Bensa loppui

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Bensa loppui

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Njoo... on tuossa kulkineessa hivenen epämääräinen besamittari, kun se tuntuu välillä tipahtavan lähes pohjaan ja merkkivalokin syttyy, mutta sitten hetken päästä alkaa taas kohota ylemmäs. On tullut muutaman kerran ajettua tankki aikas kuivaksi asti...

Mutta asiaan. Vaimo kuskaili tänään lapsia harrastuksiin ja yritti ehtiä tankata jossain välissä. Oli kuitenkin sen verran kiire jäähallille, että ajatteli tankata vasta paluumatkalla. No - välille jäi. Minä sitten taksilla pojan ja varakanisterin kanssa hätiin. Kanisterissa oli n. 3 litraa, jotka liruttelin tankkiin. Starttaus - kävi hetken alle tyhjäkäyntikierrosten ja sammui. Uusintayritys, sama juttu. Piuhojen ja putkien tutkailua - ei näy mitään erikoista...

Jospa bensaa on niin vähän, ettei saa imettyä... tuskin, mutta käynpä pienellä kävelylenkillä (taksi päästetty pois heti...ja muitakin ylimääräisiä kuvioita, joista ei sen enempää..) hakemassa viiden litran kanisterin täyteen. Vaimo ja poika lähti sillä välin "kävelemään". ;) Viisi litraa lisää tankkiin. Ei käynnisty. No voi prkl... onko se polttanut bensapumpun tai jotain vai oliko bensa lopussa alunperinkään, jospa simahti muuten vaan...

Ei auta, soitettava hinuri paikalle kiikuttamaan Alfa Deltan pihaan. Hinurikuski nappaa auton lavalle ja sanoo, että ajetaas nyt kuitenkin bensa-aseman kautta ja tankataan täyteen, jospa se ei ala noin pienen määrän kanssa mihinkään... No, ajetaan vaan, vaikka tuskinpa siitä mitään apua on. Ajettiin tankille ja ohikulkijat kattelivat, että mitäs tuossa tapahtuu... auto hinurin lavalla ja sitä tankataan. :-)

Tankki täynnä, no kokeillaas sitte... VRUUMMM... heti eka startista hyrähti käyntiin ihan moitteetta!!! :crazyeyes: :mrgreen: :-D Olipas fiksu hinurikuski!

Joten tiedoksi vaan, että turha yrittää viiden litran kanisterin kanssa yhtään mitään Alfan kanssa. :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hyvä kun selvisi. Maailman noloimpia vikoja mut onneksi ei vakavaa, kunhan siitä henkisesti toipuu.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ainakin mulla tuntuu olevan niin, että valo tarkoittaa että heti tankkaamaan eikä hetken päästä. Kerran bensa "loppui" kun parkkeerasin auton nokka aika paljon perää alemmas. Tasaisella ei edes valo palanut. Sitten vaan 10 litraa tankkiin niin taas mentiin.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tuttu tunne, mulle kävi näin:

Viime syksynä ajelin yötä myöten pirunmoisessa sateessa himaan ja bensa oli todella vähissä. En malttanut pysähtyä tankkaamaan sateen vuoksi ja oli "kiire" nukkumaan. Bensa riitti kotikadulle asti ja paikkakin löytyi aika jyrkästä alamäestä. A vot, ovet lukkoon ja pinkaisin sisälle.

Aamulla töihin lähtiessä vilkaisin mittariin ja huomasin, että "oho, vähissä, mutta kyllä mä veijo essolle vielä pääsen". Katin kontit. Startti vain vinkui tyhjää. "Noh, vanha kunnon pensatankkihan se vain on tyhjä", ja fillari alle ja essolle. Kannuun 3 litraa, sotkin takaisin autolle ja kaadoin litkun tankkiin. Uusi yritys, startti pyöritti, mutta ei tulia. Ja yritin uudestaan, "mitä vi...a?" Ja uudestaan: "ei tää lähe, p#"@¤%e!". "S"#@#&a! Ajonestolaite rikki" ajattelin ja pompin jo vähän aikaa tasajalkaa.

Menin autoon istumaan ja rauhoittumaan. Poti-pot, poti-pot, poti-pot, sormet naputtivat rattia ja mietin. Lisää poti-pottia. Kunnes vilkaisin mittariin, joka oli yhä lähes nollassa. "Olisikohan sittenkin vielä liian vähän..?", ja painelin samassa takaisin essolle ja takaisin, nyt 5 litran kanssa. Pensat tankiin, Ciancarlo autoon ja kääntö avaimesta: vou-vou-vou-VRUUMM "Lähtihän se!" :P

Tarinan opetus, älä enää jätä (ainakaan) 156:a alamäkeen tyhjällä tankilla.
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 12 Syys 2005, 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

uusia autoja ei kannata ajaa tyhjäksi taitaa lukea ihan ohjekirjassakin (bensapumppukin voi tykätä kyttyrää) paremmin pärjäilee kun seuraavaa vaikka trippimittarilla ajettuja kilsoja ja sen mukaa tankkailee...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Niinpä! :oops:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla pääsi Lancian tankki tyhjäksi, kun bensapumppuun tuli reikä (joo, se oli pohjassa).
Viimeisillä pääsin kotipihaan, kun edeltävässä ylämäessä jo pikkasen ryki, ihme että yleensä antoi tarpeeksi painetta ruiskulle. Uusi pumppu ja viisi litraa tankkiin, ei tiedä mitään. Naapurista viisi lisää ja sitten heräs eloon.
Jännä juttu...Mikähän siinä muuten on, ettei "muutama" litra riitä. Yksi asia, joka tulee mieleen on, että tulee vaan kokeiltua liian pikaisesti ettei bensa vielä ylety moottoriin asti, kun kerran on systeemit tyhjäksi imenyt.

E: Helpoimmalla toki pääsee, kun tankaa ajoissa.
nim. Lancian 57 litran tankkiin meni 60 litraa :shock: , tais mennä jo vähän höyryillä :mrgreen: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kyllä, samoin käynyt mullekin. Muutama vuosi sitten kun lähdin juhannuksen viettoon jätin 156 2,5:n autokatokseen. Bensavalo oli juuri syttynyt. Noh, joskus viikon - parin päästä kun olin jo suht'koht selvä ja autoilemaan lähdössä, niin eipä käynnistynyt. Ensin kaadoin 5 litraa, ei mitään tapahtunut (alkoi jo hieman jännittämään), sitten Nesteeltä kymmenen litraa lisää ja johan hörähti. :-D

Ainoa kerta kun on bensa päässyt loppumaan.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Alfissimo kirjoitti:Jännä juttu...Mikähän siinä muuten on, ettei "muutama" litra riitä. Yksi asia, joka tulee mieleen on, että tulee vaan kokeiltua liian pikaisesti ettei bensa vielä ylety moottoriin asti, kun kerran on systeemit tyhjäksi imenyt.
No tällä kertaa ei ainakaan tuo ollut syynä... Kyllä sitä tuli sahattua oikein urakalla joka välissä ja välillä virtaa päällä pitkiä aikoja, että pumppu pumppaisi jne. Ja tuon 7-8 litran jälkeen mittarikin jo kyllä nousi ihan reilusti. Jotenkin vaikuttaa siltä, että kun elektroniikka kerran päättelee bensan loppuneen, sen päätä ei pienet liraukset käännä. :crazyeyes:

Joo, pitää olla tarkempi jatkossa ja käydä pumpulla ajoissa... :oops:

Edit: Hinurikuski oli oikein mukava kaveri, eikä lohkonut mitään, ei huolimattomista kuskeista eikä italialaista autoista. Ihasteli vaan, että onpa nätti peli. No, eipä tuossa hommassa piruilijat pitkään töissä oliskaan. ;-)

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Bensa loppui

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Tuttu juttu, mutta viidellä litralla lähti käymään. Toisella kerralla uskoin hölmöyksissäni ajotietokoneen "ajokilometrejä jäljellä" näyttöä enemmän kuin uhkaavan alhaalla olevaa mittaria, tiedän kyllä että siihen ei voi luottaa jos on tankannut vain pienehkön määrän edellisellä kerralla. Kolmas kerta oli kaikkein pahin kun mittari näytti puolta tankkia tankin ollessa tyhjä. Perusteellisen vianetsinnän jälkeen korjaamon pojat soittivat että hei, sun autossa ei oo bensaa. Siellä oli anturiin liittyvää elektroniikkaa ihan mustana tankin tienoilla. Sattui tuo bensan loppuminen vielä niin hassusti että ajoin auton talliin mutta sitten ei sieltä enää käynnistynyt. Ei siis ihme että vaikka mitä muuta kuin bensan puutetta epäilin. :oops:
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Yhden tiepalveluäijän kanssa tuli joskus kahvipöydässä oltua samaan aikaan. Se sanoi kanssa että nykyautoista jos lopahtaa bensa niin ei sitä viiden litran kanisterin kanssa liikkeelle vielä saa. Kympin kanisterilla pitäis sitten toimiakkin... itseä kyllä kummastutti mutta senkin jälkeen monelta kuullut ja nytkin nämä kommentit kertoo samaa. Joku viisas voi sitten kertoa mikä tämän aiheuttaa :shock:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Mulla oli talvella ihan hilkulla, ettei ois käyny köpelösti ton löpön suhteen. Mittari oli jo välähdellyt pidemmän aikaa ja piti vielä muutama kaveri heittää kotiin. Olishan siinä ollu huoltoasemia lähellä, mutta tiesin että yhestä paikkaa saisin reippaasti edullisemmin ja vielä "bonus tunnarin" näppäilemällä sentin tai kaks alennusta. Kun olin viimeisen kaverin heittänyt, niin lähdin suuntaamaan kylmäasemalle. Mittarin valo ja neula olivat alkaneet näyttämään merkkejä, että tankille ois päästävä ja äkkiä.

Päästyäni kylmäasemalle huokasin helpotuksesta..mutta ei oo todellista. Tottakai tankin luukku on jäässä. Kellokin oli jo mitä lie yli ykstoista illalla, pakkanen paukkui ja näpit alko jäätymään, kun tuloksetta koitin säätää luukkua auki.
Ei auttanut muu kuin lähteä ajelemaan kotiin (tyhjällä tankilla!) päin sulattelemaan tankkia. Onneksi matka yhteensuuntaan ei ole kuin joku alle 5km ja pääsin vielä uudemman kerran yrittämään tankkausta. Tankkiin meni 63,5 litraa :shock: :shock:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ohoh, noinkin voi käydä. Ja itselle kävi näin Düsseldorfissa keskellä liikennevalo-ohjattua risteystä kun olin koeajamassa 166 Superia. Onneksi löytyi autoliikkeen puh.nro ja sieltä tuli kaveri kymmenen litran jerrykannun kanssa. Hyvin lähti käyntiin ja koeajokin tuli suoritettua samalla tankkauksella.

Oli kyllä hauska odotella bensan saapumista auto vinoparkkiin työnnettynä kadunkulmaan. Ratikat menivät kahdenkymmenen sentin päästä takakulmasta.... :wink:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

MKT:n tarinasta tuli mieleen, että tuo bensan loppuminen onkin itse asiassa jo toinen kerta minulle tuolla autolla. (Tai siis eilenhän _vaimo_ ajoi tankin kuivaksi... ;) ) Kun olin Porissa koeajamassa tuota, niin silloin loppui kans, mutta helpolla tavalla autoliikkeen pihaan takaisin tullessa.

BTW - MKT supereineen pongattu meidän pihasta eilen. ;)

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Olisiko tällä ilmiöllä jotain tekemistä seuraavan tarinan kanssa

Joskus -50 luvulla tyynellä järvenselällä sattui olikohan Vikström merkkinen keskimoottori josta keskellä selkää sattui loppumaan polttoaine. Kippari meni mietteliään näköiseksi eihän painavaa keskimoottorivenettä viitsisi ruveta soutamaankaan. Hetken mietinnän jälkeen kippari totesi että eiköhän Vikström ole niin hyvä moottori että se käy järvivedelläkin ja otti järvestä kipollisen vettä ja lorotti sen moottorin päällä olevaan tankiin. Sitten vain kone käyntiin ja ajettiin rantaan.

Tapahtuneen selitys on että polttoainetankin rakenne on sellainen että polttoainetta ei oteta aivan tankin pohjalta mahdolliseni sakan tai veden joutumisen koneen kiduksiin vättämiseksi. Sopiva määrä vettä kevyen polttoaineen alla nostaa polttoaineen pintaa sopivasti että kone saa taas menovettä.

Onkohan Alfassa samanlainen rakenne mikä selittäisi tuon minimimäärän mitä tankkiin pitää menovettä kaataa.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Ei tuo ole selitys. Eihän se imukorkeus mihinkään muutu tankin tyhjetessä. Eli jos pinta laskee alas ja imuletku hörppää ilmaa, niin pitäisihän silloin parikin litraa riittää nostamaan korkeuden taas riittäväksi.

Kyllä minä vaikkaisin jotain elektroniikkaan liittyvää...

Vastaa Viestiin