Kitkat vai nastat
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Kitkat vai nastat
Avaanpa uuden, taas hieman keskustelun aihetta
Kohta saadaan lukea lööpeistä, kuinka talvi yllätti autoilijat. Talvihan tuleekin keskimäärin vain joka vuosi.
Minä aion ainakin pysyä nastoissa, kun ei vieläkään nuo kitkat vakuuta, vaikkakin omat ennakkoluulot perustuvatkin talvella 2002 suoritettuun ajeluun autolla, jossa alla oli jotkut Nokian kitkat.
E: ja äänestys lisätty
Kohta saadaan lukea lööpeistä, kuinka talvi yllätti autoilijat. Talvihan tuleekin keskimäärin vain joka vuosi.
Minä aion ainakin pysyä nastoissa, kun ei vieläkään nuo kitkat vakuuta, vaikkakin omat ennakkoluulot perustuvatkin talvella 2002 suoritettuun ajeluun autolla, jossa alla oli jotkut Nokian kitkat.
E: ja äänestys lisätty
Viimeksi muokannut Alfissimo, 29 Syys 2005, 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Nastat, koska näillä korkeuksilla niitä nastatarvepäiviä on enemmän kuin 2-3.. Ja haluan niinäkin päivinä pysyä tiellä ja riittävällä etäisyydellä kanssa-autoilijoista... Olen kyllä ajellut hyvillä kitkoillakin ja ne olivat lumella erinomaiset, mutta jäällä ihan onnettomat. Etenkin risteysalueet ovat pahoja, kun ne on usein kiillotettu jarrutuksilla ja kiihdytyksillä. Lisäksi täällä on aika mäkisiä katuja ja olisi ihan hyvä päästä niitä ylös ja myös hallitusti alas.
Just lueskelin TM:n talvirengastestiä ja valinta on vielä kesken. Voisi varmaankin suosia suomalaista tällä kertaa. Viimeksi oli Good Yearit ja ne oli oikein hyvät ja hiljaiset (taisi olla testivoittaja silloin). Alfan mukana tuli jotkut kuluneet kitkat...
Just lueskelin TM:n talvirengastestiä ja valinta on vielä kesken. Voisi varmaankin suosia suomalaista tällä kertaa. Viimeksi oli Good Yearit ja ne oli oikein hyvät ja hiljaiset (taisi olla testivoittaja silloin). Alfan mukana tuli jotkut kuluneet kitkat...
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Etu- tai nelivetoon kitkat, vanhaan, luisto-estottomaan takavetoon nastat. Paitsi jos emäntä aikoo enemmänkin ajella samalla autolla, silloin nastat vehkeeseen kuin vehkeeseen.
Ettei talvi pääsisi yllättämään, mulle saa tarjota sopivaa talviautoa. Kriteerit: Takaveto, vetokoukku, mielellään talvirenkaat ja hl. alle tonni.
Ettei talvi pääsisi yllättämään, mulle saa tarjota sopivaa talviautoa. Kriteerit: Takaveto, vetokoukku, mielellään talvirenkaat ja hl. alle tonni.
- Epäkelpokeräilijä -
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Kitkat vai nastat
Kitkat, neliveto ja ennakoiva asenne.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Alfa 75 selvästi ja ainakin 3 litran koneellaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Etu- tai nelivetoon kitkat, vanhaan, luisto-estottomaan takavetoon nastat. Paitsi jos emäntä aikoo enemmänkin ajella samalla autolla, silloin nastat vehkeeseen kuin vehkeeseen.
Ettei talvi pääsisi yllättämään, mulle saa tarjota sopivaa talviautoa. Kriteerit: Takaveto, vetokoukku, mielellään talvirenkaat ja hl. alle tonni.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kitkat vai nastat
Tarkoittanee sinun tapauksessa että mutkiin tullaan swedish rallyturn tyylilläGarrett kirjoitti:ennakoiva asenne.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Kyllähän sitä nyt jaksetaan.. Jos nyt kerran vanne vähän osuu, niin ....
Ennakoiminen liikenteessä on eri asia kuin yksityisellä mökkitiellä "hieman ylikovaa" ajaminen. Liikenteen seassa ajaessa, järki ei saa olla narikassa hetkeäkään. Oli alla sitten kitkat tai nastat.
Ei tarvii vastaheittoa. Taipuu kaasulla.Kaalipata kirjoitti:Eiks vastaheitto oo ennakointia
Ennakoiminen liikenteessä on eri asia kuin yksityisellä mökkitiellä "hieman ylikovaa" ajaminen. Liikenteen seassa ajaessa, järki ei saa olla narikassa hetkeäkään. Oli alla sitten kitkat tai nastat.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 11 Loka 2003, 03:53
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Muutama vuosi sitten palailin taksilla pikkujouluista yöllä kotiin. Meille pääsee kolmea eri reittiä, joista kahdessa on melkoinen mäki. Keli oli jäinen ja ehdotin kuskille, että mennään sitä reittiä, jossa ei ole mäkeä, mutta joka tosin kiertää vähän. Kuski kuitenkin halusi mennä rehvakkaasti lyhyempää reittiä ja sanoi, että kyllä näillä kitkoillakin pääsee, kun vaan osaa ajaa... No, mäkeä päästiin 3/4, kunnes pito loppui eikä riittänyt, että eteneminen olisi loppunut vaan lisäksi pirssi alkoi luisua alamäkeen perse edellä. Kuski oli aika valkoisena ja hiljaisena... no, onneksi tien pientareilta löytyi toisen puolen renkaille vähän pitoa, eikä auto tippunut ojaan ja kuski sai viimein keploteltua auton mäen alle, josta sitten käännyttiin toiselle reitille.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä muistu mieleen että itselle olisi koskaan jäänyt ajamatta mihinkään kitkojen vuoksi. Saattais kyllä tulla tekemätön paikka jos pitäisi päästä esmes Rollen luokse silloin kun se mäki on peilijäässä mutta harvoin näyttää omalle kohdalle osuvan noita.
Hankaluuksia kyllä tulee silloin jos autossa on terävä kytkin ja herkkä kaasu + kitkat ja sattuu jäämään jyrkähköön ylämäkeen liikennevaloihin. Esmes se Sörnäisten Rantatieltä Hämeentien yli Mäkelänkadulle menevä pätkä oli aika hankala 164 TS:llä ja kitkoilla. Kyllä noistakin on ylös päästy mutta aika aktiivisesti saa hakea pitoa sivusuunnassa.
Hankaluuksia kyllä tulee silloin jos autossa on terävä kytkin ja herkkä kaasu + kitkat ja sattuu jäämään jyrkähköön ylämäkeen liikennevaloihin. Esmes se Sörnäisten Rantatieltä Hämeentien yli Mäkelänkadulle menevä pätkä oli aika hankala 164 TS:llä ja kitkoilla. Kyllä noistakin on ylös päästy mutta aika aktiivisesti saa hakea pitoa sivusuunnassa.
- Epäkelpokeräilijä -
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Ite oon kahen vaiheilla. Lähinnä ajo on matka-ajoa isolla tiellä joka on periaatteessa aina sula, mutta sitten kämpille pihaan on kohtuu kiva ylämäki. Tekisi mieli ottaa kitkat, ettei tarttisi kuunnella sitä nastojen jollotusta isolla tiellä, mutta jos sitten käy hassusti pihaan pääsemisen kanssa...
Jep... en minäkään nyt oikeasti mikään ehdoton kitkojen vastustaja ole. Ajelin kyllä pari talvea sellaisilla ja kyllä niillä noin yleensä ottaen pärjäsi hyvin, mutta joitakin hankaliakin hetkiä sattui kohdalle. Ei onneksi mitään vakavampaa kuitenkaan.
Sitten kun vaihdoin goodyearin nastat, niin olin jopa yllättynyt, kuinka hiljaiset ne olivat. Eivät juuri ollenkaan äänekkäämmät kuin kitkat. Tosin auto nyt muutenkin oli sellainen, ettei rengasmelu hirveästi sisälle kuulunut. Itseasiassa taidan nytkin aloittaa syksyn vielä noilla kitkoilla, mutta myöhemmin rengasruuhkien mentyä tarkoitus vaihtaa nastoihin.
Sitten kun vaihdoin goodyearin nastat, niin olin jopa yllättynyt, kuinka hiljaiset ne olivat. Eivät juuri ollenkaan äänekkäämmät kuin kitkat. Tosin auto nyt muutenkin oli sellainen, ettei rengasmelu hirveästi sisälle kuulunut. Itseasiassa taidan nytkin aloittaa syksyn vielä noilla kitkoilla, mutta myöhemmin rengasruuhkien mentyä tarkoitus vaihtaa nastoihin.
Tekisi mieli siirtyä "kitkamieheksi" kun auton mukana tuli Hakkapeliitta Q:t, mutta niissä on n. 4-5 mm pintaa. Alkaako olemaan jo ihan kesärenkaat?
Olen nyt kuitenkin budjetoinut 400 euroa uusiin nastarenkaisiin... Juuri esim. risteysalueet vähän mietityttää kitkoilla kun ne kiillottuu aika nopeasti jääksi. Ja kai nastat on vähän yllätyksettömämmät, ne ei pidä missään olosuhteissa hyvin.
Mitä mieltä, olette, kannattaako kokeilla noita vanhoja kitkoja, vai onko se jo kamikaze-meininkiä?
Olen nyt kuitenkin budjetoinut 400 euroa uusiin nastarenkaisiin... Juuri esim. risteysalueet vähän mietityttää kitkoilla kun ne kiillottuu aika nopeasti jääksi. Ja kai nastat on vähän yllätyksettömämmät, ne ei pidä missään olosuhteissa hyvin.
Mitä mieltä, olette, kannattaako kokeilla noita vanhoja kitkoja, vai onko se jo kamikaze-meininkiä?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla on nyt alla kitkat missä on noin 5-7mm pintaa, ja vaikka olenkin köyhä opiskelija niin ei kyllä kävisi mielessä ajaa niillä talvella vaikka olisikin helvetin miehekästä ja satun olemaan maailman paras kuski. Kesälläkään en ajaisi kitkoilla, muuta kuin nyt pakosta, ihan idioottihommaa.mchammeri kirjoitti:Mitä mieltä, olette, kannattaako kokeilla noita vanhoja kitkoja, vai onko se jo kamikaze-meininkiä?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei ainakaan kesärenkaat, ne on kesällä ihan surkeat pidoltaan ja ajettavuudeltaan. Jos pinta alkaa olla neljässä millissä niin kyllä ne on liukkaat jo talvellakin, mutta ehkä niillä puoli talvea pärjää jos ajelee varovasti. Mieluummin ei.mchammeri kirjoitti:...auton mukana tuli Hakkapeliitta Q:t, mutta niissä on n. 4-5 mm pintaa. Alkaako olemaan jo ihan kesärenkaat?
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllähän mä sen oikeastaan jo tiesin että uudet kannattaisi ostaa, mutta aika yksimielisesti näyttää tulevan kannatustakin sille. Ja olen jo käynyt hakemassa tarjouksiakin. Näyttää siltä että Gislavedit haen alle. Niitten pitäisi olla nastarenkaiksi hiljaiset, ja TM antoi vähän moitteita lievästä yliohjaamisesta. Kuulostaa hyvältä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Jos nyt en ihan väärin muista niin viime vuoden TM-testissä Gislaved sai hiljaisuudesta vielä hieman enemmän kehuja kuin testin voittaneet Continental WinterViking2:set. Jotka nekin kuulostivat (tai, no, eivät kuulostaneet ) ällistyttävän hiljaisilta, edelliset talvet Hakkapeliitta 2:silla ajettuani.mchammeri kirjoitti:Näyttää siltä että Gislavedit haen alle. Niitten pitäisi olla nastarenkaiksi hiljaiset, ja TM antoi vähän moitteita lievästä yliohjaamisesta. Kuulostaa hyvältä.
Vastauksen alkuperäiseen kysymykseen voikin jo ylläolevasta päätellä, eli nastat. Se, että auto pitäisi edes yhtenä päivänä talvessa jättää kotiin perusteella että keli on liian liukas renkaille, ei kyllä minulle sovi. Parhaimmillaan nastoillakin saa ajella kieli ihan tarpeeksi keskellä suuta.
Noiden välillä mullakin valinta tulee olemaan, Misukat sais 20 egee halvemmalla. Mutta Gislat on pari dB hiljaisemmat Tuulilasin mittausten mukaan, kai se jo jotain vaikuttaa. Tosin ei sitä välttämättä kovin selkeästi huomaa jos ei ihan perätysten eri renkailla aja.Janne kirjoitti:Hain K-renkaasta viikonloppuna Michelin X-Ice Northit koossa 195/65/15 kun sain niin halvalla
Saa nähä millaset nuo Misukat on. Nordfrost 3:et oli edellisessä autossa ja ei ollu mitään valittamista, mutta vaihtelu virkistää.
Valintoja, valintoja.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Ehdottomasti nastojen kannalla. 155 Superissa oli kitkat ja olipahan perkelettä päästä Tampereen liikennevaloista eteenpäin, siinä naama punaisena runttaa kaasua ja pirssi on aina tientukkeena vieläkin rupeaa potuttamaan kun ees ajattelen asiaa...Tulipahan yksi tiukka tilannekkin kun ajelin Salosta Tampereelle silloisella 155:lla, ei nimittäin siinä lumimyräkässä ollut kitkoista paljon apuja (Michelinin sellaiset). Tänä talvena pitää hankkia nastat, valinta on joko Michelinin tai Nokian. Mietityttää vain tuo kommentti siitä että Nokian oli pirun äänekkäät?
Viimeksi muokannut Ricambi, 04 Loka 2005, 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hakkapeliitta 4:set oli ainakin Tuulilasin testissä kaikkein äänekkäimmät, ja taisi olla TM:ssa sama juttu. Ilmeisesti ne neliönastat pitää ikävää ääntä. Ja faijan Volvossa on muistaakseni sellaset, ja kyllä ainakin ihan uutena ihmettelin miten jumalatonta ulinaa ne pitää maantienopeuksissa.Ricambi kirjoitti:Tänä talvena pitää hankkia nastat, valinta on joko Michelinin tai Nokian. Mietityttää vain tuo kommentti siitä että Nokian oli pirun äänekkäät?
Mutta jääpitohan niillä nastoilla sitten taas on hyvä. Ikinä ei voi voittaa kaikessa.