Käsijarru kohtasi pakkasen...
Valvoja: Moderators
Käsijarru kohtasi pakkasen...
Ikävä yllätys odotti aamulla autolla. Käsijarru oli jäätyny päälle Siis vaivaiset viisi astetta pakkasta... Onko muilla käyny moista? Yritin sit kiireessä lähtä ajaa ja ajattelin et ajaessa varmaan irtoaa ku vähän nyin... Eipä vaan irronnu vaan vähän ajan päästä pysähdyin ja jarrupalat sen ku kärys Ajoin pari metriä edestakaisin jarrutellen voimakkaasti ja onneks autto! Toivottavasti ei ole joka aamuinen ongelma Voikohan eilisellä renkaiden vaihdolla olla mitään osuutta asiaan...
Anna kaikkesi mutta älä periksi
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Nyt vaan totuttelet ajatukseen että käsijarrua ei tarvita seuraavan puolen vuoden aikana. Näin minäkin olen asian ratkaissut kahden viimmeisen Alfani kanssa. Aina voi tietenkin vaihtaa käsijarruvaijerin suojakumeineen uuteen, mutta apu on kuitenkin vain enemmän tai vähemmän väliaikainen.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hah, sama ongelma aamulla, paitsi etten päässyt liikkeelle ja meinasin tentistä myöhästyä.
Minulla ei ole ollut tapana käyttää kässäriä ikinä, joten kylläpäs sattui sopiva päivä harjoittaa sitäkin. Niin ongelma johtunee rikkinäisestä vaijerin suojakumista..? Vaijeri ainakin roikkuu sopivasti ettei pysy kauaa ehjänä.
Minulla ei ole ollut tapana käyttää kässäriä ikinä, joten kylläpäs sattui sopiva päivä harjoittaa sitäkin. Niin ongelma johtunee rikkinäisestä vaijerin suojakumista..? Vaijeri ainakin roikkuu sopivasti ettei pysy kauaa ehjänä.
Aika monella automerkillä ilmenee samaa ongelmaa. Yleensä käsijarruvaijeri koostuu kahdesta kerroksesta. Sisäpuolella on ns. luistava putki, joka puhki mennessään ei luista enää. Hetkellisesti asian voi korjata esim. kuparitahna + öljyseoksella tai ns. kuparisprayllä. Itse olen aina tarpeen tullen vaihtanut uuden vaijerin, koska tusaamisessa menee monesti enemmän aikaa. Joka päivä käytän käsijarrua autossa kuin autossa ja yleensä on mennyt 50-80 tuhannen ajon jälkeen vasta rikki.
Saa olla toistakin mieltä
Saa olla toistakin mieltä
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Veikkaisinpa kanssa että käsijarruvaijerista on toiselta/kummaltakin puolelta haitarikumit haperoituneet. Erityisesti kiihkeämpi ajotapa aiheutttaa haperoitumista koska kumit sijaitsee niin lähellä kuumana käyviä takajarrulevyjä ja satulaa. Jos käsijarrua haluaa käyttää on vaijerit uusittava. Jos tyytyy siihen että ilmankin pärjää yllätys tuleekin sitten mahdollisesti vastaan seuraavassa katsastuksessa, käsijarrun käyttämättömyys erityisesti talvella voi edesauttaa mekanismin jumiutumista sekä heikkoa pitoa...
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Seitsemäs talvi pärähtää käyntiin eikä
ensimmäistäkään ongelmaa kässärin kanssa..
ehkäpä huomenna..?
Käsijarrun käyttöni on hyvin vähäistä..
ensimmäistäkään ongelmaa kässärin kanssa..
ehkäpä huomenna..?
Käsijarrun käyttöni on hyvin vähäistä..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Voi sen käsijarrun pakkasella vetää yöksi päälle, mutta jos illalla on kosteaa ja aamulla mahdollisesti pakkasta niin parempi jättää vetämättä. Ainakin edellisen 164:n käsijarru jäätyi systemaattisesti joka kerran.
Vaan mitäs käsijarrusta, mutta kun kesti aamulla puoli tuntia päästä autoon sisään Hitonmoinen jääköntti koko auto. Olisin ottanut Fordsonin Alfan sijaan mutta sattuneesta syystä siinä ei ollut jakohihnaa...
Vaan mitäs käsijarrusta, mutta kun kesti aamulla puoli tuntia päästä autoon sisään Hitonmoinen jääköntti koko auto. Olisin ottanut Fordsonin Alfan sijaan mutta sattuneesta syystä siinä ei ollut jakohihnaa...
- Epäkelpokeräilijä -
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Barchettassakin tuo käsijarru jäätyy mikäli sitä käyttää talvella. Joku ehdotteli kansainvälisillä barchetta-forumeille seuraavanlaista konstia:
- jarruvaijerin toinen pää irroitetaan
- kaadetaan vaijerin ja kuoren väliin esim. öljyä tms. jäätymisen estävää ainetta
- vaijeri takaisin kiinni
Onko joku kokeillut moista keinoa? Vaikuttaako järkevältä vai järjettömältä?
- jarruvaijerin toinen pää irroitetaan
- kaadetaan vaijerin ja kuoren väliin esim. öljyä tms. jäätymisen estävää ainetta
- vaijeri takaisin kiinni
Onko joku kokeillut moista keinoa? Vaikuttaako järkevältä vai järjettömältä?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Sama homma oli täällä eilisaamuna. Käkkäri oli päällä koko yön ja yöllä lämpötila laski reilusti alle 10 asteen. Pari ekaa kilsaa takajarrut laahas mutta "sulivat" lopulta ja meno keveni.
Päätimpä sitten olla käyttämättä käsijarrua ainakin siihen saakka että saan auton nosturille ja pääsee noita vaijereita kuivaileen ja rasvaileen.
Päätimpä sitten olla käyttämättä käsijarrua ainakin siihen saakka että saan auton nosturille ja pääsee noita vaijereita kuivaileen ja rasvaileen.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Nonni, nyt se munkin känkkä kohtas pakkasen. Vaimo tuli aamulla potkimaan sängystä kun "auto on jumissa ja pitää kummallista natinaa". Ja jumissahan se oli, eikä auennut vaikka 10min ajelin ees taas jarrutellen ja känkkää nykien. Auto oli aikas levoton, kun aina jään kohdatessaan lähti yllättäen persus alta... Noh, ajoin takas katokseen, totesin että takajarrut on tulikuumat, mutta känkkä edelleen jäässä. Sinne jäi katokseen odottamaan luvattuja plussakelejä...
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13 Loka 2003, 18:56
- Paikkakunta: Lahti
Maanantaista perjantaihin seisoskeli vacina Kiipulan kurssi-kuntoutus keskuksen pihassa.....aattelin tänä aamuna, iltapäivällä alkavaa matkaa kohti Lahti kaupunkia. Olisikohan ressukka jäässä? Päästäisiköhän ees sisään? Olisikohan kässäri jäässä? Noh! kaivoin rakkaani esiin lumen alta ja starttasin....hyrähti käyntiin, huovuvaan niinkuin ennenkin. Arvelutti lähteä suvikummeilla etenemään, mutta hiljaa hyvä tulee, oon jo koneen ääressä kotona. Hjörttikselle soitin varuiksi, jos keli ei lämpene, tuoppas rakkaaseeni talvimallin kummitukset, niin voit sitten osaavan opastuksen läsnäollessa vaihtaa rengastuksen kulkuneuvooni. Kukin päätteleekin mikä jutussa pitänee paikkansa!! Asiasta kolmanteen: käsijarru ei ollut jumissa, jotain edellisvuosien kokemus opettaa........
164ts-89 400tkm
Sama juttu, toinen Alfa menossa eikä kummassakaan ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Käytän käsijarrua aina ja usein.Pablo Honey kirjoitti:Eipä oo toistaseks ollu ongelmia käsijarrun kanssa. Hyvin on irronnut. Odotellaan niitä 20-asteen pakkasia.
Lämmin talli kotona ja kylmä katos töissä joten auto on usein kosteana ja silti on hyvin pelannut.
Näin on minullekkin päässyt käymään vaikka käsijarrun vaijeri tuli vaihdettua milanossa tossa syyskuussa.
Ei irtoo millään toi käsijarru - vaikka kuinka repii ja antaa runtua. Muutaman kerran saanut valon hetkellisesti sammumaan, mutta kun auto vähänkään liikahtaa, alkaa jarruvalo taas loistamaan.
Jonnekkin lämpimään tilaan on liikaa matkaa, joten mikä kumma tässä nyt avuksi?? Pitääkö vaan odotella kiltisiti huhtikuuta ja pitää auto parkissa. No säästyispä siinä renkaiden vaihdolta...
Ei irtoo millään toi käsijarru - vaikka kuinka repii ja antaa runtua. Muutaman kerran saanut valon hetkellisesti sammumaan, mutta kun auto vähänkään liikahtaa, alkaa jarruvalo taas loistamaan.
Jonnekkin lämpimään tilaan on liikaa matkaa, joten mikä kumma tässä nyt avuksi?? Pitääkö vaan odotella kiltisiti huhtikuuta ja pitää auto parkissa. No säästyispä siinä renkaiden vaihdolta...
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Siis onko auto oikeasti jumissa vai jääkö tuo valo vain palamaan? Sehän tosiaan ilmoittaa myös jarrunesteen vähäisyydestä. Vilkkuminen ajossa viittaa vahvasti siihen ja johtuu luonnollisesti nesteen pinnan heilahtelusta esim. kiihdytyksissä.hamppi kirjoitti:Ennen tuota jumahtamista huomasin (!) valon vilahtelevan satunnaisesti perus maantieajossa.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Hieman aiheeseen liittyen - minulla käsijarru, tai oikeastaan vasemman puolen käsijarrukaapeli kohtasi lumen. Eli se kaapelissa oleva kiinnitysklipsi joka kiinnittyy pohjassa olevaan nystyyn on niin horo että se irtoaa lumikontaktista, joskus ihan ilmankin. Kuumaliimaa on jo kokeiltu - ei pitänyt. Onkos jotain näppäriä niksipirkka-henkisiä ohjeita...
Taitaavat sekä V6, että Pablo olla ongelman jäljillä.. Ei siellä kyllä mitään nestettä näy enää olevan.Pablo Honey kirjoitti:Siis onko auto oikeasti jumissa vai jääkö tuo valo vain palamaan? Sehän tosiaan ilmoittaa myös jarrunesteen vähäisyydestä.
Voiko tuota lisätä ihan tosta noin vaan?
Mutta mihin kummaan se neste on kadonnut? Etkös Pablo juuri itse myös kärsinyt samanlaisesta nestehukasta, näin muistelisin? Millä korjaantu?
En nyt löydä sitä ketjua sitten millään.
Jarrunestettä voi lisätä (kunhan ei sotke Dot 4 & Dot 5)hamppi kirjoitti:Taitaavat sekä V6, että Pablo olla ongelman jäljillä.. Ei siellä kyllä mitään nestettä näy enää olevan.
Voiko tuota lisätä ihan tosta noin vaan?
Mutta mihin kummaan se neste on kadonnut? Etkös Pablo juuri itse myös kärsinyt samanlaisesta nestehukasta, näin muistelisin? Millä korjaantu?
En nyt löydä sitä ketjua sitten millään.
Syy nestepinnan vajaukseen tulee myös selvittää, voi olla helpoimmillaan loppuun ajetut jarrupalat.
VMP
Noniin nestevajaus korjattu ja se valo sammu hetimmiten käynnistämisen jälkeen.
Kiitokset vielä kertaalleen V6 ja Pablo!
Huh, kyllä nyt helpottaa.
Kiitokset vielä kertaalleen V6 ja Pablo!
Huh, kyllä nyt helpottaa.
Toivottavasti olisi juurikin tästä kyse.. Minulle nimittäin mainittiin viime määräaikaishuollossa, että kohta alkaisi olemaan vaihdon paikka palojen suhteen.mattijus kirjoitti:Syy nestepinnan vajaukseen tulee myös selvittää, voi olla helpoimmillaan loppuun ajetut jarrupalat.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mulla on auto vasta menossa pajalle, mutta todennäköinen syyllinen nestehukkaan on kytkimen työsylinteri.hamppi kirjoitti:Taitaavat sekä V6, että Pablo olla ongelman jäljillä.. Ei siellä kyllä mitään nestettä näy enää olevan. Mutta mihin kummaan se neste on kadonnut? Etkös Pablo juuri itse myös kärsinyt samanlaisesta nestehukasta, näin muistelisin? Millä korjaantu?
Oliko siis koko säiliö tyhjentynyt? Se säiliöhän on ikään kuin osin jaettu kytkin- ja jarrupuoliin pienellä kynnyksellä. Takaosasta lähtee letku kytkimelle ja etuosasta jarruille. Mä totesin yks aamu, että se takaosa oli täysin tyhjä, joten vuoto oli nimenomaan kytkimen puolella. Normaalin palojen kulumisen luulisi vain laskevan nesteen pintaa, ei tyhjentävän koko säiliötä.
Kannattaa tarkkailla sitä nesteen pintaa, vaikka varoittaahan se valokin nesteen vähyydestä. Oma vuotoni alkoi hyvin pienenä ja epäilinkin nimenomaan jarrupalojen kulumista, mutta vuoto pahentui lopulta eksponentiaalisesti. Nestettä voi tosiaan lisäillä, kunhan ei päästä koko järjestelmää tyhjäksi. Se on ikävää, jos jarrut tai kytkin lakkaa pelaamasta.
Ei se kait täysin tyhjä ollut, kun ei sitä jarrunestettäkään paljoa joutunut lorottamaan.Pablo Honey kirjoitti:Oliko siis koko säiliö tyhjentynyt?
Juu, pitää laittaa seurantaan. Pitää toivoa vaan, että kyse olisi niinkin yksikertaisesta asiasta kuin jarrupalat. Ne kun tosiaan on jo vaihtokunnossa...tosin kytkinremppakin tehtiin taanoin, joten tuo samainen kytkimen työsylinteri kummittelee minullakin otsalohkossa.Pablo Honey kirjoitti:Kannattaa tarkkailla sitä nesteen pintaa, vaikka varoittaahan se valokin nesteen vähyydestä
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Paitsi että mulla se vika on kytkimessä. Sain nimittäin tuossa yksi päivä ongelmaa tutkiessani ja kytkintä painellessani ilmaa varmaankin työsylinteriin ja kytkin jäi iloisesti pohjaan. Nestettä lisäämällä ja kytkintä pumppaamalla ilmat sai taas pois. Eli voi se tyhjäks valua sieltäkin. Joskin en tiennyt, että sieltä menee neste myös takajarruille.Harrikka kirjoitti:Juu toinen osa säiliöstä etujarruille,ja se toinen takajarruille ja kytkimelle.Jos ihan tyhjäks menee se kytkin /kautta takajarruosio,niin vika jarruis.