156 katon ruostuminen, osa xxx
Valvoja: Moderators
156 katon ruostuminen, osa xxx
Moi,
olen ostamassa ensimmäistä Alfaani, todella hienokuntoinen vm. 2002 156 1.8 Super, aj. hieman päälle 70 tkm.
Matkassa on vain yksi mutta: yleiseltä vaikuttava tyyppivika, tuulilasin yläpuolella kuskin puolella pikkaisen ruostepilkkuja. Tuttu maalausliikkeen juippi sanoi, että tuulilasi irti ja koko katto maalattava, jos haluaa tehdä kunnolla.
Onko tämä todella ainoa keino....? Tuntuu tyhmältä ostaa 3 vuotta vanha auto ja ruveta sitä heti maalaamaan noin suurelta alueelta. Ja mikä takaa sen, ettei se ala ruostumaan taas uudestaan parin vuoden sisällä? Harmittaa jo etukäteen, ehdin nimittäin lämmetä tähän autoon oikein kunnolla männä viikonloppuna....
Ovatko kaikki 156:t tällaisia 3 vuoden ikäisenä, vai löytyykö täysin ruosteettomiakin?
olen ostamassa ensimmäistä Alfaani, todella hienokuntoinen vm. 2002 156 1.8 Super, aj. hieman päälle 70 tkm.
Matkassa on vain yksi mutta: yleiseltä vaikuttava tyyppivika, tuulilasin yläpuolella kuskin puolella pikkaisen ruostepilkkuja. Tuttu maalausliikkeen juippi sanoi, että tuulilasi irti ja koko katto maalattava, jos haluaa tehdä kunnolla.
Onko tämä todella ainoa keino....? Tuntuu tyhmältä ostaa 3 vuotta vanha auto ja ruveta sitä heti maalaamaan noin suurelta alueelta. Ja mikä takaa sen, ettei se ala ruostumaan taas uudestaan parin vuoden sisällä? Harmittaa jo etukäteen, ehdin nimittäin lämmetä tähän autoon oikein kunnolla männä viikonloppuna....
Ovatko kaikki 156:t tällaisia 3 vuoden ikäisenä, vai löytyykö täysin ruosteettomiakin?
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Omassani on pienehkö ruostepilkku katon etureunassa. Parissa muussakin (tuoreemmassakin) yksilössä olen nähnyt kukkaa samassa paikassa. Ajattelin korjata (=korjauttaa) sen ihan paikallisesti, koko katon maalaus ei tule kyllä kuuloonkaan tällä budjetilla. Ei tule tietenkään niin nätti, mutta eipähän pääse leviämään. Vaikkeihän sitä tietysti tiedä, miten se on jo maalin alla edennyt...
Vanhempien 156:sessa on juuri tuossa tuulilasin yläreunassa katossa melkoisen syvällekin päässyt ruostepaikka. Faijalle sanoinkin, että samantien otatetaan tuulilasi pois ja tehdään homma kunnolla. Mutta kun ei kerran sopinut (!!), niin dremelillä sitten vaan putsasin sen, mikä putsattavissa oli ja vetelin happopohjat sun muut päälle. Kai tuokin jotain hidastaa, vaikka pirusti sinne tiivisteen alle jäi vielä ruostetta. Kyllä tuo ihan varmaan 5 talven päästä jo koritinaa tarvitsee, jos ei hommaa kunnolla pääse tekemään.
Ketjun aloittajalle suosittelen kyllä otattamaan lasin pois ja tekemään kunnolla, jos kerran muuten tiivisteen alle jäisi ruostetta. Itellä tosiaan siis tuli - läheltä tarkasteltuna - melkoinen kötöstys tuosta, mutta pienet kosmeettiset kuntohäikäthän ei autossa haittaa. Esteettiset ominaisuudethan ovat kopan kunnosta huolimatta suunnilleen vaaditulla tasolla, kiitos Walter de Silvan
Ei tuo kyllä mielestäni mitenkään harvinaista ole, että 156:sissa on tuossa kohtaa ruostetta. Pirun monessa on tullut vastaan. Vaikka piisaahan sitä muissakin merkeissä, joissa tuo pellin reuna on ns. "paljaana" ilman kivisuihkulta suojaavaa tiivistettä.. Viimeksi tuli vastaan uudenkarhea Passatti, jossa yli puolet tuosta yläreunasta oli jo ruskean kullan peitossa. Se vaan ihmetyttää, että jokuset omistajat eivät itse noita noteeraa suuntaan tai toiseen näinkin uusissa vaunussa..
Ketjun aloittajalle suosittelen kyllä otattamaan lasin pois ja tekemään kunnolla, jos kerran muuten tiivisteen alle jäisi ruostetta. Itellä tosiaan siis tuli - läheltä tarkasteltuna - melkoinen kötöstys tuosta, mutta pienet kosmeettiset kuntohäikäthän ei autossa haittaa. Esteettiset ominaisuudethan ovat kopan kunnosta huolimatta suunnilleen vaaditulla tasolla, kiitos Walter de Silvan
Ei tuo kyllä mielestäni mitenkään harvinaista ole, että 156:sissa on tuossa kohtaa ruostetta. Pirun monessa on tullut vastaan. Vaikka piisaahan sitä muissakin merkeissä, joissa tuo pellin reuna on ns. "paljaana" ilman kivisuihkulta suojaavaa tiivistettä.. Viimeksi tuli vastaan uudenkarhea Passatti, jossa yli puolet tuosta yläreunasta oli jo ruskean kullan peitossa. Se vaan ihmetyttää, että jokuset omistajat eivät itse noita noteeraa suuntaan tai toiseen näinkin uusissa vaunussa..
Tähän vois heittää pikku tarinan Deltan ammattitaidosta lasinvaihdossa.
Auto oli Fiat punto ja lasi vaihdettiin takuuseen.Menin hakemaan autoa ja tarkkana tietenkin tarkastin lasin ympäryksen.
Molemmat lokari ja konepelti oli naarmittu ja kun raotin lasin tiivistettä niin siellä paistoi paljas pelti
Hain korjaamon vastaavan ja asentajan paikalle.
Asentaja tuumas et kone vähän rouhas mennessään
Ei sitten tullut mieleen kertoa asiasta ja korjata virhettä.
No revittiin irti ja etutolpat maalattiin.Lokarin ja konepellin paikkasin itse ja hyvityksenä Delta maalasi puskurit korinväriin.
Auto oli Fiat punto ja lasi vaihdettiin takuuseen.Menin hakemaan autoa ja tarkkana tietenkin tarkastin lasin ympäryksen.
Molemmat lokari ja konepelti oli naarmittu ja kun raotin lasin tiivistettä niin siellä paistoi paljas pelti
Hain korjaamon vastaavan ja asentajan paikalle.
Asentaja tuumas et kone vähän rouhas mennessään
Ei sitten tullut mieleen kertoa asiasta ja korjata virhettä.
No revittiin irti ja etutolpat maalattiin.Lokarin ja konepellin paikkasin itse ja hyvityksenä Delta maalasi puskurit korinväriin.
Eli...
Jos korjautan/maalautan sen kunnolla (kustannusarvio 500 e + ehkä tuulilasi uusiksi), pysyykö ruosteettomana vai alkaako uudelleen ruostumaan, ts. sama rumba edessä 3 vuoden välein? Tuo ruostekohta on sikäli vittumainen, että pieni paikkaus näyttää katossa aika kamalalta... Vaikka kyseessä ns. sisäisesti kaunis auto, en voi väittää, ettenkö tykkäisi myös 156:n ulkomuodosta
Ja jatkokysymys: en ole ainakaan tällä palstalla lukenut mitään 147:n ruostumisesta, vaikka niitäkin löytyy jo neljänkin vuoden ikäisiä. Onko 147 vähemmän altis ruosteelle?
Ja jatkokysymys: en ole ainakaan tällä palstalla lukenut mitään 147:n ruostumisesta, vaikka niitäkin löytyy jo neljänkin vuoden ikäisiä. Onko 147 vähemmän altis ruosteelle?
Re: Eli...
Mistä noin edullisen maalarin olet löytänytamazon kirjoitti:Jos korjautan/maalautan sen kunnolla (kustannusarvio 500 e + ehkä tuulilasi uusiksi)
Niin...
Tuo voi tietysti ylittyäkin, oli vain sellainen alustava arvio.Mistä noin edullisen maalarin olet löytänyt
Tuossa taannoin oli juttua täällä foorumissa siitä, ettei ruostepilkut välttämättä johtuis tuulilasin vaihdosta, vaan että lasi olisi jo tehtaalla asennettu väärin paikalleen ja korin eläessä se hinkkaisi pikkuhiljaa maalin puhki. Onkohan siis tässä suhteessa eri autojen välillä yksilöeroja - ja kannattaisiko odottaa parempaa yksilöä?156:ssa on kaiketi aika helppo saada aikaan maalivaurioita tullilasia vaihtaessa, olisiko 147 sen suhteen erilainen.
Tämä kiikarissa oleva Super on vielä "vanhaa mallia", ts. puuratilla jne. ja arveluttaa se, löydänkö enää yhtä hyvää yksilöä. En nimittäin pidä 2002 myyntiin tulleesta uudistetusta kojelaudasta hopeanhohtoisine paneeleineen ja digitaalinäyttöineen...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Pitsiä ne on mullakin ja alupohjalevyn asennuksessa toinen hajosi käsiin. Mistäs ostit uudet palikat? Ja mitä kustansivat?Pasi kirjoitti:No eipä ole tuo minun 156 vuodelta 98 ruostunut kuin etupuskurin sivukannattimien alapäästä (uudet ostettu jo ja vaihto ensiviikolla) ... muuta ruostetta ei siis ole tullut vastaan
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Kuulostaa omaan korvaan todella oudolta 156:n ruostumiset. Omassa 156:ssa kun ei ollut pistettäkään missään. Veikkaan kyllä että kyse on tuon lasinreunan kohdalla vaihtajan ammattitaidosta kiinni, eikä niinkään siitä, että 156 olisi jotenkin poikkeuksellinen ruostumisen suhteen.
Ammattina autokauppa
Väärä hälytys....!
No hätä,
löysin samanlaisen mutta paremman Superin, ja kaupat tehdään huomenna. Eikä ruostetta missään...tosin saan auton alle vasta 2 viikon kuluttua
löysin samanlaisen mutta paremman Superin, ja kaupat tehdään huomenna. Eikä ruostetta missään...tosin saan auton alle vasta 2 viikon kuluttua
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
teltta auto ... 103€ kappale (eli 206€ molemmat puolet)EdotL kirjoitti:Pitsiä ne on mullakin ja alupohjalevyn asennuksessa toinen hajosi käsiin. Mistäs ostit uudet palikat? Ja mitä kustansivat?Pasi kirjoitti:No eipä ole tuo minun 156 vuodelta 98 ruostunut kuin etupuskurin sivukannattimien alapäästä (uudet ostettu jo ja vaihto ensiviikolla) ... muuta ruostetta ei siis ole tullut vastaan
Mulla meni kanssa alupohjalevyn asennuksessa molemmat tohjoksi...
Mulla menee etupuskuri vaihtoon maanataina niin ajattelin että voisivat samalla vaihtaa ne palkit sinne
Ja oon vetäny sellaset massakerrokset niitten päälle että ei pitäis ihan heti rupee ruostuu!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Niin...
Minä allekirjoitan tuon. Omassa -99 mallissa oli ihan selkeästi kumitiiviste hinkannut maalin puhki noista tuulilasin yläkulmista. Toisella puolella oli ruoste tullut jo aavistuksen tiivisteen alta näkyviin ja toisella puolella se oli vielä piilossa. -> ei johdu ainakaan kiveniskuista. Lasi oli originaalin näköinen eikä tiivisteen alla näkynyt teräviä naarmuja tms. Maali oli hioutuneen näköinen ja pehmeästi puhki.amazon kirjoitti:Tuossa taannoin oli juttua täällä foorumissa siitä, ettei ruostepilkut välttämättä johtuis tuulilasin vaihdosta, vaan että lasi olisi jo tehtaalla asennettu väärin paikalleen ja korin eläessä se hinkkaisi pikkuhiljaa maalin puhki...
Itse ainakin olen 90% varma, että minulla ongelman aiheutti tuulilasin ja korin välisen liitoksen eläminen.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Niin... elämä on...EdotL kirjoitti:Joo, hinta veti meikäläisen niin hiljaiseksi, että tais mennä kolme päivää ennen kuin sai taas sanottua mitään. 103 € kpl - ei vittu mitä hintoja.Vode kirjoitti:Herra siunaa minkä hintaset.
eiku siis... joo... onhan tuo melko korkea hinta, mutta mikäpä ei teltta autosta ostettuna olisi
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4