Etupää klonksuu...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Etupää klonksuu...

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Hitto... tulikohan Alastarossa reuhattua vähän liikaa vai mikä lie... :-o
Kun löysää kaasua ja siirtyy moottorijarrutukseen, kuuluu edestä vasemmalta pieni klonksaus ja ehkä jonkinlaista jurnutustakin. Oliskohan vetari tykänny huonoa. Tai laakeri... :( En ole vielä ehtinyt nostaa etupäätä ilmaan, että voisin yrittää paikallistaa tarkemmin.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kuuluuko klonksutus ja/tai jurnutus myös silloin, kun ajat ympyrää ns. veto päällä..? Siinä tapauksessa vika viittaisi tod.näk. vetareihin.. :roll:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä. Epäilen kuitenkin ettei noin kuuluva kopahdus voi johtua vetarin tai vaihdelaatikon väljyyksistä, kyllä niistä kuuluisi muutakin metakkaa ajaessa.

Voisikohan tuollainen kolahtelu johtua kytkinlevyssä olevien jousien kuolleentumisesta tai katkeamisesta? Silloinhan voimansiirtoon tulisi pyörimissuunnassa väljää, vai kuinka?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Joku moottorin/vaihteiston tukikumeista antanut periksi? Vois kuvitella että voi jopa pitää jonkinmoista "jurinaa" jos jostain ottaa rauta rautaa vasten vetäessä/jarruttaessa :?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Voipi olla moottorin ylätuenta joka on ottanut itseensä. Sellainen yleinen vaiva :?

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Perhana nyt nolottaa... :oops: :oops: :oops: :silly: :roll:

Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! :oops: Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?

No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Hyvä, että vika selvisi. Toivottavasti ei tullut vaurioita.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

MrKirby kirjoitti:Perhana nyt nolottaa... :oops: :oops: :oops: :silly: :roll:

Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! :oops: Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?

No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
Samoin on käynyt allekirjoittaneelle. Kirjoittelin muutama vuosi sitten (edellinen ajokki) tuohtuneesti löysistä etupään nivelistä kunnes kokeilin pyöränpultteja... :mrgreen: toisaalta tuon korjaaminen on vetarin vaihtoa halvempaa ja nopeampaa! :P

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

MrKirby kirjoitti:vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä! :oops: Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
Ensiksi hieno homma kun tuli kuntoon ja remonttikin oli sopuhintainen :-D

Vastaava ilmiö havaittu kisoissa, ensimmäisen ajovuoron jälkeen pultit kiristettävä uudestaan, vaikka olisi kiristetty momenttiin juuri ennen starttia.
Eli ei ole huuhaata aluvanteiden jälkikiristykset.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, noin siinä tahtoo käydä. Mulla meinasi yhtenä kesänä Alastarolta palatessa fillarit pudota matkasta, sen verran olivat löystyneet että alkoivat kolkottaa ajossa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

TeroV. kirjoitti:155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä
Tulipa tutkittua kolahtelyn syy: kuskinpuolen raidetangon pää oli pahasti väljä. Uudella nivelellä etupään kolahtelu loppui tyystin. Katsastuksesta on vain pari kuukautta aikaa, joten aika äkkiä oli nivel antautunut. Tosin saattoi jäädä tuollainen "pikkujuttu" silloin tarkistamattakin inspektööriltä; keskityttiin enemmänkin sumareiden suuntauksiin yms. tärkeisiin asioihin... :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

onko kukaan muuten vaihtanut eteen alatukivarren puslaa, mihin tulee iskarin alapää kiinni? Vaihdellessani etulevyjä katsoin, että kumit alkaa olla siellä aika haperot. Tämä myös kuuluu joskus sisälle, kun ajaa sopivasti töyssyyn....
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin