eli olisi muutama kysymys viisaammille Alfan omistajille ilmastoinnin suhteen.
Ensinnäkin, siis mikä on tuon MONO-napin "tehtävä". Se löytyy autostani ilmastoinnin hiutale kuvakkeen vierestä, oikealta puolelta.
Toinen kysymys liittyy myös ilmastointiin. Olen huomannut nyt sen, että ilmastointi näköjään kytkeytyy automaattisesti itsestään päälle, jos se ei saavuta haluttua lämpötilaa muuten (toivottavasti ei tee näin myös pakkasella). Ei siis tarvitse näköjään aina erikseen edes painaa hiutale kuvaketta. Onko tämä nyt ihan normaali toiminta "tapa" automaatti-ilmastoinnilla Alfoissa? Ei muuten, mutta kun edellinen auto oli Audi, ja siinä ei toiminnut noin
Aika noviisi olen vielä tässä kylämäkonejutussa, mutta eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä. Eli vasemman ja oikean puolen yksilöllinen säädettävyys poistuu. Näin ainakin luulisin - manuaalistahan tuokin kai löytyy...
Vittorio Jano kirjoitti:eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä.
Näinhän tuo on. Eli jos mono on päällä niin kuskin pyörylää käännettäessä sääty molempien puolien lämpötila tasaisesti. Jos taasen mono on pois (kytkeytyy pois myös kiertämällä pelkääjän pyörylää) säädetään molemmista pyörylöistä oma lämpotilansa.
Joopa joo, näinhän sen nimen perusteella uskoisi aina olevan, mutta näköjään autoissa on eroa
Edellisessä autossa, eli Audin A8:ssa, piti kuitenkin aina painaa napilla automaatti-ilmastointi sanotaanko "aktiiviseksi". Tarkoitti siis käytännössä sitä, että kompressori ei kytkeydy päälle ilman "käskyä", ja ei ollenkaan alle +5 lämpötilassa. Se aivan sama, vaikka kesällä +25 helteessä säädät ilmastoinnin lukemaksi +19, niin kompressori ei silti kytkeydy automaattisesti ennen kuin painat napista. Alfassa näköjään sen tekee, mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
PJS kirjoitti:mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
Automatiikka pitää huolen myös siitä, ettei alle +3:n asteen kompura lähde pyörimään. 147:ssa myös ilmastoinnin merkkivalo tällöin sammuu. Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.
No niin, eli noin siis näköjään pitääkin ilmastoinnin toimia. Hyvä, jos on myös tuo alle +3 asteen "raja" kytkeytymisen suhteen...
Suuret kiitokset vastauksista
Boxer33 kirjoitti:Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.
Mitä outoa tuossa on? IMO noin sen kuuluukin toimia, ja esim. 155:ssa voi valita economy tai auto, ainoa ero noissa on se onko ac päällä vai ei. Vai laittaako se siis silti ac:n päälle jos siltä tuntuu?
Outoa on valojen toiminta. Säätimissä on erikseen auto- ja ilmastointi- valot, mutta jos sammutat ilmastoinnin niin myös AUTO-valo sammuu. Erikseen on vielä toiminto joka kertoo, ettei valittua lämpötilaa voida ylläpitää ellei ilmastointia kytke päälle. Tällöin siis lämpötilan ilmaisimet välkkyvät hetken ja lopulta myös toinen AUTO-valon napeista sammuu. Normaalitilassa tämä toinen AUTO-valo ilmoittaa vain että koko laite on ylipäänsä päällä (tai näin minä sen olen ainakin tulkinnut).
Sekavaa tekstiä, mutta kyseisen ilmastointilaitteen omistajat ymärtänevät mitä tarkoitan.
Boxer33 kirjoitti:
Automatiikka pitää huolen myös siitä, ettei alle +3:n asteen kompura lähde pyörimään.
Eikös sydeemiä kuuluisi käyttää aika ajoin myös talvikuukausina? Pitääkö auto järjestää pari kertaa kuussa lämpimään talliin, vai kuinka asian olette hoitaneet?
Helppohan se on sieltä etelästä huudella, täällä susirajalla on vähän toiset olot.
On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin. Tosimieshän ei ohjekirjaa avaa.
Vittorio Jano kirjoitti:On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin.
Hä? Onko siitä poistettu se iso huurteenpoistonappi?
OT: Luin ohjekirjan kannesta kanteen, ennenku sain edes autoa käyttööni..