Mono
Valvoja: Moderators
Mono
eli olisi muutama kysymys viisaammille Alfan omistajille ilmastoinnin suhteen.
Ensinnäkin, siis mikä on tuon MONO-napin "tehtävä". Se löytyy autostani ilmastoinnin hiutale kuvakkeen vierestä, oikealta puolelta.
Toinen kysymys liittyy myös ilmastointiin. Olen huomannut nyt sen, että ilmastointi näköjään kytkeytyy automaattisesti itsestään päälle, jos se ei saavuta haluttua lämpötilaa muuten (toivottavasti ei tee näin myös pakkasella). Ei siis tarvitse näköjään aina erikseen edes painaa hiutale kuvaketta. Onko tämä nyt ihan normaali toiminta "tapa" automaatti-ilmastoinnilla Alfoissa? Ei muuten, mutta kun edellinen auto oli Audi, ja siinä ei toiminnut noin
-Pete
Ensinnäkin, siis mikä on tuon MONO-napin "tehtävä". Se löytyy autostani ilmastoinnin hiutale kuvakkeen vierestä, oikealta puolelta.
Toinen kysymys liittyy myös ilmastointiin. Olen huomannut nyt sen, että ilmastointi näköjään kytkeytyy automaattisesti itsestään päälle, jos se ei saavuta haluttua lämpötilaa muuten (toivottavasti ei tee näin myös pakkasella). Ei siis tarvitse näköjään aina erikseen edes painaa hiutale kuvaketta. Onko tämä nyt ihan normaali toiminta "tapa" automaatti-ilmastoinnilla Alfoissa? Ei muuten, mutta kun edellinen auto oli Audi, ja siinä ei toiminnut noin
-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Aika noviisi olen vielä tässä kylämäkonejutussa, mutta eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä. Eli vasemman ja oikean puolen yksilöllinen säädettävyys poistuu. Näin ainakin luulisin - manuaalistahan tuokin kai löytyy...
Voikohan tuota sanoa yhtään monimutkaisemmin?
Voikohan tuota sanoa yhtään monimutkaisemmin?
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Näinhän tuo on. Eli jos mono on päällä niin kuskin pyörylää käännettäessä sääty molempien puolien lämpötila tasaisesti. Jos taasen mono on pois (kytkeytyy pois myös kiertämällä pelkääjän pyörylää) säädetään molemmista pyörylöistä oma lämpotilansa.Vittorio Jano kirjoitti:eikös tuo mononappula tee sen, että molempien puolten lämpötila säätyy samasta pyörästä.
Joopa joo, näinhän sen nimen perusteella uskoisi aina olevan, mutta näköjään autoissa on eroa
Edellisessä autossa, eli Audin A8:ssa, piti kuitenkin aina painaa napilla automaatti-ilmastointi sanotaanko "aktiiviseksi". Tarkoitti siis käytännössä sitä, että kompressori ei kytkeydy päälle ilman "käskyä", ja ei ollenkaan alle +5 lämpötilassa. Se aivan sama, vaikka kesällä +25 helteessä säädät ilmastoinnin lukemaksi +19, niin kompressori ei silti kytkeydy automaattisesti ennen kuin painat napista. Alfassa näköjään sen tekee, mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
Edellisessä autossa, eli Audin A8:ssa, piti kuitenkin aina painaa napilla automaatti-ilmastointi sanotaanko "aktiiviseksi". Tarkoitti siis käytännössä sitä, että kompressori ei kytkeydy päälle ilman "käskyä", ja ei ollenkaan alle +5 lämpötilassa. Se aivan sama, vaikka kesällä +25 helteessä säädät ilmastoinnin lukemaksi +19, niin kompressori ei silti kytkeydy automaattisesti ennen kuin painat napista. Alfassa näköjään sen tekee, mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
Automatiikka pitää huolen myös siitä, ettei alle +3:n asteen kompura lähde pyörimään. 147:ssa myös ilmastoinnin merkkivalo tällöin sammuu. Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.PJS kirjoitti:mutta mitenkäs on kylmemmällä säällä?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mitä outoa tuossa on? IMO noin sen kuuluukin toimia, ja esim. 155:ssa voi valita economy tai auto, ainoa ero noissa on se onko ac päällä vai ei. Vai laittaako se siis silti ac:n päälle jos siltä tuntuu?Boxer33 kirjoitti:Automatiikka toiminto on siitä hassu, vaikka kytkisit ilmastoinnin pois päältä ja valo siis samalla sammuu, niin silti laite automaattisesti säätelee suuntauksia ja pyrkii pitämään lämmön asetetussa arvossa.
Outoa on valojen toiminta. Säätimissä on erikseen auto- ja ilmastointi- valot, mutta jos sammutat ilmastoinnin niin myös AUTO-valo sammuu. Erikseen on vielä toiminto joka kertoo, ettei valittua lämpötilaa voida ylläpitää ellei ilmastointia kytke päälle. Tällöin siis lämpötilan ilmaisimet välkkyvät hetken ja lopulta myös toinen AUTO-valon napeista sammuu. Normaalitilassa tämä toinen AUTO-valo ilmoittaa vain että koko laite on ylipäänsä päällä (tai näin minä sen olen ainakin tulkinnut).Rolle kirjoitti:Mitä outoa tuossa on?
Sekavaa tekstiä, mutta kyseisen ilmastointilaitteen omistajat ymärtänevät mitä tarkoitan.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Helppohan se on sieltä etelästä huudella, täällä susirajalla on vähän toiset olot.
On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin. Tosimieshän ei ohjekirjaa avaa.
On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin. Tosimieshän ei ohjekirjaa avaa.
Hä? Onko siitä poistettu se iso huurteenpoistonappi?Vittorio Jano kirjoitti:On tuo boseliftin lämmönsäätökompleksi pari piirua haasteellisempi käyttää kuin se vanha systeemi. Aamulla olivat akkunat huurussa ja kesti aikansa, että sain puhallusta sinne minne halusinkin.
OT: Luin ohjekirjan kannesta kanteen, ennenku sain edes autoa käyttööni..
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100