Vanhempien ensi Alfassa kävi sitten se pahin mahdollinen. Moottoritienopeudessa moniurahihna poikki, josta jakopään väliin ja auto tien poskeen.
Kuuluuko mihinkään huoltoon tuon moniurahihnan vaihto tai sen kiristinrullien? Autolla on ajettu vajaat 70 tkm ja jakopään rensselit on vaihdettu niiden käyttöiän täyttyessä 40 tkm:n kohdalla eli noin vuosi sitten Automilanossa.
Ottaa kyllä vatsanpohjasta, mitä kaikkee sieltä satasen vauhdissa menee kun auto yhtäkkiä "nytkähtää" ja hyytyy...
Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö taitaa olla se, että moniurahihna vaan "tarkastetaan" ja vaihdetaan ainoastaan jos on tarvetta. Eipä taideta missään huolto-ohjelmassa olla sen vaihtoa.
Ehkä korjaamolla ajattelivat ettei 40tkm:ssä vielä tarvii sitä vaihtaa kun jakohihnan ym. rensseleiden vaihtokin huolto-ohjelman mukan on vasta 60tkm:ssä.
Omasta mielestäni kyllä moniurahihna tulisi vaihtaa aina kun jakopäänkin.
Mitään teknistä lisättävää ei minulla ole, mutta pohdin vastuukysymyksiä:
Kenen vastuulla tuo hihnan porsiminen ja konetuho on, jos se hihna on "tarkastettu" huollon yhteydessä ja huollot tehty ajallaan.
Itse elin pumpulissa sen suhteen että uskoin tämän apuhihnan napsahtavan "turvallisesti" jos niikseen käy.
Mulle oli käydä samoin. Viikkoa ennen suunniteltua remmiremonttia kuulin kaupungissa yht'äkkiä kuinka joku rupes hakkaamaan moottoritilassa. Pysähdyin ja totesin että kyseisestä remmistä oli laitimmainen "ura" lähtenyt osittain irti ja hakkas paikkoja moottoritilassa. Remmien vaihdon yhteydessä havaittiin että pieni pala oli kulkeutunut myös jakopään suojakuvun alle ja olisi huonommalla tuurilla voinut johtaa vaurioon.
En muista mitä huoltokirjassa lukee, oudolta silti tuntuu jos merkkikorjaamoilla ei moista riskiä tiedostettas ja sen mukaan toimittas. Osanottoni.
Olipahan aikamoinen näky tuo jakopää. Moniurahihna oli mennyt spagetin näköiseksi kymmenkuntametriä pitkäksi siimaksi kiristimen petettyä. Tämän jälkeen / aikana se oli syönyt muovisen suojakotelonsa puhki ja löytänyt tiensä jakopään puolelle. Sieltä sitten remmi poikki tunnetuin seurauksin.
Mulla on tässä 166:n huoltokirja.
- Apulaitehihna (tarkastus) 60 tkm, 180 tkm
- Jako- ja apulaitehihna (vaihto) 120 tkm.
Jos jakohihnan vaihtoväli on muutettu 60 tkm:ään, niin miten on apulaitehihnan laita? Veikkaan, ettei ole erikseen muutettu, koska ei pitäisi aiheuttaa vakavia vaurioita.