156:n takajarrusylinteri
Valvoja: Moderators
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
156:n takajarrusylinteri
No niin. Takajarrut on nyt auki palojen vaihtoa varten, mutta miten mäntä painuu sisään? Olen yrittänyt pyörittää - ei liikettä. Olen yrittänyt painaa - ei liikettä?
Miten ihmeessä se mäntä liikkuu? Vastapäivään pyörittäessä tulee kyllä ulos, mutta ei siis liiku sisäänpäin.
Miten ihmeessä se mäntä liikkuu? Vastapäivään pyörittäessä tulee kyllä ulos, mutta ei siis liiku sisäänpäin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
painamalla ja pyörittämällä se pitäs mennä. Kato että jarrunestesäiliö ei ole aivan täynnä sekin voi pistää vastaan kai?
http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf
edit: mites toi käsijarru vaikuttaa?
http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf
edit: mites toi käsijarru vaikuttaa?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Just niin. Avaa vaikka ilmausruuvia hieman. Tietynkokoinen rälläkän laikka-avain menee just niihin lokosiin. Mulla oli kans ongelmia, kunnes kaveri jeesas, eli:
- Kaveri puristaa riittävän isoilla papukaijapihdeillä sylinteriä sisäänpäin (ei sit täysiä, vaan ainoastaan jämäkästi)
- Toinen heebo, eli vaikka sinä, pyörität mäntää sillä rälläkän avaimella myötäpäivään, jolloin se menee sisään päin.
Näillä ohjeilla onnistuu, mikäli sitä itsesäätömekanismia ei ole rikottu. Eli ei mihinkään viilapenkkiin sitä jarrusatulaa sitten laiteta puristettavaksi....
Voi myös onnistua yksin jos käyttää jonkinlaista liimapuristinta. Kunhan vaan tulee riittävä puristus ja pyöritys.
- Kaveri puristaa riittävän isoilla papukaijapihdeillä sylinteriä sisäänpäin (ei sit täysiä, vaan ainoastaan jämäkästi)
- Toinen heebo, eli vaikka sinä, pyörität mäntää sillä rälläkän avaimella myötäpäivään, jolloin se menee sisään päin.
Näillä ohjeilla onnistuu, mikäli sitä itsesäätömekanismia ei ole rikottu. Eli ei mihinkään viilapenkkiin sitä jarrusatulaa sitten laiteta puristettavaksi....

Voi myös onnistua yksin jos käyttää jonkinlaista liimapuristinta. Kunhan vaan tulee riittävä puristus ja pyöritys.
Abarth 500 Esseesse
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Näinhän se meni... Mulla oli vain vasen puoli jumissa.
Mut sit ei pidä tehdä niinkun allekirjoittanut, eli papukaijapihdeillä rikkoa männän ympäröimää kumitiivistettä... #*#¤%+#* pitää koko hoito avata taas ku on eka hakenu teltta-autosta sen kumin. Maksaa varmaan jotain 58€ kpl. vai osaako joku sanoa tarkemmin?
Mitenkäs se käsijarru olis pitänu oikea oppisesti laittaa takas? Ennen hommaan ryhtymistä kässäriä vetäessä väkisin, nousi se 11 pykälää... Kasauksen jälkeen 15, hieman fiksailtua 12-13 pykälää. Sitten kahvan luolta kiristettyä 9-10 pykälää... Tietäispähän sit ens kerralla.
Mut sit ei pidä tehdä niinkun allekirjoittanut, eli papukaijapihdeillä rikkoa männän ympäröimää kumitiivistettä... #*#¤%+#* pitää koko hoito avata taas ku on eka hakenu teltta-autosta sen kumin. Maksaa varmaan jotain 58€ kpl. vai osaako joku sanoa tarkemmin?
Mitenkäs se käsijarru olis pitänu oikea oppisesti laittaa takas? Ennen hommaan ryhtymistä kässäriä vetäessä väkisin, nousi se 11 pykälää... Kasauksen jälkeen 15, hieman fiksailtua 12-13 pykälää. Sitten kahvan luolta kiristettyä 9-10 pykälää... Tietäispähän sit ens kerralla.
Jos ei halua jumpata ja kuluttaa hommaan aikaa, niin biltemasta löytyy tuollainen työkalu hintaan €13,50:
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg
sillä onnistuu - eikä tarvii kaveria auttamaan
Laipan päässä on tapit, jotka sopii jarrumännässä oleviin uriin, joten pyöritys helppoa. Kaiken vielä kruunaa se, että Alfan rengasavain on sopivan kokoinen tuohon päähän, jos tarvii vääntää vähän enemmän. Itsellä oli toinen puoli niin jumissa talven jäljiltä, että oli pakko vähän avittaa.
Mitä käsijarruun tulee niin, kässärin alta kannattanee ottaa vaijeri irti ennen palojen vaihtoa. Kun palojen vaihtoa varten mäntä on painettu sisään, ehdottomasti jarrupoljinta pumpattava 10 - 15 kertaa ennen kuin säätää käsijarrun. Sit vaan vaijeri takaisin kiinni ja kahvasta 3-4 pykälää ylöspäin ja sen jälkeen kiristää kahvan alta juuri sen verran että käsivoimin ei saa enää takarenkaita pyörimään.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg
sillä onnistuu - eikä tarvii kaveria auttamaan

Mitä käsijarruun tulee niin, kässärin alta kannattanee ottaa vaijeri irti ennen palojen vaihtoa. Kun palojen vaihtoa varten mäntä on painettu sisään, ehdottomasti jarrupoljinta pumpattava 10 - 15 kertaa ennen kuin säätää käsijarrun. Sit vaan vaijeri takaisin kiinni ja kahvasta 3-4 pykälää ylöspäin ja sen jälkeen kiristää kahvan alta juuri sen verran että käsivoimin ei saa enää takarenkaita pyörimään.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Eli kysäsin kumeja deltalta. Molempien liukutappien sekä sylinterin kaksi kumia maksaa halvat 86€-tommi- kirjoitti: Maksaa varmaan jotain 58€ kpl. vai osaako joku sanoa tarkemmin?

Joten kiinnostaisiko jotakuta hankkia tommonen setti puoliks (olettaen että molemmille puolille kumit)? Tulee muuten järjettömän hintaseks kaks kumirinkulaa, kun ei tosiaan tarvetta vaihtaa kaikkia... Voi laittaa esim. pm:ää jos jotakuta kiinnostaa...