tuon takapään tukivarsihomman, ne pitää kokeilla.
Nämä voivat jo selittää vetelyn, mutta taidan yrittää törkkiä myös etupään kolmiotukien niveliä. Risteykseen jarrutettaessa vääntää reilusti oikealle. No, tietysti jos etupään kulmissa on haritusta...
Nämä voivat jo selittää vetelyn, mutta taidan yrittää törkkiä myös etupään kolmiotukien niveliä. Risteykseen jarrutettaessa vääntää reilusti oikealle. No, tietysti jos etupään kulmissa on haritusta...
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Näin kävi minullakin... Epäilin laakeria, mutta vika olikin kuluneissa renkaissa...155156 kirjoitti:Kuullostaa tutulta. Menin samojen oireiden takia vaihdattamaan laakeria, mutta äänen lähteeksi paljastuikin "sahalaidalle" kuluneet eturenkaiden sisäreunat. Renkaat oli Goodyear Eagle F1. Nykyiset Marangonin Zeta Lineat ovat alkaneet kulumaan samanlailla ja noin 60 km/h vauhdissa kuullostaa aivan laakerivialta. Ei tunnu väljää missään ja kulmat säädetty, silti eturenkaat kuluu sisäreunasta "sahalaidalle" (parempaa termiä en tuolle keksi). Autossa tehtaan madallettu alusta (Sportpack).AlfaTom kirjoitti:Pyöränlaakerit saattaa olla minunkin Alfassa hieman kuluneet, noin 60 km/h nopeudessa kuulee vaimean ulvovan äänen joka häviää välillä.
Tuohon vetelyyn kannattaa tarkastaa etupään ylätuet ja poikittaiset varret takaa. Perässä oleva väljä vaikuttaa 147:ssa ainakin keulaan asti. Toinen luku on sitten nuo etupään ylätukivarret, jotka vaikuttavat huomattavasti etupään käyttätymiseen esim. kiihdytyksissa. Väljä tuntuu ikävä vetelynä ja tasakaasulla joutuu ohjastelemaan jatkuvasti...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Renkaat vaihdettu. Etupään auraus säädetty omatoimisesti, oli haritusta rutkasti. Aika kulmien säätöön, mutta en halunnut kuluttaa uusia kumeja heti sisäreunoistaan, joten piti säätää itse ensin sinnepäin.
Autohan on jo ihan erilainen. Ohjaus ei vetele enään juuri ollenkaan tien epätasaisuuksissa. Pientä epävarmuutta on, joten voi olla vielä pientä välystä jossain.
Mutta mutta, se perä! Ei parantunut ollenkaan. Huojakka niin kuin olisi tyhjät takarenkaat. Irtoaa mutkassa sivulle jos tiessä terävää epätasaisuutta. Eli takatukivarsia pitänee vaihdella, näin se on.
Autohan on jo ihan erilainen. Ohjaus ei vetele enään juuri ollenkaan tien epätasaisuuksissa. Pientä epävarmuutta on, joten voi olla vielä pientä välystä jossain.
Mutta mutta, se perä! Ei parantunut ollenkaan. Huojakka niin kuin olisi tyhjät takarenkaat. Irtoaa mutkassa sivulle jos tiessä terävää epätasaisuutta. Eli takatukivarsia pitänee vaihdella, näin se on.
Olen kanssa 156:ssa huomannut tuollaista oiretta. Ohjaus ei ole alfamaisen tarkka (ei oikein tahdo edes erottaa yliajettua kruunaa klaavasta ) ja suuntavakaus on - alfan normaaliin tasoon verrattuna - surkea vähääkään reippaammissa motarinopeuksissa. Muutamasta paikasta olen tuohon mahdollisia aiheuttajia kysellyt, ja melko lailla joka paikassa on autoa näkemättä epäilty kulahtaneita poikittaisia takatukivarsia. Tosin kulmien tarkistukseenhan tuo ensin menee...MKT kirjoitti:Samanlaisia ongelmia ollut 156:ssa. Ongelmana on tähän saakka lähes aina ollut takapään poikittaiset tukivarret. Niiden kuluminen aiheuttaa kiemurtelua ja tuntuu kuin "ohjauksessa olisi väljää". Ylätukivarren väljyys edessä toi omanlaista epävarmuutta ohjastukseen joka ei tuntunut aivan yhtä radikaalisti. Kilsoja takana 90 tkm ja taakse on vaihdettu poikittaistuet kahteen kertaan - ja taas alkaa olla oireita...
Oliko muuten niin, että tuonne takapäähän ei noita uretaanipuslia välttämättä kannata laittaa? Vaikka kestävempiä vissiin oisivatkin. Muistaakseni täällä oli joskus juttua, että alfan upea ajettavuus perustuu myös sopivan pieneen "joustoon" takapäässä.