Alfasta näyttäisi olevan aika pahasti maalit lähteneet, siitä mihin eturenkaista lentää kaikki skeida. Eli kysymys kuuluu: mistä saisi järkevimmin rakenneltua siistit roiskeläpät eteen? Deltalta varmaan löytyy orkkis malleja? Muutenkin kaikki vinkit kyseisten kapineiden asennuksesta otetaan kiitollisina vastaan
vaisanen.pj kirjoitti:Alfasta näyttäisi olevan aika pahasti maalit lähteneet, siitä mihin eturenkaista lentää kaikki skeida. Eli kysymys kuuluu: mistä saisi järkevimmin rakenneltua siistit roiskeläpät eteen? Deltalta varmaan löytyy orkkis malleja? Muutenkin kaikki vinkit kyseisten kapineiden asennuksesta otetaan kiitollisina vastaan
Kiitos jo etukäteen vastauksista!!
orggis läppiä löytyy da:sta kyllä, ei mitkään erikoiset kovamuovia ja aika pienet.Helpoiten ne rakentaa itse, käyt ostamassa tarvikeliikkeestä perinteiset kumiläpät ja ruuvaat sisälokariin kiinni mahdollisimman ylös ja sisään jotta ei jää ruman näköiseksi.10 minuutin homma.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Minä kokeilin vähän aikaa sitten paria mallia.
Molemmat oli "Deltan mallistoa".
Yritin ensin Deltassa myytäviä tarvikeläppiä,ne olisivat varmasti suojanneet ihan hyvin,mutta maavara jäi aika mitättömäksi.
Niinpä laitoin sitten alkuperäiset läpät,jotka ovat kyllä aika pienet,mutta suojaavat ainakin sen osan kaaresta,mistä maalit yleensä lähtee.
Käynpä heti ottamassa heti pari kuvaa omaan albumiin,niin voit katsoa miltä näyttää.
Joo, mulla täsmälleen sama ongelma ed. omistajan jäljiltä. Täysin maalittomat kohdat nurkissa Vähän aiemmin olis voinu panostaa. Laitoin puhdistuksen jälkeen sinkkimaalia pohjalle - annoin kuivua - pintamaalia päälle - annoin kuivua ja sitten läpinäkyvää kivenisku kalvoa 40 cm pätkät nurkkiin niin että ne tulee hieman kyljen puolelle yli. Ainakin näyttää hyvältä, eli ei näe ollenkaan jos ei tarkkaan katso Nurkan alapintaa ei suojaa joten voi olla että laitan vielä läpätkin tai sitten vain massaan.
Saattais uudempaan yksilöön olla ideaa vetää koko kylki kyseisen teipin leveämmällä versiolla (siis ovien alapuolinen osa). Mulla ainakin kylki koko matkalta hieman himmeä + pieniä skraadeja
sataviiskuus kirjoitti:Kysyin Deltasta ja kertoivat Alfan omien läppien hinnaksi 90 € asennettuna , tosin koko maassa ei niitä kuulemma ole tällä hetkellä.
Mulla tais olla 25€ ja asensin itse. Muoviset sisäkaaret kylläkin joutui irroittamaan kokonaan jotta läpät täsmäsivät ideaalisesti kyljen muotojen kera.
Mullahan näytti olevan tuol albumissa kuvakin niis läiskäreistä.
No naarmut loppu siihen ja hyvin ovat pysyneet. Talvihan se vasta kertoo totuuden ku loska jäätyy läppiin ja kiinikkeet joutuu koville.
Skyhorse kirjoitti:
Muoviset sisäkaaret kylläkin joutui irroittamaan kokonaan jotta läpät täsmäsivät ideaalisesti kyljen muotojen kera.
Joo, Raipossa (Hämeenlinnassa) Konelan vapaavarastossa (vanha Ladojen vastaanottopaikka, jonka kautta kaikki Alfat kulkevat) asennetut 90:n egen läpät irvistävät meikäläisen selessä aika pahasti, joten eivät ilmeisesti irroita sisäkaaria vaan pistävät vaan äkkiä ruuveilla kiinni. Aikamoista rahastusta. Olisi pitänyt myös tehdä homma itse, varmaan vielä teenkin.
En muista teipin merkkiä. Kaveri leikkasi rullasta niin monta senttiä kuin pyysin. Eli ei tarvinnu ostaa koko rullaa, erittäin ystävällistä! En edes muista mitä maksoi, muttei voinu olla kovin kallis kun yhteensä kaikki oli tasan 30 :o
Ajattelin minäkin hankkia roiskeläpät kiveniskemiä vastaan, mutta jos orkkikset maksaa tuon 90 eur asennettuna ja sitten Auto Milanolta näyttäisi saavan koko Novitec-helmasarjan 570 eur asennuksineen niin ei ole oikein suhteessa noi hinnat...
Miten on, estääkö helmasarja kiveniskemät ja miten tehokkaasti verrattuna läppiin? Olisko kellä Novitecin sarjaa asennettuna ja kenties vielä kuviakin??
Ajattelin minäkin hankkia roiskeläpät kiveniskemiä vastaan, mutta jos orkkikset maksaa tuon 90 eur asennettuna ja sitten Auto Milanolta näyttäisi saavan koko Novitec-helmasarjan 570 eur asennuksineen niin ei ole oikein suhteessa noi hinnat...
Miten on, estääkö helmasarja kiveniskemät ja miten tehokkaasti verrattuna läppiin? Olisko kellä Novitecin sarjaa asennettuna ja kenties vielä kuviakin??
Taitaa paras keino olla kummatkin. Varsinkin jos on vähänkään normaalia leveemmät renkaat.
Tony Soprano kirjoitti: Miten on, estääkö helmasarja kiveniskemät ja miten tehokkaasti verrattuna läppiin? Olisko kellä Novitecin sarjaa asennettuna ja kenties vielä kuviakin??
Novitecin helmasarja estää kiveniskut ainakin kylkiin.. päätellen siitä että pa*skavana kyljissä on helmojen laiton jälkeen pienentynyt kummasti etureunat tosin edelleen kovilla. kai se jotkut läpät on laitettava vielä lisäks.
Tuli tuossa itsekin laitettua kesällä etuläpät alfaan. Eihän se enää kyllä paljon auta, kun kyljen alaosa on jo himmeä . Eikä nuo originaalit paljon suojaa muuta kuin helman etureunaa ja ensimmäistä saumaa (jotka myös kuluvat maalista ensimmäisenä). Kylkiä ei kys. malli paljon suojaa.
Pistin kuvan originaali eturoiskeläpästä albumiini.
Minullakin on ajankohtainen tuo asia, kun omassa rassissa ei läppiä ole ja kivet ovat hakanneet maalin pois helmojen takimmaisista saumoista. Soittelin Oulun Deltaan ja 55e maksavat läpät ja asennus noin 30e, eli samat hinnat näyttävät olevan. Mietin jos tekisi sen asennuksen itse, vaikka autoasennuskokemusta on lähinnä renkaanvaihdosta Siksipä kysymykseni saattaa vaikuttaa hieman tyhmältä
Yhdistetty ruuvikiinnitys ja koriliima kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta. Pohdin vain, että miten saan ne ruuvit kiinnitysmuttereineen kiinni? Tai siis kyllähän ne reiät saa porattua niihin muovisiin lokasuojiin ja ruuvit niistä läpi, mutta miten saan mutterit ja vastinlevyt lokasuojan sisäpuolelle?
Meikäläisen kiesiin on jo edellinen omistaja asentanut läpät. Lienevät orkkikset koska istuvat hyvin ja ulkonäkökin on kohtalainen. Kiinnitys on suoritettu pop-niiteillä (3 per lätkä). Niitit näyttää olevan kantaosaltaan "normaalia" suuremmat, joten hyvin ovat paikallaan pysyneet. Lätkien tuoma hyöty on kuitenkin sen verran pieni että tarkoitus on tänään marssia helmakaupoille.
Oliko ne popparit niitattu kiinni lokasuojan reunaan vai sisälokariin? Ei oikein huvita niitata mitään suoraan peltiin, turhan potentiaalinen ruostepesä.
Pantti kirjoitti:
Oliko ne popparit niitattu kiinni lokasuojan reunaan vai sisälokariin? Ei oikein huvita niitata mitään suoraan peltiin, turhan potentiaalinen ruostepesä.
Sisälokariin. Voisin katsoa tarkemmin kiinnityskohtia, kunhan saan perseeni hilattua liikkeelle.
Itse leikkasin roiskeläppäkumista (saa esim ADsta) reilut palat n 30c25cm. Sitten 3kpl leveekantaisilla popareilla sinne muoviseen sisälokariin kiinni ne. Antaa niiden tulla pari senttiä ulos kaaresta niin aina puhtaampana kyljet pysyy. Rahaa paloi koko kymppi.
Siellähän ne popparit oli sisälokarissa kiinni. Kaksi alhaalla vaakatasossa ja yksi ulommassa yläkulmassa. Ja samalla tietysti huomasin että pelkääjän puolinen olikin kiinni enää sen ylimmän varassa... hyvin on pysyneet joo...
Ciao ! Olen itse törmännyt samaan ongelmaan läppien suhteen. Ensin ostin originaalit ja totesin pienuuden ja aika huonon istuvuuden. Tarvikeliikkeestä löytyy valmiita, jotka ovat liian löysää kumia tai metritavaraa, joka on turhan paksua. Läpän tulisi olla ohuehkoa, hieman muovimaisempaa ja muotoiltu reunoilta eteenpäin kaarevaksi, "ottavan" muotoiseksi. Näitä saa tietysti vain merkkikohtaisina useimpiin autoihin. Silmät auki ja liikkeelle, sen jälkeen paikalliseen renault-liikkeeseen ja renault 19 vm.94 etuläpät tilaukseen. Hinta n 50e pari, mukana hyvät ja soveltuvat kiinnitykset, istuu hyvin ja täyttää tehtävänsä(alkuperästään huolimatta, sallittaneen roiskeläpässä).
No nyt kyllä heräs kiinnostus, et laitas lähikuvia albumiis Täytyis taas laittaa itsellä nuo nurkat kuntoon. Edellis kerralla reunat tuli kuntoon, mutta alapuolelle on nyt vuorostaan tullut paljas kohta Pakko laittaa jotkut läpät vissiin kun helmojen kanssa saa kumminkin sitten hermoilla a, että saa ne pysymään tukevasti kiinni b, että ne tarvittaessa irtoaa ehjänä ja auton ehjäksi jättäen c, ettei muhi ruoste alla.
Metri roiskeläppäkumia, mattoveitsi ja 6-8 peltiruuvia. Näillä välineillä saa tehtyä mieleisensä roiskeläpät ja hinta jää reilusti alle 50 euron. Omassa biilissä on sekä tehtaan muovihelmat että itse muotoillut roiskeläpät, jotka selkeästi vähentää kiveniskemiä ja auton kylkien likaantumista. Ulkonäköhaitta on mielestäni pieni verrattuna saavutettuun etuun.
By the way.. roiskeläppien täytyy ylettyä lähelle maata, muuten niistä ei ole juurikaan hyötyä.
Kiitos kuvista. En ole vielä päättänyt mitä teen, mutta voipi olla että ostan etolasta kumia ja mattoveitsellä pyyhkäisen. Ainakin kokeilen miltä näyttää. Voi sitten muotoilla sen muotoisen mikä miellyttää omaa silmää eniten, eli ärsyttää vähiten
Moi !
Kannattaa huomioida millaista metritavara on jäykkyydeltään, pysyykö vauhdissa ryhdikkäästi alaspäin vai taipuuko paineen alla takaviistoon, jolloin kurat lentää kuitenkin. Ohuehko, muovimainen läppä, joka on muotoiltu reunoilta jäykkyyden saavuttamiseksi, pysyy kuosissaan vauhdissakin.
Onko kukaan mahdollisesti ostanut roiskeläppiä tamperelaisesta Korja-Kumi Oy:stä? Kyselin sähköpostilla sieltä ja varastossa on vanhoihin (70-80 lukujen) paremmin sopivat, kohokirjaimiset läpät ja modernimmat silein kaunokirjaimin varustetut läpät. Jälkimmäinen kiinnostaisi 156:een, eli onko jollain ne ja miltä mahdollisesti näyttävät?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Sinkin ja meikkipensselin käyttöön kyllästyneenä varasin itsekin vihdoin ajan noiden lokarin nurkkien korjaukseen. Saas nähdä paljonko itsepäisyys kustantaa Täytyy käydä autosalvassa katsomassa josko siellä on noita rellun läppiä että voi mallata.
Kerro ihmeessä miten paljon toi lysti tulee kustantamaan. Mulla on itellä ne alahelman kulmat ihan ruvella, ja jokainen poikkisauma siinä helman matkalla on lähtenyt aukeamaan rumasti. :p
Kävin tosin tervehtimässä violetinsinistä PT Cruiseria tänään. Saa nähdä pitääkö alkaa vaikuttamaan toisen automerkin foorumilla.
ahma kirjoitti:Kävin tosin tervehtimässä violetinsinistä PT Cruiseria tänään. Saa nähdä pitääkö alkaa vaikuttamaan toisen automerkin foorumilla
Sori OT mutta karmein ajamani laitos Honda Shuttlen jälkeen
EDIT: Perusteluina, ei kyllä ulkonäkö viehätä yhtään, ei kulkenut mihinkään ja ajo-ominaisuudet oli mitä oli. Jos olet Alfasi ostanut ajo-ominaisuuksien perusteella ja pidät ruiserin ominaisuuksia vastaavina niin kannattaisi tarkistuttaa alusta. Mutta mitäpä tässä väittelemään makuasioista, olin vain onnistunut unohtamaan tuon karmean päivän kun tuollaisella ajelin.
Viimeksi muokannut Rolle, 06 Huhti 2005, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olisit nyt muutamalla sanalla kuvaillut mikä siinä oli noin yököttävää. Hullutyylikäs sekä sisältä että ulkoa. Tylsän laiska (2.0), mutta ajotuntuma ihan bujeno.
Kaalipata kirjoitti:Onko kukaan mahdollisesti ostanut roiskeläppiä tamperelaisesta Korja-Kumi Oy:stä? Kyselin sähköpostilla sieltä ja varastossa on vanhoihin (70-80 lukujen) paremmin sopivat, kohokirjaimiset läpät ja modernimmat silein kaunokirjaimin varustetut läpät. Jälkimmäinen kiinnostaisi 156:een, eli onko jollain ne ja miltä mahdollisesti näyttävät?
Juu, kävin Korja-Kumista hakemassa nuo silein kaunokirjaimin varustetut läpät. Mielestäni ihan kohtuullisen näköiset roiskeläpiksi. Albumista löytyy kuva. Hieman niitä piti leikellä mattoveitsellä että sain kiinnitettyä ne yläreunasta metalliklipsillä lokarin reunaan kiinni. Alalaidasta laitoin parilla läpipultilla sisälokariin. Luulisi pysyvän
Laba kirjoitti:Juu, kävin Korja-Kumista hakemassa nuo silein kaunokirjaimin varustetut läpät. Mielestäni ihan kohtuullisen näköiset roiskeläpiksi. Albumista löytyy kuva. Hieman niitä piti leikellä mattoveitsellä että sain kiinnitettyä ne yläreunasta metalliklipsillä lokarin reunaan kiinni. Alalaidasta laitoin parilla läpipultilla sisälokariin. Luulisi pysyvän
Ihan ookoo läpät kuvien perusteella. Paljon kustansi?
OT: Siisti kiesi sulla, musta ja punaset sohvat vielä... porno
Laba kirjoitti:Juu, kävin Korja-Kumista hakemassa nuo silein kaunokirjaimin varustetut läpät. Mielestäni ihan kohtuullisen näköiset roiskeläpiksi. Albumista löytyy kuva. Hieman niitä piti leikellä mattoveitsellä että sain kiinnitettyä ne yläreunasta metalliklipsillä lokarin reunaan kiinni. Alalaidasta laitoin parilla läpipultilla sisälokariin. Luulisi pysyvän
Aikas tyylikäs auto Saisitko valokuvaa vielä tuosta kiinnityksestä? Mulla on vieläkin tuo kuraläppäprojekti edessäpäin...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
12 euroo se Korja-Kumin heppu tais noista "rokottaa". Listahinta näyttää tosin olevan 17 egee. Laitan kuvan albumiin tuosta kiinnityksestä kunhan kerkiän.
Laballe pieni kysymys: Mitä nuo metalliklipsit ovat ja mistä sellaisia saa hommattua? Aikani pyörittelin ja ihmettelin noita läppiä ja sun ratkaisusi näyttää ainoalta järkevältä, kun ei tuohon kaareen viitsi oikein porailla ruuvejakaan
VJ: Oisko mulle myyneet viimeiset?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Kaalipata kirjoitti:Laballe pieni kysymys: Mitä nuo metalliklipsit ovat ja mistä sellaisia saa hommattua? Aikani pyörittelin ja ihmettelin noita läppiä ja sun ratkaisusi näyttää ainoalta järkevältä, kun ei tuohon kaareen viitsi oikein porailla ruuvejakaan
Joo totesin itsekin että tuo on ainoa järkevä vaihtoehto kiinnitykseen. Ne metalliklipsit on semmosia millä kuuluu nitoa paperinippu yhteen . Itselleni ne tarttui työpaikalta mukaan mutta eiköhän niitä myydä kaikkialla mistä toimistotarvikkeita löytyy. Yritin kyllä löytää vähän järeämmät klipsit jostain mutta ei tuntunut mistään löytyvän sopivia. Toistaiseksi on läpät hyvin pysyneet noillakin mutta saa nyt nähdä kauanko kestää ennenkuin ne ruostuu pois. Sinne takapuolelle laitoin sellaista kumista tiivistenauhaa ettei ota suoraan peltiin kiinni se klipsin toinen puoli.
Kysymys. "Korja-kumin"-läpät hankittu mutta asennus askarruttaa.
Tekisi mieli kokeilla itse...
Ihmetellyt miten saan ruuvien kiinnitysmutterit laitettua?
Eli miten saan mutterit muovisen lokasuojan "toiselle" puolelle?
Irtoako osa sisalokasuojasta "helposti" jostain kohtaa?
Vai mutterien sijasta pitäisi käyttää ruuveja