Lähivalot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
matu
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Touko 2004, 23:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Lähivalot

Viesti Kirjoittaja matu »

Onko mielestänne normaalia että lähivalojen poltin rikkoontuu yhtenään? Toukokuussa vaihdoin 156:een molemmat lähivalot. Syyskuussa paloi taas vasen lähivalo ja vaihtoon. Lokakuussa paloi oikea oikea lähivalo ja eikun vaihtoon sekin. Ja nyt taas tänään paloi vasen lähivalo. Onko kyseessä vain huonoa tuuria vai onko tämä 156:n "tyyppivika" vai mikä lie sähköpongelma? Luulisi nyt pidempään kestävän...
MT ; Alfa Romeo 156 2.0 JTS Sportwagon

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse en ole kyllä lähivalopolttimoita joutunut paljonkaan uusimaan, mutta etuparkit tuntuu olevan aika lyhytikäisiä.

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Voisko olla jännitteensäätimessä häikkää, eli jännite liian korkea.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Lähivalot

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

matu kirjoitti:Onko mielestänne normaalia että lähivalojen poltin rikkoontuu yhtenään? Toukokuussa vaihdoin 156:een molemmat lähivalot. Syyskuussa paloi taas vasen lähivalo ja vaihtoon. Lokakuussa paloi oikea oikea lähivalo ja eikun vaihtoon sekin. Ja nyt taas tänään paloi vasen lähivalo. Onko kyseessä vain huonoa tuuria vai onko tämä 156:n "tyyppivika" vai mikä lie sähköpongelma? Luulisi nyt pidempään kestävän...
Ihmettelin kerran samaa asiaa. Sitten aloin käyttää laadukkaampia ja siten myös kalliimpia polttimoita ja nyt polttimot kestävät paljon pidempään (yli vuoden). Maksan mieluummin hiukan enemmän ja vaihdan harvemmin, 156:n polttimon vaihto kun ei ole niin hauskaa puuhaa.. :wink:

EDIT: niin ja kannattaa välttää koskemasta sormilla lasiosaan, rasvatahrat lyhentävät huomattavasti polttimon käyttöikää.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Itselläni ei ko. ongelmaa ole kummankaan 156:n kanssa ollut. Edesmennyt Punto II sen sijaa söi polttimoita aamiaiseksi. Siinä se oli kai ominaisuus, sillä noita viirumaisilla lampuilla varustettuja Puntoja näkee todella usein yksisilmäisenä. Vaihto oli ankeaa siinäkin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja ainakin GM:llä huomasi että H7:kat menee varsin nopeasti. Eikös aika vasta ollut TM:ssä lamppujen "kestävyysajo"-
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Molto bene
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Molto bene »

Mulla 04 156 2.0 JTS ja havaittavia lampun palamisia ei ole ollut. Kaikki kunnossa ja juuri vuosihuollossa pyysin vaihtamaan ajovalot uuteen koska niitä nykyään kiitos lainsäädännön poltetaan jopa läpi kuuluisan suomen yöttömän yön.
Olisko vanhenpien AR ogelma???

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Vittorio Jano kirjoitti:Vaihto oli ankeaa siinäkin.
Ei kai 156:ssa ole lampun vaihto ankeaa? Ei tarvitse irrottaa edes umpiota tai puskuria... 3 minuuttia :wink:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Aikanaan vaihdoin vanhaan (-89) nazdaan molemmat etulyhdyt, kun valoteho oli todella sukea. En nyt enää muista mitkä polttimot olivat kyseessä, mutta valitsin kuitenkin parhaimmat (siis tehokkaimmat) mitä kaupasta löysin. Noin 5kk päästä molemmat polttimot hyytyivät joten vaihdoin uudet. Sama tapahtui uudelleen taas noin 5kk päästä. Vaihdoin uudet alkuperäisiä vastaavat takaisin niin enää ei tarvinnut vaihtaa. Esson baarissa sanoivat että moinen johtuu siitä että ko. umpioita ei ole tehty tuollaiselle valoteholle (lämmölle) joten polttimot eivät kestä. Tätä diagnoosia tuki vielä se että huomasin umpioiden sisällä olevien "heijastin papereiden" alkaneen käpristyä.

Tämä tuskin on tilanne tässä tapauksessa, mutta kerroinpas kumminkin! :wink:

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

En tiedä oliko siitä apua mutta kyllästyin vaihtamaan polttimoja autoon huhtikuussa . Vaihdoin kerralla kaikki ajovalo- jarruvalo - parkkivalo ja sumuvalot taakse yms. polttimot. Ei ole sen jälkeen tarvinnut vaihtaa
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla auttoi työautossa, joka söi myös polttimoita tiheään tahtiin ( 1/kk) . Aloin käyttämään General electricin polttimoita . Tämä ei ollut mainos, vaan todettu fakta :-D .

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Antijape kirjoitti:Esson baarissa sanoivat että moinen johtuu siitä että ko. umpioita ei ole tehty tuollaiselle valoteholle (lämmölle) joten polttimot eivät kestä.
Jos polttimon teho on sama kuin alkuperäisessäkin (55W?) niin ei siitä sen enempää hukkalämpöäkään irtoa. Essonpaarin raati taisi tarkoittaa "satawattisia"? Niillä voi kyllä huonommalla tuurilla sulattaa johdotuksen tai umpiot.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Joku viisas mies kertoi minulle myös että nykyautojen laturit syöttää sen verran volttia että lamput tuuppaa hajoilemaan herkemmin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sehän tarkoittaisi sitten sitä että nykyautojen lataussäätimet olisivat huonompia kuin vanhempien :roll: Eipä oo kyllä tullut näytettyä laturille oskilloskooppia eli en oikeasti tiedä tästäkään yhtään mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Join the club :mrgreen:

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mitä H7:ja porukka suosittelee normi 156:een, jotta näkis vähän paremmin?

Menin varaosaliikkeeseen ostamaan kellertävien nimettömien seiskojen tilalle uusia kirkkaampia ja haksahduin Philipsin Blue Vision Xenon Effect valoihin. Paketissa oli mukana myös ei-sopivat siniset parkit. Nakkasin h7:t paikalleen ja en huomannu yhtään mitään eroa. Eli suomeksi sanottuna haukkasin palan paskaa.

Vahingosta viisastuneena kysynkin, että onko jollain suositella erityisen hyviä lähivaloja, joilla kehno näkyvyys paranisi?
Millaset esim. Osramin Night Breakerit on? Entäs Philipsin X-treme Powerit?

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Minulla on ollut Helmikuusta -08 asti Philips X-treme Power H7 lamput eivätkä ole vielä kärähtäneet 8)
Hyväksi alfan valot ei noillakaan muutu mutta ero vanhoihin oli todella huomattava. Mainostetaan seuraavasti: "X-treme Power polttimo on tämän päivän kirkkain hyväksytty ei-Xenon polttimo, joka antaa jopa 80% lisää valoa tielle."

Tuossa linkki Philipsin sivulle:
http://www.xp-lamp.com/more-light.php?lc=fi
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Itsellä on Osramin Night Breakerit ja niidenki paremmuus verrattuna "tavallisiin" oli selkeästi huomattavissa, Philips X-treme Powerista ei ole kokemusta.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Mulla kans kokemusta noista Osramin night breakereista H4 mallisina ja täytyy kyllä sanoa että positiivisesti yllättivät. Varsinkin pitkillä valo on paljon valkeampaa= kirkkaampaa. Muutenkin noilla on nähnyt kiitettävän hyvin. Plussaa myös se että noita ei ollu hinnoteltu ja kassatäti antoi ystävällisesti noi yhteishintaan 4 euroa :mrgreen: Sanotaan nyt sekin että kantapään kautta oppinut että halpoja polttimoita saa vaihtaa n.3-4 paria vuodessa kun hyvät (kalliimmat) kestää helposti yli vuoden. Tosin H4 kestääkin paljon paremmin kun H7:t. Mutta hajoaa ne halvatkin H4:t.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Viime talven oli 156:ssa Night Breakerit ja 147:ssa Philips Xtremet. Molemmissa selvä valotehon parantuminen, mutta en pysty vielä sanomaan kumpi on parempi. Philipsit kestivät pari viikkoa pidempään. Tulevalle talvelle ajattelin laittaa samat setit mutta toisinpäin, ehkä sitten pystyy arvioimaan kummat ovat valoteholtaan voittajia.

Tuikut ovat hyllyssä valmiina, mutta piti näköjään odottaa pakkasia että saa vaihtoon oikean fiiliksen kun sormet kohmeessa ropeltaa.

Lyhytikäisiähän nämä ovat tavallisiin hooseiskoihin verrattuna, siksi mulla on ollut kesärengaskaudella ihan vakiokynttilät.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Night breakereistä hyvät kokemukset täälläkin. Tosin H4, mutta valotehossa huomattava ero normaaleihin. Miinuksena kestoikä. Ensimmäisen satsin vaihdoin viime tammikuussa ja kesäkuussa paloi molemmat samalla viikolla (ainakin tasalaatuisia :lol: ).
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

24 tkm olen ajanut ´04 JTS:llä ja kerran olen vaihtanut lähivalopolttimot ja etuparkit. H7:t taisivat olla Biltemasta.

Pyörään, Norgeen, laitoin keväällä Nightbreakerit, H3,lähivaloiksi ja kestivät noin 13 tkm ja pimahtivat samoja aikoja eli laatu oli tässäkin tasaista.

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Niko Tuomola kirjoitti:Mulla auttoi työautossa, joka söi myös polttimoita tiheään tahtiin ( 1/kk) . Aloin käyttämään General electricin polttimoita . Tämä ei ollut mainos, vaan todettu fakta :-D .
Noissa GE:issä on viiden vuoden takuu, kannattaa säilyttää kuitti. Nyt on parkkeina ollut yli vuoden, eikä vielä ole rikkoontunut, saas nähdä meneekö vielä vuosia. Muita sai parkeiksi vaihtaa yhtenään. Lähivalojen kanssa ei ongelmia.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kiitän kommenteista ja laitan vielä jatkokysymyksen.
Mitä kaukovalojen polttimoita suosittelette? H1:setkö ne oli.
Niissäkin tuntuu olevan eroja. Lupailevat +30 ja +50% valotehoja. Koskaan en oo pitkien polttimoita vaihtanut joten vois saman tien nekin uusia.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Osramin Night Breakerit mulla on kaukovaloissakin, eikä mitään negatiivista sanottavaa ole.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Yksi vinkki mitä voi kokeilla on laittaa auto käyntiin parkeilla ja sitten vasta valot päälle. Kaverin 406 pösössä tämä auttoi jatkuviin polttimovikoihin. Startatessa tuli kait jännitepiikkejä. Toinen millä polttimot saa myös rikki on konepellin kova pamauttaminen kiinni kun valot palavat.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Näitä (ilmeisesti) käynnistyksen yhteydessä käryämisiä tuntuu olevan aika monissa autoissa, mutta ei tietääkseni Alfoissa. Appiukon skoda fabiat ja focus kaikki polttaa polttimoita niin että pihi mies ajaa nykyään ilman valoja taajamissa :lol:

Itse laitoin night breakerit ja ainakin ne on selvästi kirkkaammat kuin edeltäjänsä.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin