Ei nyt ole mitenkään Alfa-spesifinen kysymys mutta kai täällä tällaistakin voi kysyä. Nimittäin joku edellisistä omistajista tai kukalie on onnistunut vääntämään jengan pashkaksi yhdestä takapyörän pultista (tai siis siitä vastakappaleesta, itse pultti on ehjä). Mahtaako tuollaisessa paikassa helicoil kierre toimia? Äijä jolla olen autoa huollattanut oli sitä mieltä että se toimii tasan yhden kiristyksen verran. Kun pultin avaa, tulee helicoil mukana Onko kellään kokemuksia asiasta? Toinen vaihtoehto olisi tietty vaan tehdä isompi reikä ja siihen uusi jenga mutta kun vanteen rei'ästä ei isompi pultti mahdu. Kolmas vaihtoehto on hommata uusi vastakappale (mikä sen osan nimi siinä mahtaakaan olla?) esim. teltasta. Pelottaa vaan edes kysyä hintaa...
Ainakin muinoin, kun amatsussa noita väänneltiin, niin sanottiin, että on kestävämpi kierre kuin alkuperäinen. Tuosta takaisin tulemisesta ei kyllä ole ihan varmaa tietoa. Jos halvalla tahtoo päästä, niin kannattaa ainakin koittaa ja kysyä vaikka paikallisen ammattikoulun metallipuolen apua. Tuskin paljoa kustantaa. Hommahan toimii helicoilin kanssa siten, että siihen paskaan kierteeseen tehdään helicoil-tapilla uusi kierre ja siihen sitten pyöräytetään se irtokierre. On niitä tullut töissäkin joskus laitettua, mutta varmuutta ei kyllä ole siitä kestosta, kun ei ole niitä ruuveja tarvinnut sen jälkeen heti aukoa. Luulisi kestänän, jos rasvan kanssa sen pultin sitten laittaa...
Edit. Kysy Hervannan ammattioppilaitoksesta vaikka, paljon maksaa. Ainakin konelukion pojat on ennen olleet päteviä
Kyllä meillä ainakin töissä käytetään helicoileja ja kilpa-autoon niitä on väännetty ja toistaiseksi on kestänyt ihan hyvin.
Totta on että sen sanotaan olevan vahvempi kuin alkuperäinen kierre ja henkilökohtaisesti olen vakuuttunut kokemuksien perusteella että se on totta.
juu... motonetin takapyöränlaakerisarja on napa... itse kaksi viikkoa sitten sellaiset tilasin 2kpl olivat perhanat pääseet hiukan huonoon kuntoon... kuulosti lähinnä siltä sisällä että siellä olisi hornet takapuskurissa kiinni :o mutta nyt vaihdettu 150000km ajettu ja laakeri oli ruosteessa sisä koolista ja rasva oli mustaa kuin mikä mutta ei ole vissiinkään suunniteltu alfan pyöränlaakerin rasvaa suomen oloihin!!!
Nelli kirjoitti:Kyllä meillä ainakin töissä käytetään helicoileja ja kilpa-autoon niitä on väännetty ja toistaiseksi on kestänyt ihan hyvin.
Totta on että sen sanotaan olevan vahvempi kuin alkuperäinen kierre ja henkilökohtaisesti olen vakuuttunut kokemuksien perusteella että se on totta.
Mulla kokemukset rajoittuu etupäässä moottoripyörän kannenpulttien reikiin, helicoileja nousi "parhaimmassa" tapauksessa momenttiin vetäessä puolenkymmentä ylös Itse en ole niitä ikinä vääntänyt, ajattelin että en jaksa edes kokeilla kun "ammattimiehetkin" onnistuu noin hyvin No jos sitä itsekin vielä joskus yrittäisi uudestaan
Vaihda vain suosiolla se napa uuteen. Tulee todennäköisesti pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Helicoilin pitäisi toimia kyllä senkin, mutta itse en ainakaan noin kriittiseen paikkaan alkaisi laittamaan mitään korjaussysteemeitä, vaan laittaisin ehyen uuden navan. Toimii varmasti, eikä tarvitse joka kerta rengastavaihtaessa miettiä, pysyykö kierre paikoillaan.
GAMMA500 kirjoitti:alumiiniin laitettu helicoil on ainakin universumin heikointa ja paskinta jenkaa. Omat kokemukseni rajottuu siis vain alumiiniin tehtyihin
Jaa, kyllä meillä duunissa vedetään helicoileja alumiiniinkin ja kyllä ne on ainakin kestänyt
Hmm..no lentokalustossa käytetyt materiaalit (Al-seokset) ovat "pikkuisen" eri lujuusluokkaa. Esim. myötölujuuksissa on tyypillisesti 7-8 kertaisia eroja esimerkiksi kaupallisesti puhtaaseen alumiinin verrattuna..
Mutta oikein tehtynä ja oikeaan materiaaliin tehnynä helicoil kestää sen minkä tavallinenkin.