75 vaihteiston tukikumit?
Valvoja: Moderators
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
75 vaihteiston tukikumit?
Elikkäs askarruttaisi tuo vaihteiston tukikumien vaihtohomma. Minkälainen operaatio tuo on ja mitä kaikkea pitää purkaa/huomioida. Kävin tuossa tutkailemassa ko. paikkaa ja aika ahtaalta vaikuttaa. Pitääkö se poikkipalkki, jossa ne on kiinni irrottaa, jotta saa kumit vaihdettua?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48
Kiinnostaisi minuakin...
Tämä sama aihe kiinnostaisi minuakin... Onkohan kenelläkään seikkaperäisiä ohjeita operatzioonin suorittamiseen?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
On tästä samasta aiheesta jossain ollut, mutta en muista missä..
No juttu menee jotakuinkin näin:
-Pakoputki irti
-Poikkipalkki pohjasta irti. Ei tarvii irrottaa De dionin kiinnittävää keskipulttia
-Katkaistaan kardaani takaa. Muista merkata kardaanin asento v-laatikon ristikkoon.
-Irrotetaan vaihteensiirtäjä
-Kammetaan poikkipalkki/ laatikon etupää alas
-Nyt pitäisi jo päästä kannatinkumien pultteihin käsiksi.
Siinä se suurinpiirtein.
Ja sitten kun laitetaan kardaania takaisin niin kardaanin keskikannattimen voi löysätä tai irrottaa, että takapää menee paremmin paikoilleen.

No juttu menee jotakuinkin näin:
-Pakoputki irti
-Poikkipalkki pohjasta irti. Ei tarvii irrottaa De dionin kiinnittävää keskipulttia
-Katkaistaan kardaani takaa. Muista merkata kardaanin asento v-laatikon ristikkoon.
-Irrotetaan vaihteensiirtäjä
-Kammetaan poikkipalkki/ laatikon etupää alas
-Nyt pitäisi jo päästä kannatinkumien pultteihin käsiksi.
Siinä se suurinpiirtein.
Ja sitten kun laitetaan kardaania takaisin niin kardaanin keskikannattimen voi löysätä tai irrottaa, että takapää menee paremmin paikoilleen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- GangstaPapa
- Viestit: 135
- Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30
Kun vaihdat kumit niin ei tarvitse irottaa kardaania, mutta pistä tunkki laatikon alle ettei se rasittaa se rättinivel liikaa. Ja jos irrotat kardaanin niin ei riitä että merkaat kuinka se on ollut laatikossa kiinni, pitää myös laittaa pultit, prikat, ja mutterit samaan paikkaan takaisin koska kardaani on tasapainoitettu niillä.
/Kaj
/Kaj
Enpä kyllä itse roikuttaisi vaihdelaatikkoa kuminivelen varassa. Nivel saattaa säilyäkin ehjänä, mutta pahimmillaan se metallinen nivelholkki(siis siellä kiekon sisällä, kiinnni kardaanissa ja v-laatkossa) voi luovuttaa pelin. Ei se kardaanin irrotus niin vaikeata ole kun vaan muistaa huolella merkata osat.
Kardaani on tasapainoitettu erikseen joten sillä ei varsinaisesti ole merkitystä missä asennossa se kytkimen päähän tulee kiinni. Pulteista ja muttereiden painoero ei ole sitä luokkaa että niillä olisi merkitystä. Tätä mieltä minä olen
Kardaanin irroitus on niin helppoa juu niinkuin "pee" sanoi että siinä ei kannata säästellä, kytkimen ristikkoon tulevat 3 pulttia irti ja keskikannakkeen 2 mutteria löysälle niin laatikko tipahtaa hyvin kivuttomasti 


- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Samaa mieltä minäkin. Etu- ja takapään kiinnitys ei niin nuuka, koska kardaani on tasapainotettu erikseen. Sitten on eri asia jos lyö keskeltä poikki, se on syytä merkata.GAMMA500 kirjoitti:Kardaani on tasapainoitettu erikseen joten sillä ei varsinaisesti ole merkitystä missä asennossa se kytkimen päähän tulee kiinni. Pulteista ja muttereiden painoero ei ole sitä luokkaa että niillä olisi merkitystä. Tätä mieltä minä olen![]()