Alfaa ostamassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
thaigo
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2005, 20:13

Alfaa ostamassa

Viesti Kirjoittaja thaigo »

Uuden auton hankinta olisi edessä ja nyt kysyisin apua teiltä, jotka jo alfan omistatte.

Oon kattellu tollasta 156:sta 2:n litran koneella.
Mitä kannattaa ottaa huomioon tollasta autoa ostaessa?Jotain erityisiä paikkoja, jotka kannattaa tarkistaa?Missä kohtaa tulee jakopäänhihnan vaihto/Isompia huoltoja?

Tähtäimessä ois vähintään 2000-luvun auto ja hintaa alle 17000e.


Kehukaa minut pois ooppelin piiristä :=)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse sen jo sanoitkin. Jakohihna pitää vaihtaa 60 tkm / 3 v. välein, eli se kannattaa tarkistaa, että on tehty ajallaan ja jos löytämässäsi yksilössä sattuu olemaan vaikka 50 tkm mittarissa, niin jakopääremontti kannattaa koittaa tingata kauppaan.

Muuta huomioitavaa on, että auto kiihtyy tasaisesti koko kierrosalueella. Mikäli jollain kierrosalueella tuntuu kuolleelta, niin ilmamäärämittari tai lambda saattaa olla vaihtokunnossa. 100 tkm välein vaihdetaan tulpat, jotka eivät ole ihan halvat.

Muuten ihan perusasiat, mitä nyt yleensä käytettyä autoa ostettaessa katsotaan. Että kaikki vimpaimet pelaa, ei kuulu ylimääräisiä kolinoita ym.

Alfa on kuitenkin auto, joka palkitsee kuljettajansa ja sillä liikkuminen ei koskaan ole vain siirtymistä paikasta toiseen ja näillä bensan hinnoilla auto ei kannata olla pelkkä liikkumaväline :wink:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

[OT]
KJS kirjoitti:näillä bensan hinnoilla auto ei kannata olla pelkkä liikkumaväline :wink:
Tuolta kantilta en asiaa olekaan ajatellut. Hyvä pointti! :)

[/OT]

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Mallipolitiikasta sen verran että kojetaulu vaihtui olikohan joskus 2001 nykyisen näköiseksi ja nin puskurien listojenkuin peilienkin väri muuttui korin väriin. samoihin aikoihin tuli käyttöön hieman tehokkaampi JTS suoraruiskutusmoottori joka korvasi -90 luvun puolivälissä käyttöön otetun kaksoissytytyksellä varustetun TS suorasuihkutus moottorin. JTS:n myötä kaksoissytytyksestä luovuttiin ja useiden mielipiteiden mukaan twinsparkin edut oli menetetty jo 16v version tulon myötä, jossa toinen sytytystulppa otti "pääroolin" palotilan keskellä. JTS taisi tulla eri aikaan kuitenkin kuin tämä Series II malliuudistus, muistaako kukaan oliko toisen sarjan 156:ia tehty TS moottorilla?

Ensimmäisten JTS:en säädöt eivät olleet tehtaalta tullessa aivan kohdallaan ja takapuolituntumalla todeten aluksi ei JTS:ssä ollut potkua sen enempää kuin TS moottorisissakaan mutta nämä bugit lienee jo korjattu näistä yksilöistä softapäivityksellä.

Ostaessa kannattaa selvittää auton taustoja, huoltohistoria ja edelliset omistajat - kuinka monta ja millaisessa käytössä auto on ollut. Epäsiisti yleisilme ja kulahtaneisuus voi myös kertoa siitä miten kyseistä Alfaa on kohdeltu. Asianharrastajan jäljiltä maalipinta on kunnossa ja sisusta siisti vaikka kilometrejä/ikää olisi kertynytkin.

Noista tyyppivioista voisi mainita vielä ainakin TS:lle tyypillisen dieselmäisen tyhjäkäynnin joka johtuu nokka-akselin ajoitusmuuntimen kulumisesta mitä voi alkaa esiintya 120tkm jälkeen, ei ole vaarallista mutta ei sitä viitsi kunnellakkaan. Tosin monet TS:t kalistavat hetken tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeeen vaikka kaikki onkin ok. Kaikenlaiset kolahdukset ja narahdukset alustasta on myös asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. Tuo jakopään huolto on tosiaan pakollinen suurempien harmien välttämiseksi ja remmi sekä kiristimen on oltava vaihdettu ajallaan, mielummitn tietenkin hiljattain. 156:ssa usein on keula kiveniskemien jäljiltä rokonarpinen joten jos on kahdesta saman arvoisesta valita niin voi vaikka tutkailla keulan maalipintaa.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiinnitä huomiosi kaiken muun kiinnostavan ohella myös Airbagin merkkivaloon. Sen pitää syttyä käynnistettäessä ja se sammuu jonkin ajankuluttua (4-5 sek). Jos se ei syty virtoja päällelaitettaessa tai jää palamaan, niin vikaa on varmasti jossakin siellä järjestelmässä. Tunnetusti eivät ole tarjoustuotteita. Ei varmastikaan Alfan tyyppivika (monessa muussakin merkissä esiintyvä), mutta minulla nyt vain sattuu olemaan sellainen, joka tykkää vikaantua jatkuvasti.

Niin ja ooppeleista ... kaikista autoista tulee ennenpitkää ooppeleita ;-)

Tartu Alfan rattiin ja NAUTI !
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Airbagin valon temppuilut korjaantuivat autostani, kun pelkääjänpuolen penkin alta tinattiin joku johtohässäkkä yhteen. Ihmeellisiä ja ihan omanlaisiaan ongelmia ei taida nyky Alfoissa enää olla, eli vikalistaltaan ovat jo normaaleja. Käy hyvä mies ajamassa (kunnolla) Alfaa. Jos hän haluaa sinut kuskikseen, puhuu hän sellaisella kielellä, että et enää mieti. Jos et kuule viestiä, unohda koko homma. :) Kurkkaa tuo ( http://www.nettiauto.com/419194 )auto, jos et ole jo huomannut. Ikä/hinta/oletettava kunto ovat aika kohdallaan. 2.0 ja 1.8 koneen erot ovat marginaalisen pieniä, eli tällä pienemmälläkin ehtii riittävästi. Tehoa on 11 hv vähemmän kuin kaksi litraisessa, mutta puuttuva tasapainoakseli/kierrosherkkyys paikkaavat tilannetta hieman.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Harittaako mulla silmät vai onko tuon "vaarin varmarin" kojelaudassa hallakone? Varusteluettelossa sitä ei kylläkään mainita.
- Epäkelpokeräilijä -

thaigo
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja thaigo »

Kiitos vastauksesta.

Linkin auto olisi muuten todella hyvä vaihtoehto, mutta ei ole tarvetta farmarille.

Mahollisesti seuraavasta Alfasta tulee ns. tuningbiili niinkuin edellisestäkin Ooppelista.

Onko Alfalle mitään erityistä kauppaa korinosille?
Muukkosella näyttäisi ainakin olevan moottoriin viriosia.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Italian Stallion kirjoitti: Käy hyvä mies ajamassa (kunnolla) Alfaa. Jos hän haluaa sinut kuskikseen, puhuu hän sellaisella kielellä, että et enää mieti. Jos et kuule viestiä, unohda koko homma.
Hiukan OT:

Jos "hänessä" on vielä V6, on tuota puhetta tosi vaikea olla kuulematta..

Näin kävi mulle :P


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Sen verran kommentoin, että ainakin 2.0 TS:n, 2.0 JTS:n versus 1.8:n ero on kyllä merkittävä eikä marginaalinen ja sen huomaa alakierroksilla. 1.8 ei väännä läheskään niin kuin kaksilitrainen.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Ciancarlo kirjoitti:Hiukan OT:

Jos "hänessä" on vielä V6, on tuota puhetta tosi vaikea olla kuulematta..

Näin kävi mulle :P
... ei tämä mikään OT ole! Allekirjoitan saman; V6:n puhe on hyvin paljon selvempää ja suorastaan vaarallista. Näillä löpöhinnoilla V6:n puhe muuttuu myös teoiksi entistä selvemmin tankinkin puolella :lol:.

Nimim. "Tänä kesänä V6:n ylipuhumaksi joutunut"
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Black Label
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Black Label »

Ciancarlon ja tmv:n sanoihin yhdyn täysin.

Ei kannata koeajaa V6:sta...

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

^..voi muuten käydä hullusti :-D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

late04 kirjoitti:Sen verran kommentoin, että ainakin 2.0 TS:n, 2.0 JTS:n versus 1.8:n ero on kyllä merkittävä eikä marginaalinen ja sen huomaa alakierroksilla. 1.8 ei väännä läheskään niin kuin kaksilitrainen.
Täsmentäisin näin, että 1.8 TS:n ja 2.0 TS:n ero on marginaalisesti suurempi kuin 2.0 TS:n ja 2.0 JTS:n välinen ero. V6 on sitten ihan omassa kastissaan.

Edit. Äkkiä katsottuna tuossa Vaarin Varmarissa näyttäisi olevan ilmastointi, mutta päätäni en pantiksi laita. Aika hyvään hintaan näyttäisi vähän ajettu farkku lähtevän, ostaisin jos tarvitsisin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
tommytommy
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja tommytommy »

Miten muuten on; kannattaako kaivaa autosta tekstiviestillä rekistereistä tietoja? Ja jos, niin mitä?

Itse olen puoli vuotta sopivaa 156:sta katsellut. Nyt kylläkin jo tosissaan, sillä koeajot ovat vieneet pienen miehen mennessään....

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Harittaako mulla silmät vai onko tuon "vaarin varmarin" kojelaudassa hallakone?
Ei siinä ilmastointia ole, tarkkaan ku kattoo ni näkee erilaiset symbolit niissä säätimissä.
156 V6 SW -02, 155Q4 vm-93,

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ainakaan automaatti-ilmastointia siinä ei ole kuten edellisessä viestissä jo sanottiin, mutta olen nähnyt 156 Supereita jossa on vain sellainen on/off tyylinen ilmastointi jonka nappi näkyisi löytyvän kys. om. autossakin. Automaatti-ilmastoiduissa autoissa samassa kohtaa on lämpöanturin aukko.

Tenttu
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Syys 2005, 12:34

Viesti Kirjoittaja Tenttu »

Olen myös autoa vaihtamassa, eikä oikein tusinamallit kiinnosta.
Vakavana vaihtoehtona olen harkinnut 156 2.0 tai Velikuutosta.
Kaikenlaisia värkkejä on ollut, nyt tekisi mieli kokeilla Alfaa siitä vuosituhannen vaihteesta. Kolkytä vuotta on tullut erilaisia pelejä rempattua, joten eksoottisemmatkaan hommat ei ole vieraita.
Kertokaa Faktaa esim. ero 2.0 <->V6.[/url]

thaigo
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Syys 2005, 20:13

Viesti Kirjoittaja thaigo »

Kuluttaako V6 todellaki kaupunkiajossa jotain ~15l ja yliki, niinku autotalli.com väittää?

Mites kulutukset noin yleensäki 1.8/2.0/2.5?

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Minä saan kyllä 166:lla menemään 15 litraa kaupungissa... Ehkä kulkisi vähemmälläkin, jos malttaisi hieman... :roll:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

thaigo kirjoitti:Kuluttaako V6 todellaki kaupunkiajossa jotain ~15l ja yliki, niinku autotalli.com väittää?
Mites kulutukset noin yleensäki 1.8/2.0/2.5?
Voi kuluttaakin, mutta kuka sitä ainoastaan keskustassa sahaa? Itselläni käytännön sekakulutukset ovat toistaiseksi liikkuneet siinä 10-11 litrassa / 100km. Puhtaassa maantieajossa päässee alle kympin, mutta varmasti pelkällä kaupunkisahauksella pääsee helposti myös yli yhdentoista.

Joka tapauksessa V6:n ratissa tuntuu aivan yhdentekevältä, mitä se kuluttaa... ;)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Automaatti V6 vie 12,5 l kaupungissa nätisti ajaen, joskus vähän rykästen.
Maantiellä menee yli 10 , jos ajelee 15 km/t + ohjeelliset merkit.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itse V6:lla kurvaillessa olen huomannut sen että jos maantieajossa ajaa 110km/t ja ohittelee nätisti niin kulutus hipoo ysiä. Sitten jos nostaa 120km/t:iin niin tuntuu että kulutus nousee vähintään litralla. Kaupungissa pyöritellessä kulutus ollut jotain 12 kieppeillä. Maantielläkin (varsinkin pienemmällä asfaltoidulla valtiontiellä) saa gasoa kulumaan sitten jos haluaa... reilusti yli 15 mutta helvetin hauskaahan se on 8)

Vastaa Viestiin