Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan
Terve, olisin kovalla halulla siirtymässä alfistiksi, ja jos luoja suo, niin lauantaina pihassa seisoo oma Alfa. Japseilla olen aina ajellut, ja luotettaviaha pelejähän ne. Mutta niin sydämettömiä V6 mallista olen kiinnostunut, mutta muutama juttu hiertää autossa, jota olen ostamassa. Jakopäänhihna on kuulemma hiljattain vaihdettu, kilometrejä autolla 114000. Joskus kuulemma vähän koppastu autoa perään, mutta sen jälkeen jo ajettu 60000 ilman ongelmia. Ilmamassamittari oli juuri vaihdettu kun tiesin kiitos tämän foorumin kysellä asiasta. Automaatti-ilmastoinnissa on kuulemma vähän häikkää, ei kuulemma puhalla kylmää. Kylmäaineissa vika? Kaipailisikin alfisteilta neuvoja :
Mitä luulisitte, onko ilmastointi korjattavissa kylmäainetta lisäämällä, vaiko mitä? Onko vietävä huoltoon ?
Miten Alfat pelaavat kylmäkäynnistyksessä? Millainen auto talvella?
Joitain aivan must kysymyksiä myyjäliikkelle, hihnan ja ilmin lisäksi?
Ei kai sitä nyt koko ajan tarvitse korjata?
Ruosteherkkä?
Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?
Auto olisi tarkoitus hakea lauantaina Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle
Mitä luulisitte, onko ilmastointi korjattavissa kylmäainetta lisäämällä, vaiko mitä? Onko vietävä huoltoon ?
Miten Alfat pelaavat kylmäkäynnistyksessä? Millainen auto talvella?
Joitain aivan must kysymyksiä myyjäliikkelle, hihnan ja ilmin lisäksi?
Ei kai sitä nyt koko ajan tarvitse korjata?
Ruosteherkkä?
Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?
Auto olisi tarkoitus hakea lauantaina Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle
voi olla että kylmäaineet on vaa loppu jos se on 97-98 mallia eikä ikinä lisätty niin varmasti on jo melko lopussa aineet. Käynnistyy hyvin talvella kuten mikä tahansa ruiskupeli nykypäivänä. Ei tarvitse kokoajan korjata mutta ei se aivan viaton auto varmasti ole. Ja jos joutuu jotain korjaamaan on se tavallista corollaa yms kalliimpaa, kuten on pelkät huollotkin. Ruosteelle ei pitäisi mikään erikoisen altis olla. Minusta V6 on järkevämpi ostos kuin TS kone, mutta kaikilla on omat mielipiteensä
lisää voit lukea vaikka noista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... ght=156+v6
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4306&highlight=
ja sitten teknisestä osiosta löytyy lisää infoa.
lisää voit lukea vaikka noista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... ght=156+v6
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4306&highlight=
ja sitten teknisestä osiosta löytyy lisää infoa.
Kilometrien perusteella ilmeisesti 98 - 99 yksilö joten todennäköisesti kylmäaine on haihtunut taivaan tuuliin jo tuossa ajassa ja siksi kylmää ei tule. Kylmäaineen ja kompuran öljyjen lisäyksen ja kompuran testauksen tekee jokin ilmastointilaitehuolto ja se maksaa 100-200e välillä. Kannattaa tinkiä hintaan tuo huolto.
Italialaisethan lähtee kylmällä käyntiin kuin palmun alta jos vaan akku on ryhdissään. Empä ole ainakaan lukenut että muillakaan olisi 156:n kanssa ollut talvikäynnistyksissä ongelmaa vaikka ei "lonkolämppäriä" olisikaan käytetty. Normaaliin suomalaiseen talviautoiluunhan kuuluu tiivisteiden käsittely silikonilla ja lukkojen voitelu ennen talvipakkasia. Lisäksi järkevä 156:n omistaja miettii tarkkaan koska avaa takaoven ja jos sen tekee niin ei sitten avaa väkisin... takaoven kahva on helppo vaihtaa mutta halvemmaksi tulee jos ei sitä talvisin riuhdo väkisin.
Kovin ruosteherkkä ei 156:n pitäisi olla kun kori on galvanoitu (paitsi katto) mutta kannattaa katsoa tarkkaan kuitenkin tuulilasin reunat sekä takaovien alla oleva helman pystysauma.
Itselleni ainakin aikoinaan perustelin V6:n "järkevyyttä" 2.0ts:ään verrattuna sillä että:
A) kone on vanhempi ja sitä myötä varmempaa tekniikkaa sekä lastentaudeista vapaa.
B) V6:ssa on vakiona ilmastointi.
C) V6 jakohihna kuulopuheiden mukaan kestää helpommin sen 60tkm kuin 2.0ts:n jossa niitä menee jo ennen vaihtoikää. Lisäksi V6:ssa on yksi osa vähemmän mikä voi mennä rikki eli ajoituksenmuunnin mitä noissa 2.0ts:ssä saa vaihdella joskus.
D) Ja onhan sillä niin helkutin hauska ajella Niin kuin monelle, tämä V6:n järkevyys valkeni vasta sen koeajon aikana.
Italialaisethan lähtee kylmällä käyntiin kuin palmun alta jos vaan akku on ryhdissään. Empä ole ainakaan lukenut että muillakaan olisi 156:n kanssa ollut talvikäynnistyksissä ongelmaa vaikka ei "lonkolämppäriä" olisikaan käytetty. Normaaliin suomalaiseen talviautoiluunhan kuuluu tiivisteiden käsittely silikonilla ja lukkojen voitelu ennen talvipakkasia. Lisäksi järkevä 156:n omistaja miettii tarkkaan koska avaa takaoven ja jos sen tekee niin ei sitten avaa väkisin... takaoven kahva on helppo vaihtaa mutta halvemmaksi tulee jos ei sitä talvisin riuhdo väkisin.
Kovin ruosteherkkä ei 156:n pitäisi olla kun kori on galvanoitu (paitsi katto) mutta kannattaa katsoa tarkkaan kuitenkin tuulilasin reunat sekä takaovien alla oleva helman pystysauma.
Itselleni ainakin aikoinaan perustelin V6:n "järkevyyttä" 2.0ts:ään verrattuna sillä että:
A) kone on vanhempi ja sitä myötä varmempaa tekniikkaa sekä lastentaudeista vapaa.
B) V6:ssa on vakiona ilmastointi.
C) V6 jakohihna kuulopuheiden mukaan kestää helpommin sen 60tkm kuin 2.0ts:n jossa niitä menee jo ennen vaihtoikää. Lisäksi V6:ssa on yksi osa vähemmän mikä voi mennä rikki eli ajoituksenmuunnin mitä noissa 2.0ts:ssä saa vaihdella joskus.
D) Ja onhan sillä niin helkutin hauska ajella Niin kuin monelle, tämä V6:n järkevyys valkeni vasta sen koeajon aikana.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ilman muuta vaadit että AC pannaan kuntoon. Aina selitetään että kylmäaine on loppu, jos oikeasti on niin pikku juttu niin miksi sitä ei olla tehty? Ja jos kerta on niin se ei varmaan ole mikään asia myöskään laittaa kuntoon, eli ei pitäisi jäädä selityksille sijaa.Vode kirjoitti:Kannattaa tinkiä hintaan tuo huolto.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ja koeajolle kun ehdit niin satuta muutama hidastetöyssy matkasi varrelle. Jos töyssyissä narskuu tai kolahtelee on tukivarsi/koiranluu remonttia sitten pian tiedossa. V6 hyvä valinta ja jos kone kunnossa niin vetää tasaisesti läpi kierrosalueen rajoittajalle saakka. Varmista myös että tulpat vaihdettu 100tkm kohdalla. Jos ikkunat meinaa huurtua ilman ilmastointia niin kinuat vielä raitisilmasuotimen kauppaan, vaikkei kallis olekaan.
Niin, ja tervetuloa joukkoon
Niin, ja tervetuloa joukkoon
Ayrton Senna da Silva forever
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Ei kahta sanaa. Jos tosiaan on kylmäaineesta kiinni, niin täyttö vie 20 minsaa eikä maksa liikkeelle juuri mitään muuta kuin vaivan.Rolle kirjoitti:Ilman muuta vaadit että AC pannaan kuntoon. Aina selitetään että kylmäaine on loppu, jos oikeasti on niin pikku juttu niin miksi sitä ei olla tehty? Ja jos kerta on niin se ei varmaan ole mikään asia myöskään laittaa kuntoon, eli ei pitäisi jäädä selityksille sijaa.
Omasta käytin täyttämässä ; V6 -98 ; ja ei montaa kymppiä maksanut.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan
V6 on ehdottoman järkevä ostos... tai niin se ainakin itsensä minulle perusteli murahdettuaan ensimmäisen kerran käyntiin. Asiasta ei sen jälkeen enää neuvoteltu.Radierer kirjoitti:Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?
Auto olisi tarkoitus hakea lauantaina Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle
Tsekkaa nyt ainakin perusjutut eli huoltohistoria, toivottavasti on kunnollinen huoltokirja mukana. Ja katso ettei vuosikatsastus ole heti hankinnan jälkeen ovella. Itse pirautin myös autoa hankkiessani edelliselle omistajalle ja kyselin hieman autosta. Minulla siis -98 mallinen V6 ja tällä hetkellä 110tkm mittarissa.
Seuraava neuvo on sitten köyhälle opiskelijalle - V6:n hankinnan jälkeen bensan hinnoista keskustelu ja marmattaminen on kielletty. Myös opiskelijalta...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Kiitoksia oikein paljon vinkeistä kaikille, pitääpä kirjata ylös ku lähtee autoa katsomaan. Toivottavasti on sellainen, että voin tehdä kaupat.
Ja siitä bensasta puheenollen; olen päättänyt että jos V6 alle saa, niin sitten minä vähennän omaa juomistani ja auto saa juoda nekin rahat
Juokoon 98 oktaanista, minä juon sitten champagnen sijasta kiljua
Ja siitä bensasta puheenollen; olen päättänyt että jos V6 alle saa, niin sitten minä vähennän omaa juomistani ja auto saa juoda nekin rahat
Juokoon 98 oktaanista, minä juon sitten champagnen sijasta kiljua
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Riittää sille 95 oktaaninenkin. Ongelmitta olen sillä ajanut. Säästyy siis joku sentti. Eikä 98 oktaanista kaikilla edes ole!Radierer kirjoitti:Kiitoksia oikein paljon vinkeistä kaikille, pitääpä kirjata ylös ku lähtee autoa katsomaan. Toivottavasti on sellainen, että voin tehdä kaupat.
Ja siitä bensasta puheenollen; olen päättänyt että jos V6 alle saa, niin sitten minä vähennän omaa juomistani ja auto saa juoda nekin rahat
Juokoon 98 oktaanista, minä juon sitten champagnen sijasta kiljua
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Tuossa yllä on mainittu lähes kaikki, mitä minullakin on mielessä. Lisäisin kuitenkin pari asiaa:
Jäähdytin: tarkista jäähdyttimen kunto, varsinkin sen alaosa (minä jouduin vaihtamaan noin vuosi sitten, eikä ollut ihan halpaa ja helppoa, siis minulle )
Helmasaumat: tarkasta helmasaumojen kunto (tämä tietenkin koskee kaikkia sataviiskutosia)
Termostaatti: koeajolla aja kone lämpimäksi ja tarkkaile lämpömittaria, jos ei nouse noin 80-85 C, vaan pysyy sitkeästi alle, termostaatti on finaalissa. Tosin vaihtaminen on helppoa ja kohtuuhintaista.
Onnea Alfan hankintaan!
Jäähdytin: tarkista jäähdyttimen kunto, varsinkin sen alaosa (minä jouduin vaihtamaan noin vuosi sitten, eikä ollut ihan halpaa ja helppoa, siis minulle )
Helmasaumat: tarkasta helmasaumojen kunto (tämä tietenkin koskee kaikkia sataviiskutosia)
Termostaatti: koeajolla aja kone lämpimäksi ja tarkkaile lämpömittaria, jos ei nouse noin 80-85 C, vaan pysyy sitkeästi alle, termostaatti on finaalissa. Tosin vaihtaminen on helppoa ja kohtuuhintaista.
Onnea Alfan hankintaan!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan
On.Radierer kirjoitti:Onko V6 "järkevä" ostos 2.0 T.S sijaan, tarkoitan lähinnä onko autojen tekniikan pelaamisessa eroja?
Paperilla 2.0 TS 16V ylläpito näyttää halvemmalta, mutta käytännössä asia on toisin.
Viimeksi muokannut 155156, 28 Loka 2005, 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Re: Hankinnassa -98 156 2.5 V6, apuja kaivataan
Mulla oli opiskeluaikoina kulkupelinä bussilippu, on tainnu pikkasen nousta tuo opintotuki jos tarvii miettiä 156 V6:n ostoa En mitenkään katkera oo...Radierer kirjoitti:Kaikki informaatio on kullan arvoista köyhälle opiskelijalle
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Mielenkiintoista.. Saisiko tälle perusteluja. Jos asia on näin, niin pitänee mennä autokauppaan ostamaan säästöpossu V6.155156 kirjoitti:Paperilla 2.0 TS 16V ylläpito näyttää halvemmalta, mutta käytännössä asia on toisin.
No, joo. Itse olen ollut tyytyväinen 2.0 ts:n omistaja. Sopiva kompromissi kulutuksen ja tehojen suhteen..
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Tiistaina sitten varmaan päästään v6 kanssa koeajolle.... Vähän kyllä pelottaa, koska en ole ajanut autoa sitten toukokuun turhan vauhdikkuuden vuoksi, ja kortin saan takaisin juuri kyseisenä tiistaina
Pitääpä olla tarkkana ja katsella vehje kunnolla läpi, toivottavasti pääsee ostamaan
Polttelee, polttelee
Pitääpä olla tarkkana ja katsella vehje kunnolla läpi, toivottavasti pääsee ostamaan
Polttelee, polttelee
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Kyseisen auton jakohihnalla on jo ajettu 65000? Pitäskö heti mennä vaihtaan jos ostan? En oikein ole vielä sisäistänyt kuinka paha tämä jakohihna"ominaisuus" on ja pelottaa että meneekö konehuone heti remonttiin jos vähän kruisii...
edit. Ja kohde muuten vaihtui vuotta nuorempaan malliin, tosin hieman enemmän ajettuun.
Oli vaan suht hyvään hintaan
edit. Ja kohde muuten vaihtui vuotta nuorempaan malliin, tosin hieman enemmän ajettuun.
Oli vaan suht hyvään hintaan
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jakohihnasta oli just viimeviikolla juttua, käypä kurkkaamassa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6824
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6824
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Eli referoituna: jakohihna on kyllä väärä paikka säästää tai pelata pienintäkään riskiä. Mitenköhän edellinen omistaja on edes uskaltanut ajaa tuon 5000km "ylimääräistä?" Itellä olis ainakin järjetön pelko perseessä. Tinkaa ihmeessä kauppahinnasta pois ja vie vaihtoon mitä pikimmiten. Tai vaihdata myyjällä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ei tuo +5000km kutoskoneisella niin kriittinen ole. Muutama '97/'98 V6:sen omistanut foorumilainenkin on ajellut samalla hihnalla jotain 100 000km, koska ei ole ollut tietoa vaihtovälistä. Sehän muuttui vasta '99 alkuvuodesta 60tkm, sitä ennen oli 120tkm. Telttakaan ei tainnut informoida omistajia tästä muutoksesta kovin hyvin.
Btw, ainakaan mulla ei ole tiedossa ainoataan tapausta, että kutosesta olisi hihna lauennut. CARFin sivuilla oli muutama vuosi sitten rikkinäinen motti myynnissä, mutta en muista mikä sen oli rikkonut.
En kuitenkaan tarkoita, että ajele sillä vaan satatonnia, kyllä se kestää. Ehdottomasti kannattaa vaihtaa välittömästi.
Btw, ainakaan mulla ei ole tiedossa ainoataan tapausta, että kutosesta olisi hihna lauennut. CARFin sivuilla oli muutama vuosi sitten rikkinäinen motti myynnissä, mutta en muista mikä sen oli rikkonut.
En kuitenkaan tarkoita, että ajele sillä vaan satatonnia, kyllä se kestää. Ehdottomasti kannattaa vaihtaa välittömästi.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kun itse vaihdatin omaan kutoseeni hihnan MuukkosellaCuore Sportivo kirjoitti:Btw, ainakaan mulla ei ole tiedossa ainoataan tapausta, että kutosesta olisi hihna lauennut.
(ajettuani 82 tonnia) niin siellä nurkissa pyöri 3 Alfaa
joista hihna oli katkennut...
Omassa vanhassa hihnassa ei ollut mitään hälyttäviä
merkkejä mutta ilmeisesti tuho käy nopeasti jos on
käydäkseen..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori