Minkälainen tämä moottori on ominaisuuksiltaan? Tehdashan lupaa 9,2 sekuntia nollasta sataan jne. Mutta miten on esim. väännön laita? Mielestäni on aika kesy ennen 3000 kierrosta. Esim. kakkosvaihteella lähtiessä pienestä vauhdista (20km/h) kestää jonkin aikaa ennen kuin voima tulee mukaan eli ei pelkoa sutimisesta talvella. Vertailukohtana on lähinnä 2.0 tempra joka ampaisi samanlaisesta vauhdista paljon reippaammin.
Onko välitykset vaan niin pitkät ja vääntö alhaalla heikkoa ja missä kohtaa paras vääntö esiintyy?? Ja mitä yleisimpiä vikoja tässä moottorissa on?
156:n 2.0 TS moottori
Valvoja: Moderators
156:n 2.0 TS moottori
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
No vedä kakkosella rajottimelle ja kato nopeusmittaria niin huomaat, että välitykset ovat mallia loikkari... Tosin ei tuo kone ole mikään vääntö ihme alle 3000 r/min:ssa, mutta kyllä sen talvella tulisi sentään sutata...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Tehdashan lupaa 156lle 8.6s / 216km/h... Mulla ainakin alavääntö oli vähintään ytä hyvä kuin millä tahansa samanikäisellä 2.0l koneella, ainakin venttiilinmuuntimen korjauksen jälkeen. Mutta kyllä esim. Theman tai Tempran parilitrainen vääntää alhaalta paremmin, mutta ei kyllä sit ihan yhtä hyvin kierräkään. Mutta jos kone on lämmin niin taatusti vetää nätisti 20km/h:sta kakkosvaihteella.
Heikoimmat lenkit:
- Venttiilinmuunnin hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Oireina dieselimäinen tyhjäkäynti ja onneton veto alle 3000rpm.
- Tasapainoakselien käyttöhihna leviää ennemmin kuin jakohihna ja se saattaa (ja yleensä menee) jakohihnan väliin ja POKS! Eli remminvaihtoväli 3v / 60tkm otettava oikeasti maksimina ja tosissaan!!!! Mutta sen tasapainoakselien käytön voi ottaa pois ja sen jälkeen kerää hieman kivemmin kierroksia. Yläkierroksilla käyntiääni hieman miehistyy ja tärinä lisääntyy. Ei vaarallista.
Heikoimmat lenkit:
- Venttiilinmuunnin hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Oireina dieselimäinen tyhjäkäynti ja onneton veto alle 3000rpm.
- Tasapainoakselien käyttöhihna leviää ennemmin kuin jakohihna ja se saattaa (ja yleensä menee) jakohihnan väliin ja POKS! Eli remminvaihtoväli 3v / 60tkm otettava oikeasti maksimina ja tosissaan!!!! Mutta sen tasapainoakselien käytön voi ottaa pois ja sen jälkeen kerää hieman kivemmin kierroksia. Yläkierroksilla käyntiääni hieman miehistyy ja tärinä lisääntyy. Ei vaarallista.
Abarth 500 Esseesse
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei liene vaarallista mutta kannattanee vaihtaa samalla kun vaihtaa / vaihdattaa jakohihnan. Uuden variaattorin saa halvimmillaan sadan ja sadanviidenkympin välistä, korjaussarjan jos pistää niin köyhtyy alle kymmenen euroa. Variaattorin vaihto hihnanvaihdon yhteydessä on ehkä puolen tunnin lisätyö, korjaussarjan asennus taas kestää pidempään.
- Epäkelpokeräilijä -