Alfa 156:n alusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Alfa 156:n alusta

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei,

tiedän että täällä on paljon ollut keskustelua Alfan alustasarjoista.

Mutta onko kenelläkään tietoa että onko 156:een mahdollisuus saada vain jäykemmän alusta (ei siis madallusta). Jos vertaan muihin autoihin niin minun mielestä 156 v6:ssa on turhan löysä alusta. Ei mikään edellinen auto ole ottanut noin helposti kiinni tiehen niiauksessa kuin tämä. Saa ajaa kieli keskellä suuta hidasteiden yli :(.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hiukan ihmettelen tuota hidastetöyssyissä osumista vakioalustalla :? Kuutonen on toki etupainoinen mutta yleensä ongelmat tulee esiin kun ruuvaa pelkät madaltavat jouset alle. Mulla ainakin ongelmat loppu kun vaihdoin madallusjouset (Novitech-30mm paperilla) KW var1 sarjaan (-35-65 paperilla) joka on melkein ylä säädöissään. Toki säälin autoani sen verran että ajan töyssyihin rauhallisesti enkä muutenkaan näe syytä noilla "töyssy osuuksilla" ajella kovin reippaasti, ne kun yleensä on 30-40km/h alueita. Minkäs verran sulla on kilometrejä takana? olisko tippunu sen verran alas että kohtuu pehmeä vakio alusta niiaa alas tullessa? Niin ja ottaako oikeasti kiinni vai roikkuuko pohjamuovi?

Niin sori vähän OT. Ei ole mulla ainakaan tietoa jäykemmästä vakio korkeuksisesta alustasta.
Ayrton Senna da Silva forever

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei,

ajettu on 67tkm. joten kyllä minun mielestä pitäisi olla jouset ja iskarit vielä kunnossa, eikä vuotoja näytä olevan.

Kyllähän siellä se pahvikin roikku, rikkihän se on mennyt. Mutta joissakin koritetuissa suojateissä pitää kyllä mennä jotain 20km/h tai alle että ei niiaa liikaa. No sehän on niiden tarkoitus mutta vähän olen pettynyt alustaan tuossa autossa :).

Kai se on alustasarja sitten hommattava. Onko tietoa että voiko taakse laittaa säädettävät iskarit ja eteen ihan normaalit (eli ei säädettävät)? Vois ainakin säätää jos on kuormaa paljon takana että perä ei ihan maata raavi?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Juu, ei tuon "ikäisessä" pitäis vielä... Hommaat nimimerkki Olli:lta alumiinisen pohjalevyn ja ostat jonkun säädettävän setin. Epäilen että vain toisesta päästä säädettävää ei ole olemassa. Saman tien säädöt molempiin päihin ja sitten voi pikku hiljaa hakea oikeaa asetusta. Ja jos kukkarossa on varaa niin löytyy tietenkin settejä joissa sisään ja ulos joustojen vaimennusta voi säätää. Se voisi auttaa vielä enemmän kuin tuo korkeuden säätäminen.
Ayrton Senna da Silva forever

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Mikä mahtaa olla auton vuosimalli?
Jouset kun painuu vaikkei autolla ajaisikaan. Ottaako puskuri maahan, vai tuo roikkuva panssari?

Jos se on tuo panssari, niin ongelma varmaan poistuu kun vaihdat sen uuteen, mikä on paremmin ryhdissään.

Itse ajelen noita töyssyjä päivittäin, ja alustaa madallettu about 40-50mm. Koskaan ei ota kiinni. Tosin en yritä päästellä niihin 40km/h.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Wile E. Coyote kirjoitti: Epäilen että vain toisesta päästä säädettävää ei ole olemassa.
No totta kai on. Voihan taakse ostaa erilaiset kuin eteen. Onko se sitten järkevää, onkin toinen juttu.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tarkoitinkin valmista settiä. Jos pistää erilaiset eteen ja taakse, niin mitä katsastus setä asiaan sanoo? Vai sanooko mitään. Ja tärkeämmin millainen auto on ajaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kyllä niitä kuitenkin pareittain myydään noita iskareita yleisimmin. En usko, että katsastuksessa on siitä mitään sanomista, mutta tämä on tietty ihan mutua...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Heh, miksei voisi ostaa esim. Konin punaiset eteen ja keltaiset taakse?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 156:n alusta

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

tube68 kirjoitti: Saa ajaa kieli keskellä suuta hidasteiden yli :(.
Itseäkin pistää mietityttämään. Minulla kuitenkin madallusta joku 40mm ja korisarjan etupuskuri on joku 4 cm matalampi kuin alkuperäinen puskin. Eikä ota hidaseissa kiinni, kun niihin ei vedä viittäkymppiä :crazyeyes:

Avatar
SOCOM
Viestit: 70
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 11:29
Paikkakunta: Kotka

alusta

Viesti Kirjoittaja SOCOM »

itsellä novitec:in coilover setti.
olen ollut erittäin tyytyväinen. suosittelen...
ei oo liian pintakova, mutta silti todella jäykkä.
vaikka itsellä lokarin ja renkaan välissä vain pieni rako, silti ei ole ikinä ottanut kiinni. pohja tosin raapii joka ikisessä paikassa maata.
pohjapanssari on 156:ssa niin prkl:een alhaalla.
(Alfa 156 1.8 T-Spark)
Drive fast, Race hard, Die young.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Ehkäpä tällaiset 'Specially valved Bilsteins' Englannista, itse olen ensi kesäksi suunnitellut näitä. Noi tolla sivulla mainostetut 'blue springit' eivät käy V6:een, mutta heiltä saa Eibachin jousia noihin sovitettuna. Tai kuten toivoitkin, specialisti itse sanoo, että vakiojouset + noi Bilsteinit antavat ihan yhtä hyvän tuntuman.

Aion juhlistaa talvirengaskauden päätöstä ensi keväänä noilla.

Avatar
Molto bene
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Molto bene »

Moro,

Itselläni ollut nyt 1,5 v 156:ssa Novitec säädettävä alustasarja. Talvisin n. 40 ja kesäisin 50 mm pudotettuna.
Oikeestaan kesällä liiankin alhaalla kun neljä päälle kaarteessa raapii takapyörissä niin pe....sti.

Ei osu pumppereissa koskaan edes pohjalevy, tietysti vauhti nopeusrajoitusten mukainen.
Samoiten ei niiaa kovissakaan jarrutuksissa.
Ainoa haittatekijä tietysti näin stadissa ajellessa on mukulakivet, ah... ei mukavaa, mutta tuskin on ongelma maatakattavasti.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Missäs olette vaihdattaneet alustan osat?
Eli tarkoitus olis saada ne ennen ratapäivää alle asennettuna (toivottavasti). Itselläni ei ole aikaa eikä paikkaa tällä hetkellä niitä alkaa väkertämään...
Pääosin PK-seudulta kyselisin mutta saa ehdottaa kauenpaakin jos tosi hyvä ja halpa paikka tiedossa...

Eli tarkoitus olisi hommata vakio iskarit ja 35-40mm madaltavat jouset sekä mahdollisesti poikkituki konehuoneeseen kun kerran ruuvit auki ovat.

Tammiston vianorilta joskus kyselin mutta en hintaa muista enään ollenkaan ja nyt ne ei enää vastaa puhelimeen...

Ja se piti vielä kysästä että onko iskareiden vaihdon yhteydessä odotettavissa joidenkin tiettyjen puslien rikkoutuminen? Pitäisikö varata etukäteen jotkut kriittisimmät...?
Hjelppiä, kiitos.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

-tommi- kirjoitti: Ja se piti vielä kysästä että onko iskareiden vaihdon yhteydessä odotettavissa joidenkin tiettyjen puslien rikkoutuminen? Pitäisikö varata etukäteen jotkut kriittisimmät...?
Hjelppiä, kiitos.
Juu. Koiranluut kandee ostaa 4x20€ (motonet) , eli ei niin pahat!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

-tommi- kirjoitti:Ja se piti vielä kysästä että onko iskareiden vaihdon yhteydessä odotettavissa joidenkin tiettyjen puslien rikkoutuminen? Pitäisikö varata etukäteen jotkut kriittisimmät...?
Hjelppiä, kiitos.
Hommaa ne iskarin alapään kiinnityspultit, mulla oli tarpeeksi ruosteessa, että lähtivät irti ainoastaan rälläköimällä. (ne kuusiokololla avattavat)
VMP

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Mites sitten jos jättää autonsa vaikka esimerkiksi vianorille ja sovitaan hinnaksi jokin kiinteä könttä summa. Sittenkun ilmenee tiukkoja pultteja sekä haperoituneita puslia niin hakeeko vianor motonetistä tahi teltta-autosta varaosia ja sit laskuttaa multa ne jälkeenpäin? Ja loppu summaksi muodostuu jokin ihan järjetön...

Pitänee kysästä pajoilta.

Laittakaahan joku niitä pajojen nimiä, niin osaa kysellä...

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

jaskas kirjoitti: Juu. Koiranluut kandee ostaa 4x20€ (motonet) , eli ei niin pahat!
Eikös noi ole justiinsa ne mitkä väsähtää kuiteskin jossain vaiheessa???

mattijus kirjoitti: Hommaa ne iskarin alapään kiinnityspultit, mulla oli tarpeeksi ruosteessa, että lähtivät irti ainoastaan rälläköimällä. (ne kuusiokololla avattavat)
:shock: Ei ymmärrä :shock: Noh, pitää pällistellä... Eiköhän ne sieltä jostain löydy... :lol:

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

-tommi- kirjoitti: Eikös noi ole justiinsa ne mitkä väsähtää kuiteskin jossain vaiheessa???

mattijus kirjoitti: Hommaa ne iskarin alapään kiinnityspultit, mulla oli tarpeeksi ruosteessa, että lähtivät irti ainoastaan rälläköimällä. (ne kuusiokololla avattavat)
:shock: Ei ymmärrä :shock: Noh, pitää pällistellä... Eiköhän ne sieltä jostain löydy... :lol:
´


Juu, koiranluut ne yleensä väsähtää, tukivarsien ohella. Iskari on yksinkertaisesti kiinni alapäästään noista alapään kiinnityspulteilla. (Ei tainnut paljoa selventää)

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Eli nyt on vianorilta kysästy. Homma hoituu 540€ ja siihen kuuluu jotkut (SAT) merkkiset iskarit sekä niiden ja jousien vaihto sekä nelipistesuuntaus...

Mun mielestä melko kallista... Mitäs hintoja muut on pulittanu?

Vai onko tämä semmonen homma jonka kaikki on tehnyt itse?

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Ei se nyt välttämättä kovin "hauskaa" ole. Ja saatat tarvita rälläkkää/pilliä yms. v-mäisiä työkaluja.
Eli ei siinä hirveesti säästä rahaa jos ne itse vaihtaa.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

jaskas kirjoitti:Ei se nyt välttämättä kovin "hauskaa" ole. Ja saatat tarvita rälläkkää/pilliä yms. v-mäisiä työkaluja.
Eli ei siinä hirveesti säästä rahaa jos ne itse vaihtaa.
Juurikin näitä "perus työkaluja" tarvitsin kun edelliseen autooni vaihdoin alustaa... Kirosin että en enää ikinä tee sitä ite!!!

Pitääkös niihin koiranluihin kajota iskareita vaihdettaessa? Kun mainitsin niista vianorin myyjälle ni se ei tienny, eikä oikeen kuullostanut siltä että haluais niitä vaihtaa jos ei oo pakko...

Osaakos joku sanoa noista iskareista (merkki oli joko SAT tai TAS)?
Jotkut saksalaiset ja niitä yleensä käytetään autoihin ensiasennusiskareina.

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

-tommi- kirjoitti: Osaakos joku sanoa noista iskareista (merkki oli joko SAT tai TAS)?
Jotkut saksalaiset ja niitä yleensä käytetään autoihin ensiasennusiskareina.
Olisko SASCH (en oo 100 varma oikeinkirjotuksesta), no eniwei jos ovat niin itselläni on ollut sassin iskarit aiemmissa autoissa ja ovat pelanneet hyvin. Hinta on ainakin sassin roippeilla kohdallaan. Omia kokemuksia vain, joku toinen voi olla sitten jotain muuta mieltä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sachs?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

"eibachs are revalved sachs" luulis että sachsitkin olis ihan ok
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Varmanakin just toi sachs...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Alfan ensiasennusiskarit olivat pitkään Sachsin tekemät (en tiedä ovatko aivan viime vuosien Alfoissa). Suhteellisen asiallinen valinta jos ei esim. Koneja viitsi laittaa alle. Ainakin monta kertaluokkaa paremmat kuin jotkut monroet....

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Mikäs ero on progressiivisilla madallusjousilla ja sit niil toisil (onkos ne sit "ei progressiviset" :? )

TV2:sen Puskurissa oli viimeks joku lyhyt pätkä madallus jousista ja just noista progressivista madallusjousista...

Eli, onkos niinku lähes kaikki nykyään niitä progressivisia? Jotenkin se liitty siihen et kuinka paljon ne antaa periks ku kuormaa autoon painavaa tavaraa tai esim peräkärryn.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

progressiivisissä vastus ei ole lineaarinen vaan muuttuu eli tulee jäykemmäksi mitä enemmän joustoa tarvitaan käytännössä kaikki madallusjouset on noita, tolla kai estetään se että jousituksesta ei tule pintakova ,)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eli puolet jousesta on väljempää kierrettä ja toinen osa sitten tiuhempaa, siitä sen näkee, tyyliin.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Nyt sit tais mennä reisille alustan päivittäminen ennen ratapäivää :cry: :cry:

Mutta koska on sit paremmin aikaa tilailla osia niin meinasin tollasen FK-AUTOMOTIVE HIGH TEC alustasarjan. Ehkä...

Vastaa Viestiin