Viikko takaperin vaihdettiin 156:een etupalat.
Nyt jarrut vinkuu kuin vanhassa venäläisessä maatalouskoneessa.
Kohta ei kehtaa enää ajella jos ei vinkuminen lopu. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä voi tehdä!!! Epätoivo iskee
Sinne jarrupalan taakse voi veistellä kitinänvaimennuslevystä, jota saa mm. autotarvikeliikkeistä. Samoten kuparitahnalla voi voidella jarrupalojen kohda, joiden varassa palat liukuvat jarrusatulassa ja miksei satulankin siltä osalta, kun pala vastaa siihen. Kannattaa varoa, ettei voitele kitkapintoja.
Se kitinähän on vain korketaajuista tärinää vaimennuslevyt hieman pehmeämpänä palojen alla pyrkivät vaimentamaan sitä.
Tuli vielä mieleen kun oon 156sen jarruja purkanut, että alkuperäisissä ensiasennuspaloissa on mukana kitinänvaimennuslevyt, jotka on tehty metallista. Ne tahtoo kuitenkin mennä huonoon kuntoon paloja vaihdettaessa ja en ole varma tuleeko palojen mukana välttämättä uusia levyjä. Jos ei tule niin se vois selittää kitinän eli ei se välttämättä paloista itsestään johdu.
Pistetääs tämä tänne. 156:een vaihdettiin iskarit taannoin ja heti pajalta lähtiessä alkoi vasemman takapyörän jarru viheltämään. Sikäli outoa, että vihellys lakkaa, kun painaa jarrua...
Mistäkäs tuota ääntä alkaisi paikallistamaan? Jarrun suojalevyä olen yrittänyt vanteen välistä jo hieman painella, mutta ei ole auttanut. Niin, ja ääni ei kuulu koko aikaa...
Jarru laahaa ajossa... kun jarrua painaa vinkuminen loppuu...
eli toisinsanoen jarrusatula olisi syytä puhdistaa.
Mulla ollut kaksi 156:sta joissa esiintyny vinkumista 3 eri otteeseen ja joka kerta vinkuminen loppu kun puhdisti jarrusatulat (ja muutkin osat) kunnolla.
Onkos tuo minkälainen työ vaihtaa 156:Seen nuo palat? Olen noita muihin autoihin vaihdellut taannoin mutta ei kai alfasssa mitään erikoista..? Jotain huomioonotettavaa?
Takapaloja vaihdettaessa,kannattaa kaikki liukupinnat puhdistaa erityisen huolella,erityistä tuossa on tuo mäntä, joka pitää pyörittää sisään,on kai olemassa jokin työkalukin,tais olla biltemassa
onkos 156 liukutappeja satulassa? niiden jumittaminen aiheuttaa kans vinkunaa kun toisen puolen pala ei liiku kunnolla. Kunnon palojen ja tappien herkistely kyl yleensä poistaa vinkunat.palathan voi myös lasittua jolloin myös vinkuu herkemmin. ite oon yleensä hiekkapaperilla tai teräsharjalla pyyhkässy kitkapinnan karkeaksi.
Jees. Sain tunkattua auton ja irroitettua pyörän. Jarru tosiaan laahaa, joten pitänee puhdistella /herkistellä osia.
Paloissa näyttäisi vielä olevan pintaa. Pitänee harkita vielä niiden vaihtoa.
Kannattaako tiivisteitä uusia? Motonetissä on näköjään jotain kaupan..
En lähtisi tiivisteitä vaihtelemaan jos ehjiä ovat. Ja mitäpä sitä palojakaan vaihtamaan jos kerran vielä hyvin on pintaa. Ai muuta kuin satula irti, paikat puhtaaks, ja liukupinnat voidellen kuparitahnalla ja taas mennään.
Ei kannata vaihdella tiivisteitä... itse vaihdoin ekalla kerralla kun puhdistin jarrut, mutta kaikki vanhat tiivisteet olivat vielä ihan priimakunnolla, kun ne puhdisti.
Sellaisen männänpuristustyökalun hommasin Hessumobiilista... mukana tullut pää ei ollut täysin sopiva, mutta sopi sen verran että sain homman tehtyä.