Paluu Ilmamäärämittariin..
Valvoja: Moderators
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Paluu Ilmamäärämittariin..
Terve, tutustuin tuolla keskusteluun "156 Tehonpuute" ja totesin omassa 156 TS -98:ssa olevan aivan samoja oireita. Ensimmäiset 3 km auto kulkee kuin tervassa ja sitten yht'äkkisesti nykäisy ja samalla kaasupolkimen asennolla vauhti kiihtyy noin 20 km/h.
Kysyisinkin osan hinnasta johtuen, onko kukaan koittanut "elvyttää" vanhaa ilmamäärämittariaan esim. puhdistamalla?
Toinen kysymys koskisi tuota ilmamäärämittarin taakse tulevaa huohotinletkua. Onko kyseinen letku herkkä tukkeutumaan tai keräämään itseensä jotain öljymähnää yms? Noitahan kaiketi Citikoissa jäätyi talvella aiheuttaen ikäviä öljylähteitä..
Kysyisinkin osan hinnasta johtuen, onko kukaan koittanut "elvyttää" vanhaa ilmamäärämittariaan esim. puhdistamalla?
Toinen kysymys koskisi tuota ilmamäärämittarin taakse tulevaa huohotinletkua. Onko kyseinen letku herkkä tukkeutumaan tai keräämään itseensä jotain öljymähnää yms? Noitahan kaiketi Citikoissa jäätyi talvella aiheuttaen ikäviä öljylähteitä..
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
No, purin omani ja puhdistelin kaikenlaisilla mömmöillä ja puhaltelin paineilmalla kuivaks... ei vaikutusta, joten uskoisin että likaantuminen ei olis syynä tähän oireeseen niinkuin jossakin muistelen kuulleeni... kertakäyttökamaa... mitenkä lie olis jos vähän "kuristais" tota imutorvea mittarin kohdalta, tuskin vaikuttais hirveesti itse virtaukseen, mutta varsinaisen anturin läpi menis enemmän ilmaa 

- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Täytyypä ottaa pulikka irti ja tarkastella sitä lähemmin. Outoa tässä on siis se, että ongelma vaivaa vain muutaman kilometrin käynnistyksen jälkeen. Kyseisen vehkeen liitin näyttää myös aika huonokuntoiselta, saattaisi vika olla jopa yksinkertaisesti huono kosketus jossain johdon/liittimen osassa. Täytyypi tarkastaa samalla noi huohotinputket, ettei niihin ole kertynyt jotain mähnää.
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Re: Paluu Ilmamäärämittariin..
Mulla tekee -98 156 1,8TS ihan samaa ja huomasin, että se ilmenee vain kuumalla ilmalla, talvella ja viileämmällä ilmalla alle 20 astetta ei ongelmaa ole.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint
Mulla meni V6:sesta ilmamäärämittari vaihtoon justiinsa tuosta syystä ja kalliiksi tuli. Ajoin auton ulos Deltasta ja kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkoi nikotella ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin, vein auton takaisin ja huoltomies sanoi että pitäisi vaihtaa myös (lambda?)anturi ja pahoitteli ettei ollut huomannut sitä ensimmäisellä kerralla. Kuulemma menevät aika käsi kädessä kun alkavat nikottelemaan. Sekin vaihdettiin (onneksi nyt sai edes alennusta) ja nyt vika on korjaantunut.
En tiedä siis voisiko se syy olla itse asiassa tuo anturi, ei niinkään ilmamäärämittari? Tai sitten molemmat.
En tiedä siis voisiko se syy olla itse asiassa tuo anturi, ei niinkään ilmamäärämittari? Tai sitten molemmat.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Muukonen ehdotti mulle et kokeillaan ensin anturia ja vasta sitten mittaria kun se on kalliimpi. Voipi olla kyllä et menee molemmat
Huomasin muuten että joku pääsiäiskäsi on onnistunut katkaisemaan yhden ilmanputsarin ruuveista, liekkö ollut jumissa. Oliskohan kannattanut käyttää päätä eikä hauista

Huomasin muuten että joku pääsiäiskäsi on onnistunut katkaisemaan yhden ilmanputsarin ruuveista, liekkö ollut jumissa. Oliskohan kannattanut käyttää päätä eikä hauista

Ayrton Senna da Silva forever
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
re: käyntiongelmat
Jos tarkoitat niitä kotelon ruuveja, niin sama juttu, kaksi ruuvia katkaistu, ja joku oli laittanut pari puuruuvia viereen. Ongelma on ilmeisesti se, että ruuvit pääsevät tuossa paikassa ruostumaan jumiin varsin nopeasti. Kun vaihdoin ilmansuodatinta, kotelosta löyti myös n 6cm2 irtonainen musta muovipala, aivan kuin lohjennut ilmaputkesta, en tosin löytänyt reikää ??? Ei varmaan olla ainoita ruuviongelmaisia. Muutenkin nuo käyntiongelmat tuntuvat tutuilta, kuumalla ilmalla starttauksen jälkeen ottaa erittäin huonosti kierroksia ja meno on vaivalloista. Parin kolmen kilsan jälkeen meno vetreytyy. MinullaWile E. Coyote kirjoitti: Huomasin muuten että joku pääsiäiskäsi on onnistunut katkaisemaan yhden ilmanputsarin ruuveista, liekkö ollut jumissa. Oliskohan kannattanut käyttää päätä eikä hauista
on tosin tullut nyt myös tuo "4000:n" ongelma, eli ei kierrä oikein millään yli tuon ja jos kiertää niin voima hyytyy. Palstan lukijoille tuttuja oireita nämäkin ja tuntuvat jo enemmän ominaisuuksilta...

Taidan vaihtaa fillariin

Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
samaa JTD
Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.
Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Jari
Re: samaa JTD
Tuhansia euroja?? Ei se ilmamäärämittari nyt niin hemmetin kallis ole! Deltassa sillä taisivat pitää hintaa jotain 200-300€ välillä. Kyllä minä tuon summan kitisemättä maksan jos ongelmat ovat noin suuret.jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.
Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Muuten vähän epäilyttää nämä nykimiset jne. Ei ne välttämättä kaikki johdu tuosta ILMI:sta (lyhenne ilmämäärämittari, viddumainen kirjoittaa

En myöskään pysty ymmärtämään miten joku voi ajaa Alfalla mikä ei ota kierroksia kuin 4000 asti... silloinhan se ilo vasta alfalla alkaa

Ei enää Alfaa... eipä
Re: samaa JTD
Maho kirjoitti:Tuhansia euroja?? Ei se ilmamäärämittari nyt niin hemmetin kallis ole! Deltassa sillä taisivat pitää hintaa jotain 200-300? välillä. Kyllä minä tuon summan kitisemättä maksan jos ongelmat ovat noin suuret.jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.
Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Muuten vähän epäilyttää nämä nykimiset jne. Ei ne välttämättä kaikki johdu tuosta ILMI:sta (lyhenne ilmämäärämittari, viddumainen kirjoittaa). Nyt vois yrittää koota jotain rankkaa faktaa siitä mitkä oireet ovat kun ILMI menee.
ja kannattaisi varmaan pitää erillään eri mallit, kun niissä tuppaa olemaan hieman erilaiset vaivat. Eli kutosen vaivat eivät välttämättä ole samoja kuin 2 litraisessa tai JTDssä.

Re: samaa JTD
Totta... voiko oireet erota sitten pahasti eri koneissa?V6 kirjoitti: ja kannattaisi varmaan pitää erillään eri mallit, kun niissä tuppaa olemaan hieman erilaiset vaivat. Eli kutosen vaivat eivät välttämättä ole samoja kuin 2 litraisessa tai JTDssä.
Ei enää Alfaa... eipä
Mulla (V6 kone) oireet oli sellaisia, että suunnilleen puoleen väliin kun painoi kaasun niin kone jäi ikään kuin hetkeksi miettimään ja sitten hyökkäsi kunnolla eteenpäin. Samaten kierroksilla 2000-3000 nyki aika voimakkaasti, myös isommissa nopeuksissa. Joskus, tosin harvoin, nykäykseen liittyi pieni "flonk" ääni koneesta kun veto miettimisen jälkeen alkoi.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ensimmäiset oireet omassa V6:ssa huomasin matkalla Bella Italiaan '02, kun ei kiertänyt viittätonnia enempää... Missään vaiheessa ei kuitenkaan 'laiskistunut', eli kiersi iloisesti tuohon saakka. Muutaman viikon päästä ei käynyt enää kunnolla tyhjäkäyntiä ja sammui heti, jos yritti antaa kaasua... Yksi kaunis päivä kuitenkin sain auton liikkeelle ja köröttelin Deltaan. Kierroksia otti runsaat 2000... 

Minulla käyttäytyy myös kesähelteillä siten,että vaatii ensin parinkilometrin ajon ennen kuin tehot on kohdallaan (kuuluu olevan "normaalia"),mutta kiertää kyllä sitten tuonne n. 7300 rpm asti,vaikkakin tuntuu,ettei yli 6000 kierroksen jälkeen enää vedä aivan niin hyvin kuin sen alle.
Olen huomannut,että kun ajaa pitkää matkaa ja saa moottorin kunnolla lämpimäksi,niin sen jälkeen toimii aina paljon virkeämmin.
En oikein usko,että kone itse karstottuisi,mutta lamda-anturi saattaa nokeentua ja kun sen ajaa puhtaaksi,niin toimii taas.
Boxeri koneiden kanssa aikoinaan piti aina käydä polttamassa lamda-anturista karstat kunnolla pois,ennen katsastusta,että sai päästöt leimasta läpi.
(tämän neuvon minulle antoi yksi huoltomies muinaisessa Lauttasaaren Autokeskuksessa,oikein on tullut ikävä sitä paikkaa,kun on Deltassa viimeaikoina asioinnut)
Olen huomannut,että kun ajaa pitkää matkaa ja saa moottorin kunnolla lämpimäksi,niin sen jälkeen toimii aina paljon virkeämmin.
En oikein usko,että kone itse karstottuisi,mutta lamda-anturi saattaa nokeentua ja kun sen ajaa puhtaaksi,niin toimii taas.
Boxeri koneiden kanssa aikoinaan piti aina käydä polttamassa lamda-anturista karstat kunnolla pois,ennen katsastusta,että sai päästöt leimasta läpi.
(tämän neuvon minulle antoi yksi huoltomies muinaisessa Lauttasaaren Autokeskuksessa,oikein on tullut ikävä sitä paikkaa,kun on Deltassa viimeaikoina asioinnut)
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Minulla hyvin samantapainen oirehtiminen. Ikään kuin kaasupolkimen komennot ei menis aina perille. Oireet jostain syystä helpottuu kun ajaa pari kilometriä(lambda?). Myös tuo sammumis herkkyys liikkeelle lähdettäessä on nolo. Pari kertaa sammunut risteykseen ja hävettää niin maan perusteellisetiluuteri kirjoitti:Mulla (V6 kone) oireet oli sellaisia, että suunnilleen puoleen väliin kun painoi kaasun niin kone jäi ikään kuin hetkeksi miettimään ja sitten hyökkäsi kunnolla eteenpäin. Samaten kierroksilla 2000-3000 nyki aika voimakkaasti, myös isommissa nopeuksissa. Joskus, tosin harvoin, nykäykseen liittyi pieni "flonk" ääni koneesta kun veto miettimisen jälkeen alkoi.

Kyllä se on kuntoon saatava se on selvä juttu, vielä reilu viikko odotusta

Campari onkohan toi joku yleinenkin korjaus keino kun mullakin on puuruuvi laitettu


Ayrton Senna da Silva forever
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Otimpa tuossa torstaina ilmamäärämittarin irti ja putsasin sieltä rähmät veks. Likaa tuntui olevan melkolailla ja myös liittimet olivat hieman hapettuneet. Mutta mutta, homma oli taatusti sen puolentunnin väärti minkä tuo puhdistustoimenpide otti!! On nääs perskeleen kiva ajella autolla joka vetää myös kylmällä koneella!
Eli voin suositella ennen huoltoon vientiä, että edes kokeilee puhdistaa mittarin ja sen liittimet. Nyt vaan jännityksellä odottelen miten tämä vaikutti kulutukseen... nythän voi käyttää myös aamulla 4. ja 5. vaihteita!

Eli voin suositella ennen huoltoon vientiä, että edes kokeilee puhdistaa mittarin ja sen liittimet. Nyt vaan jännityksellä odottelen miten tämä vaikutti kulutukseen... nythän voi käyttää myös aamulla 4. ja 5. vaihteita!
Melko samanlaiselta kuullosta, mullakin meno tasaantui aina muutaman kilsan ajon jälkeen. Tosin sammumaan en autoa koskaan saanut...Wile E. Coyote kirjoitti:Minulla hyvin samantapainen oirehtiminen. Ikään kuin kaasupolkimen komennot ei menis aina perille. Oireet jostain syystä helpottuu kun ajaa pari kilometriä(lambda?). Myös tuo sammumis herkkyys liikkeelle lähdettäessä on nolo. Pari kertaa sammunut risteykseen ja hävettää niin maan perusteelliseti![]()
Kyllä se on kuntoon saatava se on selvä juttu, vielä reilu viikko odotusta
Mutta vaikka korjaus tuli kalliiksi, niin kyllä nyt meno on niiiin tasaista ja vetoa löytyy...

- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
re:ilmi yms
Oliskohan joku DA:n vakioteippiviritys ? Nauratti kyllä, kun katsoin.onkohan toi joku yleinenkin korjaus keino kun mullakin on puuruuvi laitettuIhmetyttää vaan miten ne sinne muoviin juuttuu, vai onko sinne istutettu metalli kierre? Siinäpä hyvä syy laittaa koneen ilmansaanti kuntoon

Ongelmanahan saattaa olla tuossa puuruuvivirissä tuo tiiviys, sitä koppaa ei
taida saada niillä ihan kunnolla kiinni.
Tutkinpa tuossa cd:ltä tuota ilmanottoa, kun ihmettelin sitä irronnutta
palaa, näyttäis olevan jostain resonaattorin paikkeilta muodosta päätellen.
Vaan ei varmuutta vielä, kun ei päälle näkynyt. Kumma juttu sekin.
No jospa illalla kerkeis penkomaan ja putsaileen ton "ilmin". Hassuja nää pastapäristimet...
Maholle sen verran, että nythän sitä on opeteltu ajamaan kuin tavallisella perheautolla, kun ei kierrä yli 4k:n

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
Re: samaa JTD
Älä likaa erinomaisen auton mainetta, puhdista mieluummin lika sieltä ilmamäärämittarista! Ja tee se huolella. Olen putsannut kahdesti ja nyt on homma hanskassa. Eipä hytky enää kiihdyttäessä. Nautinnollisia kilometrejä!jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.
Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€
Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.
Onko kukaan onnistunut irroittamaan itse anturia siitä putken pätkästä että näkis mitä se on syönyt? Jos sen vois korjata itse? Ainakin ihan tavallisen diodin näköinen komponentti siellä näyttäisi olevan kun putken päästä tiirailee. Pitäis vaan ehkä päästä mittaamaan ehjän komponentin arvot. Mitenköhän se sitä ilman määrää oikein mittaa. Tuntuis et joku liikkuva osa siellä on pakko olla? Vai paine anturi? Tietääkö kukaan?

Onko kukaan onnistunut irroittamaan itse anturia siitä putken pätkästä että näkis mitä se on syönyt? Jos sen vois korjata itse? Ainakin ihan tavallisen diodin näköinen komponentti siellä näyttäisi olevan kun putken päästä tiirailee. Pitäis vaan ehkä päästä mittaamaan ehjän komponentin arvot. Mitenköhän se sitä ilman määrää oikein mittaa. Tuntuis et joku liikkuva osa siellä on pakko olla? Vai paine anturi? Tietääkö kukaan?
Ayrton Senna da Silva forever
Luigi Automilanossa laskutti ko. klunssista 450, joten siinä hintaluokassa kai tosiaan liikutaan. Sain käsityksen että olisi kestävämpi versio kuin mitä alunperin ainakin -98 malleissa on ollut, mutta voin tietysti olla totaalisen väärässäkin.Wile E. Coyote kirjoitti:Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Saitko pitää alkuperäisen? Jos jollakulla on risa vois vaikka lähettää mulle kun ei viitsi omaa purkaa ennenkuin on uusi tilallaSassicaia kirjoitti:Luigi Automilanossa laskutti ko. klunssista 450, joten siinä hintaluokassa kai tosiaan liikutaan. Sain käsityksen että olisi kestävämpi versio kuin mitä alunperin ainakin -98 malleissa on ollut, mutta voin tietysti olla totaalisen väärässäkin.Wile E. Coyote kirjoitti:Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.

Ayrton Senna da Silva forever
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
164:n ilmamäärämittarin säätövastusta olen putsaillut crc:n tapaisella tökötillä ja siihen loppui omituiset nykimiset mulla ainakin.
Joskus (täällä tai Suomi24:ssä?) pohdiskeltiin myös sitä että sitä kääntyvää osaa vois vähän jatkaa niin että se ottaisi eri kohtaan (kulumattomalle osalle) vastuksen liukupinnalla kiinni.
Toisaalta, tuollaisia viritelmiä ei viitsi tehdä kuin vanhaan autoon jossa arvo nousee jokaisen varaosan oston seurauksena jopa kymmeniä prosentteja
Joskus (täällä tai Suomi24:ssä?) pohdiskeltiin myös sitä että sitä kääntyvää osaa vois vähän jatkaa niin että se ottaisi eri kohtaan (kulumattomalle osalle) vastuksen liukupinnalla kiinni.
Toisaalta, tuollaisia viritelmiä ei viitsi tehdä kuin vanhaan autoon jossa arvo nousee jokaisen varaosan oston seurauksena jopa kymmeniä prosentteja

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Isojen poikien juttujen mukaan tuo toimii siten, että sitä lankaa pidetään sähkölämmityksellä jatkuvasti samassa lämpötilassa. Ohi virtaavan ilman määrästä ja lämpötilasta riippuu, kuinka kovasti lanka pyrkii jäähtymään ja kuinka paljon sille on siis annettava virtaa, jotta lanka ei jäähtyisi. Sitä virran arvoa sitten tarkkaillaan.Wile E. Coyote kirjoitti:Mitenköhän se sitä ilman määrää oikein mittaa. Tuntuis et joku liikkuva osa siellä on pakko olla? Vai paine anturi? Tietääkö kukaan?
En nyt tahtoisi säikytellä, mutta... Tuossa viikonloppuna kallistelin vähän tuoppia erään Alppilan Autohuollon (pätevän tuntuisen) autosähkökaverin kanssa, ja heppu kielsi ehdottomasti putsaamasta ilmamäärämittarin liukupintoja CRC:llä tms. yleisöljyllä. En muista enää tarkkoja perusteluita, mutta ilmeisesti hiilipinnat eivät tykkää. Jos on pakko putsata niin mieluummin sitten vaikka contact cleanerilla, joka haihtuu kokonaan veks.Jakke kirjoitti:164:n ilmamäärämittarin säätövastusta olen putsaillut crc:n tapaisella tökötillä ja siihen loppui omituiset nykimiset mulla ainakin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
No joo siis kun tarkemmin muistelin niin täältä töistä pöllittyä contact cleaneria se juuri olikin. Tai tarkemmin sanottuna Orapi A90 H -merkkistä litkua. Tuo "CRC:n tapainen tökötti" oli vaan sellainen yleisnimi kaikelle aerosolipullossa myytävälle. Sisältäen siis myös kermavaahdonScuderia Rasvanäppi kirjoitti: En nyt tahtoisi säikytellä, mutta... Tuossa viikonloppuna kallistelin vähän tuoppia erään Alppilan Autohuollon (pätevän tuntuisen) autosähkökaverin kanssa, ja heppu kielsi ehdottomasti putsaamasta ilmamäärämittarin liukupintoja CRC:llä tms. yleisöljyllä. En muista enää tarkkoja perusteluita, mutta ilmeisesti hiilipinnat eivät tykkää. Jos on pakko putsata niin mieluummin sitten vaikka contact cleanerilla, joka haihtuu kokonaan veks.

Mutta ihan hyvä, ollaan tarkkoina mitä sanotaan jos (ja kun) joku vaikka menee ja kokeilee täältä luettuja juttuja. Pitäis melkein lisätä joka viestin perään, että "don't try this at home"

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Tarvikekauppias heitti tänään mielenkiintoisen kommentin hankkiessani vapaavirtaussuodattimelle puhdistussettiä. Suotimessa käytettävä öljy on kuulemma myrkkyä ilmamäärämittareille. Ovat joutuneet vaihtamaan mittareita 20000 km välein ainakin dieseleihin. Ohjelma pystyy korjaamaan likaantuneen mittarin arvoa tiettyyn rajaan asti, mutta liiallinen lika iskee sitten tehoihin.
Tämä olisi ainakin syytä huomioida mittarin puhdistusvälin pituudessa. Myös liiallisen öljyn käyttöä suotimessa tulisi välttää.
Tämä olisi ainakin syytä huomioida mittarin puhdistusvälin pituudessa. Myös liiallisen öljyn käyttöä suotimessa tulisi välttää.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Tuli sitten mittari vaihdettua viimeviikon lopulla... nyt on useampi päivä jo uudella tullut ajeltua ja hymy senkun levenee
taas vetää niinkun pitääkin ja nykiminen kylmänäkin loppu
BTW onko kellään muuten tietoa boschilaisen ilmamäärämittarin takuusta?? varaosakauppias ei osannut kertoa, lupas tosin ottaa selvää vaan ei ainakaan vielä ole ilmotellut


BTW onko kellään muuten tietoa boschilaisen ilmamäärämittarin takuusta?? varaosakauppias ei osannut kertoa, lupas tosin ottaa selvää vaan ei ainakaan vielä ole ilmotellut

Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?alfa 156 v6 kirjoitti:Tuli sitten mittari vaihdettua viimeviikon lopulla... nyt on useampi päivä jo uudella tullut ajeltua ja hymy senkun leveneetaas vetää niinkun pitääkin ja nykiminen kylmänäkin loppu
![]()
BTW onko kellään muuten tietoa boschilaisen ilmamäärämittarin takuusta?? varaosakauppias ei osannut kertoa, lupas tosin ottaa selvää vaan ei ainakaan vielä ole ilmotellut
Kyselyikä

Ei enää Alfaa... eipä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?
Kyselyikä
Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?alfa 156 v6 kirjoitti:340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?
Kyselyikä
Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea
Ayrton Senna da Silva forever
Mulla vaihdettin ILMI deltassa ja seisoin vieressä kun asentaja sen vaihtoi. Ei nollattu operaation jälkeen millään yhtään mitään...Wile E. Coyote kirjoitti:Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?alfa 156 v6 kirjoitti:340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?
Kyselyikä
Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea
Ei enää Alfaa... eipä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Pakko ei nollata ole, mutta jos valo on joskus syttynyt niin vika jää muistiin vaikka mittarin vaihtaisikin... eli syytä olisi nollata. Harvemmin nuo mittarit taitavat niin hajota että valo syttyisi. Itse koodit nollasin, muutama niitä oli kertynyt..Wile E. Coyote kirjoitti: Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?