155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?

Alfoista

Valvoja: Moderators

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

155 Q4 ohut alavääntö - turbo-ongelmako?

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Oma Q4 tuntuu viikon ajelun jälkeen hieman vaisulle. Osa hevosista lienee laitumella. Missä muilla Q4:n turbon potku tulee? Itsellä menee aika ponnettomasti 3600rpm paikkeille, jossa tulee sitten selvä potku. Mutta vääntö vaikka 2000rpm kohdalla on huonompi kuin vapaastihengittävän Spiderini.

Mittasin sen enempiä kiusaamatta auton. 0 - 100km/h oli 8.3s ja huiput 221km/h. Kiihdytysaika paranee about seiskan puolelle rääkkäämällä lähdössä. Arvojen mukaan suht OK suorituskyky vakioille Q4:lle (vai onko?) mutta ohut alavääntö ihmetyttää.

Ajattelinkin tilata Squadran lastun tohon mutta ensin pitäis olla varma että puhallin/kansi/jne toimii niinkuin pitääkin.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Eikös nuo "vanhat" turbot toimi juuri tuolla tavalla.. :roll:

Suoritusarvot tuntuvat kyllä vielä ihan hyviltä :)

Hiukan OT: entisellä riisikippa-turbollani ajoin yli 530 tkm, siinä piti ensimmäinen Garretin ahdin vaihtaa 250 tkm:n kohdalla ja se toinenkin oli finaalissa, silloin kuin myin kärryn aiemmin mainittuun hurjaan 280 e hintaan.. Ahtimen käyttöikä tuntui olevan siinä kinnerissä siis noin 250 tkm, sitä ennen tosin ilmeni jo tehon puutetta.


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko sulla ahtopainemittaria? Ohivuodot mitattu? Hukkaportti kunnossa?

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Rolle kirjoitti:Onko sulla ahtopainemittaria? Ohivuodot mitattu? Hukkaportti kunnossa?
Ei, ei ja en tiedä. Kysyimpäs vaan onko moinen käytös normaalia. Pitänee alkaa selvittää tarkemmin varsinkin jos joku kertoo oman (vakio)koneensa vääntävän kuin nykydiesel kahdestatonnista.. Suoritusarvothan ovat kuitenkin 'sinnepäin'.

Parkkipaikkamekaanikolle - joka elää kiinalaisen hylsysatsin ja bilteman tunkin varassa - vanhan Alfan omistaminen ja käyttäminen on haaste, jonka olen hyväksynyt.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Yleisesti ottaen ainakin tollaset ei-kuulalaakeroidut turbot tulee huollattaa n.150tkm. välein.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sen takia kysyinkin kun oma lähti jo aikaisemmin ahtamaan, vaikkakin rasittavan myöhään sekin kun vasta siinä 2500rpm kohdalla alkoi jotain tapahtumaan. Mulla vähän hukkaportti falskasi, ei jaksanut ahtaa ihan 0.8 bar ja usein jäi 0.6:een.

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Rolle kirjoitti:Sen takia kysyinkin kun oma lähti jo aikaisemmin ahtamaan, vaikkakin rasittavan myöhään sekin kun vasta siinä 2500rpm kohdalla alkoi jotain tapahtumaan. Mulla vähän hukkaportti falskasi, ei jaksanut ahtaa ihan 0.8 bar ja usein jäi 0.6:een.
Aahas, eli jotain on ilmeisesti vialla. Mitenkäs tuon hukkaportin toiminnan tarkastaisi? Ahtopainemittaria ei edelleenkään ole.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

heskelin kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Sen takia kysyinkin kun oma lähti jo aikaisemmin ahtamaan, vaikkakin rasittavan myöhään sekin kun vasta siinä 2500rpm kohdalla alkoi jotain tapahtumaan. Mulla vähän hukkaportti falskasi, ei jaksanut ahtaa ihan 0.8 bar ja usein jäi 0.6:een.
Aahas, eli jotain on ilmeisesti vialla. Mitenkäs tuon hukkaportin toiminnan tarkastaisi? Ahtopainemittaria ei edelleenkään ole.
Ei millään muulla, kuin asentamalla sen ahtopainemittarin. Sellainen on turboauton diagnosoimisen perusväline. Jos ei halua sellaista itselle kabiiniin, niin voihan sen tehdä ihan väliaikaisenakin. Ei tarvita, kuin esimerkiksi Autogaugen mittari (28e) tarvikeliikkeestä, niin siellä on paketissa T-haara ja letkua mukana. Jostain karmien välistä letku kabiiniin, ja katsella sieltä mitä tapahtuu... Puretaan sen jälkeen päinvastaisessa järjestyksessä.

Millä vaihteella tuo alkuperäinen 3600 rpm on kokeiltu. Tuo kuulostaa normaalilta 1. vaihteen kiihdytyksessä. Turbon toiminta paranee mitä suuremmalla vaihteella (=enemmän vastusta = enemmän pakokaasuja = enemmän ahtoja = enemmän tehoa = enemmän pakokaasuja jne... 8) ) ajetaan. Kunnossa oleva laite 4. tai 5. vaihteella pitäisi ahtaa täysillä jo 2500 rpm tienoilla. Mulla alkaa 2000 rpm kohdalla ahdot nousemaan ja jotain 2400 rpm on jo 1.0 bar .. ja sen jälkeen mennään. Turbo ei tosin ole vakio.

Samaten alkuperäinen ahtopaineen säätö rajoittaa vääntöä (ahtoa) 1. ja 2. vaihteella, joten kaikki kokeileminen pitää tehdä isommalla vaihteella.

Q4 on tonnikeiju laite :( ja neliveto syö omansa alkukiihdytyksessä. Eli liikennevalolähdöissä ollaan tasoissa noppeleidenkin kanssa ensimmäiset 10-15 metriä ja sitten vasta lähetään. :lol: Moottoritiellä ollaan sitten koko ajan ihan omassa luokassa. Ja talvella myös.. 8)

Lisätutkimuksia voi sitten suorittaa puristuspainemittauksella ja ohivuotomittauksella. Varsinkin tuo jälkimmäinen paljastaa armotta yhden TC2000 kannen pahimmista vioista - väljistyneet ohjurit.

Yksi "testi" minkä Squadran kaveri mulle aikoinaan kertoi, oli sellainen, että kakkosella otetaan 3000 rpm tauluun, painetaan kaasu pohjaan ja yritetään pitää jarrulla nopeus samana. Tää ohje tais kyllä sittenkin olla jo lastutetulle pelille, mutta kuulemma vääntöä pitäisi tulla niin paljon, ettei jarruilla pysty tuossa kohtaa hillitsemään menoa. Eli vauhti kasvaa jos moottori on kunnossa. Vähän epävarma konsti mielestäni, varsinkin kun kuskin massa nousee, tehostuksen hävitessä, ratkaisevaksi tekijäksi.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Kakkosella 3600rpm lähtee. Pitänee kokeilla vielä isommilla mutta sellainen perstuntuma on, että mamman diesel-Picasso lähtee paremmin satasen nopeudesta vitosella kuin tämä mun 'urheiluauto'..

Pakin pohjalta löytyi vanha painemittari. Yritän nyt hyödyntää vaikka sitä ja mitata paineita. EGR:n tosiaan viskasin pois ohjeidenne mukaan, vaikka sakumakkarat olivatkin näemmä jossain vaiheessa ujuttaneet sokean laipan imusarjan ja EGR:n väliin.

Kiitos vain avusta kaikille.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

heskelin kirjoitti:Kakkosella 3600rpm lähtee. Pitänee kokeilla vielä isommilla mutta sellainen perstuntuma on, että mamman diesel-Picasso lähtee paremmin satasen nopeudesta vitosella kuin tämä mun 'urheiluauto'..
Varmasti siltä saattaa tuntua, koska TD on tuossa kohdilla optimissaan. Q4:n optimi (suurin vääntö) 5. vaihteella on jossain 150 km/h tienoilla.. 8)
Pakin pohjalta löytyi vanha painemittari. Yritän nyt hyödyntää vaikka sitä ja mitata paineita. EGR:n tosiaan viskasin pois ohjeidenne mukaan, vaikka sakumakkarat olivatkin näemmä jossain vaiheessa ujuttaneet sokean laipan imusarjan ja EGR:n väliin.
Tulihan se kaasuläpän alapuolella oleva "reikä" tulpattua. Eli se, mihin se EGR:n alipaineletku tulee? Siihen voi vaikka taiteilla sen painemittarin letkun.
Kiitos vain avusta kaikille.


Olkaa hyvä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Garrett kirjoitti:Q4:n optimi (suurin vääntö) 5. vaihteella on jossain 150 km/h tienoilla..
Joo kannattaa nelosella kokeilla ellei sitten mene motarille kiusaamaan volvoja :mrgreen:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mitä kummaa tämä "piersburg" nyt sitten tekee? :roll:
- Alfaholic -

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

AutonAlfa kirjoitti:Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
Silläkin uhalla että pidätte aivan taunona.. Varmaan maailman tyhmin kysymys, mutta mikä tuo Pierburg on? Nimestä tulee mieleen vain kaasari ja tässä on melko varmasti ruisku.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taitaa olla venttiili joka säätää hukkaportin paineet. Muistelisin että toimi jotenkin niin että ilman sitä toiminnassa autossa on peruspaineet 0.6 bar ja jos toimii moitteetta niin nostaa paineet sinne 0.8 baariin tjsp.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

itellä oli saksanmaalta tullessa tossa autossa bypass venttiilille menevä alipaineletku irti ja ahdot oli luokkaa 0.35 ... letku kiinni ni johan alko kulkemaan. auto tuntui letku irti ajettaessa samalta kuin joku 2l vapari
ja toinen vois olla toi hukkaportinkellon "vuoto" eli jousi kuoleentunut eikä jaksa pitää ahtoja. ja tosiaan jos pierupurkki rikki niin pitää siinä 0.6barissa paineita. ( laitteella ei tee mitään ) ruuvi tilalle. :-D

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Hyviä ideoita, tutkin, kiitos.

Tutkimuksia helpottaisi kovasti joku Q4:n moottorin manuaali tms. Netti on pullollaan vaikka mitä, mutta tuommoiseen en ole törmännyt. Turbot on itselleni täyttä mystiikkaa, vapareiden kanssa olen vehdannut tähän saakka.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

dynolapuista päätellen max ahdot saatiin 2900rpm ( 1.34 ) ja kilon kohta rikkoutui 2600rpm. vakio ahtimella siis. 10v ikäinen... ja sillon oli myös toi vakio putki.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Paljonko oli vääntöä ja tehoa?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

noi oli katottu siis tosta vuoden vanhasta dynolapusta... sillon lastu, ja katit pois +kartiosuodin. tehot : 225.6hv/4900rpm ja väännöt oli 356.5nm
3500rpm ei jaksanut pitää ahtoja ylhäällä. 4700 kohilla tippui alle kilon. nyt taasen on tappiin asti noin 1.1-1.2bar ja aivan toisenlainen auto. tosin ahdin päivitys odottaa nytten vuoroa ja sitten uusi penkitys. :mrgreen:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

"225.6hv/4900rpm ja väännöt oli 356.5nm"

Varmaankin pyöräteho?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tai sitten vähän ahhiiistaa :mrgreen:

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

AutonAlfa kirjoitti:Olisko pierburg vena rikki. Itsellä oli ja ei ollu ahtoja kuin ton 0,5-0,6 bar. Ja alaväännöltään oli myös tehoton. Nyt kun on pierburg ohitettu "ruuvilla", niin toimii alhaallakin ihan kivasti. Ei toi tosin mikään diisseli ole... vrt. alavääntö.
Ahtopainetta mittaamalla saat selville, onko tuo purkki toimiva vai ei. Tai irrottamalla sen pierburgin sähköpiuhan, niin menon pitäisi laiskistua selvästi.
Ja niin omassa on ihan vakio turbo, mut putkisto on "paremmin virtaava"
Löysin mötikän puhaltimen läheisyydestä, ja siinä vielä lukee 'Pierburg'. Piuhta irto ja kokeilemaan - laiskistui eli systeemi pelaa.

Jotain outoa ulinaa, kihinää ja puhinaa tulee - ja on tullut jo Saksasta saakka - samoihin aikoihin turbon potkun kanssa. Ilmiö toistuu kaasua nopeasti löysätessä, siis mikäli kiihdytys on ollut 'kova'. Ei mitään normaalia turbon vihellystä vaan jotain muuta. Semmoinen olo on, että joku paikka on irti tai vuotaa painetta harakoille.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

heskelin kirjoitti: Löysin mötikän puhaltimen läheisyydestä, ja siinä vielä lukee 'Pierburg'. Piuhta irto ja kokeilemaan - laiskistui eli systeemi pelaa.

Jotain outoa ulinaa, kihinää ja puhinaa tulee - ja on tullut jo Saksasta saakka - samoihin aikoihin turbon potkun kanssa. Ilmiö toistuu kaasua nopeasti löysätessä, siis mikäli kiihdytys on ollut 'kova'. Ei mitään normaalia turbon vihellystä vaan jotain muuta. Semmoinen olo on, että joku paikka on irti tai vuotaa painetta harakoille.
Ahto vuodolta tuo kyllä kuullostaa. Tarkista kaikki letkut, joissa ilma kulkee. Helpoiten tuo olisi tehdä paineilman avulla, ajossa vaikeaa.

Onko sulla alkuperäinen suodatinkotelo paikallaan? Ajattelin, jos olisi kuitenkin by-bassin ääniä. Se kun ääntelehtii suhisevasti, kun nostaa jalan kaasulta, mutta ääntä ei kyllä kuule selvästi alkuperäisellä kotelolla. Kartiolla taasen kuuleepi 8)

Siis nyt tutkimaan letkuja.... Itsellä kävi viime viikolla "pikku" testailussa, niin, että imusarjalle menevä isoletku irtosi paineen vaikutuksesta (1,4-1,5), Ja meno kyllä oli nuhaista sen jälkeen, kierroksetkaan ei noussu yli 3000 ollenkaan.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

gfj-365 kirjoitti:... sillon lastu, ja katit pois +kartiosuodin. tehot : 225.6hv/4900rpm ja väännöt oli 356.5nm
Noi tehot saa melkein jo pelkällä putken vaihdolla :mrgreen:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

heskelin kirjoitti:Hyviä ideoita, tutkin, kiitos.

Tutkimuksia helpottaisi kovasti joku Q4:n moottorin manuaali tms.
Emulella löytyy Service manual Q4:een pdf:nä.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

verrataako tehoja .... :mrgreen:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

olikohan sulla vääntöä noin 350nm noilla virityksillä?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

0.7bAR JA 220HV

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

SIIS AUTONAALFA...
KAHTOTAAKO......... JOSKO OIS JOMPAKUMPAJO SAANU UBER 300 BÖRSÄÄÄÄÄÄÄ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: :mrgreen:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

OLISKOMULLA...?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

kyllä vakio putki ahdisti ehkä hivenen

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

gfj-365 kirjoitti:verrataako tehoja .... :mrgreen:
-olikohan sulla vääntöä noin 350nm noilla virityksillä?

-0.7bAR JA 220HV

-SIIS AUTONAALFA...

-KAHTOTAAKO......... JOSKO OIS JOMPAKUMPAJO SAANU UBER 300 BÖRSÄÄÄÄÄÄÄ

-OLISKOMULLA...?
Koskas varataan penkki? :mrgreen: :lol: :twisted:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

toi vois oikeestaa olla hyvä idea... jos vielä tämänvuoden aikana ! :-D

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

gfj-365 kirjoitti:toi vois oikeestaa olla hyvä idea... jos vielä tämänvuoden aikana ! :-D
Mukana ollaan... :lol:
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Jos Heskelinillä on V-kassi kotona niin äkkiähän toi dynotaan viisykkösellä!

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Grendel kirjoitti:Jos Heskelinillä on V-kassi kotona niin äkkiähän toi dynotaan viisykkösellä!
V-kassi ja inssi hinnaston mukaan ;-)

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

AutonAlfa kirjoitti: Onko sulla alkuperäinen suodatinkotelo paikallaan? Ajattelin, jos olisi kuitenkin by-bassin ääniä. Se kun ääntelehtii suhisevasti, kun nostaa jalan kaasulta, mutta ääntä ei kyllä kuule selvästi alkuperäisellä kotelolla. Kartiolla taasen kuuleepi
Paikallaan on. Osaako joku suositella jotain hyväksi havaittua kartiota Q4:seen? Onko siitä melun lisääntymisen lisäksi muuta haittaa? ;-)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kannattaa valita sellanen kartio joka sopii paikalleen parhaiten. Kartion tulee myös olla tarpeeksi iso jos viritellä aiot.

Muista, että jos kartio imee moottoritilan lämmintä ilmaa niin tehot saattavat helposti tippuakin vakioputsariin nähden.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mulla käytössä JR suodin... muukkoselta hommasin pitäs noi ominaisuudet riittää tonne 450hv asti :-D

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

ja luonnollisesti kylmän ilman otto puskurista suoraan kartiolle :-D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

koteloitu kartiosuodatin varmaan paras vaihtoehto ja siitä sitten ilmanotto suoraan keulaan, tällöin ainakin ehkäistään se ettei ime lämmintä ilmaa konehuoneesta..

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Ostin nyt kuitenkin ahtopainemittarin ja tökkäsin sen kiinni EGR:n tyhjäksi jättämään tappiin kaasuläpän alla. Ahtoa tulee maksimissaan 0.5 - 0.6 baria. Kierrosten noustessa ahtokin alkaa laskea.

Kokeilin nelosella 80 km/h vauhdissa kaasu pohjaan ja jarrulla vauhti vakiona.

Ahtopaineiden nousuun liittyy jo aiemmin havannoimani ääni-ilmiö, joka ei kuulosta terveelle.

Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
-Turbo paskana
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

heskelin kirjoitti:Ostin nyt kuitenkin ahtopainemittarin ja tökkäsin sen kiinni EGR:n tyhjäksi jättämään tappiin kaasuläpän alla. Ahtoa tulee maksimissaan 0.5 - 0.6 baria. Kierrosten noustessa ahtokin alkaa laskea. .
Kuten jo yllä kerroin, tuo pierburgin rikkinä oleminen aiheuttaa samankaltaisen reaktion autoon. Se purkkihan sijaitsee siinä syylärin yläpuolella. Ei voi erehtyä, koska siinä on vain yksi "mokkula", johon menee yläpuolelle sähköliitin ja joku alipaineletku ja alle tulee letkut turbon "kylmältä" =kompurapuolelta sekä hukkaportilta .
Itse kokeilisin nyt seuraavaa (omalla riskillä ja hetkellisesti :!: ) Otappa tuosta pierburgista kummatkin letkut irti, sieltä alta ja yhdistä ne T-liitoksella. Nyt pitäisi ahtojen nousta tappiin, eli sen verran kuin turbo jaksaa työntää. Sido letkut hyvin jonnekin esim. nippusiteellä ja kokeile varovasti esim. kolmosella ja jos mittarin neula värähtää hetkessä tonne 1,5 bar ja jopa yli. Helpota kaasusta. Turbo toimii, jos näin käy. Itse tuli testattua tätä, kun asentelin tuota "ruuvia"



heskelin kirjoitti: Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
-Turbo paskana
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
-Itse en kuullut mitään ääntä, kun by-pass oli rikki, eli epäilen tuota syytä.
-Kokeile tuota temppua tuosta ylhäältä ja tarkkaile mittaria, jos ei nouse ahdot, sitten turbossa häikkää
- klunssi? viisaammat kertokoon, mutta jos joku vuotaa jo puhalluksesta, niin kyllä ahdotkin karkaa samasta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

heskelin kirjoitti:Kokeilin nelosella 80 km/h vauhdissa kaasu pohjaan ja jarrulla vauhti vakiona.
Nelosella 60km/ h vauhdista sain itse aina maksimi ahdot.

Tuossa "ahdot kaakkoon" kokeilussa saa olla jo varovainen, ja pakkasessa saattaa cooleri pamahtaa vai mitä Garrett? :mrgreen:

Kartiota en kyllä suosittele ellei pidä jatkuvista suhahteluista, vaikka kuullostaakin kivalta..

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

AutonAlfa kirjoitti: - klunssi? viisaammat kertokoon, mutta jos joku vuotaa jo puhalluksesta, niin kyllä ahdotkin karkaa samasta.
Vuotaa, mutta palaa takaisin imusarjaan. Paineet ei siis pääse harakoille. Kyseinen klunssi, toisinsanonen siis käkätin, taitaa vain ohittaa kaasuläpän. Miksi? En tiedä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vuotaa, mutta palaa takaisin imusarjaan. Paineet ei siis pääse harakoille. Kyseinen klunssi, toisinsanonen siis käkätin, taitaa vain ohittaa kaasuläpän. Miksi? En tiedä.
oisko se klunssi tyhjäkäynnin säädinventtiili...?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

mutta mikä tuo Pierburg on? Nimestä tulee mieleen vain kaasari ja tässä on melko varmasti ruisku.
http://www.kolbenschmidt.de/

:wink: :wink:

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

heskelin kirjoitti: Päässäni olen haarukoinut syitä:
-By-pass vuotaa
Mahdollinen. Palikka pois ja puhallus painepuolelle, jotta saa tietää pitääkö. Voihan auton letkut myös tulpata ja kokeilla sillä. Tuon palikan pois ottaminen vaatii akun irroituksen. Taas yksi hyvä syy siirtää akku takakonttiin.. :)
-Turbo paskana
Epätodennäköinen, koska ennenkuin turbo alkaa antamaan periksi tuotossa, se alkaa pitämään aivan infernaalista mekkalaa. Yleensä turbo hajoaakin ns. kerrasta. Tästä ei ole onneksi kokemuksia, mutta oman turbon (joka vielä ahtoi hyvin) remonttireissu päätyi hylkytuomioon... Ihme juttu.
-viimeisenä ehdokkaana se ihmeellinen klunssi ennen kaasuläpän 90º kumimutkaa olevan putken yhteydessä. Tiedättehän, rautaputkesta menee sille syöttö ja siitä sitten takaisin imusarjaan, päälle tulee piuhat. Mikä se on? Miten sen kuuluu toimia? Nyt se 'fuskaa' puhalluskokeessa virrat päällä tai pois.
Se on tyhjäkäynnin säätömoottori, eli se ohjaa tyhjäkäynnillä ilmaa kaasuläpän ohi, jotta auto pysyy käynnissä. Sen falskauksen voi todeta ottamalla johdon irti auton käydessä tyhjää. Jos auto jää käyntiin, niin ilmaa pääsee venttiilin läpi. Ei sinänsä ole kuitenkaan vaarallista, koska ilma pysyy järjestelmän sisällä. Mulla on ollut myös halkeama tuolla letkussa, eli sieltä se sitten suhinan säestämänä purkautui ulos.

Minun viimeinen ehdotukseni on itse turbon hukkaportti. Mielestäni joku oli sen jo tuossa aiemmin esittänyt, eli hukkaportti ei välttämättä sulkeudu ihan tiiviisti ja kaikki pakokaasu ei kierräkkään turbiinin siiven kautta. Näin on ollut muutamassa näkemässäni yksilössä. Tuo hukkaportin kello ei ole mitään älyttömän hyvää tekoa. Jousi on aika löysä joka tapauksessa, eli saattaa aueta ihan itsekseen korkeilla kierroksilla. Taas voi kertoa, että näin kävi minulle, kun yritin sillä uudella paremmin virtaavalla turbiinilla ja vanhalla hukkaportin kellolla. Virtaus väänsi läpän auki itsestään... :(

Tuon viimeisen pystyy testaamaan, että onko hukkaportin säätötangossa "väljää". Jos on pienikin välys, niin tuota kiinteää tankoa voi hieman vääntää ja välimatkaa sitäkautta lyhentää. Oikea korjaus on säädettävän kellon ostaminen, nykyään niitä näyttäisi saavan sähköisesti ohjattuna kahdelle paineelle säädettäviä... :) Cruise ja Race.

Tuota AA:n letkujen irroitusta voi kokeilla myös, mutta puhtaasi omalla vastuulla ja ei missään nimessä "suoraan kaasu pohjaan" menetelmällä. Ihan pintakaasulla, ilman ahtoja, kiihdytys kolmoselle about 3000rpm ja sitten kaasua pikkaisen lisäämällä ja tiukasti ahtomittaria katsomalla seurata painetta. Jos menee yli barin, niin turbo + toi viimeinen, eli hukkaportti pelaa. Vielä varoitus. Kun ahtopaineen ohjausta ei ole, niin toimivassa järjestelmässä 0,5 -> 1,5 baria menee n. sekunnissa, eli kaasujalan kanssa saa olla tarkkana. 1,5 baria katkaisee ruiskutuksen, eli meno katkeaa aika rajusti, mutta kuten Rolle vihjaisi, niin cooleri luovuttaa ekana... :)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

heskelin
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2005, 07:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja heskelin »

Kiitos jälleen jelpistä, kaikille.

Tuo aiemmin reportoimani epäterve ääni vaan voimistuu. Ahtopaineen kasvaessa (tai paine-eron kasvaessa imun ja ahdon välillä) meteliä tulee. Sama tietenkin kaasua nostaessa - eli paine-erosta on jälleen kymysys.

Kulkeekin selvästi kehnommin kuin aiemmin.

Kuulostaisi sille By-passille? (mikä se on suomeksi, ohivuoto?)

Huomenna puran koko paskan ja puhaltelen sen minkä keuhkoistani lähtee. Tietenkin sadevaraus ;-)

Vastaa Viestiin