164 etutolpan rakenne?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

164 etutolpan rakenne?

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Katsastusmies valitteli huonosta oikeasta etuiskarista, joka oli kuitenkin juuri vaihdettu ja kunnossa - syyksi paljastui jonkinlainen tolpan kasausvirhe, koska oikean iskarin "ylätappi" nousee selvästi vasenta korkeammalle. Löytyykö keltään räjäytyskuvaa koko tolpan rakenteesta? Auttaisi kovasti kun menen asennusmestaan jurisemaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164 etutolpan rakenne?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole räjäytyskuvaa, mutta se että toinen ylätappi on korkeammalla täytyy johtua siitä että ylälautanen ei ole pohjassaan. Elikkä iskariin on sorvattu päähän kapeampi kohta ja siihen reunukseen lepää ylälautanen. Voisiko iskarit olla erilaiset?
Muistan noita asentaessa että tuon ylälautasen pulttien osuminen korin reikiin oli takasin asentaessa ongelma. En tiedä väänsikö jousi sitä jotenkin väärään asentoon, mutta väkivaltaa ja rälläkkää jouduin näyttään.
Yksi mikä tulee mieleen on että onko ylälautanen oikeessa asennossa, sehän on kallistettu elikkä sitä ei luulisi ihan heti pystyvän asentamaan väärin, mutta tuokin tuli huomattua vasta tolppaa asentaessa.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tuolla oli ainakin jonkinlainen kuva asennusjärjestyksestä, en tiedä oliko se mitä hait sitten..
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4980

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Tuo kuva on se mikä löytyy eräältä varaosa-CD:ltä.
Lisäsin kuvan perään myös muiden osien nimet, tuossa ketjussahan kaivattiin lähinnä sitä jousilautasen alla olevaa laakeria.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä se ylälautanen muuten menee vääräänkin asentoon vallan hienosti, kannattaa tarkastaa ensimmäisenä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Nelli, hyvä kun lisäsit nuo osien selitykset tuonne kuvan yhteyteen myös.. :) Miltäköhän cd:ltä tuo muuten löytyi, jos tulisi itsekin hankittua..? :)

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Mulla lukee tuossa CD:ssä Eper, se on joku Fiatin, Lancian ja Alfan varaosa-CD. Mistä lie hankittu...
Ja lisäsin ne seltykset kun niillä nyt vaikuttais olevan käyttöä.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

En nyt oikeen ymmärrä miten ylälautanen voisi mennä väärään asentoon ? Se osa missä on ne yläpään pultit kiinni, siinä on yhdessä kohdassapaukura, mikä menee yläkupin loveen. Eli en ainakaan itse sitä saanut sitä menemään ylälautaseen muuta tietä. Yläpään osat ovat tosin ruosteisina aika vaikeita hahmottaa keskenään paikoilleen. Se maksaa muuten se rengas, mikä on jousta vasten, ylälautasen + välikumin alla n. 6 €, joten sitä ei kannata kauheesti alkaa hitsaamaan + tietysti muukkoselta postikulut...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös tuon koko yläpään hässäkän saa laitettua ihan mihin tahansa asentoon iskariin kiinni :roll: näin ainakin muistelen, tästä johtuen täyty se kääntää oikeeseen asentoon kiinnittäessä autoon.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Siitä alajousilautasen alta laakerin kohdaltahan se pyörii niin paljon kun haluaa pyöritellä.... Vai enkö mä nyt ymmärrä mistä puhutaan :shock: ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ny täytyy tehdä pieni tunnustus, olin itsekin onnistunut kasaamaan tuon tolpan väärin. Elikkä olin asentanut sen ylhäällä olevan levyn jossa on kumit molemminpuolin, väärinpäin. Kiitos tämän huomaamisesta menee ricambille. Kuinka tuo sitten vaikutti mihinkään niin vaikea mennä sanomaan :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin nokka jää korkeammalle jos tuon kasaa väärin. Ai mistäkö tiedän...? :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Saa sen kyllä siihen iskariin miten vaan, mutta jousen pää määrää sen asennon. Elikkä jousen päät on katkaistu samalle puolelle jousta, joten jos alapään laittaa siihen oikeaan kohtaan alajousikuppiin, niin yläpään jousen pää määrää automaattisesti oikean paikan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yläpäässähän on enemmänkin irtoavia osia. Jousen pää tulee siihen muotoiltua kumia vasten, kumin päällä on kiekko josta yläpään kiinnityspultit lähtevät ja sen päälle tulee vielä se muistaakseni vino, keltapassivoitu kuppi joka näkyy konehuoneenkin puolelle.

Jousen alapäätä ei tosiaan normaalijärjellä varustettu kaveri saa väärään asentoon ja yläpään plus kumin asento määräytyy alapään mukaan. Mutta muistaisin että joko kumin päälle tulevan rinkulan tai, todennäköisemmin, sen pulteista läpi tulevan päälikupin saa väärään asentoon. Tuli nimittäin kertaalleen purettua se etupää uusiksi kun huomasin että toinen pää nokasta oli jäänyt korkeammalle kuin toinen. Ja kyllä, eri asentoihinhan ne mylpyrät oli tullut niputettua.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin