156 tyhjäkäynnin seilaus
Valvoja: Moderators
156 tyhjäkäynnin seilaus
Tuo tyyppiominaisuus TS -koneessa tuli ilmi myös mun 1,8 litraisessa. En kovin hyvää tuntumaa itse saanut tosta, milloin se sitä tekee, aina silloin kun huvittaa. Tästä on puhuttu paljon, mutta oli pakko kirjoittaa siksi, että sain ihan uuden diagnoosin vikaan kun kävin luettamassa vikakoodit. Eli mulla lambda, ilmi, ja kaasuläppä ok, mutta flektin ohjaushäiriö löytyi. Toisen tuulettimen releelle menevät johdot yhdistivät huonosti ja flekti meni päälle ja pois vuorotellen sitten kun käsky tuli jäähdyttää. eli se sekoitti tyhjäkäynnin ja jopa ruiskun merkkivalo sammui mittaristosta. Että sellainen tapaus.
Re: 156 tyhjäkäynnin seilaus
puppe78 kirjoitti:Tuo tyyppiominaisuus TS -koneessa tuli ilmi myös mun 1,8 litraisessa. En kovin hyvää tuntumaa itse saanut tosta, milloin se sitä tekee, aina silloin kun huvittaa. Tästä on puhuttu paljon, mutta oli pakko kirjoittaa siksi, että sain ihan uuden diagnoosin vikaan kun kävin luettamassa vikakoodit. Eli mulla lambda, ilmi, ja kaasuläppä ok, mutta flektin ohjaushäiriö löytyi. Toisen tuulettimen releelle menevät johdot yhdistivät huonosti ja flekti meni päälle ja pois vuorotellen sitten kun käsky tuli jäähdyttää. eli se sekoitti tyhjäkäynnin ja jopa ruiskun merkkivalo sammui mittaristosta. Että sellainen tapaus.
ööö...
ILMI ei pitäisi näkyä testerissä. Ja alkusarjan autoissa oli boxissa bugi joka esti ruiskun merkkivalon syttymisen jos lambda hajalla.
Ja mikä on tämä toinen flekti? Omassa 156 on vain yksi.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Joo mullakin oli tuo cooler fan 2 open circuit vika päällä, mutta eipä tolle toiselle puhaltimelle löydy kyllä relettäkään, eikä edes releen kantaa. Missähän mallissa tuo toinen puhallin on? JTD:ssä kenties??
Ja ILMIn kunto tai epäkunto ei tosiaankaan näy testerissä. Se vaan aiheuttaa liudan muita vikoja. Lambdanhan testerillä pytyy testaamaan ihan erikseen.
Ja ILMIn kunto tai epäkunto ei tosiaankaan näy testerissä. Se vaan aiheuttaa liudan muita vikoja. Lambdanhan testerillä pytyy testaamaan ihan erikseen.
Kyllä sitä nyt viisastellaan, kun uusi omistaja ilmestyy palstalle..kuuluu kai asiaan..
Eli ilmiä "testattu", vaan tutkittiin anturin puhtaus. Tsekattiin myös kaasuläpän puhtaus. Taisin kirjoittaa ensin huonosti, tarkoitus oli vaan kertoa että nämä viat, joista huojuva tyhjäkäynti yleensä johtuu, ovat ok mun alfassa.
Eikä minunkaan autostani löydy toista flektiä, siinä relekotelossa nyt vaan sattuu olemaan fan, fan1 ja fan2. ja niistä tuon fan 2:n releelle menevät johdotus oli huono/huonosti. Deltassa laittoivat kuntoon, en ollut vieressä katsomassa sen tarkemmin.
Eli ilmiä "testattu", vaan tutkittiin anturin puhtaus. Tsekattiin myös kaasuläpän puhtaus. Taisin kirjoittaa ensin huonosti, tarkoitus oli vaan kertoa että nämä viat, joista huojuva tyhjäkäynti yleensä johtuu, ovat ok mun alfassa.
Eikä minunkaan autostani löydy toista flektiä, siinä relekotelossa nyt vaan sattuu olemaan fan, fan1 ja fan2. ja niistä tuon fan 2:n releelle menevät johdotus oli huono/huonosti. Deltassa laittoivat kuntoon, en ollut vieressä katsomassa sen tarkemmin.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Toisaalta löytyi tällaista tukemaan EdotL:n todistusta:
"I told them I had the cam belt and variator changed a couple of months ago and they went right on target: the cam belt was out of synchrony, and that was causing all the problems. Now the car is much better and smoother, no more bouncing! "
sekä
"I know a guy who works in an alfa main agent dealer, and I was talking to him about changing the T belt and variator on a 1.8TS before he carried out the work (this was actually before I bought my 2L -with the bouncy idle issue!)
Anyway he was saying something about when you position the tensioner (or maybe it's the pully) That it was necessary to loosen the tensioner slightly to allow for even tension on the belt on either side of the tensioner (or was it the pully?) I think basically what he was saying was that if you didn't the belt would end up with slightly more tension on one side of the tensioner than the other. Anyway this manifests itself by the car 'hunting' at idle. He said that this vital step was commonly overlooked when changing the belt -and that he could always spot one, from the nature of the idling, that had been done incorrectly."
...eli voi se olla jakohihnastakin näemmä kiinni.

"I told them I had the cam belt and variator changed a couple of months ago and they went right on target: the cam belt was out of synchrony, and that was causing all the problems. Now the car is much better and smoother, no more bouncing! "
sekä
"I know a guy who works in an alfa main agent dealer, and I was talking to him about changing the T belt and variator on a 1.8TS before he carried out the work (this was actually before I bought my 2L -with the bouncy idle issue!)
Anyway he was saying something about when you position the tensioner (or maybe it's the pully) That it was necessary to loosen the tensioner slightly to allow for even tension on the belt on either side of the tensioner (or was it the pully?) I think basically what he was saying was that if you didn't the belt would end up with slightly more tension on one side of the tensioner than the other. Anyway this manifests itself by the car 'hunting' at idle. He said that this vital step was commonly overlooked when changing the belt -and that he could always spot one, from the nature of the idling, that had been done incorrectly."
...eli voi se olla jakohihnastakin näemmä kiinni.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei ole omassa 1.8 GTV:ssäkään kuin yksi fani mutta OBD-rekkulalla voi kyllä käskyttää "fan 1":stä ja "fan 2":sta päälle. Sama ropeli siellä pyörii mutta kahdella eri nopeudella, niille nopeuksille on varmaan omat releet.puppe78 kirjoitti:Eikä minunkaan autostani löydy toista flektiä, siinä relekotelossa nyt vaan sattuu olemaan fan, fan1 ja fan2.
Mahtaako kaksinopeuksista pörrää olla muissa kuin ilmastoiduissa versioissa? Mulla ainakin käyttää ykkösnopeutta jäähdyttääkseen lauhduttimen kennoa ja kakkosta vasta sitten jos moottorin lämpö alkaa nousta turhan korkealle.
- Epäkelpokeräilijä -
Nimimerkki JiiPee on paneutunut tähän asiaa tapansa mukaan syvällisesti ja hän kirjoittaa oman näkemyksensä ketjussa http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=5 ... ght=#56000
Jiipeelle kysymys; onko tyhjäkäynnin huojunta pysynyt poissa?
Jiipeelle kysymys; onko tyhjäkäynnin huojunta pysynyt poissa?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos kysymästä veikkoset. Tyhjäkäynnin seilaus on oikeasti pysynyt poissa. Aikoinaan Muukkonen neuvoi vaihtamaan joko ilmin tai teettämään ecun uudelleen ohjelmoinnin tai jopa molemmat. Ilmin vaihdoin eli olivat siis oikeassa.
Näitä ja muita ketjuja lukeneena on jäänyt sellainen fiilis, että ongelmaan ei välttämättä ole universaalia parannuskeinoa ?!?. Ongelman perimmäinen syy voi olla siis vaikea löytää. Mulla se löytyi enemmän tai vähemmän sattuman kautta ja hyvällä onnella - kalliiksi se mielestäni silti tuli.
Näitä ja muita ketjuja lukeneena on jäänyt sellainen fiilis, että ongelmaan ei välttämättä ole universaalia parannuskeinoa ?!?. Ongelman perimmäinen syy voi olla siis vaikea löytää. Mulla se löytyi enemmän tai vähemmän sattuman kautta ja hyvällä onnella - kalliiksi se mielestäni silti tuli.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Jatkanpa tätä ketjua kun aiheeseen liittyy. Eli viikon ajan on ruiskun valo palanut/vilkkunut ja tänään selvisi vika. Ruisku syttyy aina kun flekti lähtee päälle ja sammuu kun flekti sammuu. Mistä flekti saa käskyn käynnistyä kun se läjähtää heti päälle kun auton käynnistää, vaikka kone on täysin KYLMÄ? Onko sille jokin termari joka olisi hajonnut vai mikä on vikana?
Mitkä 2 liitintä on siinä puhaltimen keskustan vieressä???
Puhdistin/voitelin kaksi puhaltimen relettä ja liittimet, ei apua!!!
Mitkä 2 liitintä on siinä puhaltimen keskustan vieressä???
Puhdistin/voitelin kaksi puhaltimen relettä ja liittimet, ei apua!!!
Kun pelkkä teho ei riitä!
Heiteteään villi arvaus:Jarama kirjoitti:tänään selvisi vika. Ruisku syttyy aina kun flekti lähtee päälle ja sammuu kun flekti sammuu. Mistä flekti saa käskyn käynnistyä kun se läjähtää heti päälle kun auton käynnistää, vaikka kone on täysin KYLMÄ? Onko sille jokin termari joka olisi hajonnut vai mikä on vikana?
Ruiskun valo syttyy => vikaohjelma käyttöön => flekti lähtee pyörimään
VMP
Mulla on kaksi relettä ja vastus, varmaan siksi kun on ilmastointi?!
Ongelma korjaantui. Eli vika oli lämpöanturissa, sen kun vaihdoin ei vikaa enää ole. Tosin mittausvirhe taisi syntyä koska en tästä uudestakaan saanut mitään vastuksia, johtuu varmaan siitä että napoja on kolme.
Onko jollain muuten käsitystä miten tuo järjestelmä toimii ilman tuota flektin lämpökytkintä tai miksi ennen on käytetty kahta anturia?
Ongelma korjaantui. Eli vika oli lämpöanturissa, sen kun vaihdoin ei vikaa enää ole. Tosin mittausvirhe taisi syntyä koska en tästä uudestakaan saanut mitään vastuksia, johtuu varmaan siitä että napoja on kolme.
Onko jollain muuten käsitystä miten tuo järjestelmä toimii ilman tuota flektin lämpökytkintä tai miksi ennen on käytetty kahta anturia?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Olen onnellinen, taas ymmärrän yhteiselostamme paljon enemmän!!!
Yksi asia vaan ihmetyttää, anturin vaihdon jälkeen flekti alkaa pyöriä tyhjäkäynnillä vasta kun lämpötila saapuu 90 ja 130 väliviivan kohdalla eli jossain vajaassa 110:ssä? Onkohan tuo nyt ihan normaalia kun ei ollut tuollainen ennen? Ajossa lämmöt on koko ajan 90 viivan kohdalla mitä nyt hieman heiluu kun termari avautuu..
Yksi asia vaan ihmetyttää, anturin vaihdon jälkeen flekti alkaa pyöriä tyhjäkäynnillä vasta kun lämpötila saapuu 90 ja 130 väliviivan kohdalla eli jossain vajaassa 110:ssä? Onkohan tuo nyt ihan normaalia kun ei ollut tuollainen ennen? Ajossa lämmöt on koko ajan 90 viivan kohdalla mitä nyt hieman heiluu kun termari avautuu..
Kun pelkkä teho ei riitä!