Kaikki vaihdettu, ei jarruta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Kaikki vaihdettu, ei jarruta

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jaahap, auto on korjaamolla, lähes vihoviimeinen jarruosa vaihdettu, eikä kuskin puolen etujarru jarruta.

Edessä on uudet satulat, uudet palat ja letkut. Tasapainosäädin on uusi. Taakse menevä putki on uusi. Takaa on kaikki paitsi yksi satula uusittu.

Vanhaa edessä on vain levyt, jotka ovat kieltämättä uraiset. Mutta noillakin on jarruttanut niin että radallakin on pärjännyt, vika tuli vasta parin viikon seisottamisen jälkeen tai jotain. Nyt kumi savuaa vain vänkärin puolelta ja ratti vääntää sinne kivasti. Kuskin puolen camber päin helvettiä ja kumi kieroon kulunut - mutta eihän sillä voi olla täysjarrutuksessa paskaakaan väliä lukkiutumisen kannalta.

Mikähän helvetti muu asia voi vaikuttaa etupään ottamiseen? Roska siinä tasapainosäätimeessä?

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Re: Kaikki vaihdettu, ei jarruta

Viesti Kirjoittaja AAW »

Pääsylinteri? Jousi katkennut?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ainakin yleisesti tuo tasapainosäädin säätää etu - taka tasapainoa, eli jos eteen menee painetta, niin pitäisi mennä toisellekkin puolelle.

Ottaako se toinen ollenkaan? Onko ilmattu kunnolla? Suosittelisin ilmaamista uudelleen. Samalla näkee tuleeko sinne sitä nestettä. Jos tulee niin satulassa on pakko olla jotain vikaa, jos siihen asti tulee painetta.

Uudessa satulassa luulisi tietysti tiivisteidenkin olevan kunnossa.

Tarkasta tosiaan ensin se ilmaus.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

TÄYSIN ot, mutta markkul, mistä olet moisen avatarin keksinyt, tuli nimittäin juuri vuosi kyseisen vehkeen kanssa näpräiltyä..

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Vähän samankaltainen tilanne oli itselläkin; kaikki uutta mutta toinen etupyörä ei ota lainkaan ja toinenkin huonosti. Koitin sit vihoviimeisenä keinona antaa 10bar painetta toisen etujarruletkun kautta kohti pääsylinteriä...ja johan paukahti ja suihkusi jarrunestettä ympäriinsä, mutta alkoipa pelittää. Epäilen vahvasti että uudessa pääsylinterissä oli tiiviste jotenkin jumissa tms. No tämän ongelman ohitettua etupää otti kyllä mutta takapää paremmin. Siihen taas löytyi syy lopulta siitä, että kun kaikki jarrulaitteet olivat pyörineet tallin lattialla niin jostain oli päässyt likaa järjestelmään ja jarruja ilmatessa lika oli hakeutunut takapään sylinterien/tiivisteiden väliin ja aiheutti pienen jarrunesteen tihkumisen sieltä. Sen verran kuitenkin, että paine karkasi sieltä ja etupää ei siksi jarruttanut kunnolla.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TÄYSIN ot
???
tuli nimittäin juuri vuosi kyseisen vehkeen kanssa näpräiltyä..
Saapumiserää II/04? Vai mikä se viimeinen olikaan. Vuoden veivasin itekkin, tosin jo vuonna 2000. Kuva on otettu elo- syyskuun vaihteessa Lappajärvellä (tai sielläpäin), Ruska 2005 harjoituksen yhteydessä. Sääli vaan, että puikkoja ei oikein näy päällä. Laitettiin muistaakseni kuljetuskiskoille.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

ot, siis off-topic..no kuitenkin. Juu II/04 olen, last and the least. Vai että buk-miehiä eksynyt tänne useampiakin.. :) Nojoo, muita varmasti kiinnostaa nää jutut.. :silly:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Niin, pääsylinteri ja etulasi onkin autosta vaihtamatta, joten jos vika ei ole etulasissa, niin sitten se on pääsylinterissä.

Pitäisi jaksaa kokeilla helpointa kikkaa - jospa uusi jarruletku on susi. Tehtaalla tullu reijästä niin pieni, että se on tukkeutunut järkässä olevasta paskasta. Ei tuolla radalle voi tulla, kokeilin satasesta kunnon jarrutusta ja perä oli heti tulossa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites tuossa menee piirit? Eli jos toinen piiri pimeänä ( = pääsylinteri sökö tms.) niin eikös silloin toimi vain toinen etujarru.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikö ne yleensä ole ristiin? Eli toisessa piirissä vasen etu ja oikea taka ja toisessa sitten loput?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Muistelisin että taakse menee vain yksi putki. Eli takajarrut on kokonaisuudessa jommankumman etupyörän kans.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joo, taakse menee yksi putki 99 % varmuudella. Heikko etu jarruttaa jonkin verran, hitaassa vauhdissa lähes lukkoon. Takapäänkin saa lukkoon kun oikein runttaa. Polttelin jarrupalaa tänään niin että kabiinissa haisi, mutta ei auttanut.

Vaihdan sen kumiletkun eteen, muuhun ei ole aikaa ennen Alastaroa.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

100% varmasti taakse menee vaan yksi putki. Oikealle etupyörälle jarruputki menee suoraan pääsylinteriltä ja vasemmalle etupyörälle sen jarrupaineen säätimen kautta. Vika on luultavasti pääsylinterin jälkeen, muutenhan tuo toinenkaan etujarru ei pelittäisi kunnolla.
Omasta projektista oli paineensäädin jumissa, niin lukitsi oik. etupyörän ja takapään ekana vähänkin kovemmassa jarrutuksessa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Onko kaikki ilmat pois?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites tämä vika ilmaantui? Ajossa vai huoltojen jälkeen?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

jknracing kirjoitti:100% varmasti taakse menee vaan yksi putki. Oikealle etupyörälle jarruputki menee suoraan pääsylinteriltä ja vasemmalle etupyörälle sen jarrupaineen säätimen kautta. Vika on luultavasti pääsylinterin jälkeen, muutenhan tuo toinenkaan etujarru ei pelittäisi kunnolla.
Omasta projektista oli paineensäädin jumissa, niin lukitsi oik. etupyörän ja takapään ekana vähänkin kovemmassa jarrutuksessa.
Nyt ollaan alueella - juuri noin käy meikäläisellä. Koska mulla on paineensäädin uusittu, ja AutoMilanosta Motonettiin on turistu jarruletkuista, jotka eivät uusinakaan aina ole priimoja, niin enköhän käy lämmittelynä vaihtamassa vasemman letkun uusiksi, kun on letku hommattuna.

Vika ilmaantui oikeastaan seisonnassa tai vähässä ajossa. Koska ilmasin sen jarrun ensin itse ja sen jälkeen tuli vaihdatettua korjaamolla koko satula ilman mitään muutosta, niin kai sieltä ilmatkin on pois. Poljin tuntuu jämäkältä - ei kovalta eikä löysältä.

Kaikki viat käy, mutta ei pääsylinteri...

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jaahap, möivät sitten Motonetissä jonkun aivan muun kumiletkun. Kysyin varmuuden vuoksi vielä toiselta myyjältä, että onko tamä nyt ihan varmasti oikea, kun ei siltä näyttänyt. Koodi on oikea netistäkin katsottuna, mutta osa ihan väärä.

Ajan huomenna taas 40 kilometriä (ees taas matka) siihen vitun firmaan. Nyt tosin sillä asenteella, että haluan oikean letkun oikeaan hintaan, eli ilmaiseksi. Jonkun on maksettava bensat tai näytettävä toteen, että minä maksan sekä bensat että osan.

Perkele.

Avatar
Razor
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Marras 2003, 23:04
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Razor »

Nostetaas vanha topic ylös. Mulla on ilmenny nyt sellasta ongelmaa 75:sen kanssa, et poljin painuu pohjaan eikä jarruta kunnolla. Aluksi luultiin, että se johtuu vuotavasta takajarrusatulasta joten siihen vaihdettin tiivisteet, vuoto loppu. Samalla vaihdettiin kaikkiihin muihinkin jarruihin läjäpäin tiivisteitä, ja taakse jarruputkia.
Nyt jarruja on ilmailtu useastikkin, mutta ei auta. Jotenkin tuntuu, että poljin työntyy vielä syvemmälle auton olessa käynnissä. Mistä viiraa? auttakaa tietämätöntä. :x

EDIT: niin ja ongelma ilmeni "yhtäkkiä"
Viimeksi muokannut Razor, 07 Marras 2006, 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se 75:n jarrusynsteemi oli minusta jotenkin poikkeuksellisen hankala ilmata. Jos en ihan väärin muista niin poljinta piti painella hitaasti, muuten ilma ei jostain syystä tullut pihalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ilmasin jarrut sellaisen jarrunestesäiliön korkin tilalle laitettavan vehkeen kanssa, josta lähtee letku jolla saa säiliöön paineen renkaasta. Hiukan olin skeptinen, mutta sain jarrut ja kytkimen ilmattua yksikseni. Ostin sen vehkeen muistaakseni motonetistä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Takajarrut on todella ongelmalliset ilmata. Itsellä onnistui vasta kun sain käyttööni ammattikoulun, vuodelta sämpylä, olevan laitteen jolla pystyi syöttämään jarrunestettä ilmausruuvilta säiliöön päin. Varmasti toimiva on myös tuo säiliön paineistava systeemi, kummassakin ideana saada neste virtaamaan riittävän nopeasti jotta ilmakuplat poistuisivat mahdollisista "taskuista". Jopa auton asento ja ilmaus järjestys vaikuttaa ilmaamiseen.
Tuo käynnissä ilmenevä polkimen syvemmälle meneminen on ihan normaalia, se johtuu jarrutehostimesta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Razor
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Marras 2003, 23:04
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Razor »

ok, se onkin just noi takajarrut mitkä on ongelmana. Etujarrut menee kuitenkin lukkoon kun poljinta survoo tarpeeksi. Pitää nyt keksiä jotain, kiitos avuista.

Vastaa Viestiin