10W-60 Öljyäkö?
Valvoja: Moderators
10W-60 Öljyäkö?
Mitähän öljyä arvon tietäjät suosittelevat TS koneelle? Ja mikä se 10W-60 hypetys nyt on, joku uusi valmistaja vai mikä. Ja miksi 10W-60, perusteluita??? Mites oli kyseisen öljyn vetreystaso -40 pakkasissa?
Koneella ajettu kohta 30tkm ja muutenkin se on ihan hyvässä kunnossa. Toki chipattu.
Talvi tulee ja olisi kiva kokeilla jotain todella laadukasta ainetta joka saisi pyöriä koneessa 10tkm ajan.
Aiemmat kokemukset Mobilin rintamalta:
5W-50 oli ihan ok ja ei tarvinnut lisäillä koko ajan.
0W-40 öljyä kului kuin simaa vappuna, kun ajoin n. 200 ja rapiat lasissa. 40 km lujaa ajoa = 1 litra simaa.
10W-40 tavaraa ei kulunut kovinkaan paljon, mutta muistaakseni mustui viikossa???
Koneella ajettu kohta 30tkm ja muutenkin se on ihan hyvässä kunnossa. Toki chipattu.
Talvi tulee ja olisi kiva kokeilla jotain todella laadukasta ainetta joka saisi pyöriä koneessa 10tkm ajan.
Aiemmat kokemukset Mobilin rintamalta:
5W-50 oli ihan ok ja ei tarvinnut lisäillä koko ajan.
0W-40 öljyä kului kuin simaa vappuna, kun ajoin n. 200 ja rapiat lasissa. 40 km lujaa ajoa = 1 litra simaa.
10W-40 tavaraa ei kulunut kovinkaan paljon, mutta muistaakseni mustui viikossa???
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 10W-60 Öljyäkö?
Castrolilta tullut uusi 10W-40 GTX joka on synteettinen öljy, itse ajattelin kokeilla tuota talveksi käyttökinneriin, alfassa käytän edelleenSkyhorse kirjoitti:Mitähän öljyä arvon tietäjät suosittelevat TS koneelle? Ja mikä se 10W-60 hypetys nyt on, joku uusi valmistaja vai mikä. Ja miksi 10W-60, perusteluita??? Mites oli kyseisen öljyn vetreystaso -40 pakkasissa?
Koneella ajettu kohta 30tkm ja muutenkin se on ihan hyvässä kunnossa. Toki chipattu.
Talvi tulee ja olisi kiva kokeilla jotain todella laadukasta ainetta joka saisi pyöriä koneessa 10tkm ajan.
Aiemmat kokemukset Mobilin rintamalta:
5W-50 oli ihan ok ja ei tarvinnut lisäillä koko ajan.
0W-40 öljyä kului kuin simaa vappuna, kun ajoin n. 200 ja rapiat lasissa. 40 km lujaa ajoa = 1 litra simaa.
10W-40 tavaraa ei kulunut kovinkaan paljon, mutta muistaakseni mustui viikossa???
10W-40:siä Valvolinen moniasteita kesäisin.auto meneekin seisontaan tässä parin kuukauden sisään..
ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...
Viimeksi muokannut 90, 03 Syys 2003, 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 10W-60 Öljyäkö?
Lukaseppa toi.
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
Näyttäs siltä, että voipi olla hiukan vaarallista käyttää 10w-60 öljyä?
10W = -30 astetta on pumpattavuuden alin raja-arvo!
5W = -35
0W = -40
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
Näyttäs siltä, että voipi olla hiukan vaarallista käyttää 10w-60 öljyä?
10W = -30 astetta on pumpattavuuden alin raja-arvo!
5W = -35
0W = -40
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 10W-60 Öljyäkö?
no joo..saattaapi pian käydä pieni haveri...Skyhorse kirjoitti:Lukaseppa toi.
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
Näyttäs siltä, että voipi olla hiukan vaarallista käyttää 10w-60 öljyä?
10W = -30 astetta on pumpattavuuden alin raja-arvo!
5W = -35
0W = -40

no onneksi autoissa on yleensä moottorin lämmitin jolloin tuohon voidaan vaikuttaa...

Re: 10W-60 Öljyäkö?
Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 10W-60 Öljyäkö?
niinpä...omassa alfassa on öljynvaihtoväli 3500km tavallisilla moniasteöljyillä ja kyllähän ne kerkeää mustua jo tuollakin matkalla..R@gdoll kirjoitti:Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...

synteettisiä ei ole tullut edes käytettyä nykyisellä motilla..edellisellä 2.5:lla kyllä tuli sekä mobilin 5W-50 että Valvolinen 5W-50 täys-synteettisä..
kyllä alfa on tässäkin mielessä ihan omaa luokkaansa...

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa....Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA

- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: 10W-60 Öljyäkö?
Onko Alfa vähän ahneempi sitten kuin muut...90 kirjoitti:niinpä...omassa alfassa on öljynvaihtoväli 3500km tavallisilla moniasteöljyillä ja kyllähän ne kerkeää mustua jo tuollakin matkalla..R@gdoll kirjoitti:Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...![]()
synteettisiä ei ole tullut edes käytettyä nykyisellä motilla..edellisellä 2.5:lla kyllä tuli sekä mobilin 5W-50 että Valvolinen 5W-50 täys-synteettisä..
kyllä alfa on tässäkin mielessä ihan omaa luokkaansa...



- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Anteeksi tarkoitin siis että käyttäisi saman merkkistä öljyä mutta toki vaihtaisi 10tkm välein tuoreempaan90 kirjoitti:juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa....Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA

GTA rahat joutuu sitten kaivaa jostain muualta

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu juu..ymmärrän..meikäläinen tarkoitti ihan vitsiksi vain...Rolle kirjoitti:Anteeksi tarkoitin siis että käyttäisi saman merkkistä öljyä mutta toki vaihtaisi 10tkm välein tuoreempaan90 kirjoitti:juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa....Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA![]()
GTA rahat joutuu sitten kaivaa jostain muualta

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kantsii ehkä käyttää sitten semmoisia mitä valmistaja suosittelee..Skyhorse kirjoitti:10W-40Jarno kirjoitti:On ihan pakko avautua: Mitähän se valmistaja mahtaa suositella sinne pataan?
talvella menee varmaan aivan hyvästi hieman juoksevammatkin öljyt..

kesällä siis 10W-40 mobil synt-S,
talvella sitten vaikkapa 5W-50 Mobil RF.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla 5W-50 Mobil rf:ää ja jotain 10e/l jos litran purkkeja ostelee, varmaan halvempi 4 litran tönikkä.Skyhorse kirjoitti:Mitäs tollaset kustantaa? 5W arvolla pitäs jyrähdellä aika helpolla käyntiin ja startti saa motin pyöriin melkein yhtä nopeesti kuin 0W aineilla.
90: Joo sen verran kiirettä pukkaa ettei ihan kaikkea tajua, no voin nauraa nyt jälkeen päin sekä jutullesi että itselleni


- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Yhteistä historiaa konsernissa. FL Selenia on 1912 perustettu Fiatin voiteluaineosasto. Sittemmin omistusside on katkennut, mutta henkinen yhteys säilynyt.
156:een ainakin suositellaan Selenia 20K FOR ALFA ROMEO -öljyä, joka on 10W-40. Tuo 10W-60 öljy onkin jo Selenia Racing -öljyä, joka on varmasti melko hintavaa.
Lähde: http://www.flgroup.it/en/autotrazione_a ... otore.html
156:een ainakin suositellaan Selenia 20K FOR ALFA ROMEO -öljyä, joka on 10W-40. Tuo 10W-60 öljy onkin jo Selenia Racing -öljyä, joka on varmasti melko hintavaa.
Lähde: http://www.flgroup.it/en/autotrazione_a ... otore.html
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Ei ehkä kannattais aloittaa, mutta mielestäni 5W50 on jäykempää kuumana kuin 10W40 !? Kylmänä taas toisin päin eli kaikissa lämpötiloissa 5W50:n pitäisi olla parempaa kuin 10W40.Kirkinen kirjoitti:Niin... ei ihme, jos ei 5W-50 meinaa oikein pysyä Alfassa sisällä... Onhan 10W-40 huomattavasti jäykempää kuin tuo 0W-40 puhumattakaan...
Tätä on tullut kysyttyä aikaisemminkin, mutta järkevää vastausta en ole saanut siihen, että miksi aina väitetään 5W50 olevan "kuluvampaa" tavaraa kuin esim. 10W40??? Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla toisin päin.
Johtuupi varmaan siittä, että puhutaan hyvinkin notkeista öljyistä jotka roiskuu kovissa kierroksissa niin railakkaasti, että männänrenkaat ei ehdi kaapia enimpiä pois ja öljy joutuu palotilaan.
Toinen homma 40 öljyjen kohdalla on tuo suurempi haihtuvuus korkeissa lämpötiloissa. 50 luokan öljyt taas kestää paremmin kuumuutta.
Toinen homma 40 öljyjen kohdalla on tuo suurempi haihtuvuus korkeissa lämpötiloissa. 50 luokan öljyt taas kestää paremmin kuumuutta.
Minä olen myös aina ihmetellyt samaa.R@gdoll kirjoitti:Ei ehkä kannattais aloittaa, mutta mielestäni 5W50 on jäykempää kuumana kuin 10W40 !? Kylmänä taas toisin päin eli kaikissa lämpötiloissa 5W50:n pitäisi olla parempaa kuin 10W40.Kirkinen kirjoitti:Niin... ei ihme, jos ei 5W-50 meinaa oikein pysyä Alfassa sisällä... Onhan 10W-40 huomattavasti jäykempää kuin tuo 0W-40 puhumattakaan...
Tätä on tullut kysyttyä aikaisemminkin, mutta järkevää vastausta en ole saanut siihen, että miksi aina väitetään 5W50 olevan "kuluvampaa" tavaraa kuin esim. 10W40??? Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla toisin päin.
Luulisi,että ainoastaan kylmästä moottorista paikallaan ollessa joku 5W öljy voisi tulla helpommin ulos vuotavasta öljypohjan tiivisteesta tms.
Itse olen käyttänyt ainoastaan synteettisiä 5W40 tai 5W50 öljyjä Alfoissa,eikä oikeastaan ole tullut mieleenkään laittaa mitään mineraaliöljyjä autoon,joka on kunnossa.
Yksi poikkeus oli kun edellisessä 164:ssa oli eräänä kesänä Kendalin 20W50 öljyt,mutta nehän ovatkin "hyvät" mineraali öljyt ja maksavatkin ainakin saman kuin Rally Formulat.
Eikä ainakaan minun 156:een tarvitse lisätä öljyä 10 tkm aikana,mutta autollanihan onkin ajettu vasta 200 tkm

- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ensimmäinen luku ilmoittaa kylmä viskositeetin ja toinen kuumaviskositeetin. Taitaa muuten harvoin olla öljyn lämpötila 100°C korkampi normaalissa ajossa. Muistaakseni Clio 16v:ssa normaalissa ajossa öljynlämpötila pyörii noin 60-75°C:een tuntumassa mittarin mukaan.
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf (sivu 8.)
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf (sivu 8.)
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Sylinteriputken lämpötila aika lähellä nesteen lämpötilaa, koska putki suhteellisen ohut ja sillä suuri lämmönjohtavuus. Esim crossipyörän sylinterin päälle voi laittaa käden vaikka on vedetty urku auki 20 min ei polta...
Luulempa, että Alfassa öljyn kulutus johtuu venttiilikoneistosta ja venttilien varsista...
Luulempa, että Alfassa öljyn kulutus johtuu venttiilikoneistosta ja venttilien varsista...
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf (s. 19)
Mielenkiintoinen kuva tuo kuva 10. Kun sae luokka laskee 10 alle, alkaa öljynkulutus kasvaa eksponentiaalisesti. Näin ollen 10w-40 pysyy varmasti paremmin sisällä kuin 5w-50, vaikka siinä kuuma viskositeetti onkin matalampi...
Mielenkiintoinen kuva tuo kuva 10. Kun sae luokka laskee 10 alle, alkaa öljynkulutus kasvaa eksponentiaalisesti. Näin ollen 10w-40 pysyy varmasti paremmin sisällä kuin 5w-50, vaikka siinä kuuma viskositeetti onkin matalampi...

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
nimenomaan ainakin vanhemissa 12 venttiilisissä V6:ssa johtuu noista mainitsemistasi seikoista...Kirkinen kirjoitti:Sylinteriputken lämpötila aika lähellä nesteen lämpötilaa, koska putki suhteellisen ohut ja sillä suuri lämmönjohtavuus. Esim crossipyörän sylinterin päälle voi laittaa käden vaikka on vedetty urku auki 20 min ei polta...
Luulempa, että Alfassa öljyn kulutus johtuu venttiilikoneistosta ja venttilien varsista...

vanhempiin kutosiin en ainakaan laittaisi synteettisiä kuin korkeintaan talvisin ja kun talvi ajot on liki nolla niin eipä tarvii moisia käyttää ...

moniaste öljyt olen vaihtanut n 3500 km välein ja esim Mobilin taulukossa 3L:lle 75:lle suositellaan 10W40-superia tai 5W-50 Rally-formulaa..nolla öljyjä en vanhaan koneeseen laittaisi..uudet motit on tietenkin hieman eri asia...
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Vielä tuosta lämpötilasta - on uunikin sisältä kuumempi kuin päältä ja sielläkin on tuli sisällä
Ajoin takaa lähinnä sitä, että onhan siellä sylinterin sisäpinnalla varmasti kuumia paikkoja kun polttoaine kuitenkin palaa siellä ja potkasee männän alas - ei takuulla jää 100 asteeseen. On tietty eri asia paljonko sylinteri lopulta lämpeää.
Tuosta näkyy tyypillinen lämpötilajakauma männässä (n. sivun puolivälissä)
http://www.jet-hot.com.au/internal.htm
Kaasut ois lämpötilaltaa puristusvaiheessa 200-2500 Celsiusta, mutta mäntä jää paljon kylmemmäksi - alemman ölyrenkaan kohdalla vain 180 astetta.

Ajoin takaa lähinnä sitä, että onhan siellä sylinterin sisäpinnalla varmasti kuumia paikkoja kun polttoaine kuitenkin palaa siellä ja potkasee männän alas - ei takuulla jää 100 asteeseen. On tietty eri asia paljonko sylinteri lopulta lämpeää.
Tuosta näkyy tyypillinen lämpötilajakauma männässä (n. sivun puolivälissä)
http://www.jet-hot.com.au/internal.htm
Kaasut ois lämpötilaltaa puristusvaiheessa 200-2500 Celsiusta, mutta mäntä jää paljon kylmemmäksi - alemman ölyrenkaan kohdalla vain 180 astetta.
MP
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Eipä taida mennä kylmäominaisuudet ihan niin yksinkertaisesti viskositeetin mukaan kuin yleisesti kuvitellaan. Esim. tällä Castrolin sivulla lukee, että Pour Point on RS10W-60:lla -57 astetta ja esim TXT 5W-40:llä -42. Pumpattavuus määritellään muistaakseni muutaman asteen korkeammaksi kuin pour point, joten aika hyvää talviöljyä ainakin Castrolin 10W-60 näyttäisi olevan.
Jos joku löytää saman jollain ymmärrettävämmällä kielellä niin laittakoon linkki!
http://www.krzychoo.araneo.pl/other/dex ... ogi/1c.htm
Jos joku löytää saman jollain ymmärrettävämmällä kielellä niin laittakoon linkki!
http://www.krzychoo.araneo.pl/other/dex ... ogi/1c.htm
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Ja vielä pari linkkiä, josta voi verrata Mobil 1:n ja Castrol TWS 10W-60:n ominaisuuksia. Aikalailla näyttäisi olevan samat kylmäominaisuudet vaikka viskositeeteistä voisi luulla toisin, Castrolissa korkeampi kuumaviskositeetti ja siksi varmaan sitä kuluu vähemmän rajussa ajossa.
http://www.team-dederichs.de/tws.pdf
http://www.mobil-oil.de/business/indust ... _5w-50.pdf
http://www.team-dederichs.de/tws.pdf
http://www.mobil-oil.de/business/indust ... _5w-50.pdf
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
jep. ja että totuus tässä keskustelussa ei unohtuisi: ei tuommoinen öljynkulutus ole normaalia!!! eli moottorissa on jotain vikaa. tietysti revittäminen syö öljyä enemmän kuin tavallisesti mutta että litra/40 km!
taitavat vaan näköjään rakentaa kaikki 2.0 ts -koneet melko väljiksi kun ketään ei ihmetytä tuo kulutus???
taitavat vaan näköjään rakentaa kaikki 2.0 ts -koneet melko väljiksi kun ketään ei ihmetytä tuo kulutus???
932 937 955
Litra / 40 km, mutta olosuhteet moottorissa olivat varmasti aika äärimmäiset.
Mutta sama juttuhan pätee myös cossusierran koneeseen. Se vaan kuluttaa noin 2x enemmän öljyä kuin Alfan pannut. Tässäkään tapauksessa ei juurikaan voida kyseenalaistaa tehoja.
Mitenkähän nuo muut ns. hieman tehokkaammat koneet kuluttelee? Audi + japsit?
Mutta sama juttuhan pätee myös cossusierran koneeseen. Se vaan kuluttaa noin 2x enemmän öljyä kuin Alfan pannut. Tässäkään tapauksessa ei juurikaan voida kyseenalaistaa tehoja.
Mitenkähän nuo muut ns. hieman tehokkaammat koneet kuluttelee? Audi + japsit?
Itse asiassa useiden automerkkien ohjekirjoissa lukee,että öljyä voi kulua n. litra tuhannella ,mutta harvapa sitä niin paljon syö.Skyhorse kirjoitti:Mikäköhän olisi valmistajan ns. suora kanta asiaan? Se jo sinänsä on aika epäilyttävää kun ohjekirjassa lukee että öljyä menee.
Esim. 405 Pösön ohjekirjassa sanotaan,että maksimi öljyn kulutus on muistaakseni 0.9 l/1000 km ja "normaali" 0.5 l/1000km.
Luulenpa,että valmistaja haluaa noilla lukemilla vain pestä kätensä,jos joku yksilö joka on kasattu osista,jotka sattuvat olemaan toleranssien rajoilla sattuu hieman öljyä hörppäämään.