Öljyt ja bensat sekaisin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Öljyt ja bensat sekaisin

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Olipa tuossa öljyn vaihto ja tuli haisteltua öljyä... :? PRKL! Bensa siinä haisi :evil:

Nyt kysymys kuuluu, että suuttimetko bensan tuonne on vuotanu,kun kone on ollut sammuksissa?
Vai voiko esim. liian rikas seos tehdä näin?
Mitäs männän renkaat sanoo bensasta?

Itse en ainakaan keksi muita selityksiä. Mutta jos joku keksii, niin vinkkiä tänne päin.
Kone toiminu ihan moitteetta, mitä nyt joskus lämpösenä lähtee huonosti käymään, ehkä kerran pari puolessa vuodessa. Kylmänä ei mitään ylimääräisiä pakokaasuja pölläyttele. Seosmittari ei näytä mitenkään erityisen rikkaita seoksia, vaan ihan normaaleja lukemia.
Ja autona siis toi 155:nen
Sormi suussa täällä päin.... :?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Oliko miten voimakas bensan haju? Ainahan se tuppaa hieman tuoksahtamaan.
Oliko öljy mittatikusta katsottuna lisääntynyt?
Tuskin mitään dramaattista on tapahtumassa alfallesi.

Ja hiukan 155 savutti kun koitin pysyä viimeksi perässäsi, sellasta (nyt menee pieleen?) rikkaan seoksen harmaa/musta sauhua. Mutta olikin vissiin talla pohjassa!
Kaahari...

Tuomas
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:24

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eikös toi lämpimänä huonosti käyntiin lähteminen voi johtua juurikin vuotavista suuttimista?
Bensaa ei tosin tartte vuotaa paljoakaan että se haisee..
Jos sitä bensaa pääsee paljon öljyn sekaan vuotamaan niin luulisi että se heikentäisi aika tehokkaasti öljyn ominaisuuksia.
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, vuotavat suuttimet vaikuttavat käynnistymiseen lähinnä silloin kun auto on seissyt jonkin aikaa. Ei siis kylmäkäynnistykseen eikä melkein heti sammutuksen jälkeen starttaamiseen.

Öljyn ominaisuudet tuskin pysyvät kovin hyvinä jos sekaan pääsee reilusti bensaa.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Moottorin kuluminen on käsittääkseni melko vilkasta jos bensaa öljyissä :?
Mulla on bensan joutumista öljyyn aiheuttanut yhdessä moottorissa rikas seos ja toisessa ilmeisesti pari huonoa tulpanjohtoa, ainakin niiden vaihdon jälkeen se loppui, ilmeisesti jäi tosiaan syttymättä todella usein :?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kertaan vanhan vakiovastaukseni:

Ajoin kerran 500 km putkeen kolmella japanilaisella pytyllä. Yksi oli sammuksissa ja nilkka suorana. Kun vein paskan korjaamoon, sieltä melkein huudettiin kun kyselin, että mitäs autossa oli vikana.

Öljytila oli piripintaan täynnä bensaa, monta litraa liikaa ja tavaraa valui pitkin konehuonetta.

Sanoisin, että sytytyksessä vikaa. Paine painaa bensaa männän ohi kun sytytystä ei tapahdu.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Seiska5mma kirjoitti:Paine painaa bensaa männän ohi kun sytytystä ei tapahdu.
Siinä vaiheessa kun se bensa-ilmaseos puristetaan kasaan tilanne on vielä sama kuin toimivankin sytytyksen vermeissä. Vasta sytytysajankohdan jälkeen tulee eroa, toimivassa mukissa palokaasut painavat männän alas mutta mykän pytyn mäntä tulee alas kampiakselin (muiden mäntien) voimalla. Tuolloin siellä ei ole painetta vaan itse asiassa alipaine. Palamaton bensa jää huuhtelemaan sylinterin seiniä ja valuu sieltä sitten öljypohjaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No niin... kivasti tullu spekulaatioita, jotka kaikki tukevat omaa.
Bensaa ei kai hirveästi ollut öljyn joukossa, joten luulenpa, että lähdetään suuttimia tarkistamaan ensin ja sitten vasta avataan konetta, jos tarvis.

Ja kyllä toi kone kaikilla käy, kyllä sen huomais, jos ei kävis tai sitten on ihmeen rivakka rivikolmonen :wink: pitäis katsoa tulpat, niin näkis jos on hirveän rikkaalla ajettu, sillä tulppakin varmaan olisi karstaa täynnä.
puuha kirjoitti:Ja hiukan 155 savutti kun koitin pysyä viimeksi perässäsi, sellasta (nyt menee pieleen?) rikkaan seoksen harmaa/musta sauhua. Mutta olikin vissiin talla pohjassa!
Mustaa kuulukin putkesta tulla, kun on talla tiskissä :mrgreen: Jos ei tulis, niin aika laihalla vois käydä ja ei männät siitä hirveästi pitäis. Ja kuten jo sanoin, niin seosmittari on asennettu ja se ei näytä mitään normaalista poikkeavaa. Tietysti jos lambda on rikki, niin voisiko kone käydä normaalia rikkaammalla?

EDIT: Ja ei ollu öljy lisääntynyt, vaikka ei sitä kyllä kai huomaiskaan, kun noi öljynlauhduttimen letkut vuotaa liitoskohdistaan. Pitäis nekin vaihtaa...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ja tänään tuli tutkittua lisää....

Tulppien kuvat

Noilla on ajettu n. 20 tkm ja tulpan merkki on bosch, jotkut nelikärkiset. Kakkospytyn tulpanjohto oli hieman hankala laittaa takaisin, koska hattu oli palasina. Ensin kävi kolmella, mutta tutkimisen jälkeen käy nyt kaikilla. Kolmospytyn tulppassa oli hieman tuollainen "palanut" reuna tuossa posliini osassa. Tulpan reiät oli kuivat, lukuun ottamatta tuon kakkospytyn pientä öljy vuotoa.

Mitäs raati sanoo tulppien kunnosta? Onko liian rikas seos vai vuotaako suuttimet kuin seulat?
Tulpan johtojen uusinta ei liene pahitteeksi, joten niitä täytyy alkaa metsästämään.

Suuttimien pesu olisi edessä ensi viikolla...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noiden perusteella ei ainakaan paljoa vaikuttaisi vuotavan. 164 karstoitti tulpat täysin umpeen muutaman tuhannen kilsan matkalla mutta siinä vuosikin suuttimet "riittävästi".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Yksi tulppa sopivan rusehtava. Muut saman värisiä kuin omassani eli aika vaaleita ja haaleita. Enempikin soppaa voisi siis koneelle antaa, jos haluaisi, jolloin väri varmaan muissakin tulpissa alkaisi olla enemmän ruskeampi. Tämä siis "virimielessä".

Sen pytyn suuttimen, jossa oli tuo rusehtava tulppa (elektrodi) voisi tarkistaa (tai heikko kipinä). Muut suuttimet tuskin vuotavat tulppien värin perusteella (kipunakin vissiin näissä ok).
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin