Hitto... tulikohan Alastarossa reuhattua vähän liikaa vai mikä lie... :-o
Kun löysää kaasua ja siirtyy moottorijarrutukseen, kuuluu edestä vasemmalta pieni klonksaus ja ehkä jonkinlaista jurnutustakin. Oliskohan vetari tykänny huonoa. Tai laakeri... En ole vielä ehtinyt nostaa etupäätä ilmaan, että voisin yrittää paikallistaa tarkemmin.
155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä. Epäilen kuitenkin ettei noin kuuluva kopahdus voi johtua vetarin tai vaihdelaatikon väljyyksistä, kyllä niistä kuuluisi muutakin metakkaa ajaessa.
Voisikohan tuollainen kolahtelu johtua kytkinlevyssä olevien jousien kuolleentumisesta tai katkeamisesta? Silloinhan voimansiirtoon tulisi pyörimissuunnassa väljää, vai kuinka?
Joku moottorin/vaihteiston tukikumeista antanut periksi? Vois kuvitella että voi jopa pitää jonkinmoista "jurinaa" jos jostain ottaa rauta rautaa vasten vetäessä/jarruttaessa
Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
Samoin on käynyt allekirjoittaneelle. Kirjoittelin muutama vuosi sitten (edellinen ajokki) tuohtuneesti löysistä etupään nivelistä kunnes kokeilin pyöränpultteja... toisaalta tuon korjaaminen on vetarin vaihtoa halvempaa ja nopeampaa!
MrKirby kirjoitti:vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
Ensiksi hieno homma kun tuli kuntoon ja remonttikin oli sopuhintainen
Vastaava ilmiö havaittu kisoissa, ensimmäisen ajovuoron jälkeen pultit kiristettävä uudestaan, vaikka olisi kiristetty momenttiin juuri ennen starttia.
Eli ei ole huuhaata aluvanteiden jälkikiristykset.
Joo, noin siinä tahtoo käydä. Mulla meinasi yhtenä kesänä Alastarolta palatessa fillarit pudota matkasta, sen verran olivat löystyneet että alkoivat kolkottaa ajossa.
TeroV. kirjoitti:155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä
Tulipa tutkittua kolahtelyn syy: kuskinpuolen raidetangon pää oli pahasti väljä. Uudella nivelellä etupään kolahtelu loppui tyystin. Katsastuksesta on vain pari kuukautta aikaa, joten aika äkkiä oli nivel antautunut. Tosin saattoi jäädä tuollainen "pikkujuttu" silloin tarkistamattakin inspektööriltä; keskityttiin enemmänkin sumareiden suuntauksiin yms. tärkeisiin asioihin...
onko kukaan muuten vaihtanut eteen alatukivarren puslaa, mihin tulee iskarin alapää kiinni? Vaihdellessani etulevyjä katsoin, että kumit alkaa olla siellä aika haperot. Tämä myös kuuluu joskus sisälle, kun ajaa sopivasti töyssyyn....
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI