Meikäläisen 33ssa ihan sama vika. Ihmettelin erittäin tasaista 700rpm tyhjäkäyntiä ja toisaalta ihmettelin että kylläpä punarajalle pitää vinguttaa kauan Sitten vein auton säädettäväksi päästöjä varten ja tuo mittarin mukaan 700rpm olikin todellisuudessa luokkaa 900rpm testerin näytöllä. Isoilla kierroksilla näytti lähes tuhannen pieleen eli ilmeisesti tuli joskus mentyä ihan reilusti punasen puolelle kun oikein survoi oikeanpuoleista Ai mikä rajotin virranjakajassa? Oli poistettu aiemman omistajan toimesta...
90 kirjoitti:
niin tai sitten joku on joskus purkanut mittariston ja tökännyt kasatessa yksinkertaisesti kiekkamittarin neulan väärään kohtaan..
Niin jos se käy 100r/min tyhjäkäyntiä
allekirjoittaneella on ainakin tappi mittaristossa joka ei pääästä neulaa tippumaan olikos se nyt alle 500rpm..ja kun tuohon plussataan se 100rpm niin sehän on jo sen 600 rpm..
meikäläisellä on siis tämän suhteen omkohtaista kokemusta kun purin eräästä 75:sta kerran mittariston atomeiksi ja kasatessa tuli sitten tökättyä neula väärään kohtaan näytti sitten ihan mitä sattuun..
Jees.. no nyt on Alfa seisonnassa seuraavan kuukauden. Pitäis vähän pahimpia ruosteita korjailla ja bensatankki ottaa irti ja tutkia yks vuoto. Josko sitten olis iskussa talven rientoihin
Pistätkö kuvaa koneesta albuumiin. Sinänsä sattuma että autosi omistaja 90 luvun alusta ja käsittääkseni koneen vaihtaja on nyt työkaverini (tuo vaihto homma pitäisi tarkistaa vielä, mut näin ymmärsin).
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pistätkö kuvaa koneesta albuumiin. Sinänsä sattuma että autosi omistaja 90 luvun alusta ja käsittääkseni koneen vaihtaja on nyt työkaverini (tuo vaihto homma pitäisi tarkistaa vielä, mut näin ymmärsin).
Välillä iski kipinää puolan johdon puolan pään kumieristeen alta nähdäkseni, kohentelin vähän sitä niin ei enää tullu kipinää mutta ei edelleenkään kierrä.
Jappe kirjoitti:se bensatankki on kulutustavaraa, eli ei todellakaan kannata korjata.
kohta vuotaa taas jostain :wink:
Minäpä otin kolme vuotta sitten ja rohkeasti hitsaamalla paikkasin tankin. Eikähän tuo vuoda vieläkään(*kop, kop, kop*).
Tosin kolmekolmosessa hitsasin ensin tankin pohjan pikkupaloista melkein kokonaan, ja kun sauma lähti menemään kyljen puolelle, ripustin hanskat naulaan. Siispä, voi paikata, mutta _joskus_ se ei vaan kannata.
Mitkäs ne varsinaiset oireet ovat? Kun kaasu on pohjassa, niin(mopotermistöllä):
1. röpöttääkö ja tuleeko pakoputkesta mustaa savua(liian rikas seos)
2. buuaa tai siis ei mustaa savua putkesta, mutta ei ota kierroksia liian laihan seoksen vuoksi
3. pätkii ja paukkuu eli katkoo sytytystä?
Onko Motronicin diagnostiikkaliittimen kautta jo luettu vikakoodit? Kun tuo ruiskukoneen asennus ei ole alkuperäinen, niin olisiko mahdollista, että sytytyksen induktioanturin(eihän noissa halliakaan ole?) piuha menee "huonoa" reittiä ja ottaa häiriötä? Onko polttoainepaineen mittausta jo ehdotettu? Liian alhainen paine -> seos ei syty sylinterissä joka kerralla.
Mitäs muuta nyt vielä? Hmm, virittäjän käsikirja ja tietenkin Boschin(anteeksi kiroilu) tekniset oppaat antavat jotain diagnosointikaavioita, joista voisi myöskin voisi lähteä liikkeelle vianhaussa.
pee kirjoitti:
3. pätkii ja paukkuu eli katkoo sytytystä?
Näin tekee eikä tarvi olla edes kaasu pohjassa.
pee kirjoitti:
Onko Motronicin diagnostiikkaliittimen kautta jo luettu vikakoodit? Kun tuo ruiskukoneen asennus ei ole alkuperäinen, niin olisiko mahdollista, että sytytyksen induktioanturin(eihän noissa halliakaan ole?) piuha menee "huonoa" reittiä ja ottaa häiriötä? Onko polttoainepaineen mittausta jo ehdotettu? Liian alhainen paine -> seos ei syty sylinterissä joka kerralla.
Ei oo vikakoodeja luettu(että semmosiakin tässä ) eikä mitään tietoa oikeen mistään
Kaipa vika voisi olla sytytyksen pääteasteessakin. Jos se edellinen puola hajosi "mystisesti" juuri hieman sen jälkeen, kun tämä pätkiminen ilmaantui, voinee vika olla pääteasteessa(tai sytytysmodulissa, mikälie, sillä hoitaahan tuo myös dwell:n). Jos puolan lataaminen, siis dwell, menee pieleen, ja varsinkin jos se kasvaa ajallisesti liian pitkäksi, voi puolan ensiökäämi palaa.
Kokeilitko sen jakajan väljyyden jo? Omassa ennakko pomppi miten sattui ja välillä paukkui yläkierroksilla eikä ollut vetoja juuri yhtään ylemmillä kierroksilla, ohitukset oli parempi tehä vitosella kun kolmosella. Jakajan kun sai tiukemmaksi, parani kummasti.
Kyl tuossa väljää on(lähinnä pyörijässä, pikkasen akselissakin) mutta jos tossa kerta ennakonsäätö on siinä ohjausyksikössä niin ei toi kai sitten vaikuta mihinkään?
Oon tässä vähän eri sytkäpuolia kokeillu, nyt oon taas siinä pisteessä ettei alfa edes inahda. Kai se pitää uus ostaa.
Kyl se jotain 90 vetää kakkosella. Tuntuu herkästi ottavan maihin toi puolan johto(otti maihin tohon letkuun joka tulee ruiskulta paisuntasäiliöön keh.) mutta taiteilin sen nyt tonne paremmin niin tuntus käyvän aika nätisti.
Ei se nyt oikeen hyvin käy, paikallaan ku kierrättelee ni toimii iha ok mut ajossa on väännöt kateissa ja täristää kiihytättäessä nii perkeleest eikä oikeen kulje mihkää. Pitää illalla viel kattoa ettei ota sytkä maihin mistään mutta oisko jotain ideoita mikähän tuossa ny.
Varmaan lienen tuolloin tarkoittanut lähinnä Alfan omista oppaista(ainakin 75TS:n) löytyviä diagnosointikaavioita. Noissahan kyllä yleensä oletetaan testerin olevan saatavilla, mutta muistelen niiden olevan aivan yleishyödyllisiä.
Lisäksi olen kuullut mainittavan, ja itsesasiassa Virittäjän käsikirja 3:ssakin siihen viitataan, Boschin omasta oppaasta. Kyllä monellakin foorumilla siitä kirjoitellaan, mutta itse opasta ei löydy tähän hätään. eMulellakin näyttäisi jotain siihen viittaavaa löytyvän. Katsotaan jos se lähtisi latautumaan...
En ainakaan nopeasti löytänyt täältä mainintaa bensasuodattimen kunnosta; Jos tankki on ruosteinen kertyy suodattimeen kökköä ja sitten nykii kiihdyttäessä mutta tasakaasulla vielä etenee.
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i
Juu, mulla muistaakseni kaikki tulppat irti startilla, ja niin ettei bensapumppu ollut päällä ja kaasuläppä oli kiinni niin tuli 14 pintaan kun aikansa sahaili
GAMMA500 kirjoitti:Juu, mulla muistaakseni kaikki tulppat irti startilla, ja niin ettei bensapumppu ollut päällä ja kaasuläppä oli kiinni niin tuli 14 pintaan kun aikansa sahaili
juu itsellä oli koneessa paikallaan 10:1 puristeiset männät ja kanttakin hieman laskin joten enemmänkin olisi saanut näyttää kuin tuon 11 mutta mittari oli kyllä ns halpa paska ja noissakin on tunnetusti eroja..
pääasia on kuitenkin että olivat tasaiset kuten pohjoosenalfisti tuossa meinasikin..
Totta,tasaisuushan se merkittävin osa on, halpamittarit varmaan näyttelee +/-2 helposti toisiinsa nähden. Tuo 7-8 vaikuttaa kyllä siltä että asiaa pitäisi tukia enemmän, joko toisella mittarilla puristuspaineet tai sitten ohivuotomittaukseen?