Alfan testaus ja OBD-2

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Alfan testaus ja OBD-2

Viesti Kirjoittaja taju »

Käytin katsastuksessa 156 TS 2.0 vm. 2000 ja yllätys oli melkoinen, kun seokset oli yli kymmenkertaiset sallitun. Meinasi laittaa ajokieltoon koko pelin. Yritimme sitten katsastuskonttorin laitteila tutkiä ECU:n sieluelämää, mutta mikään laitteesta ei saanut yhteyttä tuohon boxiin. Ei edes Bochin vanha laite. Ajattelin hankkia itse tuon OBD-2 testerin, mutta rupesin hieman epäilemään toimiikohan tuossa mikään. Scantoolin kaveri lupasi, että jos siinä on M1.5.5 ECU niin pitäisi kyllä heidän laitteella toimia. Myynnissä näyttää olevan myös tuota jaripetterin laitetta:

http://www.jaripetteri.net/netstore/

minkä pitäisi taas toimia tuon Alfadiag-ohjelman kanssa. Ongelmana vain itsellä on kun läppärissä ei ole sarjaporttia. Onko kukaan kokeillut tai onko kokemuksia toimiiko tuo jaripetterin laite USB---RS232 sarjaporttiadapterilla Alfassa? Jostain foorumilta sain ristiriitaista tietoa. Tämä jaripetterin suora USB-laite ei kuitenkaan toimi Alfassa.
Onko kenelläkään kokeuksia toimiiko Scantoolin laite näin "vanhan" auton kanssa?
Ajattelin kuitenkin itse yrittää selvittää, mikä tuossa mättää. Oireena on vain tyhjäkäynnin soutaminen ja runsas polttoaeneen menekki.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

USB ei toimi (on tullut kokeiltua), oheinen softa (http://www.alfadiag.net/) RS232 sarjaportilla/OBDII liittimellä pelittää (tuo Jaripetterin kyhäelmä), ainakin 156 V6 2.5 vm.-99:ssä ja 166 V6 3.0 vm.-99:ssä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla tuo TSdiag saa yhteyden myös airbag-ECUun mutta JiiPeellä homma ei ole onnistunut, meillä on eri valmistajan tekemät tyynyjärjestelmät. TSdiag vaatii kyllä myös "oikean" sarjaportin, mutta noita vanhoja läppäreitähän saa tarvittaessa suurkiitoksella.

Siitä viasta, eiköhän sulla ole lambda sökö. Löytyyhän tuo jonkun Bosch-korjaamon analysaattorillakin.
- Epäkelpokeräilijä -

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Ricambi kirjoitti:USB ei toimi (on tullut kokeiltua), oheinen softa (http://www.alfadiag.net/) RS232 sarjaportilla/OBDII liittimellä pelittää (tuo Jaripetterin kyhäelmä), ainakin 156 V6 2.5 vm.-99:ssä ja 166 V6 3.0 vm.-99:ssä.
Olet oikeassa USB adapterillakaan ei toimi vaikka jossain oli juttua, että voisi toimiakin tuon softan kanssa. Nyt tuli sekin kokeiltua.
Tuli vain asenettua läppäriin tuo Alfadiag-ohjelma oikeastaan aivan turhaan, kun läppärissä ei ole sarjaporttia ja ohjelman asennus toiselle koneelle ei onnistu enää. Se on lisensoitu konekohtaisesti. No onpa siinä 30 päivän rahat takaisin takuu. Todella hankala tuoda pojan pöytäkone (ainoa missä on sarjaportti) auton viereen ja sitten yrittää saada Alfadiag ohjelma vielä siihen siirretyä ilman lisämäksua. On siinä myyjän kanssa vääntämistä. Sitten siinä Alfadiag Demossa on niin vähän käyttökertoja, ettei ehdi edes kokeilla, kun jo menee periodikerrat umpeen. Kun kokeilette niin älkää turhaan klikkaikko ohjelmaa auki, jos ei ole tarkoitus lukea ECU:a

Kokeilin kaverin Scantoolin laitetta USB-adapterilla ja Scantool-ohjelmalla niin pari sekunttia yhteys aina pelitti ja antoi yhden tiedon kerralla ECU:lta ulos. Mutta ei lukenut vikakoodeja. Sitten kytkin Scantoolin kaverin koneen sarjaporttiin ja yhteys syntyi Scantoolin ohjelmalla mukisematta ja dataakin ECU:sta tuli ulos rajoitetusti. Mitään sensoreitten volttiarvoja en saanut ulos. Samoin vikakoodit jäi lukematta. Paljon siitäkään ei ollut apua.

Vielä täytyy kokeilla tuo mOByDic EOBD-analysaattori
http://www.ozenelektronik.com/
Katsotaan pelittääkö sekään. Siinä on kyllä tuki myös tälle Alfan käyttämälle EOBD standardin mukaiselle KWP2000 protokollalle, mikä ainakin tämän vuoden mallissa vielä on. Kerron sitten pelittääkö vai onko jollain jo kokemuksia? Edustajan mukaan toimii moitteettomasti lähes kaikissa autoissa USB:n kanssa. Fiat on ollut kuitenkin arvoitus. Jos tuo vain toimii niin siinä on loistava analysaattori lähes kaikkiin merkkeihin ja ilmaisohjelmiakin saa.

Vika ei ollut ainakaan ILMI:ssä, joten lambda lienee sökö. Ei ollut italialaista tarviketta hyllyssä ja meni tilaukseen. En viitsi Boschilaisesta maksaa tuplahintaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Mielenkiintoinen aihe, taidan hankkia tuon Özenin laitteen tai jonkin vastaavan. Mistähän voisi selvittää sen mikä protokolla on käytössä omassa autossa? Vaikka tuntuu tuo toimivan kaikissa 5:ssä.

Huoltomuistutinta tuollakaan ei pysty nollaamaan, onko siihen kellään neuvoa? Ei sekään kyllä häiritse kun se tulee näyttöön vain ajotietokoneen valikosta hakemalla.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

AlfaTom kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, taidan hankkia tuon Özenin laitteen tai jonkin vastaavan. Mistähän voisi selvittää sen mikä protokolla on käytössä omassa autossa? Vaikka tuntuu tuo toimivan kaikissa 5:ssä.

Huoltomuistutinta tuollakaan ei pysty nollaamaan, onko siihen kellään neuvoa? Ei sekään kyllä häiritse kun se tulee näyttöön vain ajotietokoneen valikosta hakemalla.
Tuon saa sitten Suomen edustajalta Sysmästä.
http://www.sixtek.fi/
Sinun autossa on tuo EOBD standardi jo, jos kyseessä on tuo 2003-mallia oleva Alfa. Sehän on kaikissa bensa-autoissa 2001 vuosimallista alkaen jo ja dieseleissä muistaakseni 2003 alkaen.
Ei pidä sotkea standardia ja tiedonsiirtoprotokollaa keskenään. Tuohon standardiin mahtuu ainakin 5 protokollaa tällä hetkellä ja tämä mOByDic EOBD-analysaattori osaa ne kaikki ja mikä parasta niin siihen voi myöhemmin uusien protokollien myötä vaihtaa sen parinkympin sirun ja taas on uusi protokolla käytössä. Laite ilmaisee heti tunnistaako se käytössä olevan protokollan. Kuulemma kannattaa yrittää useamman kerran sitä plugia siihen jos ei heti syty ledi pitämällä pienen taon välillä.

Nollaus riippuu ohjelmasta, mitä käyttää. Eiköhän löydy tuohon ohjelma, joka sen osaa. Tuo Digimoto vaikuttaa monipuoliselta.
Anna palautetta miten toimii.
Tuo Scantoolin laite on vanhanaikainen, kun jokaista protokollaa varten pitää olla oma laite. Scantool toimii tiettävästi 2001 malleista alkaen myös Alfassa.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

AlfaTom kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, taidan hankkia tuon Özenin laitteen tai jonkin vastaavan. Mistähän voisi selvittää sen mikä protokolla on käytössä omassa autossa? Vaikka tuntuu tuo toimivan kaikissa 5:ssä.

Huoltomuistutinta tuollakaan ei pysty nollaamaan, onko siihen kellään neuvoa? Ei sekään kyllä häiritse kun se tulee näyttöön vain ajotietokoneen valikosta hakemalla.
Oletko katsonut huoltokirjasta sitä nollausta. Fiatissa se nollautuu laittamalla virrat päälle ja painamalla kojetaulussa olevasta napista 10 sekuntia ja näyttöön pitäisi tulla 3 erilaista merkkiä, mistä valita muistutusväli. En nyt muista tarkalleen, miten se meni, mutta eiköhän se löydy huoltokirjasta ja kokeillahan aina voi.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Huoltokirjasta en huomannut tuollaista ohjetta tai muutakaan, mutta pitää vielä lukea tarkemmin. Epäilen kyllä että vain valtuutetussa huollossa se voidaan klikata nollille, huollon yhteydessä :x
Deltahan on uusimassa ilmettään ja palveluaan, saa nähdä näkyykö tuo myös käytännössä juuri esim. huollossa. Meni vähän OT, sori.

Tuon laitteen hyöty on tietysti se että vikatilanteessa voi itse jo katsoa mikä Alfaa mahdollisesti vaivaa ja vastaavasti poissulkea tietyt kohteet. Mutta ihan mielenkiinnostakin se olisi hauska lelu, katsoa välillä mitä Alfa on syönyt :wink:

Suomalaisen maahantuojan sivut on tullut tutkittua, hinta tuolle 2600-tyypin testerille oli 145 kun sama valmistajan sivulla 108 Euroa, ero kattanee tilauskulut jos suoraan tilaa, mutta paljon halvemmalla ei taida saada.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Tänään kuittasin tuon valon Fiat Ducatosta seuraavalla tavalla:
Virta päälle.
Sitten painoin km-mittarin siis trippimittarin nappia 10 sekuntia ja näyttöön tuli kolmikirjaiminen lyhennys ja numero. Painelemalla samaa kytkinta numero vaihtui 1-3. Tarkoitti ilmeisesti aina 10 tkm väliä. Kun jätin sen 1 kohdalle ja pidin nappia pohjassa niin se katosi ja kun päästin ylös oli jakari hävinnyt.
Tässä tämä oli näin helppoa. Eiköhän tuo ole sama logiikka myös Alfassa. Kannattaa kokeilla.

Itse tilasin tuon Suomesta. Kaverilla on palautusoikeus kuluttajasuojalain mukaan ok. Samoin takuu ja uuden sirun päivitys häneltä onnistuu jatkossa. Samoin palvelu on hyvää ja vinkkejä tuli vielä emaililla. Katsotaan kohta toimiiko se Alfassa.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla tuo TSdiag saa yhteyden myös airbag-ECUun mutta JiiPeellä homma ei ole onnistunut, meillä on eri valmistajan tekemät tyynyjärjestelmät. TSdiag vaatii kyllä myös "oikean" sarjaportin, mutta noita vanhoja läppäreitähän saa tarvittaessa suurkiitoksella.

Siitä viasta, eiköhän sulla ole lambda sökö. Löytyyhän tuo jonkun Bosch-korjaamon analysaattorillakin.
En löytänyt sellaista testeriä, mikä tuon vian olisi paikallistanut. Tietyst DA:n pojilla on sellainen. Olen heiltä saanut huonoja neuvoja ja kalliita laskuja, etten aivan hevillä heidän putiikkiinsa enää mene autoani huollattamaan.
Olit oikeassa lambda oli sökö. Vaihdoin turhaan ilmin, kun ajattelin lähteä helpommasta päästä liikkeelle. Nyt auto on kunnossa.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

AlfaTom kirjoitti:Huoltokirjasta en huomannut tuollaista ohjetta tai muutakaan, mutta pitää vielä lukea tarkemmin. Epäilen kyllä että vain valtuutetussa huollossa se voidaan klikata nollille, huollon yhteydessä :x
Deltahan on uusimassa ilmettään ja palveluaan, saa nähdä näkyykö tuo myös käytännössä juuri esim. huollossa. Meni vähän OT, sori.

Tuon laitteen hyöty on tietysti se että vikatilanteessa voi itse jo katsoa mikä Alfaa mahdollisesti vaivaa ja vastaavasti poissulkea tietyt kohteet. Mutta ihan mielenkiinnostakin se olisi hauska lelu, katsoa välillä mitä Alfa on syönyt :wink:

Suomalaisen maahantuojan sivut on tullut tutkittua, hinta tuolle 2600-tyypin testerille oli 145 kun sama valmistajan sivulla 108 Euroa, ero kattanee tilauskulut jos suoraan tilaa, mutta paljon halvemmalla ei taida saada.
Ei ehkä kannata hankkia siitä sitä 2600 versiota. Ymmärsin, ettei toimi Alfassa, kun taas 3100 versio siinä toimii ja myös Digimoto-ohjelman kanssa. En tiedä sitten pystyykö edes päivittämään 3100 versioon. Laitoin siitä kyselyä, ettei tule hankittua väärää laitetta. Laitteessa on kuitenkin niin paljon hyviä ominaisuuksia, mitä muissa ei ole. Tuo 3100 on myynnissä ainakin jo Euroopassa. Hinta oli 200 euron paikkeilla.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Ymmärsin ensin väärin nuo numerot 2600 ja 3100. Molemmat ovat omia erillisiä analysaattoreita.
Tuo valmistaja Bulentin suosittelee Eurooppalaisille autoille tuota 2600 versiota. On toiminnaltaan kuulemma parempi eurooppalaisille autoille. Molemmissa analysaattoreissa 2600 ja 3100 on ilmeisesti sama prossuohjelma, mikä on päivitettävissä prossua vaihtamalla. Uusi prossu siihen tulee tässä kuussa ja sillä sen on luvattu toimivan myös Alfassa.
Kannattaa ehkä odottaa vielä pari viikkoa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pitää siis odotella että joku rohkea testaa ensin ko. laitteen :wink:

Onneksi Alfa on pelannut ilman oikkuja...kop kop... 8)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

AlfaTom kirjoitti:Pitää siis odotella että joku rohkea testaa ensin ko. laitteen :wink:

Onneksi Alfa on pelannut ilman oikkuja...kop kop... 8)
Minulla oli testattavana kysenen laite mallia mobydic 2600 plus ja se ei todellakaan tunnistanut tuota Alfan ja Fiatin käyttämää protokollaa, mutta seuraavassa versiossa se on päivitetty yhteensopivaksi myös Alfan kanssa. Siitä oli juttua tuolla Digimoton foorumilla:

http://forums.digimoto.com/shwmessage.a ... =712#bm713

Tuo Bülent Özen on juuri tuon laitteen suunnitellut ja myy sitten sitä. Hän myös aktiivisesti kirjoittelee eri foorumeilla. Laitoin hänelle suoraan myös kyselyä milloin kyseinen uusi versio ilmestyy markkinoille.

Enköhän saa sen sitten aikanaan testattavaksi.

Vastaa Viestiin