Rolle kirjoitti:Heh oliskin poikaa kun omapaino olisi vain luokkaa tonni
No mut toihan on ihan sairas lehmä siinä tapauksessa! Ei mikään ihme että nykyautot tarvii isot moottorit eikä silti kulje. Ja kulutus senkun nousee. H********* turvavarusteet
Ei saa. Tosin siinä dieseli olisi mielestäni parhaimmillaan, olisi kovasti jo ostoslistalla. Perjantaina katsomaan uutta Suzuki Grand Vitaraa, kovasti on Alfavaikutteinen sisusta ja yhteistyötä Fiatin kanssa.
alfista kirjoitti:Ei saa. Tosin siinä dieseli olisi mielestäni parhaimmillaan, olisi kovasti jo ostoslistalla. Perjantaina katsomaan uutta Suzuki Grand Vitaraa, kovasti on Alfavaikutteinen sisusta ja yhteistyötä Fiatin kanssa.
Miracle Fiori oli aika lähellä, ettet vaan ole luntannu:
1. Alfa 159
2. BMW 320d
3. Honda Accord
4. Peugeot 407
5. Audi A4
6. Renault Laguna
7. Jaguar X-Type
Ja nää fransut vetää yleensä rajusti kotiinpäin.
Alfa sai plusat
+ Jousitusmukavuudesta!
+ Hiljaisuudesta.
+ Viimeistelystä. Juujuu ihan totta.
+ Ajotuntumasta. Aito Alfa.
+ Sekä aktiivisesta että passiivisesta turvallisuudesta.
+ Vaihdelaatikon käyttömukavuudesta ja ohjauksesta.
+ Designista.
Ja miinukset:
- Liian pienistä sisätiloista.
- Takapaksin luukun pienuudesta.
- Suorituskyky/kulutus-suhteesta.
- Suojattomista kylkipelleistä. Kaupungissa.
- Takanäkyvyydestä.
- Liian kapeista etupenkeistä.
Autolehdistön vertailutesteistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta vaikuttaa aika erilaiselta Alfalta. Paitsi siinä mielessä, että teksti sisälsi kehuja karismasta ja sellaisesta. Ehkä sen oli kirjoittanut joku hullu Alfisti, mutta hauska oli lukea.
Jösses! En ihan ekana olisi arvannut Alfan voittavan tuntien autolehtien painotukset ja varsinkin fransmannien kotiinpäinvedon.
Jonkin sortin lukkarinrakkautta voi tietysti testiryhmällä olla Alfaa kohtaan mutta alkaa näyttää siltä että tosiasiassa AR on osannut rakentaa vimosen päälle laadukkaan laitteen miellyttääkseen eurooppalaista makua, toki ajo-ominaisuuksien hyveitä korostaen...
Nooo... odotellaan nyt vielä hetki, kun "Suomen suurin autolehti"-Tuulilasi pääsee vertailemaan 159:ä.
Siellä on rivissä varmaan 159, VW Passat, BMW 320, Audi A4, Fjord Mondeo, Mersu C, Volvo S60...ym.ym.
Painoarvot tilan ja mukavuuden puoleen ja sopivasti rivien väliin kirjoittaen (tai kirjoittamatta jättäen) Alfan hyvät ominaisuudet, niin etteivät osu silmään.
Eihän Suomen kansan sovi ajatella Alfaa vaihtoehtona Volkkarille.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Sattuipa tuossa silmiin Ruotsin objektiivisen "Volvobladetin" juttu käytetystä 147:stä.
Alfa är design, körglädje, sportighet – och problem?
Nej, det sista är bara delvis sant.
I verkligheten är flertalet Alfaägare nöjda.
...muotoilu, ajamisen ilo ja urheilullisuus kuulu asiaan...hämmästelevät, että jotkut ovat jopa tyytyväisiä Alfan toimimiseen ....
Vanliga fel: Oljud. Det kan gnisssla och knirra i detaljer i inredningen. Läckande kylsystem som ger problem med topplockspackningen. Elektronikfel, som att varningslampor lyser när inget är sönder.
....vioiksi luettelevat erilaiset nitinät ja natinat, jäähdytysjärjestelmän vuotoja, jotka johtavat kannentiivisteen ongelmiin ( onko kellään ollut?) ja tietenkin pitää mainita nuo kuuluisat sähköviat, kuten turhaan palavat varoitusvalot ....hmm
Niin on. Ja maininta siitä että auton hinnasta 24.000 euroa on auton hinta Germaaniassa. Loput veroa ja vaatimattomat 4.000 euroa välityspalkkioihin! Huhhuh sanon minä, mutta ehkä se vaan köyhästä tuntuu siltä...
auto, moror und sportin vuotuinen Testjahrbuch tuli ostettua. 159:n koeajon ohella siellä on jättivertailu, jossa samainen auto on mukana A4:n, 320d:n, Mondeon, Accordin, C220:n, Vectran, 407:n, 9-3:n, Avensiksen ja Passatin kanssa. 159 oli täysin suvereeni nopeassa suunnanvaihdoksessa, "hirvitestissä", keilapujottelussa, märkäradalla ja ajettavuudessa ylipäätään. Mukavuuden puute, mootori ja tilat pudottivat auton sijalle 8. Saksalaiset hivenen yllättäen kärjessä.
Stuttgartin kentältä jäi käteen tuore saksalainen Motors (12/2005) jossa 22 sivuinen reportaasi alfoista. Koeajossa Brera ja 159. Lisäksi juttua 8C:stä ja jostain alfan suunnittelijasta.. Mielenkiintoinen tuttavuus!
K kirjoitti:Joko jossain on mainittu että 159 on Vuoden Auto -äänestyksen sijalla 3. Voiton nappasi Renault Clio, VW Passat oli 2.
Englantilaisten joukossa ei 159 kovin kannatusta saanut ja muutenkin jakoi mielipiteitä. Joko pisteitä tai ei ollenkaan. Eteläeurooppalaiset taas ymmärtävät Alfan päälle paremmin.
Ehdotukseni tämän vuosituhannen rumimmaksi autoksi, kuinka joku voikin tehdä jotain noin kamalaa ? On siinä myyntimieskin ihmeissään, kun tuo rumilus pitäisi saada myytyä. Siinä on mersun ml törmännyt japanilaiseen smurffibussiin ja ovat yhdessä tulleet peräsuolesta ulos...
Johan nyt Brera saa palstatilaa kun Kauppalehti Optiossakin esitelty "kuukauden autona." Vieläpä ihan positiiviseen sävyyn. Selvisi artikkelista sekin, että siinä haastattelussa siteerattu Deltan viestintäpäällikkö on yksi parhaillaan meneillään olevasta Suomen Robinsonin kilpailijoista (tosin jo pudonnut.)
Vanhemmatkin Alfat ja alan harrastajat saavat näköjään välillä palstatilaa. Päivän Ilta-Sanomat kertoo seuraavaa (poistin nimet tekstistä):
"Johtaja pelästyi poliisia - suistui ojaan
Rajulla ylinopeudella ajanut Kustannusosakeyhtiö O:n toimitusjohtaja R, 48, suistui autollaan ojaan sen jälkeen kun hän löi jarrut pohjaan havaittuaan poliisiauton.
Ulosajo sattui Kirkkonummella syyskuussa. Raaseporin käräjäoikeus tuomitsi R:n torstaina törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 8800 euron sakkoihin ja määrämittaiseen ajokieltoon.
Päiväsakkojen määrä oli 40, mutta loppusumma nousi kovaksi R:n tienattua verotustietojen mukaan viime vuonna yli 300 000 euroa.
Vanhoista urheiluautoista kiinnostunut R oli lauantaiaamuna kunnostanut yli 30 vuotta vanhaa Alfa Romeotaan ja lähti koeajolle.
Hän kertoi kiihdyttäneensä suoralla tiellä kolmosvaihteella, kun mutkasta ilmestyi poliisiauto. Se alkoi tutkamittauksen jälkeen valmistautua täyskäännökseen ja takaa-ajoon, kun vastaantulija suhahti vain 20-30 metrin päästä poliisiauton edestä kaseikkoon.
R:n mukaan ulosajo johtui jarruihin tulleesta viasta. Sellaista ei kuitenkaan löydetty teknisessä tarkastuksessa.
R selvisi ulosajosta käytännöllisesti katsoen vammoitta. Autossa oli turvakaari ja nelipisteturvavyöt.
Oikeudessa kiisteltiin siitä, oliko nopeus 120 vai 130 kilometriä tunnissa. Evitskogin tieosuudella on 80 km:n nopeusrajoitus."
Cuore Sportivo kirjoitti:Ja mikähän Alfa mahtoi olla kyseessä.
Noin hatusta vetäisten joko 2000 GTV tai Giulia 1600 Sprint GT. Nämä häneltä ilmeisesti ainakin löytyvät nopean surffailun perusteella. Ikä sopisi ensimmäiseen, jälkimmäinen on jo yli 40-vuotias.
Tulipahan piruuttaan ostettua tuo autoalan juorulehti Autobild, kun kerran Brerasta oli juttua. Todellinen automies taisi olla tuo jutun kirjoittaja, kun tuntui mies olevan tolaltaan mm. konetilassa huonosti asennetun tyyppikilven ja kojelaudan sileiden muovipintojen vuoksi. Huomautuksia sateli myös konepellin aukaisuvivusta, joka oli halpaa muovia. Hihii.
Tämä kuuluu osastoon muut Alfat mediassa, tai mistäpä minä tiedän, onko kyseessä 159, mutta näin Maria Lund kertoi Seura-lehden numerossa 51-52:
"Tero hommasi minulle semmoisen kivan auton, jossa on punainen nahkasisustus. Olen tosi ylpeä Alfa Romeon omistaja! Se on hyvä peli ohituksissa."
Uudessa AutoBildissä 200-heppaisen 159-dieselin koeajo. Ihan positiivinen juttu, vaikkakaan ei niin kovin syväluotaava. Huhupalstalla Brera GTA: Maseratin V8 ja vähemmän painoa - liian hyvää ollakseen totta?