SW:n pylly kakkaantuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

SW:n pylly kakkaantuu

Viesti Kirjoittaja Vito »

Pesun jälkeen muutaman hiekkatiellä ajetun kilometrin jälkeen SW:n perä näyttää tältä :cry:
Ihmetyttää vaan suuresti miks katto"spoilerin" alla on kumilärpäke mikä estää ilmavirran takalasille :evil:
Eiköhän tuon broilerin tarkotus luulis just olevan vähentää perän likaantumista.
Onko muillakin SW:ssä tuo kumi ja vastaava ongelma,vai onko tää vaan faceliftiin järjestetty :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös tuo ole ollut vanhemmissakin ja liittyy jotenkin vedenvalumiseen tai siis valumisen estämiseen :roll: .
Lähtee ilmeisesti irti ilman suurempaa väkivaltaa. Näin muistelen jostain lukeneeni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Tuossa on yksi niistä syistä miksi en aja hiekkateillä.

Enivei - tuossa on juttua siitä kumitiivisteestä, mikä on allekirjoittaneelta vieläkin irrottamatta...

http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... light=pois

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Tuossa on yksi niistä syistä miksi en aja hiekkateillä.
Minun taas on pakko ajaa jos meinaa päästä kotoo pois :cry:
Ei vaan huvittas pestä joka päivä :evil:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Noh, yksi syy onkin juuri se ettei minulla ole varaa rakentaa taloa tuonne "maaseudun rauhaan". Mielummin oma talo kuin puhdas auto...

Nyt pitää lähteä pihalle irrottamaan se kumihärpäke.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Roach kirjoitti:Tuossa on yksi niistä syistä miksi en aja hiekkateillä.

Enivei - tuossa on juttua siitä kumitiivisteestä, mikä on allekirjoittaneelta vieläkin irrottamatta...

http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... light=pois
Kyllä se joskus toimii omakin muisti 8) . Tuosta sen olin lukenut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Roach kirjoitti: Nyt pitää lähteä pihalle irrottamaan se kumihärpäke.
Ja kohta se tulee ja kiroaa naarmuuntunutta autoaan...

Enkös minä jo alkuvuodesta tarjonnut poisto apua :mrgreen:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Perkele että oli tiukassa. Hermo aivan loppu. Eikä se keskimmäinen lukitustappi mahtunut pois kun pesunesteen suutin oli edessä. Otin tiivisteen sitten kahdessa osassa pois. :twisted:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Otin myös perstaina kumilärpäkkeen pois,helppo 10 minuutin homma :wink:
Pienellä meisselillä ensin kumin ja nastan väliä isommaks ja isommalla meisselillä kääntäen nasta pois.Ainoastaan keskimmäinen pissapojan suuttimen kohdalle sattunut nasta vaati lievää voimakkaampaa väkivaltaa :roll:
Nyt 1500km:n ajon jälkeen ihmetyttää vielä enemmän miksi se kumi siellä on,sillä takapään pashaantuminen loppu lähes kokonaan ja sekin vähänen pöly,mikä hiekkatieltä lasille kertyy lähtee kovemmassa vauhdissa pois :-D (40 vauhti hiekkatiellä riittää jo siirtämään nousevan pölypatsaan kauas taakse)
Mitään negatiivista lärpäkkeen poistamisesta ei seurannu,takapään suhinatkin kovemmassa vauhdissa tuntuu hävinneen :mrgreen:

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Vito kirjoitti: Mitään negatiivista lärpäkkeen poistamisesta ei seurannu,takapään suhinatkin kovemmassa vauhdissa tuntuu hävinneen :mrgreen:
Tuota, mites vesisateella, vaikuttaako veden ohjaukseen kuinka? Taidan myös itse sitä modailla, jos ei ongelmia ole. Oletko sateella kokeillut ?
Tuo perän pölyyntyminen on kyllä kiusallista, varsinkin kun joutuu muutaman kilometrin ajamaan joka päivä korjauksen alla olevaa tietä. Kilometrin jälkeen ei meinaa takaikkunasta näkyä mitään enää.
Tämmösiä nää kaappiautot on, kele, ei olis pitänyt hairahtua.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Vaikka en Vito olekkaan voinen mielipiteeni tähän(kin) sanoa. Eli vähän toista tuhatta kilsaa olen ehtinyt ajella nyt ilman tuota kumisysteemiä enkä kyllä ole huomannut mitään eroa. Kunhan talvi tulee niin sitten näkee paremmin mikäli ilmavirtaus jotenkin on radikaalisti muuttunut (eli jääkö lunta ikkunaan).

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

En nyt halua kuulostaa näsäviisaalta, mutta tuliko kellekään mieleen, että koko spoilerin saa helposti irti avaamalla kuusi mutteria luukun sisältä. Sitten ko. kumiläpyskän saa a) äärettömän helposti ja b) täysin ehjänä irti :wink:
156 JTS SW '04

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

julia kirjoitti:En nyt halua kuulostaa näsäviisaalta, mutta tuliko kellekään mieleen, että koko spoilerin saa helposti irti avaamalla kuusi mutteria luukun sisältä. Sitten ko. kumiläpyskän saa a) äärettömän helposti ja b) täysin ehjänä irti :wink:
Kuinkas se niin äärettömän helpoksi tekee sen irroituksen? Kuitenkin sen joutuu samallalailla vääntämään irti .

Kyllä minulla se läpyskä jäi täysin ehjäksi, samoin ne kiinnittimetkin. :?

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

julia kirjoitti:En nyt halua kuulostaa näsäviisaalta, mutta tuliko kellekään mieleen, että koko spoilerin saa helposti irti avaamalla kuusi mutteria luukun sisältä. Sitten ko. kumiläpyskän saa a) äärettömän helposti ja b) täysin ehjänä irti :wink:
koska olen laiska niin käytin astetta helpompaa tapaa. Tosin tuon kohdan B voi sitten unohtaa, mutta kyllä maailmassa kumipuita riittää :)

otetaan reunimmainen nasta auki jotta saadaan kumista kunnon ote. vedetään tasaisesti ja läpyskä tuli ainakin mulla nätisti kahdessa osassa sieltä ulos.

Tämä tapa syntyi tarpeesta eli minulla leikkasi kärsivällisyys kiinni toista nastaa irrottaessa (kun ei tullut otettua mukaan kunnon työkaluja).

Ylläoleva on sitten ihan omalla vastuulla jne ...

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Se spoileri on ainakin mun SW:ssä jollakin massalla kiinni takaluukussa pulttien lisäksi :?
Se irroitus oli mullakin mielessä mutta päätin turvautua huomattavasti helpompaan keinoon eli repäisin irti koko tiivisteen, joka näyttää olevan ihan aika tavallisen näköistä tiivistettä, mahdollisesti sitä saa metritavarana, jos sen nyt haluaa sinne takaisin asennella :crazyeyes:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Pitihän nyt minunkin sitten se lärpäke sieltä poistaa. Tein tämän irroittamalla koko broilerin. Ei ollut mitään liimoja sun muitakaan massoja sinne ruutattu. Se takaluukun sisäpuolella oleva ylempi muovi piti irroittaa jotta sain jarruvalon- sekä antennipiuhan irroitettua ja samalla koko spoikkahässäkän. Oli ihan hyvä että ryhdyin moiseen. Tulihan putsattua samalla kiinnityskohtien aluset jotka muuten oli hieman keränneet paskaa ja suolakiteitäkin siellä näkyi.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Täälläkin tuli irrotettua kumilirpake muutama kuukausi sitten pois. Lähti aika helposti kuten edellä kerroitte. Puhtaampana pysyy peräsin, jep!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Irroitin myös samantien omastani suoraan välistä irroittamatta spoikkaa. Reiäthän sinne jää, kannattaisi varmaankin laittaa ne tulpat takaisin?

Olisikohan suhinat lisääntyneet hieman. Tuo tiiviste voi olla tukkona niin, että ilman kulku estetään suhinoiden välttämiseksi?

Toinen mikä tuli mieleen, niin autobahn-vauhdissa tuo spoikka voi aiheuttaa nostetta, eli keventää perää. Sehän on tarkoitettu ilman ohjaamiseen takalasille (puhdistus) eikä ylös.

Kolmantena... onko tuohon thuuning spoikkia millään valmistajalla. Joku tyyliin brera-huuli voisi olla tyylikäs.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tuli vaan mieleen näitä lukiessa, että johtuiskos se siitä se perän likaantuminen , että spoileri aikaansaa pyörteen ja työntöä takaa kun ilma pyrkii eteenpäin ja siksi perä paskoontuu.

Kun kumi on pois ilmavirta pääsee suoraan läpi ja työntöä / pyörrettä ei synny perään.

Tarttis varmaan kokeilla tuulitunnelissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

alfista kirjoitti:Olisikohan suhinat lisääntyneet hieman. Tuo tiiviste voi olla tukkona niin, että ilman kulku estetään suhinoiden välttämiseksi?

Toinen mikä tuli mieleen, niin autobahn-vauhdissa tuo spoikka voi aiheuttaa nostetta, eli keventää perää. Sehän on tarkoitettu ilman ohjaamiseen takalasille (puhdistus) eikä ylös.
Kyllähän se paljon aerodynaamisempi on ilman lärpäkkää ja siten varmaan hiljaisempikin.

Spoileri on muotoiltu oikein eli on kuin siiven profiili väärinpäin joten painaa perää alas.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Profiili on kyllä hieman nurinkurinen ilmanohjaamisen kannalta. Paksuin osa on takana... yleissuunta on alas... Eikä se voi tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, eli puhdistaa lasia ohjaamalla sille ilmaa ja aiheuttaa downforcea ohjaamalla ilmaa ylöspäin.

Vastaa Viestiin