Hauska pelihän tuo tuntuu olevan, vielä kun saisi siihen säädylliset jakkarat. Nuo vakiot tuhoaa selän jo parinkymmenen kilometrin matkalla.
Ne taitavat olla rungoltaan samanlaiset kuin americassakin, vain verhous eri? Joo ei ne mukavat ole mutta mun selkä on muokkaantunut niin että 400km lähes yhtäsoittoa ei tunnu missään Ajo-ominaisuudet pitää mielen virkeänä vaikka selkä huutaisi hii
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hauska pelihän tuo tuntuu olevan, vielä kun saisi siihen säädylliset jakkarat. Nuo vakiot tuhoaa selän jo parinkymmenen kilometrin matkalla.
Americassa ei ole tullut istuskeltua, mutta ainakin Sparkissa on eri rahit. Niissä on sentään ristiseläntukeakin, toisin kuin noissa TC:n poteroissa. Jos jostain löytyisi sopuhintaiset TS:n jakkarat niin voisin sellaiset nostaa tuohon tilalle.
Mulla on ainakin tosi ohuet nuo selkänojat, ehkä 3cm ristiselän kohdalta. Jos peukalolla painaa takaa päin niin peukalonkynnen tuntee selässään, vähän kärjistettynä
Irrotin juuri American jakkaran. Se oli ihan lintta, perseen sivulla oleva tuki aivan sileä ja istuinosa ihan olemattomaksi litistynyt. Varalla on koko istuinsarja jostain toisesta, luultasti samanlaisesta autosta.
Aloin hieman tutkimaan alkuperäistä penkkiä ennen roskalavalle heittämistä. Alakautta saa istuinosan fyllingit todella helposti pois. Eli kätevä mies vuolee uudet tai hankkii toisesta Alfasta vähemmän istutut palat tilalle - ompelematta.
Eihän sitä ikinä tiedä, vaikka selkänojat ovat yhtä helpot. Voisin vaikka kokeilla sujauttaa sinne ristiseläntuen.
Minulle koko 75-kabiini on ihan väärin tehty, ei sovi yhtään. Kaikki on väärässä paikassa tai väärässä kulmassa, ratti liian jossain, penkki päin persettä, vaihdekeppi... kätevästi sijoitettuja ne ikkunoiden ja kattoluukun katkaisijatkin. Mutta en valita en, vetävät pyörät on sentään tajuttu laittaa taakse ja kone pikittäin niin, että kun pumppaa kaasua valoissa, niin auto meinaa kaatua melkein kyljelleen. Almost. Some day.
Kyllä ne oman auton penkit tuntuisivat ihan ryhdissään olevan, kuskin ja apparin jakkaroiden välilläkään ei ole mitään isompaa eroa. Veikkaisin, että ne on vaan suunniteltu - siis keksitty - pieleen.
Seiska5mma kirjoitti:vetävät pyörät on sentään tajuttu laittaa taakse ja kone pikittäin
Kun nämä asiat on kunnossa niin muusta voi tinkiä.
Joo, kyllä kaasujalka jää huonoon asentoon, mutta mitä sitten?
Eikä se lämmönsäätökään oikein hyvä ole. Täytyy tosiaan valita suunta ja toinen jää ilman. Aina ei voi voittaa. Mutta ohjaus ei ainankaan vetele kiihdytyksissä
Siihen bensa hommaan niin itse suosittelisin 98. Ja koska tästäkin varmaan tulee palautetta niin perustelen hieman etukäteen. Kyseessä on suht korkeaviritteinen kaasareilla toimiva auto. Virityssuhde on 68,75hv/litra. Esim samanaikaisessa Ford fiesta 1.6S on 90hv, jolloin litrateho on 56,25hv. Tämän lisäksi omistajan käsikirjassa neuvotaan käyttämään korkeaoktaanista polttoainetta parhaan tehon saavuttamiseksi. Ahvenistolla käytin 98 + oktaanibuusteria, ja kyllä tuntui tehonlisäys!
Miten muuten on. Ainakin miulle on suositeltu wanhuksen kanssa käytettäväksi että 98 oktaanista niin myös venttiilinsuoja-ainetta. Kun näissä nykybensoissa ei enää ole lyijyä. Kyseessä siis vanha 2-litranen kaasutinhimmeli.
juu..98E:a vain tankkiin, omasskin on tullut käytettyä 98E:tä ja kyseessä siis vanha 2L:kaasari kone joka paikallaan 75:ssa, tosin puristusuhdetta on hieman nostettu vakioon nähden joten 95:n jäi muutenkin pois laskuista jo alusta alkaen..
Katsokoon jokainen täältä mitä autonsa vaatii tankkiin laitettavaksi.
Sinänsä mielenkiintoista, että suosittelevat omaanikin 98:ia, jota olenkin aina välillä tankannut, mutta pääasiassa 95.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Sikäli tuo nesteen taulukko ei pidä täysin paikkaansa, että minunkin alfaani suositellaan 95E:tä, vaikka se toimii vasta jakajan kääntämisen jälkeen. Herää epäilys että miksi tuo -89 1.6 toimisi 95:lla? Onko siinä jotain muuttunut?
Tulihan tuohon vuosikertaan vähän muutakin muutoksia, ainakin erilaiset takavalot ja maski. Muuttuikohan sisustuskin, vai oliko vanhemmissa malleissa plyyshit? Ehkä siinä on sitten samalla rukattu sytkäennakkoa matalaoktaaniselle löpölle sopivaksi.
Tuohon lämppäri asiaan.Itse olen tehostanut lämppäreitä niin että olen täysin tukkinut jalkatilassa olevat alipaine läpät.Ja parantanut ilmansaantia itse puhallinmoottorille.Asentanut hyttysverkon siihen moottoritilan poteroon jossa on ilmansisäänotto ja pyyhkimet.Poraukset n.8mm poralla läppää joka sulkee ikkunalle puhalluksen.Sellaisella mutu tuntumalla...oisko n 10kpl reikiä.Silloin ei saa täysin suljettua ikkunalle puhallusta joka aiheuttaisi ikkunoiden huurtumisen,samaa huurtumista estämään tukitaan ne imuläpät.Täydellä puhalluksella/sisäkierrolla aukeavat ja imevät kosteaa matoista.Läpissä on sekin huonopuoli että valskaavat ja jos ajaessa siellä paine niin jaloille virtaa kylmää ilmaa.4kpl tehny 75:sia noin ja ainakin niissä hyvät kokemukset.
jarski kirjoitti:eikös se 95 rupee olee vähä ryssien pensaa eiköhän sinne tankkiin panna VAAN parasta
Pitääkin muistaa mainita porukoille, että tankkaavat Ladan tankkiin vaan 95:sta Näyttää muuten tämän ketjun perusteella olevan paljon yhtäläisyyksiä Alfa 75:lla ja Lada 1200 Sportilla (vm. -90). Kummassakin penkit huonot, kaasujalan asento outo, lämmityslaitteen puhalluksen suuntauksessa jotain hämminkiä... niin ja kone pitkittäin edessä ja takaveto Mut suurin ero on varmaan siinä, että Alfan ratissa on mukavaa, mutta Ladan ratissa taas nauraa ihan päinvastaisista syistä
Auto oli kunnossa jarruja lukuunottamatta kun remontin aloitin. Sen verran von kertoa, että Bensaa pitäisi olla tankissa 30l+2l ruohonleikkurin kannusta, vedenlämpöanturi näyttää ihan oikein
Startatessa kipinä tulee (joskin heikon näköinen) ja bensapumppu alkaa hurista. Sytytysjärjestys 1-3-4-2 kampuran ajoitusmerkistä laitettu ykkönen kohdilleen. Ilmamäärämittari ja haitarikumi olivat irti ja tarkistin ne toimiviksi. Bensaletkuihin en ole sattunut.
Päättelin, että ohjainlaatikkokaan ei voi olla pimeänä, kun kipinääkin näkyy. Ei kai se toinen pumppu joka on tankin sisällä sentään estä käynnistystä?
Jarno kirjoitti:
Ei kai se toinen pumppu joka on tankin sisällä sentään estä käynnistystä?
Ei estä käynnistystä.
Tarkista nyt heti alkuun, että kaikki maadotusjohdot on kiinni.
Mulla jäi kerran yksi maajohto rempan jälkeen irti ja sitten ihmeteltiin kun pelit ei enää käynnisty. Taisi olla yksi niistä ruiskusuuttimen kiinnityspultin alle tulevista maapiuhoista.
Huono kosketus jossain auki käytetyssä liittimessä ja/tai piuha poikki?
Lämpöanturin ja tyhjäkäyntimokkulan liittimet vaihtuneet keskenään?
Jakaja (eli tässä tapauksessa syttyjohdot) puoli kierrosta pielessä?
Rasvis kirjoitti:Hauska pelihän tuo tuntuu olevan, vielä kun saisi siihen säädylliset jakkarat. Nuo vakiot tuhoaa selän jo parinkymmenen kilometrin matkalla.
Oli mullakin vähän hullun tuntuinen tuo jakkara, Nostin etuosaa 4 cm ja takaakin 1,5 cm, eli etuosaa ylös, joten löytyi parempi asento. Seuraavana olikin sitten kaasupolkimen madallus. Irti vaan ja pala pois pedaalin alta ja hyvältä tuntui. Käytiin vaimon kanssa Italiassa ja hyvinhän matka taittui, näytettin 75:selle synymäkoti Oli ilo mennä kun oli toi juuri asennettu ilmastointi
Joo nyt se sitten lähti käyntiin kun latasi akun ja puhdisti ruiskun maajohdot akun navat ym. Vaan eipä käy kunnolla. Kierroksia ei ota vapaallakaan kuin n. 3800 ja välillä tökkää kuin seinään = nykii perkeleesti. Rundimittari heiluu villinä. Hei hulinaa, pitää vielä vaihtaa se alemman puolankin johto, siitähän se rundikello ottaa virtansa. Se joka on vittumaisessa paikassa ilmanputsarikotelon edessä niin että johto tekee heti jyrkän mutkan. No sitä on kyllä tullut irroteltua ajonestoksi kymmeniä kertoja.
Ja jos se ei ole se niin pitää vaihtaa vanhat alkuperäiset johdot paikoilleen. Enpä kyllä muutenkaan suosittele Boschin "Silicone Power" johtoja. Yksikin johto otti itseensä kun vedin sen irti tulpasta ja hajosi. Ja alkuperäisen kaltaista keraamista eristettä niissä tulpanhatuissa ei ole.
Tulpat on tällä kertaa Bosch Super 4 FR56 aiemmin F56, joka ei ollut häiriösuojattu. Jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Mitenkäs tuossa 75:ssa ECU saa tiedon kierrosluvusta. Tuleeko samasta kun rundikellolle. Eli hall-anturi tms. voisi olla syynä sekä nykimiseen että viisarin heilumiseen. Tuollainen vika oli aikoinaan turbo-unossani. Tuli vaihdettua kaikki sytykseen ja bensan syöttöön liittyvät palikat ennen kuin löytyi heikko liitos hall-anturin johdosta. Unossa vaan tuli ECU:lle ja mittarille eri antureilta, joten ei ollut niin helppo kohdentaa.
On siellä hall-anturi kampuran hampaita lukemassa. No toivottavasti ei oo se, voi olla vaikeampi tutkia ilman oskilloskooppia. Voihan sen tietty päällisin puolin tarkastaa ja putsata. Kiitti vinkistä.
Samaa epäilen kuin BSTR. 164 V6 kiukutteli joskus terävillä nykäisyillä, ja joka kerran rundarin neula putosi jyrkästi nolliin. Vika oli hall-anturin johdossa, josta oli eriste hankautunut puhki ja joka tuppasi sateella menemään oikariin.
Ehkä se hallin liitin liikahti kun vaihdoit tulpanjohtoja?
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:164 V6 kiukutteli joskus terävillä nykäisyillä, ja joka kerran rundarin neula putosi jyrkästi nolliin.
Ööö... Mulla tekee välillä samaa, mutta kertaakaan ei ole kyllä jättänyt käynnistymättä. Tarttisko tässä nyt huolestua (vielä) enemmän.
Kohta tosta vehkeestä on kaikki rikki ennenku saa mitään korjattua .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Voishan siitä huolestua ennen kuin jättää starttaamatta, jälkeenpäin on enää turha rypistää kun kakka on jo housussa
Se anturi maksaa jonkun neljä-viisikymppiä, ei ole kohtuuton uhraus jos epäilee sen olevan sökö. Kannattaa nyt kuitenkin katsoa ensiksi sen anturin johdon kunto, piuha menee nimittäin pirullisen läheltä laturin hihnaa ja ottaa herkästi siihen kiinni.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Samaa epäilen kuin BSTR. 164 V6 kiukutteli joskus terävillä nykäisyillä, ja joka kerran rundarin neula putosi jyrkästi nolliin. Vika oli hall-anturin johdossa, josta oli eriste hankautunut puhki ja joka tuppasi sateella menemään oikariin.
Ehkä se hallin liitin liikahti kun vaihdoit tulpanjohtoja?
Ilmeni juuri noin. Hall anturi on kyllä paikallaan ja johtokin on ehjän näköinen nopealla vilkaisulla. Tulihan tuohon johtoon varmaan pientä osumaa, kun öljynsuodatinta vaihdoin. Katson uudestaan viikonloppuna.
Mutta pitää varmaan vielä irrottaa "musta laatikko" ja tarkistaa myös ilmamäärämittarin johdotukset. Ei muista enää oliko boxi irti ennen remonttia vai sen alussa... Ilmamäärämittari ainakin on ollut irti ja testattavana ja sen johtoja on joku aikaisempi tohtori mulkannut.
Jaa-a, mikäköhän sitten oli? Eilen ajoin 70km lenkin eikä kertaakaan nypännyt. Jos oli tarpeeksi kuiva keli? Puolan johdot vaihdoin takaisin vanhoihin 1kOhm arvoisiin, kun mittasin uusista 7,5kOhm.
Hall-anturin tarkistin silmämääräisesti, eikä sen johtokaan ollut rikki. Ilmamäärämittarin vaihdoin vanhaan vähän rikkaammalle säädettyyn, mutta siinä oli tyhjäkäyntiasetus pielessä eikä oikein meinannut pysyä käynnissä ilman kaasua. Jakajat tuskin on kulahtaneet 115tkm ajetussa koneessa. Ylemmän pyörijän akseleineen olen vaihtanut. Jakajan kansista alempi ehkä ja roottori ehkä vaihtokunnossa. Eikös jossain Gti pösössä ole sopivat palikat (pyörrin+kansi) jakajaan? Tarvii vaan mitata akselin paksuus ja pyörtimen halkaisija.
Tässä tekemässä kanssa vihdoin seitenvitosesta kauppaa, ja tulipa mieleen kysäistä, kun ko. yksilössä on ratissa jonkin verran klappia, ts. heiluu selvästi kaikkiin ilmansuuntiin. Samaa on itse asiassa tullut vastaan muutamassa muussakin 75:ssa. Tämän auton nykyinen omistaja oli kuitenkin asiasta ottanut sen verran selvää jo, että tuo löysä ei ainakaan ole ratin ja akselin kiinnityskohdan rihlauksessa. Pitäisikö tuosta olla kovinkin huolissaan, voiko olla isompaakin häikkää vai olisiko kenties vaan ns. ruuvinvääntöjuttu?
P. S. Tännehän tämä kuului, meni äsken väärään ketjuun.
75:ssa taitaa olla kaikissa hammastanko missä on välyksen voi säätää. Tosin ihan loppuun menneessä ei taida enää auttaa (ei kylläkään ole omalle kohdalle tullut). Tuo heiluu "kaikkiin ilmansuuntiin" tarkoitatko että akselinsuuntaisesti päittäin ja sitten vielä kääntämällä? Itse heittäisin ohjausakselinristikoita. Helpot ja halvat vaihtaa. Sitten vaikeampi ja kalliimpi: ohjauksesta löytyy "iskujen"poistaja, sellainen metallinen purkki jonka sisällä on vulkanointi ja se antaa periksi tarkoituksella ihan hieman. Itsellä kävi tuon GTV6:sen kanssa niin että ko.osa petti kokonaan jolloin ohjausta ei ole lainkaan. Onneksi petti pihasta peruuttaessa (ot:menee muuten hetki kun peruuttaa ajatuksissaan tutusta paikasta ja käännät rattia ja mitään ei tapahdu. Mä en pysähtynyt vaan käänsin lisää. Seinään asti en kuitenkaan peruttanut) Osa on alkuperäisenä kallis, käytetyistä ei voi mennä takuuseen. Hitsata voi mutta ei saa, tosin hitsattuna varmasti kestää ja ei näy edes inssille.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuo heiluu "kaikkiin ilmansuuntiin" tarkoitatko että akselinsuuntaisesti päittäin ja sitten vielä kääntämällä?
Juu, suunnilleen. Tosin tuo normaalisti rattia kääntämällä tuntuva välys ei tunnu ollenkaan ihmeellisen pahalta. Mutta noin yleisesti voisi kuvata, että tuntuu vähän kuin ratin/akselin välisessä rihlauksessa olis muutama milli väljää ja jenkkipurkkaa välissä. Mutta kiitoksia vinkeistä, koitetaan ottaa selvää mikä on, kun tässä joskus uudemman kerran menen tota taas kattelemaan. Ei tuolla kyllä tarvitsisi tänä vuonna enempää ajaakaan, kuin viedä talvisäilytyspaikalle odottelemaan sopivia rakenteluaikoja. Vaan mielelläänpä senkin tekisi edes kutakuinkin turvallisesti.
Kattellaan miten tilanne kehittyy. Onhan 75:n hommaamista tässä jo vuosi, pari mietittykin.
Ennen omaa alatukivarsiremppaa mun 75 tuntui myös todella omituiselta . Katsastuksessa väljia ei kuitenkaan löytynyt . Tuuli kuljetti kuitenkin autoa miten tahtoi. Reaktiotankojen kumien kunto luonnollisesti myös vaikuttaa ohjauksenkin tuntumaan . Oli välillä melko pelottavaakin, kun tuntui, että kohta jokin irtoaa.
Tuli mieleen; olihan ratin korkeus- ja etäisyyssäädön vipstaakeli käännetty lukkoon asti? Kaikissa yksilöissä se ei taida saada ohjausakselia ihan kiinteäksi asti vaan ratti jää aavistuksen hölskymään pysty- ja syvyyssuunnassa.
Niin tuo oli mullakin jo tullut kiristeltyä sopivaksi ja auttoihan se silloin 5 vuotta sitten . Nyt ei enää ja onneksi vika kuitenkin löytyi, tai olihan se tiedossa, kun kaikki muu oli jo laitettu .