Sirisee ja särisee kuin Geiger-mittari
Valvoja: Moderators
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Sirisee ja särisee kuin Geiger-mittari
Nysse pompsahti, eikä tässä tarkoiteta nyt Tamperelaisen dösän jousitusta. Nimittäin jostain nopeusmittarin paikkeilta (takaa?) kuuluu omasta 156:sta resonointia välillä enemmän ja välillä vähemmän. Välillä tuo kuulostaa ajaessa melkein Geiger-mittarilta.
Irroitin tuon suojamuovin mittarin ympäriltä ja yritin hieman räpeltää, josko mekkala tulisi mittarin kuvusta tms. Paikalla ollessaanhan tätä on muutenkin helppo metsästää, kun resonointia ei tietenkään silloin kuulu...
Noh, eipä auttanut, eikä resonanssi tunnu tulevan lainkaan mittarikuvusta tahi mittarin lasista, vaan jostain muualta. Tästä eteenpäin purkaminen arveluttaa, sillä piakkoin mulla on varmaan joko pimeä mittari tahi sitten kaikki varoitusvalot päällä tai jotain muuta kallista. En muutenkaan ole mikään überguru auton elektroniikan kanssa.
Tuo resonointi on kuitenkin infernaalista kun sitä hetken ajossa kuuntelee, joten jotain on tehtävä - mutta mitä? Teltta-Autoon en viitsisi viedä. Laittavat siellä kuitenkin jonkun nippusiteen 5 minuutin duunilla ja veloittavat 400 eeroa...
Hjälp!
Irroitin tuon suojamuovin mittarin ympäriltä ja yritin hieman räpeltää, josko mekkala tulisi mittarin kuvusta tms. Paikalla ollessaanhan tätä on muutenkin helppo metsästää, kun resonointia ei tietenkään silloin kuulu...
Noh, eipä auttanut, eikä resonanssi tunnu tulevan lainkaan mittarikuvusta tahi mittarin lasista, vaan jostain muualta. Tästä eteenpäin purkaminen arveluttaa, sillä piakkoin mulla on varmaan joko pimeä mittari tahi sitten kaikki varoitusvalot päällä tai jotain muuta kallista. En muutenkaan ole mikään überguru auton elektroniikan kanssa.
Tuo resonointi on kuitenkin infernaalista kun sitä hetken ajossa kuuntelee, joten jotain on tehtävä - mutta mitä? Teltta-Autoon en viitsisi viedä. Laittavat siellä kuitenkin jonkun nippusiteen 5 minuutin duunilla ja veloittavat 400 eeroa...
Hjälp!
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Luultavasti koko kojelauta natisee tai sitten jotain on irti ilmastoinnin ikkunasuuttimessa.
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... /dash.html
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... /dash.html
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kuulostaa ainakin kuskin paikalle siltä, että kyseessä olisi nimenomaan mittariston lähistöllä oleva asia. Ja koska kyseessä ei ole "natiseva ääni" vaan nimenomaan resonanssilta kuulostava, olen sulkenut kojelaudan yleisen natinan pois vaihtoehdoista.Maunu kirjoitti:Luultavasti koko kojelauta natisee tai sitten jotain on irti ilmastoinnin ikkunasuuttimessa.
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... /dash.html
Ei kyllä aavistustakaan miten tämänkin selvitetään... hermo menee joka tapauksessa tuota kuunnellessa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
GTA:ssa irtosi liimauksesta kattoverhoilun reuna tuulilasin yläreunasta. Se ei näkynyt millään tavoin, mutta aiheutti melkoisen nitinän, joka tosiaan napsahteli kuin geiger-mittari. Välillä nitinä lakkasi ja taas alkoi. Laitoin huovan palan väliaikaisesti verhoilun ja liimauksen väliin, joka poisti nitinän. Sitten laittoivat takuuseen verhoilun oikeasti kiinni. Kesti muuten hetken löytää nitinän lähde, se kun heijastui tuulilasin kautta epämääräisesti.
Mun 156:sta kuului myös mittariston takaa ärsyttävä kitinä/resonanssiääni, joka korjaantui sillä kun tuulilasi meni vaihtoon (ei tosin tästä syystä).
Pajalla sanoivat että lasi oli ollut melkein irti kuskin puolelta alaosasta , joten ei se kovin hyvää tukea auton rakenteelle antanut. Ja varmaan siten
jokin osa mittariston takana joutui puristuksiin ja aiheutti ko äänen. Mut se ei ollut kuitenkaan koko ajan jatkuvaa ääntä -joskus jopa ihan hiljaista,
kun taas joskus äärimmäisen ärsyttävää.
Jotkuthan ovat kait asentaneet poikkituen kojelaudan natinoiden ehkäisyyn...
Pajalla sanoivat että lasi oli ollut melkein irti kuskin puolelta alaosasta , joten ei se kovin hyvää tukea auton rakenteelle antanut. Ja varmaan siten
jokin osa mittariston takana joutui puristuksiin ja aiheutti ko äänen. Mut se ei ollut kuitenkaan koko ajan jatkuvaa ääntä -joskus jopa ihan hiljaista,
kun taas joskus äärimmäisen ärsyttävää.
Jotkuthan ovat kait asentaneet poikkituen kojelaudan natinoiden ehkäisyyn...
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Irroitin nopeusmittarin ja hetken tutkailun jälkeen huomio kiinnittyi tuulilasin edessä olevan puhaltimen suuntaan (ei siis sen keskellä olevan ilmastointibunkkerin, vaan lähes lasin leveydeltä pitkittäin olevan kapean). Ensin vaikutti että Geiger-saundia piti tuon muovinen suojus, joka näppärästi irtosikin vetämällä. Muttamutta, syy ei olekaan siinä. Jos otan tästä avoimesta tuuletusvaon kulmasta kiinni ja heilutan hieman, joku jossain ottaa kiinni ja aiheuttaa siis tuon metelin. Mikä ja missä, ei aavistustakaan.
Väliaikatulos: irtonainen palanen yhdessä suojaritilän kohdassa, eikä ole aavistustakaan miten tuon ritilän saa edes takaisin paikoilleen!
... ja tietenkin: meteli pysyy
Update: voe hevon /)"#/%! Hokasin melkoisen nopeasti, että paneelin kiinnityksen muovitsydeemithän olivat vain jääneet noin lukitussysteemeihin kiinni ja ne pitää jollain kapealla työkalulla kammeta irti ja kiinnittää takaisin paneeliin. No juu, viimeistä siinä keskellä irroittelin, kun työkalu (ruuvarin jatkopala, jossa kiinni talttamainen terä) TIETENKIN putosi suoraan siitä keskimmäisestä reiästä alas. Ei taida olla mitään keinoa sen onkimiseksi takaisin edes olla olemassa... juuri tämän takia vihaan näitä tee-se-itse -projekteja. Pikkuhommasta tulee usein lisäpäänsärkyä urakalla... millähän tuo nyt tuolta saadaan pois? Äh.
Väliaikatulos: irtonainen palanen yhdessä suojaritilän kohdassa, eikä ole aavistustakaan miten tuon ritilän saa edes takaisin paikoilleen!
... ja tietenkin: meteli pysyy
Update: voe hevon /)"#/%! Hokasin melkoisen nopeasti, että paneelin kiinnityksen muovitsydeemithän olivat vain jääneet noin lukitussysteemeihin kiinni ja ne pitää jollain kapealla työkalulla kammeta irti ja kiinnittää takaisin paneeliin. No juu, viimeistä siinä keskellä irroittelin, kun työkalu (ruuvarin jatkopala, jossa kiinni talttamainen terä) TIETENKIN putosi suoraan siitä keskimmäisestä reiästä alas. Ei taida olla mitään keinoa sen onkimiseksi takaisin edes olla olemassa... juuri tämän takia vihaan näitä tee-se-itse -projekteja. Pikkuhommasta tulee usein lisäpäänsärkyä urakalla... millähän tuo nyt tuolta saadaan pois? Äh.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kiittää vinkistä hän, täytyypi hommata tuollainen kun valikoimista ei löydy.
Jouduin tältä illalta tyytymään kohtalooni eli jossain kojelaudan uumenissa on nyt ruuvarin jatkovarsi päineen ja siellä pysyy.
Laitettuani tuon tuulettimen suojan/ohjurin takaisin paikalleen meteli on edelleen jäljellä ja tietenkin entistä kovempana... tällä hetkellä kaaralla kurvailu on yhtä h*lvettiä tuon infernaalisen metelin vuoksi.
Jouduin tältä illalta tyytymään kohtalooni eli jossain kojelaudan uumenissa on nyt ruuvarin jatkovarsi päineen ja siellä pysyy.
Laitettuani tuon tuulettimen suojan/ohjurin takaisin paikalleen meteli on edelleen jäljellä ja tietenkin entistä kovempana... tällä hetkellä kaaralla kurvailu on yhtä h*lvettiä tuon infernaalisen metelin vuoksi.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Pitkälliset tutkinnat eivät ole vieläkään paikallistaneet sirinän lähdettä. Sirinä tuntuu tulevan ja menevän miten sattuu. Välillä vaikuttaa siltä kuin siihen vaikuttaisi ratinkin kääntäminen, välillä ei taasen mitään vaikutusta millään. Hermo menee! Mä olen nyt tsekannut ne mihin omat rahkeet riittää (mikä ei ole pitkälle)... jatkoehdotuksia?
p.s. tuntuu, että tuo tuuletuksen koteloon pudonnut ruuvarinosa on jossain oikeasti muovikotelossa siellä kojelaudan sisällä, sillä välillä kuulee miten se liikkuu käännettäessä tiukasti mutkaan... pitäisi vissiin purkaa koko hässäkkä, jos sen meinaa saada pois. Tosin tuota ehdotettua magneettitsydeemiä ei vielä ole tullut hankittua.
p.s. tuntuu, että tuo tuuletuksen koteloon pudonnut ruuvarinosa on jossain oikeasti muovikotelossa siellä kojelaudan sisällä, sillä välillä kuulee miten se liikkuu käännettäessä tiukasti mutkaan... pitäisi vissiin purkaa koko hässäkkä, jos sen meinaa saada pois. Tosin tuota ehdotettua magneettitsydeemiä ei vielä ole tullut hankittua.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Olisikohan tuo jatkovarsi jo soittimen päällä tai jo koelaudan alalaidassa. Monta kertaa on pitänyt hommata Biltemasta stetoskooppi näitä äänien paikannushommia varten.
Niin, siitä äänestä. Meikäläisellä oli edellisessä pirullinen ritisevä (geiger tyylinen) ääni, jonka huomasin pitkällisen etsinnän jälkeen tulevan ratista! Huomasin sen kun vaihdoin asentoa pitäen ratista kiinni, eli ratin kehää liikuttamalla.
Ääni tuli tehtaan asennusmuovien jäänteistä (niitä muoveja joilla kaikki sisustan osat on suojattu kuljetuksen ajaksi) äänipainikkeen (etukuori) ja ratin taustan saumassa. Tässä tapauksessa yläreunsata, ratin päältä. Koska siellä lymyilee turvatyyny, vastustin suurta kiusausta ronkkia puukolla tai ruuvimeisselillä. Silikoni suihke ja käsittelyn uusinta myöhemmin auttoi tuohon sillä kertaa.
Niin, siitä äänestä. Meikäläisellä oli edellisessä pirullinen ritisevä (geiger tyylinen) ääni, jonka huomasin pitkällisen etsinnän jälkeen tulevan ratista! Huomasin sen kun vaihdoin asentoa pitäen ratista kiinni, eli ratin kehää liikuttamalla.
Ääni tuli tehtaan asennusmuovien jäänteistä (niitä muoveja joilla kaikki sisustan osat on suojattu kuljetuksen ajaksi) äänipainikkeen (etukuori) ja ratin taustan saumassa. Tässä tapauksessa yläreunsata, ratin päältä. Koska siellä lymyilee turvatyyny, vastustin suurta kiusausta ronkkia puukolla tai ruuvimeisselillä. Silikoni suihke ja käsittelyn uusinta myöhemmin auttoi tuohon sillä kertaa.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Tarkennatko vielä, että mihin tarkalleen sitä silikonisuihketta laitoit? Ei kyllä itsestäkään tunnu mukavalta ajatukselta airbagillista rattia alkaa ronkkimaan.alfista kirjoitti:Niin, siitä äänestä. Meikäläisellä oli edellisessä pirullinen ritisevä (geiger tyylinen) ääni, jonka huomasin pitkällisen etsinnän jälkeen tulevan ratista! Huomasin sen kun vaihdoin asentoa pitäen ratista kiinni, eli ratin kehää liikuttamalla.
Ääni tuli tehtaan asennusmuovien jäänteistä (niitä muoveja joilla kaikki sisustan osat on suojattu kuljetuksen ajaksi) äänipainikkeen (etukuori) ja ratin taustan saumassa. Tässä tapauksessa yläreunsata, ratin päältä. Koska siellä lymyilee turvatyyny, vastustin suurta kiusausta ronkkia puukolla tai ruuvimeisselillä. Silikoni suihke ja käsittelyn uusinta myöhemmin auttoi tuohon sillä kertaa.
Luulen, että ratti voisi tosiaan olla seuraava tsekattava kohde.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Ratin äänimerkin paininosan ja ratin taustamuovin saumaan ylhäältäpäin. Siinä saumassa näkyikin jäänteitä asennusmuoveista kun kurkki mikäli pää mahtuu sopivasti.tmv kirjoitti:Tarkennatko vielä, että mihin tarkalleen sitä silikonisuihketta laitoit? Ei kyllä itsestäkään tunnu mukavalta ajatukselta airbagillista rattia alkaa ronkkimaan.
Luulen, että ratti voisi tosiaan olla seuraava tsekattava kohde.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3586
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Eipä vaikuta siltä, että syyllinen olisi tuo rattikaan, ainakaan päällisin puolin.
Jos otan tukevasti kiinni esim. nopeusmittarin suojakuoren avulla "kojelaudasta" ja "heilutan" tukevasti koko höskää, niin ääni on havaittavissa paikallaankin ollessa. Kuulostaa joltain irtonaiselta asialta, joka pääsee heilumaan. Paikantaminen on kuitenkin aivan älyttömän vaikeaa, eikä mistään pääse oikein käsiksikään siihen suuntaan (eli nopeusmittarin kohdalla, lähempänä tuulilasia). Melko neuvottomaksi tässä menee...
Jos otan tukevasti kiinni esim. nopeusmittarin suojakuoren avulla "kojelaudasta" ja "heilutan" tukevasti koko höskää, niin ääni on havaittavissa paikallaankin ollessa. Kuulostaa joltain irtonaiselta asialta, joka pääsee heilumaan. Paikantaminen on kuitenkin aivan älyttömän vaikeaa, eikä mistään pääse oikein käsiksikään siihen suuntaan (eli nopeusmittarin kohdalla, lähempänä tuulilasia). Melko neuvottomaksi tässä menee...
Alfa Romeo - immagine di bellezza