156:n tukivarsista vielä..
Valvoja: Moderators
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
156:n tukivarsista vielä..
Kummat menevät yleensä ensin vaihtoon? ala- vai ylätukivarret? itsellä pitää v.mäistä narinaa töyssyissä ja silloin tällöin kolahtelee. Alapalloissa tuntuisi olevan molemmissa pikku välys, mutta rakenteensa puolestahan nuo saa olla todella väljät että pois paikaltaan pääsis putoamaa (ei koskaan käytännössä... )
Multa vaihdettiin oikealta ensiksi alatukivarsi ja sitten ylätukivarsi. Häiritsevä terävissä kuopissa ja hidastetöyssyissä tullut nitinä/kitinä tuli ylätukivarresta. Narskuuhan tuo kyllä vieläkin kylmällä ilmalla, mutta se ei niin hirveästi haittaa, kun eivät taida olla väljiä.
EDIT: kilometrejä siis 49200
EDIT: kilometrejä siis 49200
Tänään juuri vaihdettiin Auto-milanossa etupään vasen alatukivarsi. Osalla hintaa 220€!!!!! + työt... pallonivel väljä ja piti ikävää pauketta sillon tällöin.
Mulla pitää myös kylmänä outoa "rohinaa" pompuissa. Katoaa ja vaimenee sitä myötä kun auto + osat lämpenee.
Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken
Mulla pitää myös kylmänä outoa "rohinaa" pompuissa. Katoaa ja vaimenee sitä myötä kun auto + osat lämpenee.
Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken
Ei enää Alfaa... eipä
Jos yhtään lohduttaa niin allekirjoittaneella meni päältä 900. Tosin siinä vaihdeltiinkin sitten ilmamassamittaria ja muuta pientä plus sitten normaalit tilbehöörit mitä 80 huoltoon kuuluu.Maho kirjoitti:Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken
Juuri lauantaina vaihdoin vasemmalle puolelle ylätukivarren (osa 71 eur DA) ja hetken tuntui ihan hyvältä ajaa, mutta 500 kilometrin jälkeen alkoi kolista ja kitistä jälleen... nyt sitten oikealta puolelta vaikka se tuntui olevan vielä kunnossa lauantaina. Jotain muuta olisi keksittävä noiden puslien ja pallonivelten tilalle - aivan liian heikkoa materiaalia suomen oloihin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
oho itse olen ajellut nyt 50tkm ylätukivarsien vaihdon jälkeen ja hyvin pelaa. näitten piti olla hieman erilaisia verrattuna alkuperäisiin milanon mukaan.BSTR kirjoitti:Juuri lauantaina vaihdoin vasemmalle puolelle ylätukivarren (osa 71 eur DA) ja hetken tuntui ihan hyvältä ajaa, mutta 500 kilometrin jälkeen alkoi kolista ja kitistä jälleen... nyt sitten oikealta puolelta vaikka se tuntui olevan vielä kunnossa lauantaina. Jotain muuta olisi keksittävä noiden puslien ja pallonivelten tilalle - aivan liian heikkoa materiaalia suomen oloihin.
Viimeksi muokannut V6, 02 Syys 2003, 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Pitääpä vielä lisätä, että meni 850€ ja narina jatkuu!Sassicaia kirjoitti:Jos yhtään lohduttaa niin allekirjoittaneella meni päältä 900. Tosin siinä vaihdeltiinkin sitten ilmamassamittaria ja muuta pientä plus sitten normaalit tilbehöörit mitä 80 huoltoon kuuluu.Maho kirjoitti:Nyt meni huoltoon 800€ eikä oikeestaan mitään ihmeellistä edes tehty.
Täytyy vaan toivoa, että kestää nyt edes hetken
Ei enää Alfaa... eipä
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tukivarsista
Mulla itsellä 147. Isukilla 156:en. Itselläni ongelmia takatukivarsien kanssa . Autolla ajettu n 66 tkm ja molemmat takatukivarret vaihdettu taakse . Edessä ei väljää, mutta isukin autossa vaihdettiin 45 tkm kohdalla molemmille puolille eteen ylätukivarret .
Asentajan kommentti yleensä 156:en kohdalta, että jäykemmät iskarit ja jouset, niin alkaa keula kestämään paremmmin . Kuulemma kutosessa todella yleinen vika, että etupää narisee ja on löysä...
Asentajan kommentti yleensä 156:en kohdalta, että jäykemmät iskarit ja jouset, niin alkaa keula kestämään paremmmin . Kuulemma kutosessa todella yleinen vika, että etupää narisee ja on löysä...
Re: Tukivarsista
Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikääKirkinen kirjoitti:Mulla itsellä 147. Isukilla 156:en. Itselläni ongelmia takatukivarsien kanssa . Autolla ajettu n 66 tkm ja molemmat takatukivarret vaihdettu taakse . Edessä ei väljää, mutta isukin autossa vaihdettiin 45 tkm kohdalla molemmille puolille eteen ylätukivarret .
Asentajan kommentti yleensä 156:en kohdalta, että jäykemmät iskarit ja jouset, niin alkaa keula kestämään paremmmin . Kuulemma kutosessa todella yleinen vika, että etupää narisee ja on löysä...
Ei enää Alfaa... eipä
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Re: Tukivarsista
Jaa minä olen taas kuullut että matalampi alusta lyhentää näiden osien ikää, jotenkin uskottavampaa. Olisiko tässä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin.Maho kirjoitti:Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikää
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen...
Ikävä kyllä, rataautoilussa ei esim. tunneta orkkis takatukivarsia 147:ssakaan. Ne on korvattu suoraan tukivarsilla, jossa päissä on pelkät metallikuulat ja tapit... ei vissiin sitten kumit irtoakkaan enää vulkanoinnista irti...
Ikävä kyllä, rataautoilussa ei esim. tunneta orkkis takatukivarsia 147:ssakaan. Ne on korvattu suoraan tukivarsilla, jossa päissä on pelkät metallikuulat ja tapit... ei vissiin sitten kumit irtoakkaan enää vulkanoinnista irti...
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
On siinä sekin aspekti, että jos jouset on jäykemmät niin niihin pusliin kohdistuvat iskut (kuormituspiikit) ovat voimakkaampia kuin pehmeämmässä alustassa. Se on totta, että että liike vähenee, mutta kumpi sitten loppujen lopuksi rikkoo nivelet ja puslat - kuormitushuiput vai edestakainen kuluttava liike - paha mennä sanomaan.
Eikös ne rataajossa käytettävät "välyksettömät" nivelet juonna vain siitä, että siellä ei tarviste mukavuutta (ei haitta vaikka melu tulee sisään) ja ainahan on parempi ajettavuuden kannalta kun kulmanmuutokset ovat minimissä.
Eikös ne rataajossa käytettävät "välyksettömät" nivelet juonna vain siitä, että siellä ei tarviste mukavuutta (ei haitta vaikka melu tulee sisään) ja ainahan on parempi ajettavuuden kannalta kun kulmanmuutokset ovat minimissä.
MP
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tuokin on totta, että kuormituspiikit ovat suuremmat, kun käytetään jäykempää alustaa. Tosin kysymyksessähän on, että tuleeko kuorma "suorasti" tuentaan tai sitten sitten "epäsuorasti". Uskon, jos kuormitus tulee suorasti, jolloin siihen ei muodostu sivuttaisia voimia, niin tukivarret kestävät paljon paremmin. Asiaa voi ajatella vaikka sauvalla, jonka päähän kohdistuu voima kohtisuorasti tai vinottain. Voima joka tulee vinoittain aiheuttaa myöskin sivuttaisen voiman, mikä sitten "nurjistaa" sauvan pienemmällä voimalla... eli pysty suuntaista voimaa sauva kestää huomattavasti paremmin...
Viimeisestä olen täysin samaa mieltä. Arvelin, että jos jostain löytyisi tuollaiset metallikuulaiset tukivarret, niin laittaisin ne tuonne perään. En usko, että mukavuuskaan kärsii kovinkaan paljoa. Ajettavuus paranee varmasti, kun löysät kumit jäävät pois...
Viimeisestä olen täysin samaa mieltä. Arvelin, että jos jostain löytyisi tuollaiset metallikuulaiset tukivarret, niin laittaisin ne tuonne perään. En usko, että mukavuuskaan kärsii kovinkaan paljoa. Ajettavuus paranee varmasti, kun löysät kumit jäävät pois...
Minä en perusta väitettä mihinkään. Puhun vain sitä mitä eri asentajat ovat minulle sanoneet. Eiköhän se varsinainen syy ole kuitenkin suomen paskat tiet + kelit mitkä ne tukivarret rikkoo.Kirkinen kirjoitti:Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen...
Ikävä kyllä, rataautoilussa ei esim. tunneta orkkis takatukivarsia 147:ssakaan. Ne on korvattu suoraan tukivarsilla, jossa päissä on pelkät metallikuulat ja tapit... ei vissiin sitten kumit irtoakkaan enää vulkanoinnista irti...
Ei enää Alfaa... eipä
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Niin kuten tuossa jo todettiin, ei kai tässä kukaan ole väittänyt mitään. Niihin puheisiin kuitenkin uskon että matalampi alusta sinänsä saattaa aiheuttaa kulumista kun tukivarret toimivat eri asennossa kuin alunperin ja kuten totesit tuskin Alfankaan alusta on niin optimaalinen etteikö vääntövoimat lisääntyisi esimerkiksi keulan painuessa. Toisaalta yleensä madallukseen liittyy alkuperäistä huomattavastikkin jäykempi alusta.Kirkinen kirjoitti:Niin mihin perustatte väitteenne? Jos ajatellaan, että pyörän pysty suuntainen liike kuluttaa esim yläpään/alapään väljäksi, niin vähenee pyörän vatkaaminen varmasti, jos pannaan alle jäykempi iskari ja jousi. Lyhennetty jousitusmatka lyhentää liikettä ja kulumista, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mitä enemmän annetaan elastiivisuutta alustaan, niin varmasti sen tiukemmalla paikat ovat. Vääntöä tulee, joka suuntaan ja pyörän kulmat muuttuvat jousituksen tehdessä työtä. En usko, että Alfassakaan pyöräkulmat säilyvät täysin, kun keula painuu alaspäin -> Seurauksena sivuttaista vääntöä esim. ylätukivarteen...
Sinänsä puheet siitä ettäkö pelkät jäykemmät iskarit olisi jotenkin huonsta kyllä kuullostaa hatusta vedetyltä tai sitten tässä on vedetty yhtäläisyysmerkit jäykentämisen ja madaltamisen välille. Sinänsä liikeradan pienentämisen pitäisi vähentää kulumista (ja lisätä iskuvoimia).
"Timing cingulum off et valuulas node"
Re: Tukivarsista
Enkös minä sen näin juuri sanonutkin?!?HR kirjoitti:Jaa minä olen taas kuullut että matalampi alusta lyhentää näiden osien ikää, jotenkin uskottavampaa. Olisiko tässä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin.Maho kirjoitti:Joku toinen asentaja taas sanoo, että tuo ko. toimenpide juuri lyhentää tukiosien ikää
Ei enää Alfaa... eipä
Itselläni on tuossa kilpa 156:ssa takana samankaltaiset tukivarret. Säännöistä johtuen kyseessä on vakiotukivarret ja puslien tilalle uniball nivelet hitsattuina. Englannissa esimerkiksi näyttävät käyttävän säädettävää takatukivartta, joka näyttää samalta kuin formuloiden tukivarret. Tuossakin vastaavat uniballit päissä. Outo juttu sinänsä, että sielläkin voimassa olevat säännöt kieltävät tuollaiset viritykset... Ainoana etuna on varmastikin tukivarren kestävyys esimerkiksi kylkikosketuksessa tai pahasti kanttariin osuessa.Kirkinen kirjoitti: Viimeisestä olen täysin samaa mieltä. Arvelin, että jos jostain löytyisi tuollaiset metallikuulaiset tukivarret, niin laittaisin ne tuonne perään. En usko, että mukavuuskaan kärsii kovinkaan paljoa. Ajettavuus paranee varmasti, kun löysät kumit jäävät pois...
EDIT: Tuossa kuvassa muuten on ETCC speksin mukaisesta autosta nuo (vakiot+uniballit) takatukivarret hyvin näkyvillä: http://www.euroracing.se/byggnation/DSCN1906.gif
Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Onkos noi nyt niin pahan hintaiset, kun yksi originaali varsi maksaa 70 €. Siitähän sitten tulee 70€*4=280€, kun vaihtaa kaikki neljä taakse+työt. Jos vaihtaa päät, niin 30€*8=240€, eli halvempi . Orgikset kestää noin 20 tkm. Jotain siis täytyisi keksiä... :BSTR kirjoitti:Kirkinen kirjoitti:
Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
mulla on nyt kestäny 50tkm-100tkm milanon vaihtamat ja piti kuulemma olla paremmat kuin orggikset ainakin sen käsityksen sain että oli jotain eroa.Kirkinen kirjoitti:BSTR kirjoitti:Onkos noi nyt niin pahan hintaiset, kun yksi originaali varsi maksaa 70 ?. Siitähän sitten tulee 70?*4=280?, kun vaihtaa kaikki neljä taakse+työt. Jos vaihtaa päät, niin 30?*8=240?, eli halvempi . Orgikset kestää noin 20 tkm. Jotain siis täytyisi keksiä... :Kirkinen kirjoitti:
Uniball nivelet on sen hintaisia (taakse tarvittaisiin 8 uniball niveltä kappalehinnaltaan noin 30 euroa), ettei viitsi katuautoon laittaa. Lisäksi ne pitäisi suojata maantiesuolalta jotenkin. Parempi vaihtoehto on varmaankin etsiä sopivat powerflexit tms. puslat. Ei ihan kaikki tärinä tule runkoon asti.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33
Hittolainen, mää lopetan tän palstan lukemisen kun aina ehtii myhäillä että onneks mulla ei ole tommosta vikaa niin heti seuraavana aamuna auto oirehtii Nimimerkillä nitissyt se on tosi pitkään mutta tänään kuului ensimmäisen kerran kolahtelua töyssyissä. Ajettukin vasta jotain 32000.
Mitenkä on, joku täällä jo ehti mainitsemaankin että ei noi nivelet paikoiltaan putoile, joten uskaltanen rauhassa odotella ekaan katsastukseen ja katsotaan sitten mitä setä sanoo? Ei se nyt tosiaan vielä ole kolissutkaan kuin pari kertaa. Ja tänään oli -30C mittarissakin. Kotona, ei auton ...mutta kertokaapahan viisaammat että mitä voi sattua jos tukivarsia ei vaihda? Onko eka mahdollinen seuraus heti että irtoaa kautta katkeaa ja katastrofi on valmis? Ja tän todennäköisyys lienee melko pieni?
Mitenkä on, joku täällä jo ehti mainitsemaankin että ei noi nivelet paikoiltaan putoile, joten uskaltanen rauhassa odotella ekaan katsastukseen ja katsotaan sitten mitä setä sanoo? Ei se nyt tosiaan vielä ole kolissutkaan kuin pari kertaa. Ja tänään oli -30C mittarissakin. Kotona, ei auton ...mutta kertokaapahan viisaammat että mitä voi sattua jos tukivarsia ei vaihda? Onko eka mahdollinen seuraus heti että irtoaa kautta katkeaa ja katastrofi on valmis? Ja tän todennäköisyys lienee melko pieni?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Pyöränkulmat perseelleen ja renkaat kuluu.. ens alkuun ei tietty muuta kun ilkee ääni.sami_r kirjoitti:mutta kertokaapahan viisaammat että mitä voi sattua jos tukivarsia ei vaihda? Onko eka mahdollinen seuraus heti että irtoaa kautta katkeaa ja katastrofi on valmis? Ja tän todennäköisyys lienee melko pieni?
Alapallohan ei pääse kyllä karkuun vaikka olisi miten väljä. Yläpallo voisi karatakkin, Volkkarin Paskateista niitä on karkaillut. Tosin rakenne on aika lailla erilainen.
Kaivetaas tämä vanha ketju esiin. Eli mulla on ilmeisesti menny apukuskin puolelta alapallo sököks. Kauhea narina rattia käännettäessä eikä puslien rasvailu auttanu yhtään. Ei siinä alapallossa tunnu kyllä mitään älytöntä välystä, mutta olisko se voinu kuivahtaa/kyrvähtää muuten vaan? Entäs onkos kellään tietoa mitä tollanen osa mahtais kustantaa, pitääkö vaihtaa koko alatukivarsi? Autolla on mittarissa jo 205000km.
Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.
Alapalloa ei taida saada vaihdettua eikä kyllä kannatakkaan. Ite tilasin koko alatukivarren saksasta kuten moni muukin täällä on tainnut tehdä. Hintaa about 100e ja tuli atp-autoteile.de:stä josta pikaisella vilkasulla ei näytä nykyisin alatukivarsia saavan 156 alfaan. Ebay voi auttaa halvan alatukivarren etsimisessä tai sitten heikka/muukkonen/motonet.XXL kirjoitti:Kaivetaas tämä vanha ketju esiin. Eli mulla on ilmeisesti menny apukuskin puolelta alapallo sököks. Kauhea narina rattia käännettäessä eikä puslien rasvailu auttanu yhtään. Ei siinä alapallossa tunnu kyllä mitään älytöntä välystä, mutta olisko se voinu kuivahtaa/kyrvähtää muuten vaan? Entäs onkos kellään tietoa mitä tollanen osa mahtais kustantaa, pitääkö vaihtaa koko alatukivarsi? Autolla on mittarissa jo 205000km.
Ei oo kokemusta mutta tuskin mikään voisi kestää vähemmän ko noi alkuperäisetKurko kirjoitti:Niin se vaan mullakin rupes narina kuuluu täs joku aika sitten, onkos kellään kokemuksia noista heikan kauppaamista (vema) ylätukivarsista, siis kestääkö? kiinnostaa sikäli kun ovat about puolet halvemmat kun motonetin vastaavat...
164 on kestävä 1980-luvun tuote jolloin nivelet vielä kesti, kaikissa nykyautoissa tahtoo olla heikkoja muovipesäisiä palloniveliä, raidepäitä ym...raha ratkasee, kestäviäkin kyllä osattais tehdä...miulla 164 ajettu 360000km ja kerran iskarit vaihdettu ja yksi raidetangonpää. siinä kaikki.Suunniteltu jo heikosti?
Leikkasin hiljattain auki 200tkm ajetun vw passatin alatukivarren pallonivelen, oli jo pitkään ollut löysä ennenkun vaihdoin, pallo on aika pieni ja ympärillä oleva muovi näytti lähinnä palaneelta, suojakumi oli ehjä.
Pallon alapuolella on eräänlainen joustoprikka joka pitää pientä jännitystä ja poistaa pienen välyksen, mutta kun muovipesä aikansa kuluu niin jännitys enää riitä. Kumipusla piti kovaa narinaa kun ruuvipenkissä käänteli, hiljeni täysin kun hieman suihkutin wd-40:sta...
Silikoni toiminee yhtä hyvin ja on kumille terveellisempää jos paikallaan olevan varren nitinää haluaa pois.