Alfaa ostamassa
Valvoja: Moderators
Alfaa ostamassa
Uuden auton hankinta olisi edessä ja nyt kysyisin apua teiltä, jotka jo alfan omistatte.
Oon kattellu tollasta 156:sta 2:n litran koneella.
Mitä kannattaa ottaa huomioon tollasta autoa ostaessa?Jotain erityisiä paikkoja, jotka kannattaa tarkistaa?Missä kohtaa tulee jakopäänhihnan vaihto/Isompia huoltoja?
Tähtäimessä ois vähintään 2000-luvun auto ja hintaa alle 17000e.
Kehukaa minut pois ooppelin piiristä :=)
Oon kattellu tollasta 156:sta 2:n litran koneella.
Mitä kannattaa ottaa huomioon tollasta autoa ostaessa?Jotain erityisiä paikkoja, jotka kannattaa tarkistaa?Missä kohtaa tulee jakopäänhihnan vaihto/Isompia huoltoja?
Tähtäimessä ois vähintään 2000-luvun auto ja hintaa alle 17000e.
Kehukaa minut pois ooppelin piiristä :=)
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Itse sen jo sanoitkin. Jakohihna pitää vaihtaa 60 tkm / 3 v. välein, eli se kannattaa tarkistaa, että on tehty ajallaan ja jos löytämässäsi yksilössä sattuu olemaan vaikka 50 tkm mittarissa, niin jakopääremontti kannattaa koittaa tingata kauppaan.
Muuta huomioitavaa on, että auto kiihtyy tasaisesti koko kierrosalueella. Mikäli jollain kierrosalueella tuntuu kuolleelta, niin ilmamäärämittari tai lambda saattaa olla vaihtokunnossa. 100 tkm välein vaihdetaan tulpat, jotka eivät ole ihan halvat.
Muuten ihan perusasiat, mitä nyt yleensä käytettyä autoa ostettaessa katsotaan. Että kaikki vimpaimet pelaa, ei kuulu ylimääräisiä kolinoita ym.
Alfa on kuitenkin auto, joka palkitsee kuljettajansa ja sillä liikkuminen ei koskaan ole vain siirtymistä paikasta toiseen ja näillä bensan hinnoilla auto ei kannata olla pelkkä liikkumaväline
Muuta huomioitavaa on, että auto kiihtyy tasaisesti koko kierrosalueella. Mikäli jollain kierrosalueella tuntuu kuolleelta, niin ilmamäärämittari tai lambda saattaa olla vaihtokunnossa. 100 tkm välein vaihdetaan tulpat, jotka eivät ole ihan halvat.
Muuten ihan perusasiat, mitä nyt yleensä käytettyä autoa ostettaessa katsotaan. Että kaikki vimpaimet pelaa, ei kuulu ylimääräisiä kolinoita ym.
Alfa on kuitenkin auto, joka palkitsee kuljettajansa ja sillä liikkuminen ei koskaan ole vain siirtymistä paikasta toiseen ja näillä bensan hinnoilla auto ei kannata olla pelkkä liikkumaväline

- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Mallipolitiikasta sen verran että kojetaulu vaihtui olikohan joskus 2001 nykyisen näköiseksi ja nin puskurien listojenkuin peilienkin väri muuttui korin väriin. samoihin aikoihin tuli käyttöön hieman tehokkaampi JTS suoraruiskutusmoottori joka korvasi -90 luvun puolivälissä käyttöön otetun kaksoissytytyksellä varustetun TS suorasuihkutus moottorin. JTS:n myötä kaksoissytytyksestä luovuttiin ja useiden mielipiteiden mukaan twinsparkin edut oli menetetty jo 16v version tulon myötä, jossa toinen sytytystulppa otti "pääroolin" palotilan keskellä. JTS taisi tulla eri aikaan kuitenkin kuin tämä Series II malliuudistus, muistaako kukaan oliko toisen sarjan 156:ia tehty TS moottorilla?
Ensimmäisten JTS:en säädöt eivät olleet tehtaalta tullessa aivan kohdallaan ja takapuolituntumalla todeten aluksi ei JTS:ssä ollut potkua sen enempää kuin TS moottorisissakaan mutta nämä bugit lienee jo korjattu näistä yksilöistä softapäivityksellä.
Ostaessa kannattaa selvittää auton taustoja, huoltohistoria ja edelliset omistajat - kuinka monta ja millaisessa käytössä auto on ollut. Epäsiisti yleisilme ja kulahtaneisuus voi myös kertoa siitä miten kyseistä Alfaa on kohdeltu. Asianharrastajan jäljiltä maalipinta on kunnossa ja sisusta siisti vaikka kilometrejä/ikää olisi kertynytkin.
Noista tyyppivioista voisi mainita vielä ainakin TS:lle tyypillisen dieselmäisen tyhjäkäynnin joka johtuu nokka-akselin ajoitusmuuntimen kulumisesta mitä voi alkaa esiintya 120tkm jälkeen, ei ole vaarallista mutta ei sitä viitsi kunnellakkaan. Tosin monet TS:t kalistavat hetken tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeeen vaikka kaikki onkin ok. Kaikenlaiset kolahdukset ja narahdukset alustasta on myös asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. Tuo jakopään huolto on tosiaan pakollinen suurempien harmien välttämiseksi ja remmi sekä kiristimen on oltava vaihdettu ajallaan, mielummitn tietenkin hiljattain. 156:ssa usein on keula kiveniskemien jäljiltä rokonarpinen joten jos on kahdesta saman arvoisesta valita niin voi vaikka tutkailla keulan maalipintaa.
Ensimmäisten JTS:en säädöt eivät olleet tehtaalta tullessa aivan kohdallaan ja takapuolituntumalla todeten aluksi ei JTS:ssä ollut potkua sen enempää kuin TS moottorisissakaan mutta nämä bugit lienee jo korjattu näistä yksilöistä softapäivityksellä.
Ostaessa kannattaa selvittää auton taustoja, huoltohistoria ja edelliset omistajat - kuinka monta ja millaisessa käytössä auto on ollut. Epäsiisti yleisilme ja kulahtaneisuus voi myös kertoa siitä miten kyseistä Alfaa on kohdeltu. Asianharrastajan jäljiltä maalipinta on kunnossa ja sisusta siisti vaikka kilometrejä/ikää olisi kertynytkin.
Noista tyyppivioista voisi mainita vielä ainakin TS:lle tyypillisen dieselmäisen tyhjäkäynnin joka johtuu nokka-akselin ajoitusmuuntimen kulumisesta mitä voi alkaa esiintya 120tkm jälkeen, ei ole vaarallista mutta ei sitä viitsi kunnellakkaan. Tosin monet TS:t kalistavat hetken tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeeen vaikka kaikki onkin ok. Kaikenlaiset kolahdukset ja narahdukset alustasta on myös asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. Tuo jakopään huolto on tosiaan pakollinen suurempien harmien välttämiseksi ja remmi sekä kiristimen on oltava vaihdettu ajallaan, mielummitn tietenkin hiljattain. 156:ssa usein on keula kiveniskemien jäljiltä rokonarpinen joten jos on kahdesta saman arvoisesta valita niin voi vaikka tutkailla keulan maalipintaa.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiinnitä huomiosi kaiken muun kiinnostavan ohella myös Airbagin merkkivaloon. Sen pitää syttyä käynnistettäessä ja se sammuu jonkin ajankuluttua (4-5 sek). Jos se ei syty virtoja päällelaitettaessa tai jää palamaan, niin vikaa on varmasti jossakin siellä järjestelmässä. Tunnetusti eivät ole tarjoustuotteita. Ei varmastikaan Alfan tyyppivika (monessa muussakin merkissä esiintyvä), mutta minulla nyt vain sattuu olemaan sellainen, joka tykkää vikaantua jatkuvasti.
Niin ja ooppeleista ... kaikista autoista tulee ennenpitkää ooppeleita
Tartu Alfan rattiin ja NAUTI !
Niin ja ooppeleista ... kaikista autoista tulee ennenpitkää ooppeleita

Tartu Alfan rattiin ja NAUTI !
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Airbagin valon temppuilut korjaantuivat autostani, kun pelkääjänpuolen penkin alta tinattiin joku johtohässäkkä yhteen. Ihmeellisiä ja ihan omanlaisiaan ongelmia ei taida nyky Alfoissa enää olla, eli vikalistaltaan ovat jo normaaleja. Käy hyvä mies ajamassa (kunnolla) Alfaa. Jos hän haluaa sinut kuskikseen, puhuu hän sellaisella kielellä, että et enää mieti. Jos et kuule viestiä, unohda koko homma.
Kurkkaa tuo ( http://www.nettiauto.com/419194 )auto, jos et ole jo huomannut. Ikä/hinta/oletettava kunto ovat aika kohdallaan. 2.0 ja 1.8 koneen erot ovat marginaalisen pieniä, eli tällä pienemmälläkin ehtii riittävästi. Tehoa on 11 hv vähemmän kuin kaksi litraisessa, mutta puuttuva tasapainoakseli/kierrosherkkyys paikkaavat tilannetta hieman.

Kiitos vastauksesta.
Linkin auto olisi muuten todella hyvä vaihtoehto, mutta ei ole tarvetta farmarille.
Mahollisesti seuraavasta Alfasta tulee ns. tuningbiili niinkuin edellisestäkin Ooppelista.
Onko Alfalle mitään erityistä kauppaa korinosille?
Muukkosella näyttäisi ainakin olevan moottoriin viriosia.
Linkin auto olisi muuten todella hyvä vaihtoehto, mutta ei ole tarvetta farmarille.
Mahollisesti seuraavasta Alfasta tulee ns. tuningbiili niinkuin edellisestäkin Ooppelista.
Onko Alfalle mitään erityistä kauppaa korinosille?
Muukkosella näyttäisi ainakin olevan moottoriin viriosia.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Hiukan OT:Italian Stallion kirjoitti: Käy hyvä mies ajamassa (kunnolla) Alfaa. Jos hän haluaa sinut kuskikseen, puhuu hän sellaisella kielellä, että et enää mieti. Jos et kuule viestiä, unohda koko homma.
Jos "hänessä" on vielä V6, on tuota puhetta tosi vaikea olla kuulematta..
Näin kävi mulle

Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
... ei tämä mikään OT ole! Allekirjoitan saman; V6:n puhe on hyvin paljon selvempää ja suorastaan vaarallista. Näillä löpöhinnoilla V6:n puhe muuttuu myös teoiksi entistä selvemmin tankinkin puolellaCiancarlo kirjoitti:Hiukan OT:
Jos "hänessä" on vielä V6, on tuota puhetta tosi vaikea olla kuulematta..
Näin kävi mulle![]()

Nimim. "Tänä kesänä V6:n ylipuhumaksi joutunut"
Alfa Romeo - immagine di bellezza
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Täsmentäisin näin, että 1.8 TS:n ja 2.0 TS:n ero on marginaalisesti suurempi kuin 2.0 TS:n ja 2.0 JTS:n välinen ero. V6 on sitten ihan omassa kastissaan.late04 kirjoitti:Sen verran kommentoin, että ainakin 2.0 TS:n, 2.0 JTS:n versus 1.8:n ero on kyllä merkittävä eikä marginaalinen ja sen huomaa alakierroksilla. 1.8 ei väännä läheskään niin kuin kaksilitrainen.
Edit. Äkkiä katsottuna tuossa Vaarin Varmarissa näyttäisi olevan ilmastointi, mutta päätäni en pantiksi laita. Aika hyvään hintaan näyttäisi vähän ajettu farkku lähtevän, ostaisin jos tarvitsisin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- tommytommy
- Viestit: 43
- Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Olen myös autoa vaihtamassa, eikä oikein tusinamallit kiinnosta.
Vakavana vaihtoehtona olen harkinnut 156 2.0 tai Velikuutosta.
Kaikenlaisia värkkejä on ollut, nyt tekisi mieli kokeilla Alfaa siitä vuosituhannen vaihteesta. Kolkytä vuotta on tullut erilaisia pelejä rempattua, joten eksoottisemmatkaan hommat ei ole vieraita.
Kertokaa Faktaa esim. ero 2.0 <->V6.[/url]
Vakavana vaihtoehtona olen harkinnut 156 2.0 tai Velikuutosta.
Kaikenlaisia värkkejä on ollut, nyt tekisi mieli kokeilla Alfaa siitä vuosituhannen vaihteesta. Kolkytä vuotta on tullut erilaisia pelejä rempattua, joten eksoottisemmatkaan hommat ei ole vieraita.
Kertokaa Faktaa esim. ero 2.0 <->V6.[/url]
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Voi kuluttaakin, mutta kuka sitä ainoastaan keskustassa sahaa? Itselläni käytännön sekakulutukset ovat toistaiseksi liikkuneet siinä 10-11 litrassa / 100km. Puhtaassa maantieajossa päässee alle kympin, mutta varmasti pelkällä kaupunkisahauksella pääsee helposti myös yli yhdentoista.thaigo kirjoitti:Kuluttaako V6 todellaki kaupunkiajossa jotain ~15l ja yliki, niinku autotalli.com väittää?
Mites kulutukset noin yleensäki 1.8/2.0/2.5?
Joka tapauksessa V6:n ratissa tuntuu aivan yhdentekevältä, mitä se kuluttaa...

Itse V6:lla kurvaillessa olen huomannut sen että jos maantieajossa ajaa 110km/t ja ohittelee nätisti niin kulutus hipoo ysiä. Sitten jos nostaa 120km/t:iin niin tuntuu että kulutus nousee vähintään litralla. Kaupungissa pyöritellessä kulutus ollut jotain 12 kieppeillä. Maantielläkin (varsinkin pienemmällä asfaltoidulla valtiontiellä) saa gasoa kulumaan sitten jos haluaa... reilusti yli 15 mutta helvetin hauskaahan se on 
