Takajarrujen herkistys
Valvoja: Moderators
Takajarrujen herkistys
Entinen omistaja kehoitti herkistelemään takajarruja pari kertaa vuodessa, ennen talvea ja talven jälkeen. On kuulemman hieman taipumusta jumia ja jäätyillä muuten.
Miten ko. operaatio tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan?
Onko teillä Alfoissa vastaavaa esiintynyt?
Miten ko. operaatio tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan?
Onko teillä Alfoissa vastaavaa esiintynyt?
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: Takajarrujen herkistys
kutosessa on ainakin EBD eli jarruvoiman tasain eli se jarruttelee myös takaa ei ole ollut tarvetta herkistellä.puuha kirjoitti:Entinen omistaja kehoitti herkistelemään takajarruja pari kertaa vuodessa, ennen talvea ja talven jälkeen. On kuulemman hieman taipumusta jumia ja jäätyillä muuten.
Miten ko. operaatio tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan?
Onko teillä Alfoissa vastaavaa esiintynyt?
kyllä niitä kesälläki saaSassicaia kirjoitti:Tarkoitti varmaan käsijarrua, on ainakin mulla joskus hiukan juminut talvella. Huomaa siitä, että alkaa takavanne lämpenemään. Huollossa sanoivat että kannattaa aina välillä hiukan nykiä känkkää päälle, niin ei mene niin helposti jumiin. Ja saahan siinä samalla tehtyä näyttäviä kuvioita talvella


Minulla oli edellisessä 156:ssa takajarrujen männät ihan jumissa kun vaihdoin paloja taakse. Niissä on sellainen kierresysteemi joka pitää automaattisesti käsijarrun säädössään (kai?) ja se tuntuu vanhemmiten jumittavan iloisesti. Periaatteessa männät pitäisi saada kierrettyä (ei painettua) sisään, kun laittaa uusia paloja, mutta ainakin minulla se vaati ruuvipenkin ja raakaa vääntöä. Tuohon kiertämiseen on kai joku erikoistyökalu, mutta hikipäässä pihdeillä vääntökin tehosi 
(Tuo oli muuten V6:nen, joten kyllä niissäkin jarrut jumiin pääsee).
Tuo herkistely-neuvo (joka kuulostaa ihan fiksulta) tarkoittanee sitä, että takajarrusatula käteen ja sopivia voimasanoja painokkaasti lausuen kierretään mäntiä sopiva määrä edes takas.
Onnistuneen suorituksen jälkeen voi juoda yhden oluen 

(Tuo oli muuten V6:nen, joten kyllä niissäkin jarrut jumiin pääsee).
Tuo herkistely-neuvo (joka kuulostaa ihan fiksulta) tarkoittanee sitä, että takajarrusatula käteen ja sopivia voimasanoja painokkaasti lausuen kierretään mäntiä sopiva määrä edes takas.


GTA kirjoitti:Minulla oli edellisessä 156:ssa takajarrujen männät ihan jumissa kun vaihdoin paloja taakse. Niissä on sellainen kierresysteemi joka pitää automaattisesti käsijarrun säädössään (kai?) ja se tuntuu vanhemmiten jumittavan iloisesti. Periaatteessa männät pitäisi saada kierrettyä (ei painettua) sisään, kun laittaa uusia paloja, mutta ainakin minulla se vaati ruuvipenkin ja raakaa vääntöä. Tuohon kiertämiseen on kai joku erikoistyökalu, mutta hikipäässä pihdeillä vääntökin tehosi
(Tuo oli muuten V6:nen, joten kyllä niissäkin jarrut jumiin pääsee).
Tuo herkistely-neuvo (joka kuulostaa ihan fiksulta) tarkoittanee sitä, että takajarrusatula käteen ja sopivia voimasanoja painokkaasti lausuen kierretään mäntiä sopiva määrä edes takas.Onnistuneen suorituksen jälkeen voi juoda yhden oluen
yleensä jos niissä joku jumittaa se on liukupinnat (siinä satulassa olevat tapit). männät saa sisään painamalla ja kiertämällä samaan aikaan esim
tuollaisella puristimella mitä käytetään puutöissä voi puristaa ja samalla kiertää sisään jos männät alkaa jumimaan noin uudessa niin ihme on.
itse käytän käsijarrua aina parkissa eikä ole jumittanut vaikka suojakuori on ollut rikki yli 2 vuotta vaijerista.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Samaa mieltä. Ei niiden mäntien sisään kiertämisessä ongelma ole voiman määrä, vaan se, että mäntiä pitää painaa tasaisesti sisään päin samalla kuin niitä pyörittää. Onnistuu tosiaan näppärästi pienillä ruuvipuristimilla eikä vaadi voimaa kuin nimeksi.V6 kirjoitti:yleensä jos niissä joku jumittaa se on liukupinnat (siinä satulassa olevat tapit). männät saa sisään painamalla ja kiertämällä samaan aikaan esim tuollaisella puristimella mitä käytetään puutöissä voi puristaa ja samalla kiertää sisään jos männät alkaa jumimaan noin uudessa niin ihme on.
- Epäkelpokeräilijä -
Voi vitsi. En tiedä mikä minulla nakkisormella meni pieleen mutta ne männät ei vaan pyöriny muuten kun voimalla. Eli koko satula piti laittaa ruuvipuristimeen ja päästä siinä painamaan ja samalla kääntämään. En ainakaan itte kuvailisi voimantarvetta sanoilla "kuin nimeksi" - mutta kai se on suhteellista
, punttisalivuosista kun alkaa olla aikaa.
Käsijarruvaijerin kanssa hommalla ei ollu mitään tekemistä - sen jumittuminen kuuluu enempi sinne suolamaan ongelmiin

Käsijarruvaijerin kanssa hommalla ei ollu mitään tekemistä - sen jumittuminen kuuluu enempi sinne suolamaan ongelmiin

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Kerran vuodessa, kun irrottaa takajarrupalat ja putsaa uran, jossa ne liikkuu niin näyttää pelittävän - muuten alkaa pikkasen öaahaamaan ja kitiseen. Käsijarru ei ankaan vielä 3,5 vuodessa oo juuttunut paitsi nollakelin jälkeen pakkasalla. Loskakelillä ei sen takia tuu käytettyä käsijarrua.
jarrusatula irti kahdella pultilla + tarvit pikku puristimen jarrusylinterin työntämiseksi sisään + ankkapihdit.
jarrusatula irti kahdella pultilla + tarvit pikku puristimen jarrusylinterin työntämiseksi sisään + ankkapihdit.
MP
Löysinpä tämmöisen threadin...
Deltassa kävi auto, jossa vaihdettiin mm. termari, etupään ylätukivarret ja "herkisteltiin" noita takajarruja kun viikonloppuna ilmeisesti känkkä oli vähän jumittanut kun toinen takavanne oli selkeästi lämmin.
En tiedä mitä kaikkea tehtiin, mutta ensimmäisellä jarrutuksella meinasin ajaa suoraan rekan eteen kun poljin painuikin melkein lattiaan asti ennenkuin mitään tapahtui. Edelleen ensimmäinen jarrutus ottaa vasta n. puolessa välissä siitä missä ennen. Jos polkee paikallaan jarrua seuraavilla polkasuilla ottaa kiinni heti?
Varmaan jotain tekemistä tällä on ilmauksen kanssa, mutta jeesatkaa nyt ens hätään! Ei jaksais taas ajaa deltaan vinkumaan miten hyvin homma taas meni.
Deltassa kävi auto, jossa vaihdettiin mm. termari, etupään ylätukivarret ja "herkisteltiin" noita takajarruja kun viikonloppuna ilmeisesti känkkä oli vähän jumittanut kun toinen takavanne oli selkeästi lämmin.
En tiedä mitä kaikkea tehtiin, mutta ensimmäisellä jarrutuksella meinasin ajaa suoraan rekan eteen kun poljin painuikin melkein lattiaan asti ennenkuin mitään tapahtui. Edelleen ensimmäinen jarrutus ottaa vasta n. puolessa välissä siitä missä ennen. Jos polkee paikallaan jarrua seuraavilla polkasuilla ottaa kiinni heti?
Varmaan jotain tekemistä tällä on ilmauksen kanssa, mutta jeesatkaa nyt ens hätään! Ei jaksais taas ajaa deltaan vinkumaan miten hyvin homma taas meni.
Ei enää Alfaa... eipä
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Oisko siihen sutoosi vaihdettu jarrunesteet - ne taitaa olla huolto-ohjelman mukaan 2 vuoden välein vaihdetava. Jos näin niin ilmaus todennäköisesti on tehtyy persiilleen. Eli jos tuo jarrupolkimen liian syvälle painuminen jatkuu (mokäli ymmärsin kommenttisi oikein niin vie Alfasi Deltaan jarrujen uudelleen ilmaukseen. Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.
Yleensä aina, kun tekee jarruille jotain niin pari ekaa jarrutusta menee siihen, että jarrupalat liikkuu riittävän lähelle levyjä, että alkavat yleensä toimia.
Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
Yleensä aina, kun tekee jarruille jotain niin pari ekaa jarrutusta menee siihen, että jarrupalat liikkuu riittävän lähelle levyjä, että alkavat yleensä toimia.
Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
MP
Edelleen poljetaan lähes lattiaan asti ennenkuin auto pysähtyy.. mukava ettei ne viitsi edes deltassa testata tuommoisen operaation jälkeen toimiiko jarrut vai ei. Kuten sanoin meinasin ajaa rekan alle kun auto ei meinannutkaan pysähtyä.. Kenenköhän olisi syy ollut jos kuskin ovesta olisi tullut maansiirtorekka sisäänMP kirjoitti:Oisko siihen sutoosi vaihdettu jarrunesteet - ne taitaa olla huolto-ohjelman mukaan 2 vuoden välein vaihdetava. Jos näin niin ilmaus todennäköisesti on tehtyy persiilleen. Eli jos tuo jarrupolkimen liian syvälle painuminen jatkuu (mokäli ymmärsin kommenttisi oikein niin vie Alfasi Deltaan jarrujen uudelleen ilmaukseen. Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.
Yleensä aina, kun tekee jarruille jotain niin pari ekaa jarrutusta menee siihen, että jarrupalat liikkuu riittävän lähelle levyjä, että alkavat yleensä toimia.
Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)

Ei enää Alfaa... eipä
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Tarvikeliikkeissä näkee silloin tällöin sellaisia Brake Bleeder Kittejä, käytännössä letkuhässäköitä joilla voi ainakin yrittää ilmata yksinäänkin. Mutta eikös se ole miehekästä komentaa auton alta eukkoa pumppaamaan?MP kirjoitti:...ilmaus... Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.

- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Omassa autossanikin on tuota vinkuilua aina joskus. Kevättalvella se äityi niin pahaksi, että vein auton Deltaan. "Herkistelyn" seurauksena vikinä pysyi pois noin 30 minsaa, jonka jälkeen se aina silloin on palannut takaisin. Siinähän sitten vinkuvat, -kele.MP kirjoitti:Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."