Lambdan toiminta
Valvoja: Moderators
Lambdan toiminta
Niin ihmettelin tuossa vaan, kun mittasin lambdalta tulevan jännitteen tuossa 164 2.0 ts:sä ja näytti pysyvän tasan tuossa 0.4 volttia. Vaihdoin lambdan, koska tietääkseni jännitteen pitäisi vaihdella tietyn verran, eikä pysyä samassa.. No vaihdettuani anturin tein mittauksen uudestaan ja nyt pysyy vieläkin samassa tuo jännite... Noin 0.4 volttia. Kun muistelisin edellisessä autossa lambdan lukeman olleen tyhjäkäynnillä n. 0.3-0.5v ja ajossa n. 0,5-0,8v. Vai kuuluuko tuon jännitteen pysyä Alfassa noin samanlaisena?
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Lambdan toiminta
Milläs mittasit?Vilpo kirjoitti:Niin ihmettelin tuossa vaan, kun mittasin lambdalta tulevan jännitteen tuossa 164 2.0 ts:sä ja näytti pysyvän tasan tuossa 0.4 volttia. Vaihdoin lambdan, koska tietääkseni jännitteen pitäisi vaihdella tietyn verran, eikä pysyä samassa.. No vaihdettuani anturin tein mittauksen uudestaan ja nyt pysyy vieläkin samassa tuo jännite... Noin 0.4 volttia. Kun muistelisin edellisessä autossa lambdan lukeman olleen tyhjäkäynnillä n. 0.3-0.5v ja ajossa n. 0,5-0,8v. Vai kuuluuko tuon jännitteen pysyä Alfassa noin samanlaisena?
Lambdan jännite pitkällä keskiarvolla on hyvinkin lähellä 0,4 volttia. Optimiseoksen arvo on 0,7, mutta säädön hitauden vuoksi nuo ylöspäin tulevat piikit ovat niin lyhyitä, ettei ainakaan yleismittari saa noista selvää. Oikea konsti on mitata oskilloskoopilla tai jollain nykyaikaisella muistiyleismittarilla..
Pakokaasuanalysaattori on tuossa hommassa myös tiukka apuväline.... Ilman on aika vaikea päätellä mikä on se seos....
Tietysti noiden yhdistelmä, eli autoon asennettu seosmittari pitäisi ehtiä kaikkiin noihin vaihteluihin mukaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Tarkoitat varmaan tehojen kannalta optimin?Optimiseoksen arvo on 0,7V
Eikös tommosen kapeakaistasen lambdan käyttökelpoinen alue ole vain siinä 0,45 voltin molemmin puolin, hyvin lähellä. Eli siirryttäessa pois stoikiometriseltä alueelta, esim. kiihdytettäessa, ei tommonen anturi näytä enää käyttökelpoista (säädön kannalta) arvoa. Ja edelleen eikös noi ruikutkin sivuuta sen labdan antaman arvon juuri esim. kiihdytettäessa kovemmin, eli suuremmilla kuormilla, ja luottavat muiden antureiden arvoihin.
Säädettävissä ruiskuissahan tuo kuormitusarvon saa asettaa (niissä joissa on suljetunpiirin labda säätö), ainakin kaasuläpän avaumaan sidottuna. Eli esim. 70% avaumaan asti huomioidaan labda ja sen jälkeen otetaan tiedot muualta (ilmamääränmmittari, läpänasento, ilmanlämpötila, MAP)
Vielä niistä arvoista. Omalla yleismittarilla (varmaan 10v vanha Fluke), arvo hyppii kyllä selvästi, toisaalta oma lotja ei kovin tasaisesti käykkään ja labdakin on vaan omanhuvin vuoksi kiinni, ei ruiskussa. Jos mittari on toooodella hidas, niin ruisku saattaa ehtiä säätämään seosta nopeamminkuin kuin mittari reagoi. Viisarimittarilla näkisi, mutta sellaista EI saa käyttää, kun niissä on yleensä pieni sisäinen resistanssi ja se saattaa polttaa anturin. Eli Garretin suosittelema oskiloskooppi on hyvä. Tai sitten tosiaan se seosmittari (noitakin saa "tarvikkeena", hinta ehkä jotain 50e).
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Njoo., lähinnä niin.markkul kirjoitti:Tarkoitat varmaan tehojen kannalta optimin?Optimiseoksen arvo on 0,7V

Lopputeksti Markulla täyttä asiaa, eli täyskaasulla, lambdan arvolla heitetään useimmissa järjestelmissä vesilintua ja ECU laskee arvoja muiden parametrien mukaan. Silloin ei pysty lambdasta seuraamaan kuin sen, ettei mene vain liian laihalle.
Fluke on aina Fluke, vaikka olisikin 10v vanha. Ei tuohon laatuun kiinanpojat pääse ikinä.Vielä niistä arvoista. Omalla yleismittarilla (varmaan 10v vanha Fluke), arvo hyppii kyllä selvästi, toisaalta oma lotja ei kovin tasaisesti käykkään ja labdakin on vaan omanhuvin vuoksi kiinni, ei ruiskussa. Jos mittari on toooodella hidas, niin ruisku saattaa ehtiä säätämään seosta nopeamminkuin kuin mittari reagoi. Viisarimittarilla näkisi, mutta sellaista EI saa käyttää, kun niissä on yleensä pieni sisäinen resistanssi ja se saattaa polttaa anturin. Eli Garretin suosittelema oskiloskooppi on hyvä. Tai sitten tosiaan se seosmittari (noitakin saa "tarvikkeena", hinta ehkä jotain 50e).
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.